mars 29, 2024, 08:04:55 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 36 37 [38] 39 40 ... 47
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Stropping av bil på henger  (Lest 460261 ganger)
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #1110 på: november 06, 2013, 12:07:10 pm »

Jeg vet at mange i denne tråden mener at det ikke er noen som helst likhet mellon å sikkre last på båt og på en henger, jeg mener at last skal være i ro uansett hvor den er plasert og tillater meg derfor å gi et lite utdrad fra DNV`s Cargo securing model manual:

Some important sources of danger which can affect the safety of roll on/roll off ships and of persons on them include:

1. Cargo badly stowed or inadequately secured inside or on cargo units.
2. Free surface effects in tank vehicles, tank containers or other bulk units which are slack.
3. Poorly maintained ramps, lifts and stern doors.
4.Poorly maintained or inadequately illuminated decks.
5. Wet decks.
6. Failure to apply brakes correctly.
7. Insufficient or incorrectly applied lashings or the use of lashing equipment of the wrong type or
of inadequate strength with respect to mass and centre of gravity of the cargo unit and the
weather conditions likely to be encountered during the voyage.
8. Free play in the suspension of vehicles.
9. Failure to comply with the stowage, segregation and marking requirements for vehicles carrying dangerous goods.

Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #1111 på: november 06, 2013, 21:25:52 pm »

Jeg vet at mange i denne tråden mener at det ikke er noen som helst likhet mellon å sikkre last på båt og på en henger, jeg mener at last skal være i ro uansett hvor den er plasert og tillater meg derfor å gi et lite utdrad fra DNV`s Cargo securing model manual:

Some important sources of danger which can affect the safety of roll on/roll off ships and of persons on them include:

1. Cargo badly stowed or inadequately secured inside or on cargo units.
2. Free surface effects in tank vehicles, tank containers or other bulk units which are slack.
3. Poorly maintained ramps, lifts and stern doors.
4.Poorly maintained or inadequately illuminated decks.
5. Wet decks.
6. Failure to apply brakes correctly.
7. Insufficient or incorrectly applied lashings or the use of lashing equipment of the wrong type or
of inadequate strength with respect to mass and centre of gravity of the cargo unit and the
weather conditions likely to be encountered during the voyage.
8. Free play in the suspension of vehicles.
9. Failure to comply with the stowage, segregation and marking requirements for vehicles carrying dangerous goods.



Hvorfor er du egentlig her på forumet? Har du egen luftkjølt vw/ interessen for disse bilene eller diskuterer du bare stropping?
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1112 på: november 07, 2013, 00:01:19 am »

Hjuloppheng av gummitorsjonstype. Uten "dempere".
http://m.youtube.com/watch?v=EE2pUGTjCxc

so var vist ikkje tilhengarprodusentane heilt på bertur likavel.. kven hadde trudd da?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Lynet
Seniormedlem
****
Innlegg: 297
Bosted: Drammen



Vis profil
« Svar #1113 på: november 07, 2013, 00:24:01 am »

Gjelder andre fysiske lover for betong, treverk eller hest?
Eller blir det bare for mange ting å betvile på en gang?

Hva med gyngehest? Skal den stroppes i meiene, selv om den allerede er stum? Regnes den som treverk og skal spennes fast, eller hest og kan stå løs?
Loggført
folkevogn
SCC Event.
Seniormedlem
*
Innlegg: 255
Bosted:



Vis profil
« Svar #1114 på: november 07, 2013, 07:04:07 am »

Jeg vet at mange i denne tråden mener at det ikke er noen som helst likhet mellon å sikkre last på båt og på en henger, jeg mener at last skal være i ro uansett hvor den er plasert og tillater meg derfor å gi et lite utdrad fra DNV`s Cargo securing model manual:

Some important sources of danger which can affect the safety of roll on/roll off ships and of persons on them include:

1. Cargo badly stowed or inadequately secured inside or on cargo units.
2. Free surface effects in tank vehicles, tank containers or other bulk units which are slack.
3. Poorly maintained ramps, lifts and stern doors.
4.Poorly maintained or inadequately illuminated decks.
5. Wet decks.
6. Failure to apply brakes correctly.
7. Insufficient or incorrectly applied lashings or the use of lashing equipment of the wrong type or
of inadequate strength with respect to mass and centre of gravity of the cargo unit and the
weather conditions likely to be encountered during the voyage.
8. Free play in the suspension of vehicles.
9. Failure to comply with the stowage, segregation and marking requirements for vehicles carrying dangerous goods.



Hvorfor er du egentlig her på forumet? Har du egen luftkjølt vw/ interessen for disse bilene eller diskuterer du bare stropping?

Sorry Babelfish, men måten du presenterer ditt innlegg på får det til å fremstå som om du prøver å så tvil ved Tony China sin vw interesse og intensjoner for å være her på forumet. Undertonen din får det til å fremstå som at han er uønsket her fordi han ikke har luftkjølt vw eller interesse for det. Jeg er usikker på om det er ment sånn fra din side, men dette fremstår som en meget dårlig debattteknikk hvor man vrir fokus bort fra tema fordi man ikke har et godt svar til motdebattanten. Jeg er nødvendigvis ikke alltid enig i Tony China sine utsagn eller tilhenger av hans, til tider, krasse fremtoning. MEN, hans interesser knyttet til å være på forumet her er helt irrelevant i forhold til tema i denne diskusjonen.

Folke Vogn
Loggført

11.96@180kmt - SCC2013 Gliser
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #1115 på: november 07, 2013, 08:39:45 am »

 Glad
Jeg bare lurer Glad Undertoner og usynlige ord mellom linjene driver jeg ikke med, så det jeg skriver er det jeg lurer på. Det jeg stusser over er at det for meg virker som at "kineseren" dukker opp kun når det er diskusjoner her som ikke har noe spesifikt med hobbyen å gjøre. har aldri sett tråder der han/ hun diskuterer diagonaldekk vs. radial, skifte bolt i dørhengsle, hvordan få av tromler bak, hvilket år kom kort rattstamme, dysing av forgassere, synkronisering av gassere etc. Mao. slike ting som har noe med hobbyen å gjøre. Ikke meningen å henge ham ut på noe vis, men jeg rett og slett lurer på om han faktisk er interessert i folkevogn eller bare alt annet Glad
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #1116 på: november 07, 2013, 09:27:15 am »

Denne liflige videoen fra 1938 videoen viser hvordan en bils understell er designet for å absorbere energien fra humper i veien. Så kan man jo undre på hva som er best egnet til å absorbere energien, bilens understell eller hengerens? Eller begge to sammen..? Jeg kan være enig i at ved en unnamanøver på flatt asfalt underlag så vil nok en stiv henger med stumt stroppet last gi best resultat (samme som en Formel 1 bil vil greie seg best i en unnamanøver kontra en VW boble). Men samme unnamanøver på en humpete vei er jeg ikke så sikker på. Da ønsker man at mest mulig av energien fra humpene blir fjernet slik at hjulene som er i bakken har maksimal kontakt og ikke flyr over humpene slik at hengeren får skrens. Jeg tror at bilens understell vil hjelpe til å absorbere denne energien i et slikt tilfelle. Så er jo utfordringen at man skal ha noe som fungerer optimalt under alle forhold, og det finnes nok ikke. Så en gylden middelvei vil være nødvendig.

Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #1117 på: november 07, 2013, 10:15:48 am »

Glad
Jeg bare lurer Glad Undertoner og usynlige ord mellom linjene driver jeg ikke med, så det jeg skriver er det jeg lurer på. Det jeg stusser over er at det for meg virker som at "kineseren" dukker opp kun når det er diskusjoner her som ikke har noe spesifikt med hobbyen å gjøre. har aldri sett tråder der han/ hun diskuterer diagonaldekk vs. radial, skifte bolt i dørhengsle, hvordan få av tromler bak, hvilket år kom kort rattstamme, dysing av forgassere, synkronisering av gassere etc. Mao. slike ting som har noe med hobbyen å gjøre. Ikke meningen å henge ham ut på noe vis, men jeg rett og slett lurer på om han faktisk er interessert i folkevogn eller bare alt annet Glad

Jeg er så heldig at jeg har en generell interesse for bil, motor mekanikk osv, jeg diskuterer ikke ting jeg selv ikke mener selv å ha greie på, eller interesse av. Min verden av fasinasjon for tekniske ting begrenser seg ikke til VW selv om VW er en del av det. Min utdanning er veldig rettet mot teknikk, motorlære og mekanikk, og jeg har skrudd på alt fra motorer på 2,5 HK til 40.000 HK, både luft og vannkjølt,  forøvrig er jeg vokst opp i baksete på en folkevign.

Ingen ting av dette har en dritt med stropping å gjøre, men jeg føler meg likevel kompetent til å diskutere tema!

Det kunne jo vært spennende å hørt hva som gjør deg til en så jævlig mye mere legitim debatant her inne enn meg?

Mulig du vet mer om askebegere og setebelter gjennom folkevognens historie enn meg, men hva er det som gjør at du kan mere om stropping enn meg? for det er det som er viktig i denne tråden, ikke diagonaldekk og korte rattstammer...
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #1118 på: november 07, 2013, 10:43:12 am »

Denne liflige videoen fra 1938 videoen viser hvordan en bils understell er designet for å absorbere energien fra humper i veien. Så kan man jo undre på hva som er best egnet til å absorbere energien, bilens understell eller hengerens? Eller begge to sammen..? Jeg kan være enig i at ved en unnamanøver på flatt asfalt underlag så vil nok en stiv henger med stumt stroppet last gi best resultat (samme som en Formel 1 bil vil greie seg best i en unnamanøver kontra en VW boble). Men samme unnamanøver på en humpete vei er jeg ikke så sikker på. Da ønsker man at mest mulig av energien fra humpene blir fjernet slik at hjulene som er i bakken har maksimal kontakt og ikke flyr over humpene slik at hengeren får skrens. Jeg tror at bilens understell vil hjelpe til å absorbere denne energien i et slikt tilfelle. Så er jo utfordringen at man skal ha noe som fungerer optimalt under alle forhold, og det finnes nok ikke. Så en gylden middelvei vil være nødvendig.



Nå har du tydeligvis kommet et skritt på veien Berger, BRA! men for meg så virker de som om du setter likhetstegn mellom komfort og kjøreegenskaper. I de fleste tilfellene er helt i hver sin ende av skalaen. Det er mye på en bilhenger som ikke er optimalt for kjøreegenskaper, som feks akselavstand, men jeg tør påstå at rolig last ALLTID vil være det beste, uansett underlag.
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #1119 på: november 07, 2013, 10:56:57 am »

Denne liflige videoen fra 1938 videoen viser hvordan en bils understell er designet for å absorbere energien fra humper i veien. Så kan man jo undre på hva som er best egnet til å absorbere energien, bilens understell eller hengerens? Eller begge to sammen..? Jeg kan være enig i at ved en unnamanøver på flatt asfalt underlag så vil nok en stiv henger med stumt stroppet last gi best resultat (samme som en Formel 1 bil vil greie seg best i en unnamanøver kontra en VW boble). Men samme unnamanøver på en humpete vei er jeg ikke så sikker på. Da ønsker man at mest mulig av energien fra humpene blir fjernet slik at hjulene som er i bakken har maksimal kontakt og ikke flyr over humpene slik at hengeren får skrens. Jeg tror at bilens understell vil hjelpe til å absorbere denne energien i et slikt tilfelle. Så er jo utfordringen at man skal ha noe som fungerer optimalt under alle forhold, og det finnes nok ikke. Så en gylden middelvei vil være nødvendig.



Nå har du tydeligvis kommet et skritt på veien Berger, BRA! men for meg så virker de som om du setter likhetstegn mellom komfort og kjøreegenskaper. I de fleste tilfellene er helt i hver sin ende av skalaen. Det er mye på en bilhenger som ikke er optimalt for kjøreegenskaper, som feks akselavstand, men jeg tør påstå at rolig last ALLTID vil være det beste, uansett underlag.

Er ikke så låst i tankegangen som du tror Blunker Ref tidligere innlegg ett eller annet sted blant disse 38 sidene har jeg før også sagt at jeg tror at ved optimale kjøreforhold så er stum tropping best. Det samme som en F1 bil er best på optimale kjøreforhold. Utfordringen ligger i at svært få Norske veier har optimale kjøreforhold..
Videoen over her illustrerer tydelig at det er en viss sammenheng mellom komfort og kjøreegenskaper også når man ser hvordan hjulene følger bakken mye bedre med et riktig fjæret og dempet understell.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #1120 på: november 07, 2013, 11:46:03 am »

Glad
Jeg bare lurer Glad Undertoner og usynlige ord mellom linjene driver jeg ikke med, så det jeg skriver er det jeg lurer på. Det jeg stusser over er at det for meg virker som at "kineseren" dukker opp kun når det er diskusjoner her som ikke har noe spesifikt med hobbyen å gjøre. har aldri sett tråder der han/ hun diskuterer diagonaldekk vs. radial, skifte bolt i dørhengsle, hvordan få av tromler bak, hvilket år kom kort rattstamme, dysing av forgassere, synkronisering av gassere etc. Mao. slike ting som har noe med hobbyen å gjøre. Ikke meningen å henge ham ut på noe vis, men jeg rett og slett lurer på om han faktisk er interessert i folkevogn eller bare alt annet Glad

Jeg er så heldig at jeg har en generell interesse for bil, motor mekanikk osv, jeg diskuterer ikke ting jeg selv ikke mener selv å ha greie på, eller interesse av. Min verden av fasinasjon for tekniske ting begrenser seg ikke til VW selv om VW er en del av det. Min utdanning er veldig rettet mot teknikk, motorlære og mekanikk, og jeg har skrudd på alt fra motorer på 2,5 HK til 40.000 HK, både luft og vannkjølt,  forøvrig er jeg vokst opp i baksete på en folkevign.

Ingen ting av dette har en dritt med stropping å gjøre, men jeg føler meg likevel kompetent til å diskutere tema!

Det kunne jo vært spennende å hørt hva som gjør deg til en så jævlig mye mere legitim debatant her inne enn meg?

Mulig du vet mer om askebegere og setebelter gjennom folkevognens historie enn meg, men hva er det som gjør at du kan mere om stropping enn meg? for det er det som er viktig i denne tråden, ikke diagonaldekk og korte rattstammer...

Slik jeg ser det er det ingenting som tilsier at jeg kan noe du ikke kan eller at den ene har mere rett til noe enn den andre. Jeg bare lurte siden de fleste som kommenter i denne tråden har to hobbyer: Luftkjølt VW og kverulering:-) Og jeg er selv en av disse med kverulering og vw som hobbyer hvis noen lurte:-)
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #1121 på: november 07, 2013, 12:01:59 pm »

Når jeg ser hvor mangelfulle basic kunnskaper endel har i en slik tråd som dette, er det mer enn nok grunn til å holde seg unna mange andre diskusjoner. Og når det diskuteres hvilket ditt og datt som kom på en 61 modell boble så er grunnen til min manglende tilstedeværelse det at dette er rett og slett helt ubetydelig for meg..
Om jeg ikke husker feil så har jeg diskutert mye motor, olje, og annet teknisk her opp gjennom årene, men dette forumet er akkurat som andre "nerde" forum.. "det finnes ingen verden utenfor VW og er det mange nok som deler meningen din så er det det som er rett eller sanheten"... Jeg er veldig glad det ikke fantes nettforum på den tiden 99.9% av verdens befolkning mente jorda var flat...

Det er mange her inne som kunne hatt godt av å åpna døra på bobla si...

Men nok om meg, tilbake til stropping..
« Siste redigering: november 07, 2013, 13:23:59 pm av Tony China » Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 907
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #1122 på: november 07, 2013, 13:39:27 pm »

Artig dette her med mange gode argumenter for begge deler.
Ett par ? fra en som ikke er fagutdannet.
Med det utvalget av biler som eksisterer, hvordan skal jeg da klare å stroppe stumpt? Må jeg også tappe luft ut av dekkene?
Litt fjæring på bil som ikke er stroppet helt stumpt vil jo belaste stropper veldig eller kroken vil løsne. eller?
Er bilen bygd for off road er det jo lange fjærer,f.eks. Moderne biler har luftfjærer.Mange av disse ryker dersom man belaster dem feil.
Så alternativet med å legge bilen opp ned, men blir ikke stål mot stål veldig glatt?
Som sagt står det i vognkortet på min bil at det kun er lov å feste bilen på henger i hjulene.
Bare noen teite spørsmål som noen kanskje kan svare på. Det å klare å stramme spiralfjærer og dempere helt i bånn kan vel ikke værer bare,bare?
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #1123 på: november 07, 2013, 14:22:54 pm »

Du behøver ikke stroppe fjæringen til den bunner for å stroppe en bil stumt. Legg klosser mellom feks. rammevanger og hengeren og stropp til ramma treffer klossene. Vips stumt stroppet bil på henger.
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #1124 på: november 11, 2013, 20:49:53 pm »

    Gliser
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #1125 på: november 19, 2013, 15:48:40 pm »


Kjør på....

En 1953 Pontiac veier ca 2000 kg... og en aksling holder vel fint?

Man bare drar den opp med håndvinsjen til den butter i brakettene mot framhjulene....and off we go.



* vinsjanpaakaia.jpg (77.81 KB, 728x546 - vist 362 ganger.)
Loggført

SCREWDRIVER #2
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #1126 på: november 21, 2013, 15:31:57 pm »


Her er det perfekte test-oppsettet for å endelig sette strek for denne diskusjonen:

Sjekk første minutt av filmen nedenfor!

Et par GoPro på denne saken..og div stroppemetoder....så skulle vi fått sving på sakene tenker jeg.



Kult!

(Og ja - jeg er opptatt av RC-bil-nostalgi)
Loggført

SCREWDRIVER #2
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #1127 på: november 21, 2013, 21:37:59 pm »

De som vil prøve ut praksis på teorien - eller motsatt? Jeg endrer ikke mening...for hva som er best.

Godt nok? Alt er godt nok helt til det bikker over...

http://acoustics.mie.uic.edu/Simulation/Mass_Spring_2DOF.htm
Loggført
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #1128 på: november 28, 2013, 11:37:48 am »

De som vil prøve ut praksis på teorien - eller motsatt? Jeg endrer ikke mening...for hva som er best.

Godt nok? Alt er godt nok helt til det bikker over...

http://acoustics.mie.uic.edu/Simulation/Mass_Spring_2DOF.htm

Takk for denne JTWE ! - tråden bør egentlig slutte her....
Loggført

SCREWDRIVER #2
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #1129 på: november 28, 2013, 11:39:42 am »


....MEN....siden vi elsker popcorn...så kjører vi på!

Når VW var sikre på at det ikke fantes en eneste hump i veien....ei heller en skarp sving....barre da stroppet de ytterst på akslingene. Dette blir samme stroppemetode som Kalle/BeetleBug/Trond sine USA-braketter.



* zug.jpg (38.16 KB, 720x377 - vist 382 ganger.)
Loggført

SCREWDRIVER #2
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1130 på: november 28, 2013, 16:00:18 pm »

Legg merke til klossene og - dette er stroppinga som var "malen" på spm ved BE lappen Rekker tunge
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4525
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1131 på: november 28, 2013, 16:16:12 pm »

Når VW var sikre på at det ikke fantes en eneste hump i veien....ei heller en skarp sving....barre da stroppet de ytterst på akslingene. Dette blir samme stroppemetode som Kalle/BeetleBug/Trond sine USA-braketter.
Skal man først bringe navn inn i eksempler så pass på fakta. Jeg stropper ikke som du nevner her.
Ikke at jeg synes det er noe galt med metoden, men jeg bruker den ikke.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #1132 på: november 28, 2013, 16:24:31 pm »

Hadde det ikke vert artig å sendt en henvendelse til Mythbusters om å drive litt forsøk da?  Gliser så kan man legge ballen død en gang for alle...
Men da blir det jo selvfølgelig ikke noe popcorn fremover.. Blunker Hæ Sjokkert
Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1133 på: november 28, 2013, 17:31:25 pm »

Jeg stropper slik bak og kjører flere mil en de aller fleste her inne med bilen på hengeren. Så pass på når dere ser meg på veien  Glad

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #1134 på: november 28, 2013, 21:06:16 pm »

Den udiskutabelt  beste metoden på å frakte en boble fra a til b er å ikke stroppe den i det hele tatt, MEN å kjøre bilen.  Osteaktig
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1110
Bosted: moss


stæsj hore og hard barket senkepøbel


Vis profil
« Svar #1135 på: november 28, 2013, 21:53:32 pm »

Den udiskutabelt  beste metoden på å frakte en boble fra a til b er å ikke stroppe den i det hele tatt, MEN å kjøre bilen.  Osteaktig

FYYY jerva skal ikke drive med sånt snakk i en stroppe tråd.  Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #1136 på: november 29, 2013, 01:59:53 am »

Glad

[ Vedlegg ]
  flott brakett  Glad dette vil si at man ikke strammer ned fjæringa, men fester hjulet til henger, samme som med hjulstropp Glad


Tenkte å lage en slik braket i noe tykkere metall, men denne ser grei ut. Hvor får en kjøpt denne?

Disse er PLENTY tykke nok. Tro meg.

Kontakt Trond Dahl her så har han et lite lager.

Mvh
BB
Loggført

Speed is no substitute for direction
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #1137 på: november 29, 2013, 08:46:43 am »

Jeg stropper stumt når jeg skal kjøre langt på fine veier men stropper i hjulene når jeg kjører korte turer lokalt, om dette er best kan vi diskutere til vi blir grønne men det funker for meg.

På lange motorvei turer foretrekker jeg stumt slik hengeren føles "fastere" på veien, jeg foretrekker også hengere med boggi hjul. Lokalt i byen driter jeg i kjøreegenskaper så lenge det sitter fast.

Bruker som regel en svær Land Cruiser som trekkvogn.

Tror det viktigste i denne stroppediskusjonen er følgende:

1) Bruk gode, feilfrie, stropper
2) Fest stroppene i noe solid som ikke gir etter.
3) Stopp jevnlig, sjekk stroppene og etterstram.


Hørte en historie her om dagen om en ansatt i en premium merkeforhandler i Stavanger som hentet en Lambo på østlandet. På vei til Stavanger røk stroppen(e)? (håper han brukte mer enn en) og lamboen falt av hengeren. Kjipt.

Et annet skrekkeksempel er trailersjåføren som skulle kjøre min ex oval fra Stavanger til Østlandet. Jeg snurra stroppene rundt forstillingen og han hadde ansvaret for å stroppe bak. Han stroppa i jekkfestet  Sjokkert
Han lurte på om jeg var rar da jeg sa at man ikke kunne gjøre det og la meg under og surra stroppen rundt torsjonen.
Loggført

1961 T1 - Custom
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1138 på: desember 02, 2013, 01:11:14 am »

saksa frå facebooken idag. USA,land of opportunity..


* 943029_720167798028409_1882752082_n.jpg (50.07 KB, 720x540 - vist 364 ganger.)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #1139 på: desember 02, 2013, 10:35:31 am »


HMK-gutta viser vei....slik kan det gjøres på den "militære metoden":



* jipi.jpg (72.8 KB, 800x528 - vist 342 ganger.)
Loggført

SCREWDRIVER #2
Sider: 1 ... 36 37 [38] 39 40 ... 47
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!