mars 28, 2024, 19:55:14 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 42 43 [44] 45 46 47
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Stropping av bil på henger  (Lest 460156 ganger)
SixGun
Seniormedlem
****
Innlegg: 418
Bosted: Nårje



Vis profil
« Svar #1290 på: februar 07, 2014, 10:47:43 am »

Sola titter snart frem og vi skal ut og kjøre med henger. Er ikke noe farligere enn å bli blendet under kjøring.. ser jo ikke en drit.

Selv om det er farlig - så er det fortsatt mulig. Spol frem til ca. 3:00  Blunker

Loggført
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #1291 på: februar 08, 2014, 22:55:29 pm »

Den øvre fjæra virker ikke.....
Den er HELT komptimert når bilen står på bakken. Eneste funksjonen den har er å ungå at hovedfjæra er løs når du jekker opp bilen. Du skal jekke ganske langt opp før denne "hjelpefjæra" begyner å strekke seg ut. Er om ikke annet slik på Coil over oppsettet på min "Newbie".

På bildet der det er tre fjærer blir jeg ganske forvirret Glad Den midtre ser også så spinkel ut at jeg ville tro denne også går sammen med bilen på bakken. Mulig den gir en anelse progresiv effekt.

Tror ikke det stemmer i alle sammenhenger. Her er en forklaring:

"Multi-Rate Springs, Dual-Rate (DRS) or Triple-Rate Springs (TRS), allow the optimum spring rate for each application. These multi-rate springs are soft at the beginning to soak up the small bumps, but transitions (crosses over) to the stiff part of the rate to resist bottoming on jumps and other big "hits." "

Å sammenligne dette med å ha en avfjæret bil på en henger (to fjærsystemer som jobber mot hverandre ) blir feil. De tre fjærene på coil over demperen jobber sammen rundt en støtdemper med å "stagge" ET hjul. De tre fjærene er et resultat av begrensninger. Det vil være både vanskelig og dyrt å lage ei fjær med ulik trådtykkelse, stivnet og vinningsavstand av et emne.
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #1292 på: februar 09, 2014, 21:38:04 pm »

Har sluttet og lese alle argumenter i den ene eller andre retninger i denne tråden for ca 20 innlegg siden. Dette blir det ikke enighet om uansett.

At du i det hele tatt kaller det "motparten" sier vel litt om hvordan du selv setter deg i denne diskusjonen. Av med skylapper og på med caps. Sola titter snart frem og vi skal ut og kjøre med henger. Er ikke noe farligere enn å bli blendet under kjøring.. ser jo ikke en drit.

Må ikke glemme at han har tatt ett 1700 timers teorikurs og vært i utlandet 2 dager og hatt praksis for sjøtransport. Og ikke glem at det kosta flesk å ha han der, så derfo kan han og vet han bedre hvordan gods fraktet på vei oppfører seg bedre enn folk med mange års erfaring med daglig stropping. Hvorfor han dro fram kostnaden for å ha han på kurs vites dog ikke. Men han mener kansje for at det var dyrt så kan han bedre enn alle andre. Men enig med deg Jee, tråden burde vært sletta.
Loggført
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #1293 på: februar 09, 2014, 21:51:00 pm »

Med fare for å gjenta meg selv, leser man argumentasjonen i denne tråden vil enhver idiot se at det er hjulstropping som gjelder.
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #1294 på: februar 11, 2014, 08:46:23 am »



Loggført

Speed is no substitute for direction
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #1295 på: februar 11, 2014, 09:48:26 am »

må være vannvittig dårlige fjæringssystemer/støtdemping på disse "doorslammers" greiene, de blir jo utsatt for samme fjæringsbevegelser ved bruk og.
vanlige biler er jo lagd for å kjøres med, eller ?
skal skjekke neste bil jeg frakter, om demperne er varme etter noen timers kjøring ;-) sånn ellers så er det jo intressant å se hva som er og ikke er her i tråden  Gliser ha en fin dag til dere alle  Blunker
 
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #1296 på: februar 11, 2014, 10:06:03 am »

Blir nå egentlig de utsatt for samme fjæringsbevegelse? En bil på en henger oppfører seg overhode ikke likt som en bil på veien. På veien vil et og et hjul jobbe med ujavnhetene, i værstefall vil en og en aksel jobbe uavhengig, når bilen står på et plan vil alle 4 hjørnene av bilen bli påvirket av bevegelsene, og det har aldri et fjæringssystem på en bil vært laget for. Tipper du hadde fåt deg en overaskelse hver gang vensteforhjul gikk ned i en dump så spratt høyre bakhjul opp.. Stropp stumt og hengerens fjæringssystem fikser det det skal og "car and trailer becomes one dynamic structure"
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #1297 på: februar 11, 2014, 10:28:26 am »

så det du sier, i forenklet form, er at en bil, ikke er lagd for å kjøre på en vei med helling/skrått underlag, da den ikke klarer å dempe eventuelle ujevnheter i veien da ? hva med kjøring på "vaskebrett" der får du ofte samme bevegelse på hver aksel, ofte samtidig på begge aksler. hva hvis dekka blir hardpumpa, eller har liite dekktrykk da ? ift stumt og hjulstropping . jeg ser og i denne tråden, at folk ikke har hengere med støtdemping, virker det til.. uansett, jeg gidder ikke å peke å si at slik skal det være uansett, men jeg gjør på min måte, andre gjør på sin måte, hva som er best, er opp til den enkelte å vurdere  Blunker
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #1298 på: februar 11, 2014, 10:41:17 am »

Ikke les det jeg skriver i forenklet form...Det går ikke bra....jeg tror du skjønner hva jeg mener om forskjellen av å kjøre på vei, og stå på et plan... Når bilen står på et plan er det ingenting som heter uavhengig fjæring.... og biler er ikke laget for at alle 4 hjulene MÅ jobbe sammen.. Da er det bedre å stive av bilens fjæring å la hengeren gjøre det den er laget for. Det at bilhenger ikke har fjæring som funker faller på sin egen urimelighet... Det at noen SYNES, eller TROR det er jo en sak, men det gjør det ikke til en sannhet.
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #1299 på: februar 11, 2014, 15:16:41 pm »

Ikke les det jeg skriver i forenklet form...Det går ikke bra....jeg tror du skjønner hva jeg mener om forskjellen av å kjøre på vei, og stå på et plan... Når bilen står på et plan er det ingenting som heter uavhengig fjæring.... og biler er ikke laget for at alle 4 hjulene MÅ jobbe sammen.. Da er det bedre å stive av bilens fjæring å la hengeren gjøre det den er laget for. Det at bilhenger ikke har fjæring som funker faller på sin egen urimelighet...                                                                                                                                                                              Det at noen SYNES, eller TROR det er jo en sak, men det gjør det ikke til en sannhet.
 
hehe  Blunker
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #1300 på: februar 11, 2014, 19:28:48 pm »

Svar nr 1300! Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Landmann
Medlem
***
Innlegg: 136
Bosted: Ved en fjord i nord

Det du eier det eier deg!


Vis profil

« Svar #1301 på: februar 12, 2014, 03:39:33 am »

Huff
Loggført

Då e' deinn 69-modellen berga frå rampen :-)
Det italofile med twin og aluminium hører et annet forum til!
Landmann
Medlem
***
Innlegg: 136
Bosted: Ved en fjord i nord

Det du eier det eier deg!


Vis profil

« Svar #1302 på: februar 12, 2014, 03:40:24 am »

Bare måtte for å bli 1302.

Kanskje på tide å slutte?
Loggført

Då e' deinn 69-modellen berga frå rampen :-)
Det italofile med twin og aluminium hører et annet forum til!
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #1303 på: februar 12, 2014, 11:28:55 am »

1303 da Trist
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #1304 på: februar 13, 2014, 09:07:48 am »

Liker ikke 1303 så da tar jeg heller en 1304 Gliser
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #1305 på: februar 21, 2014, 22:12:21 pm »

Leste meg gjennom instruksjonsboka til Tesla S 85+ igår natt og der sto det en stor og tydelig advarsel om følgende: Hvis mot formodning bilen ikke kommer seg av gårde for egen maskin og må kjøres på henger/flak så SKAL den stroppes i hjulene . Prøver man på noe annet så er det stor fare for skader på bil\hjuloppheng....

Dette har jeg lest også når vi var i møtte med Tesla ang berging og tauing.
Og denne bilen er jo Amerikansk, så man ser jo i boken at det er Hazard merker overalt.
 
Men det er sikkert ikke riktig og feil hos noen.

Ser at Jee mener man burde slette tråden. Det er jo det dummeste og Idiotisk jeg har hørt. (Jee nå sa jeg det, du mente vi kalte hverandre  Gliser)

Det er vel ingen som kaller hverandre idioter, duster og dumme når de møttes på treff. Regner med at det er voksene folk her og ikke Nett trollet så folk har vel såpass respekt for andre vw freaks at dette er "Forumsmat" og ikke Reallife fylle diskusjon.

 
Loggført

Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil

79  - T2 Ratlooker Doka -Solgt
93 -  T4 Ratlooker Multivan - Solgt
68 -  T1 RatLooker med snurre
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #1306 på: februar 21, 2014, 23:35:25 pm »

kjørte ca 4 timer i strekk på onsdag, med bil på hengeren såklart, rufsete vinterveier hele veien hjem, stroppa seff i hjula  Blunker , kjente på demperne på bilen når jeg kom hjem, de var like kalde som resten av bilen....  de hadde fått prøvd seg skikkelig også... så jeg er temmelig sikker på at det fungerer selv om det ble stroppa i hjula   Blunker god kveld til dere alle  Glad
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #1307 på: februar 25, 2014, 11:31:02 am »

Til dere som vill Stroppe Stomt
så ha jeg fått laget disse som festes i drivaskelrør/Hub og støtdemper feste

2stk
kr368,-
90508914
M


* bild.jpg (61.23 KB, 490x368 - vist 276 ganger.)
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4525
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1308 på: februar 25, 2014, 15:12:22 pm »

De var da svært like de jeg har liggende gitt... Øyerulling


* 244.jpg (24.94 KB, 640x341 - vist 259 ganger.)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #1309 på: februar 28, 2014, 10:43:47 am »

Til dere som vill Stroppe Stomt
så ha jeg fått laget disse som festes i drivaskelrør/Hub og støtdemper feste

2stk
kr368,-
90508914
M

hvordan får du stroppa stumt med disse da ? er jo akkurat som å stroppe i hjula dette ..  Blunker
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1310 på: februar 28, 2014, 11:23:18 am »

Ikke helt, om du bygger under med klosser...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #1311 på: februar 28, 2014, 13:54:19 pm »

Ikke helt, om du bygger under med klosser...
å hvor legger du de klossa for å lage stum fjæring da ? slik jeg forstår disse brakettene, festes de i enden av akselrøret, mellom fjørplata og røret ca. hva gjør du da for å trekke ned fjæringa egentlig ? spør, da jeg ikke klarer å se denne braketten gi mulighet til å stramme ned fjæringa  Glad
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
BABOON
Supermedlem
*****
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås



Vis profil
« Svar #1312 på: februar 28, 2014, 14:09:01 pm »

Ikke helt, om du bygger under med klosser...
å hvor legger du de klossa for å lage stum fjæring da ? slik jeg forstår disse brakettene, festes de i enden av akselrøret, mellom fjørplata og røret ca. hva gjør du da for å trekke ned fjæringa egentlig ? spør, da jeg ikke klarer å se denne braketten gi mulighet til å stramme ned fjæringa  Glad

Denne braketten er helt lik hjulstropping, men er skånsom mot dekkene, spesielt slicks med myke sidevegger.
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1313 på: februar 28, 2014, 14:42:49 pm »

Ikke helt, om du bygger under med klosser...
å hvor legger du de klossa for å lage stum fjæring da ? slik jeg forstår disse brakettene, festes de i enden av akselrøret, mellom fjørplata og røret ca. hva gjør du da for å trekke ned fjæringa egentlig ? spør, da jeg ikke klarer å se denne braketten gi mulighet til å stramme ned fjæringa  Glad
Du har helt rett...  Øyerulling
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #1314 på: februar 28, 2014, 15:49:22 pm »

braketten burde stått längere fremme.... Feks sammen med lokket som dekker fjærene.....
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #1315 på: februar 28, 2014, 18:00:27 pm »

braketten burde stått längere fremme.... Feks sammen med lokket som dekker fjærene.....
ja, men finnes det ikke "kroker/fester" som monteres ved girkassefeste/motorfestet og da ? , eller gir de for stort press på armene bakover kanskje ?
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #1316 på: mars 01, 2014, 23:14:00 pm »

braketten burde stått längere fremme.... Feks sammen med lokket som dekker fjærene.....
ja, men finnes det ikke "kroker/fester" som monteres ved girkassefeste/motorfestet og da ? , eller gir de for stort press på armene bakover kanskje ?

Eller følge boka som sier stropp i hjulene. Hvorfor gjøre noe enkelt og bra unødvendig mye mer komplisert?
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #1317 på: mars 02, 2014, 00:30:25 am »

braketten burde stått längere fremme.... Feks sammen med lokket som dekker fjærene.....
ja, men finnes det ikke "kroker/fester" som monteres ved girkassefeste/motorfestet og da ? , eller gir de for stort press på armene bakover kanskje ?

Eller følge boka som sier stropp i hjulene. Hvorfor gjøre noe enkelt og bra unødvendig mye mer komplisert?
jeg stropper alltid i hjula, men på bobler, eller svingakselbiler, så ser det ofte litt drit, da bilen "jekker" seg opp under kjøring , så stroppa kan bli slakke, litt avhengig av hvordan man fester de bak , så tar oftest over torsjonsrøret da  Blunker
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #1318 på: mars 14, 2014, 08:59:22 am »

I frykt for at denne viktige tråden skal du ut.. "Stropping av plank på henger"
http://www.tv2.no/2014/03/14/nyheter/innenriks/5404694#.UyKSPRBCjAk
Loggført
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #1319 på: mars 17, 2014, 08:11:49 am »

ettersom denne tråden har sklidd helt ut i det usaklige, ser jeg ikke no problem med å legge til et bilde av sikker, stum stropping.
 
at pd har spm til fører av bilen skjønner jeg, kanskje.. da han hadde mista frontruta på bilen han frakter...... Blunker
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Sider: 1 ... 42 43 [44] 45 46 47
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!