Jee
|
|
« på: februar 28, 2010, 02:19:39 am » |
|
Sitter på gjerdet og dingler med bena... Og vurdere i den forbindelse å kjøpe meg en bremsebenk så jeg får bremset motorene jeg setter sammen.
Kravet til benken er 800hk og 10000 rpm. Er i dag i dialog med Stuska og land-and-sea da disse er de rimeligste jeg har funnet. Og såkalte vannbremser. Stuskaen er gammeldags og utprøvd.. og veldig manuell. Mens land-and-sea sin har digital readout.. men selges uten programvare. Som koster nærmere 9000 dollar alene.
Bremsen skal kun brukes til luftkjølt vw. Og jeg vil gjerne bygge selve stativet selv, for å få det mest mulig tilpasset vw motoren. Det jeg er ute etter er på en enkel måte å få holdt igjen motorene på hvert enkelt turtall. Fancy elektronisk shit med fjernkonroller er ikke noe for meg. KISS all the way.
Har du noen erfaringer? Om hva som funker og ikke... Evt vet om noen tilsalgs i Norge.
|
|
« Siste redigering: august 09, 2012, 22:50:21 pm av Jee »
|
Loggført
|
|
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #2 på: februar 28, 2010, 13:08:42 pm » |
|
Har tenkt på et hjemmebygge. Men tror jeg vil ha dette skikkelig med en gang da jeg vil kunne bremse litt mer enn 200 hester. Og dessuten... de jernbanehjula skal ikke i nærheten av mitt verksted
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #3 på: april 14, 2010, 23:26:50 pm » |
|
Da var Bremsen bestillt. Og vil ankomme Norge før sommeren er ordentlig i gang... Men i påvente av at den kommer vil jeg prøve å få alt som trengs på plass. Det meste er under kontroll, bortsett fra vannpumpen. Og her kan kanskje noen på forumet være til hjelp, eller peke meg i riktig retning. Kravet er 320 liter i minuttet, med et trykk mellom 3-5 bar. Så det er ikke snakk om noen normal lensepumpe. Hvor får jeg tak i noe sånt. Gjerne second hand
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hulken
Supermedlem
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
|
« Svar #4 på: april 14, 2010, 23:29:46 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Squareback
Supermedlem
Innlegg: 6193
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
|
« Svar #5 på: april 14, 2010, 23:38:37 pm » |
|
her en annen: Finnes mye - men koster sikkert masse for nye... http://www.piscus.no/455559/Desmi-Norge-AS
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Squareback
Supermedlem
Innlegg: 6193
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
|
« Svar #6 på: april 14, 2010, 23:46:02 pm » |
|
http://www.ag.no/produkter-og-tjenester/pumper.aspxDisse har mye til industrien i Norge og vet sikkert om noe brukt
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
|
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar
|
|
« Svar #8 på: april 15, 2010, 18:52:01 pm » |
|
Hør med Myrum'n.... Forsvaret har sikkert noen de ikke bruker... Mange varianter der vet jeg...
|
|
|
Loggført
|
Mvh Reiel
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #9 på: april 15, 2010, 23:34:09 pm » |
|
Myrum er med på planleggingen vettu. Men kan foreløpig ikke hjelpe. Får ta telefon fatt til uka. Gruer meg til å få priser...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
brm
Supermedlem
Innlegg: 556
Bosted:
|
|
« Svar #10 på: april 16, 2010, 11:56:15 am » |
|
Da var Bremsen bestillt. Og vil ankomme Norge før sommeren er ordentlig i gang...
Men i påvente av at den kommer vil jeg prøve å få alt som trengs på plass. Det meste er under kontroll, bortsett fra vannpumpen. Og her kan kanskje noen på forumet være til hjelp, eller peke meg i riktig retning.
Kravet er 320 liter i minuttet, med et trykk mellom 3-5 bar. Så det er ikke snakk om noen normal lensepumpe.
Hvor får jeg tak i noe sånt. Gjerne second hand Har ikke du verksted "ved siden av" Jan Brannbil? Liftservice, 91531170. Han har ihvertfall et utvalg av brukte pumper. Hvis du skal ha membranpumpe(kan regulere vannmengde uavhengig av trykk) så skal jeg se om ikke jeg kan rote frem et navn/ adresse til.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
GeirH
Supermedlem
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.
|
|
« Svar #11 på: april 16, 2010, 12:11:52 pm » |
|
Skudd fra hofta. Det er jo så mye snakk om disse brannpumpene fra forsvaret med VW eller Porsche motor på. Hva leverer disse da, med tanke på trykk og vannmengde? Putte en el-motor på en slik?? Sikkert mulig å regne seg frem til hva man trenger av tillført effekt for å flytte 320 liter pr. min ved ett gitt bars trykk. ....også bare til 800 hk da
|
|
|
Loggført
|
Har laaang VW-pause.
|
|
|
brm
Supermedlem
Innlegg: 556
Bosted:
|
|
« Svar #12 på: april 16, 2010, 13:06:04 pm » |
|
Membranpumpe/ spylepumpe kan kjøpes fra MecTec tlf 41660668
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
brm
Supermedlem
Innlegg: 556
Bosted:
|
|
« Svar #13 på: april 16, 2010, 13:23:34 pm » |
|
Skudd fra hofta. Det er jo så mye snakk om disse brannpumpene fra forsvaret med VW eller Porsche motor på. Hva leverer disse da, med tanke på trykk og vannmengde? Putte en el-motor på en slik?? Sikkert mulig å regne seg frem til hva man trenger av tillført effekt for å flytte 320 liter pr. min ved ett gitt bars trykk. Tror de kan levere 3-400l og opptil 8 bar. Har derimot en mistanke om at det her kreves en stempel/membranpumpe. Skovlepumper har en tendens til å gi seg når motstanden blir for stor. Det blir mye "skum" i sneglehuset. En har jo også en mulighet til å sjekke med korp og son i Sverige, som leverer spylepumper til de fleste "septikk" biler i Norge, om brukte pumper
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
Innlegg: 1907
Bosted:
|
|
« Svar #14 på: april 16, 2010, 17:47:29 pm » |
|
Gøy og gratulere med Stuska Erik . Bremsa første motoren min på en slik i 1995.. Ta en tlf til JMR (John Maher Racing) , han vet alt om denne . så slipper du å lure . ...My regards
Erich
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #15 på: april 16, 2010, 19:57:56 pm » |
|
Takk for det. Men det er banken som er eier foreløpig Tør da ikke prate Engelsk på telefon jeg da gett. Holder meg til skriftlig Får nok prøve å feile litt selv. Er jo litt av moroa. Skal rusle bortom han brannbil kar'n. Står jo mye rart der. Tenkte ikke på at han kanskje kunne ha noe. Benken trengte fra 2-5 bars vann trykk. Jo høyere trykk, desto mer følsom brems. Ellers trengte den 40 liter pr hundre hester. Med andre ord kunne jeg jo muligens brukt to pumper... en til all out. Og en moderate normale 200 hk motorer. Hvordan type pumpe jeg trenger aner jeg ikke. Dette er langt utenfor mitt fagområde
|
|
« Siste redigering: april 16, 2010, 19:59:35 pm av Jee »
|
Loggført
|
|
|
|
brm
Supermedlem
Innlegg: 556
Bosted:
|
|
« Svar #16 på: april 16, 2010, 20:39:33 pm » |
|
Hvordan type pumpe jeg trenger aner jeg ikke. Dette er langt utenfor mitt fagområde Mener å huske at skinne hadde/har en vannbrems(om ikke du vil briljere med engelsken)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
Innlegg: 1907
Bosted:
|
|
« Svar #17 på: april 16, 2010, 20:43:03 pm » |
|
Du "trenger" en 1000 ltr vannpod 3 m oppe på hylla , klar kjør .
Erich
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #18 på: april 16, 2010, 23:50:07 pm » |
|
Jeg luftet den teorien der ovenfor Stuska. Hadde planer om å legge en 1000 liter på toppen av "bremse rommet". Men de mente trykket ville bli for lite.. Noen som vet med sikkerhet at Skinne har en vannbrems? Kjenner han ikke akkurat.. så dumt å bry andre
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
brm
Supermedlem
Innlegg: 556
Bosted:
|
|
« Svar #19 på: april 17, 2010, 00:20:54 am » |
|
Er ikke akkurat skolert innen hydraulikk selv, men kreves det ikke ett trykk på 1 bar for å løfte 10m vannsøyle? Et fall på 3m blir isåfall snaut. Tror TT har et samarbeid med Skinne. Jeg kan forhøre meg via TT eventuelt Gunnar(Norwegian Hammerworks)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #20 på: april 17, 2010, 00:34:43 am » |
|
jeewassertauber.jpg (18.65 KB. 336x431 - vist 460 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
|
vwrc
Seniormedlem
Innlegg: 301
Bosted: Østfold
|
|
« Svar #22 på: april 17, 2010, 02:11:01 am » |
|
Hei , Ja , det er vannbrems Per Kristian Skinne har . Er av merket Superflow , tror det er Racers Pack Dyno utgaven . Ganske sikker på at Engs Auto i Trøgstad har samme benken , men litt nyere ..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
Innlegg: 1907
Bosted:
|
|
« Svar #23 på: april 17, 2010, 11:35:36 am » |
|
Du "trenger" en 1000 ltr vannpod 3 m oppe på hylla , klar kjør .
Erich
Ja , pumpe må til .. Har en 3000 ltr tank 3 m opp på huset i Thailand , det ble det ikkeno trykkav . Kjøpte en Hitatchi suge /trykk til 3500,- . Da ble det ca 8 bar på systemet. Husker ikke ltr pr min .. Hadde du vært i Stavanger er det flusst med firmaer som leier ut slike pumper på døgn/mnd og års.basis Stå på . Erich .
|
|
« Siste redigering: april 27, 2010, 17:11:28 pm av Sonic »
|
Loggført
|
|
|
|
brm
Supermedlem
Innlegg: 556
Bosted:
|
|
« Svar #24 på: april 21, 2010, 18:03:09 pm » |
|
Har du funnet ei pumpe Jee?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #25 på: april 21, 2010, 20:43:13 pm » |
|
Niks.. Har ikke fått gjort noe med det ennå. Er permitert fra jobben pga vulkanaske. Så måtte ta i dobbelt opp på verksted denne uka Men har en bror innen fjernvarme systemer som skulle trekke i noen tråder. Så får vi se om det bærer frukter..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
1303SS
Supermedlem
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen
|
|
« Svar #26 på: april 27, 2010, 15:03:40 pm » |
|
prata med en kunde på jobben "værås brønnboring"nevnte vannpumpe til en motorbremsebenk han sa det kunne bli dyrt men du måtte berre ringe han så kunne han kansje ordne noe tlf.91396667. hils fra delelageret på albjerk bil
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #27 på: mai 31, 2010, 22:17:34 pm » |
|
Pumpe er i hus. Kjøpt rett fra EMS gjennom gode kontakter. Nå gjenstår det bare at terminalarbeiderne skal avslutte streiken.. så er byggesettet i hus.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #28 på: mai 31, 2010, 22:59:14 pm » |
|
morro finnes det noen tegninger etc på dette? tenkte å lage en portabel motorstand til WBX'erene som kanskje kunne koples til denne Stuska'n
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #29 på: mai 31, 2010, 23:28:35 pm » |
|
Tegningen du trenger å gå ut ifra er et girkassehus fra type 1. Motoren vi bli skrudd rett i en kassa. Og jeg vil kunne velge om kraften skal overføres rett fra svinghjulet eller via klutsj. 228mm svinghjul vil ikke være noe dilemma plassmessig. Kjøletårn er ikke med i planene. Men har kaldt springvann å spe på med om det skal gå hett for seg med wasserbox'n
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|