november 01, 2024, 01:25:16 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Daily driver - inspirasjonstråd  (Lest 15492 ganger)
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« på: februar 22, 2010, 11:10:44 am »

Har alltid latt meg fasinere av tanken om å ha en tøff, utrolig slitesterk og så enkel som mulig boble til dagligdags bruk hele året. Siden 2003 har jeg kjørt mye boble hvert eneste år, men med den korte tørr-asfalt-sesongen vi har i Norge, begynner gassfoten fort å klø etter at bilen er satt bort på vinterlagring.

De viktigste kriteriene i prioritert rekkefølge:
Den må være så driftsikker og så latterlig enkel som en boble kan bygges. Den må kunne brukes på håpløst vinterføre og må være bygget slik at den tåler en støyt og at det ikke er så farlig om noe skulle skje. Kort oppsummert ser jeg for meg en boble skreddersydd for helårsbruk på norske veier.

Alle kriteriene over er greie, lette å realisere og kanskje til og med billig totalt sett. Problemet er bare at den må være litt etter min smak også... og siden dette også er tidenes driftsikkerhet-i-norsk-klima-kompromissenes-tråd, kaster jeg det meste av originalitet på båten også. Da står jeg igjen med kun ett krav:

- Det må være en splitt..

Jeg ser for meg en bittelitt baja inspirert krysning av disse. Den må ha litt høy bakkeklaring, må tåle masse salt og hard slitasje:
http://1.bp.blogspot.com/_Usx5NeTnLLI/SrqIyb97BeI/AAAAAAAAAPk/VWrBua1ya-I/s1600-h/GetAttachmentgsd.jpg
http://blogsimages.skynet.be/images/002/577/012_b94ee493960c1d6b81b4d8ad5c4e10d5.jpeg
http://members.home.nl/pj.kansen/vwbz/Jpg/type87a.jpg


Er jeg på viddene?
Hva ser du for deg?
Har du ideer til motorvalg, bremser, karosseri eller stil?
Eksisterer det noe lignende på veien i dag?
Kjør debatt!
« Siste redigering: februar 22, 2010, 12:51:08 pm av Brezelfürsten » Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #1 på: februar 22, 2010, 11:28:01 am »

En type 87 hadde vært fett da Glad
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #2 på: februar 22, 2010, 11:35:20 am »

Ja noe i den dur. Gjerne med masse ekstra isolering i dører, tak og sider.
Varmeapparat med parafin ala elbil kanskje?
Stigbrett i rustfritt?
Kraftige hjemmebanka støtfangere?
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #3 på: februar 22, 2010, 12:03:10 pm »

Kjør på! Verden trenger å se en skikkelig bruks splitt! Er jo bare ei boble Gliser
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
BABOON
Supermedlem
*****
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås



Vis profil
« Svar #4 på: februar 22, 2010, 12:23:51 pm »

Memories Glad

Til sammenligning kjørte jeg med en Switter i to vintersesonger før den ble restaurert. Klinte til med 1915 motor, Puma forstilling på maks høyde og noen flotte eldgamle piggdekk som faktisk fungerte perfekt. Det eneste problemet var en fryst gassvaier i 20 minus. Med spylevæske på sprayflaske gikk dagene med mye salt og søle flott også.

Jeg har sikkert nevnt dette før til noen forumbrukere. Den bilen hadde jeg ekstremt mye glede av. Personligheten og godfølelsen forsvant etter restaurering.

Jeg støtter tanken fullt ut og skulle ønske meg i samme situasjon.
Loggført
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #5 på: februar 22, 2010, 13:11:04 pm »

Artig historie! Finnes det bilder av bilen slik den så ut i bruk?

Huntonitplater trukket med billig skai som dørtrekk, Biltemagummi på gulvet, fire lag med tjukk lakk, ratt fra en standard og hjemmelagde plater med det aller nødvendigste montert i bakelitthullene. Utgangspunktet kan være en hur-som-helst-feil-eller-ihjælsveiset-split, så lenge den ikke er rusten, men har riktig dash og bakvindu. Pre 60 understell er selvfølgelig et krav. Skjermer, panser,  lykter, støtfangere, interiør og molding kan gjerne mangle.

Artig å drømme seg bort litt Glad

Memories Glad

Til sammenligning kjørte jeg med en Switter i to vintersesonger før den ble restaurert. Klinte til med 1915 motor, Puma forstilling på maks høyde og noen flotte eldgamle piggdekk som faktisk fungerte perfekt. Det eneste problemet var en fryst gassvaier i 20 minus. Med spylevæske på sprayflaske gikk dagene med mye salt og søle flott også.

Jeg har sikkert nevnt dette før til noen forumbrukere. Den bilen hadde jeg ekstremt mye glede av. Personligheten og godfølelsen forsvant etter restaurering.

Jeg støtter tanken fullt ut og skulle ønske meg i samme situasjon.
« Siste redigering: februar 22, 2010, 13:26:14 pm av Brezelfürsten » Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #6 på: februar 22, 2010, 13:19:27 pm »

Biler som brukes er moro både for eiere og andre trafikanter Glad
Det første som slår meg med tanke på Daily driver er sikkerheten (i den grad man kan være sikker i ei boble...) Eks seler, bremser, dekk, bensintilførsel, motor osv.
Kjørte ca 20000km over to år med min 60 mod, og både jeg og andre rundt satt utrolig pris på å kjøre og se "noe annet".

Lykke til!!! Gliser
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
BABOON
Supermedlem
*****
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås



Vis profil
« Svar #7 på: februar 22, 2010, 15:38:59 pm »

Sommerutgaven. Legg til orginalhjul med pigger og litt høyere front så har du vinterutgaven.


* Baboon before.jpg (59.63 KB, 640x480 - vist 511 ganger.)
Loggført
vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem
****
Innlegg: 252
Bosted: Lillestrøm



Vis profil
« Svar #8 på: februar 22, 2010, 20:30:49 pm »

Jeg brukte min gamle splittbuss som helårsbil i flere sesonger, den fikk desverre svi for det... rustet som bare F....   på vinteren satte jeg inn skillevegg så den ble "varebil", ingen problem med varmen, termodress og lue varmer godt det... Glad

Splitt eller oval med wbx og varmeapparat og litt grove hjul hadde vært kult som helårsbil det, laget den i krigerstil og med diffbrems Blunker allerhelst tatt den helt ut å laget 4x4 .
Loggført
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #9 på: februar 23, 2010, 10:23:34 am »

Det er nettopp noe sånt jeg ser for meg med Gråtassen,en høybeina bil som kan brukes. Snekra i hop et bilde fra selectabug eller hva det heter som ligger på tråden "Gråtass". Ser for meg bensinvarmer /evt båt-varmer på diesel som nødvendig ekstrautstyr.
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,18421.msg207890.html#msg207890
Loggført

Seaside VW Klubb
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #10 på: februar 23, 2010, 10:57:42 am »

Hvorfor ikke bare kjøpe denne?
http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=832935
Ikke så mange som har rygga en "smooth gate" inn i snøfonna her i Norge på mange år. Med et ullpledd i fanget kommer man langt  Blunker

Noen påstår sågar at "Rust is not a crime", så da er det bare tut og kjør. EU fritatt er den også, så den kan kjøres til den knekker av saltlake.

(PS! Luftkjølt VW har vært i bruk som bruksbil i Norge i mange generasjoner nå, med hell... Også om vinteren Gliser)
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #11 på: februar 23, 2010, 11:35:50 am »

Knekk noen stigbrett av 5mm 316 og koble dem sammen til hverandre og karrosseriet med forsterkninger, så har du sidekollisjonsbeskyttelse og.
Lag ditto frem og bakfangere, valse fasong og sveise på den buede topp og bunn plata, også setter du på doble støtfangerfester.
(H+V på hver side, den ene blir da speilvendt.)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

FUSENTAST
Supermedlem
*****
Innlegg: 648
Bosted:


Trønder i eliksir


Vis profil
« Svar #12 på: februar 23, 2010, 11:51:51 am »

godt sagt
« Siste redigering: februar 25, 2010, 15:34:26 pm av FUSENTAST » Loggført

SCREWDRIVER #1
BrorHund
Medlem
***
Innlegg: 184
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #13 på: februar 23, 2010, 12:14:28 pm »

Doble optima batterier kanskje, for de kaldeste dagene.
http://www.manoian.net/jeep/images/dual_battery_installed_front.jpg

Loggført

1957 Karmann Ghia Lowlight
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #14 på: februar 23, 2010, 12:17:22 pm »

Hva med dobbeltribba støtfanger for ekstra beskyttelse mot de værste brøytekanter og autovern? Enhver ingeniør veit jo at enkeltribbet er mer utsatt, for ikke snakke om de uribba som kom senere.

Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #15 på: februar 23, 2010, 12:21:52 pm »

for ikke snakke om de uribba som kom senere.

Kom de ikke før også?

Det opplagte valget er den pickisen i USA...  så tøff at man bør bygge en til!
Loggført

Speed is no substitute for direction
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #16 på: februar 23, 2010, 12:23:22 pm »

Veldig artig innspill Fursten! Jeg har tenkt litt liknende tanker selv også - bygge absolutt uredd-bil av min 50-modell Split.. Med størst mulig original 6v motor...1300?, 15 toms dekk og null finish for å virkelig kunen bruke den som sommer daily driver..

Men....om jeg blander 1) ditt innspill.....2) denne tråden:
http://www.kustomcoachwerks.com/forums/viewtopic.php?t=3601&start=0
...og 3) det faktum at jeg har komplett ekstra Barndoor for- og bakstilling liggende... så blir det jo veldig all-round bruksbil...
Loggført

SCREWDRIVER #2
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #17 på: februar 23, 2010, 12:46:01 pm »

Veldig artig innspill Fursten! Jeg har tenkt litt liknende tanker selv også - bygge absolutt uredd-bil av min 50-modell Split.. Med størst mulig original 6v motor...1300?, 15 toms dekk og null finish for å virkelig kunen bruke den som sommer daily driver..

Men....om jeg blander 1) ditt innspill.....2) denne tråden:
http://www.kustomcoachwerks.com/forums/viewtopic.php?t=3601&start=0
...og 3) det faktum at jeg har komplett ekstra Barndoor for- og bakstilling liggende... så blir det jo veldig all-round bruksbil...

Du er inne på noe her ja Glad
Er redd jeg må ha med meg 6V og luftavkjølt motor ja. Kan ikke inngå kompromiss på så grunnleggende områder. Varme i bilen? - Ja takk, men ikke for en hver pris. Glad

Det som fasinerer meg mest med dette, er utrolig mye kjøreglede for latterlig lite penger.

Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #18 på: februar 23, 2010, 12:55:29 pm »

Tror ikke jeg kunne ha brukt ei boble som helårsbil her oppe i Steinkjer.
Kommer til å fryse i stykker. (jeg ja)

Men jeg har god erfaring med en fungerende bensinvarmer. Men kan den stå imot
-20 grader?

Jeg har tenkt tanken på dette! Da bruksbilen har gått under denne vinteren med forstødelagt rute
som koster 5200,- for å få byttet og et nytt batteri til 1600,-. Nesta nok til ei boble det.
Så om jeg hadde lagt til de 40000,- som ble brukt på ny topp på bruksbilen da noe gikk galt
med kjølinga, så kunne jeg ha hadd en fin fin boble til slutt.  Tvilende
« Siste redigering: februar 23, 2010, 12:57:51 pm av Varj » Loggført

LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #19 på: februar 23, 2010, 13:00:10 pm »

20- er ganske så vanlig på østlandet også Sint Osteaktig
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #20 på: februar 23, 2010, 13:03:24 pm »

20- er ganske så vanlig på østlandet også Sint Osteaktig
Ovalen er vel ikke bruksbil der nede?
Loggført

eWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 515
Bosted: Hamar


think small


Vis profil WWW
« Svar #21 på: februar 23, 2010, 13:16:37 pm »

Dette har jeg lyst til også!
Det burde være en egen klasse det, helårsbruksbiler.

Biler som i utgangspunktet får stryk av orginalpolitiet, fordi de har nyttige add ons, ikke bare "korrekte".

  ...selv om de korrekte vel en gang startet som nyttige.

Jeg har lenge tenkt på en 1300s, med et eldre karroseri.. men, det er jo ikke noe ulempe at det er en ren 50 taller..

Vedr sikkerhet; hvor mye bedrer man sikkerheten med et halvbur?
Og, har noen prøvd en ny webasto varmer i gammel vw?


 
Loggført

eWolf - Part of the AirWolfs crew


psssssst! AirWolfs er på Facebook!
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #22 på: februar 23, 2010, 13:46:07 pm »

Bobla mi definerer jeg jo som en bruksbil - en 1300 fra 1968. Største modifikasjonene er en ny forgasser og H4-lykter. Funker som fjell, det.

Men jeg er uten bensinvarmer. I jula kjørte jeg nesten 100 mil i rundt de minus tjue. Det funker, det. Med lange underbukser, to ullgensere og lang vinterfrakk.
Loggført
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #23 på: februar 23, 2010, 14:22:57 pm »

Det er ypperlig med folkevogn som vinterbil når det er veldig kaldt. Dvs. så kaldt at de ikke salter veiene. Det er saltet som er problemet her. Vi vil vel ikke redusere antall folkevogner nå i 2010? De som har overlevd tørt og godt til nå kan vel få leve litt til?
Skal man kjøre hver dag, hele året er det ganske så mye som skal til, ikke minst vask over og under og inni og overalt hvor saltet kommer til, og det er ganske mange steder på ei folkevogn.

Å bruke en splitt som vinterbil faller på sin egen urimelighet, med mindre man bor i Folldal eller noe sånt. Når trådstarter snakker om "latterlig billig" - hva sammenligner han med da? 5 år gammel bruksbil?

Tectyl/olje: min. 2.500,- kr
Dekk: opp til 6.000,- kr
God og tett motor med stiftløs tenning og modifikasjoner: 15.000,- kr
Nye rutepakninger og silikon ? kr
Gummimatter/trau for sølevann 600,-
Elektrisk vindussspylertank 500,-
Vask i vaskehall - selvvask gjennom vinteren 1.500,- kr?
Polish, avfetting, såpe mm. 1.000,- kr
Innkjøp av bil: 35.000,- kr (hvor kjøper man kjørbar splitt til under 25.000,- kr)
Rustsveising: 10.000,-
Deler: 10.000,- kr
osv. osv.


JA til folkevogn på tørre veier - også en liten tur på vinteren. Men salt er å gå for langt, mener jeg. Med mindre man befinner seg på/i Bonneville.
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #24 på: februar 23, 2010, 14:24:29 pm »

20- er ganske så vanlig på østlandet også Sint Osteaktig
Ovalen er vel ikke bruksbil der nede?

Nei andre får ta seg av brøytinga Gliser
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #25 på: februar 23, 2010, 14:33:32 pm »

Her har du vinterbil! http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=923540 Den blir jo brukt som vinterbil i US as we speak!

Bare få på noen 16 tommere og hev den til orginal høyde så funker den i Norge også Glad
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem
****
Innlegg: 252
Bosted: Lillestrøm



Vis profil
« Svar #26 på: februar 23, 2010, 14:48:30 pm »

Det gikk en senneps gul roadster her i Lillestrøm i "gamledager", ble brukt hele året Blunker stod som regel på siden av stripa på gardermoen før i tiden når us bilene kjørte løp.... lenge siden jeg har sett både fører og bil.  Møtte han ofte med stooor lue og termodress i -20 og nedover Glad   så man trenger ikke være så kravstor....
Loggført
zapperx (Glenn Andersen)
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1103
Bosted: Kråkerøy


CoolCruisers Medlem


Vis profil
« Svar #27 på: februar 23, 2010, 14:55:58 pm »

Nice.....


* 633128.jpg (171.85 KB, 800x600 - vist 366 ganger.)

* 633133.jpg (180.09 KB, 800x600 - vist 381 ganger.)
Loggført

1974 "Fake Jeans" SOLGT...
1966 Rat-look SOLGT...
1982 Autohomes T3 Camper
2003 T4 Transporter (selvbygd camper) SOLGT...

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #28 på: februar 23, 2010, 15:00:55 pm »

Er det egentlig så rart at alle kjøper "suv" "crosscountry" eller disse latterlige engelske "Freeloader" eller "Pop-roger"?
Alle skal ut i skog og mark... selv om de bor innenfor Ring 1....  Nå er det jaggu igang her inne også?!

Og ingenting er bedre enn det!  Glad
« Siste redigering: februar 23, 2010, 15:05:43 pm av JHU » Loggført

Speed is no substitute for direction
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #29 på: februar 23, 2010, 15:17:38 pm »

har lyst til å få på noen knaste dekk på 411`n å få den litt høyere, er jo en konge bil å kjøre selv på vinteren. den bilen går hele året.
Loggført
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!