april 29, 2024, 02:03:56 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1967 Karmann ghia  (Lest 6180 ganger)
RZR Arve
Seniormedlem
****
Innlegg: 277
Bosted: Longyearbyen


Vis profil

« på: november 28, 2007, 21:59:01 pm »

Tenkte jeg skulle lage en liten prosjekt-tråd om min ghia som jeg håper skal bli ferdig til sommeren. Får se hvilken sommer det blir.... Bilen er en 1967 modell med registreringsnummer R-105, befinner seg i Bergen. Ut fra biltilsynets systemer ble den importert en gang på 80-tallet og montert på et norsk understell. Den har opprinnelig vært mørkerød, men har med en dårlig lakkjobb blitt lys rød med hvitt tak. Bilen er nå demontert og skal lakkes opp igjen i sort.


* Karmann ghia.jpg (196.68 KB, 800x600 - vist 278 ganger.)

* I garasjen.jpg (225.2 KB, 1100x825 - vist 270 ganger.)
Loggført
RZR Arve
Seniormedlem
****
Innlegg: 277
Bosted: Longyearbyen


Vis profil

« Svar #1 på: november 28, 2007, 22:04:45 pm »

Har fått tak i en 1600-motor med doble forgassere som skal inn i bilen. Er det noen som vet om cluthen går inn på 1500-kassen uten modifiseringer? (1600 på det øverste bildet, 1500 nederst)


* Motor.jpg (185.99 KB, 800x600 - vist 318 ganger.)

* Clutch 1600.jpg (209.23 KB, 1200x900 - vist 251 ganger.)

* Clutch 1500.jpg (226.25 KB, 1200x900 - vist 314 ganger.)
Loggført
KFS
Medlem
***
Innlegg: 110
Bosted: Tønsberg



Vis profil WWW
« Svar #2 på: november 28, 2007, 22:14:52 pm »

etter bildet å dømme har du klørts før 71 på begge motorene så det er bare å putte den inn i 1500 kassa  Glad
Loggført

Karl Fredrik
har både telefon og mail !! vær snill ikke send PM
33 33 06 06 og mail karl@unneberg-bil.no

Steel can be any shape you want if you are skilled enough,
and any shape but the one you want if you are not.

http://www.unneberg-bil.no
RZR Arve
Seniormedlem
****
Innlegg: 277
Bosted: Longyearbyen


Vis profil

« Svar #3 på: november 28, 2007, 22:18:52 pm »

etter bildet å dømme har du klørts før 71 på begge motorene så det er bare å putte den inn i 1500 kassa  Glad

Supert! Takk for særdeles kjapt svar!
Loggført
RZR Arve
Seniormedlem
****
Innlegg: 277
Bosted: Longyearbyen


Vis profil

« Svar #4 på: november 28, 2007, 22:27:02 pm »

Innvendig


* bilder_171.jpg (73.21 KB, 640x480 - vist 233 ganger.)
Loggført
RZR Arve
Seniormedlem
****
Innlegg: 277
Bosted: Longyearbyen


Vis profil

« Svar #5 på: desember 02, 2007, 17:38:43 pm »

Har byttet ut de originale 4-bolt bremsene med nye skiver foran og tromler bak med boltmønster 5 X 130. Har også kjøpt fuchs-felger i sort/chrome som jeg hadde tenkt på ha på bilen. Vurderer imidlertid å bytte de ut med helchrommede fuchs, tror det blir enda bedre til sort bil....


* Ny bremser.jpg (208.84 KB, 800x600 - vist 222 ganger.)
Loggført
RZR Arve
Seniormedlem
****
Innlegg: 277
Bosted: Longyearbyen


Vis profil

« Svar #6 på: desember 02, 2007, 17:44:32 pm »

Har byttet styredemperen og justert styresnekka, er spent på resultatet. Bilen var omternt like stabil som en drita full finne, satser på at den blir bedre å kjøre nå. Har også fått tak i noen seter fra ei gammel porsche som skal inn i bilen, får se hvordan jeg fikser innfestingen på disse. Skal bestille nye, sorte trekk fra inlandimports.com.


* Styredemper.jpg (248.41 KB, 800x600 - vist 275 ganger.)

* Porschesete.jpg (178.28 KB, 600x800 - vist 271 ganger.)
Loggført
RZR Arve
Seniormedlem
****
Innlegg: 277
Bosted: Longyearbyen


Vis profil

« Svar #7 på: desember 03, 2007, 17:41:54 pm »

Har brukt den siste måneden på å strippe bilen helt og renovere den innvendig. Det var en god del overflaterust etter vann som har blitt liggende under matter osv. Har tatt all rusten og sprøytet med epoxy-grunning før alt ble lakkert i sort. Tre-imitasjonen på dasjbordet er fjernet, dette skal også være sort. Har tatt motorrom, baggasjerom og kupè selv, det utvendig overlater jeg til en pensjonert billakkerer. Det er litt rust på venstre, bakre hjørne samt foran. Dette blir kuttet bort og nytt stål blir sveist inn. Blir en tur i garasjen i kveld for å gjøre klar den nye motoren som skal inn i bilen.


* Innvendig lakk 001.jpg (174.51 KB, 600x800 - vist 239 ganger.)

* Innvendig lakk 002.jpg (184.67 KB, 800x600 - vist 216 ganger.)

* Innvendig lakk 003.jpg (205.99 KB, 800x600 - vist 280 ganger.)

* Innvendig lakk 004.jpg (174.51 KB, 600x800 - vist 264 ganger.)
Loggført
RZR Arve
Seniormedlem
****
Innlegg: 277
Bosted: Longyearbyen


Vis profil

« Svar #8 på: desember 03, 2007, 22:54:16 pm »

Da har jeg hatt meg et par timer i garasjen. Ghia'en er min første luftkjølte bil, har ikke så veldig mye peiling. Liker å skru selv, den beste måten å lære på er å prøve selv. Har man først gjort noe en gang husker man det til neste gang. Noe av det første jeg ble anbefalt var å skaffe meg elektronisk tenning for å slippe å justere hele tiden. Kjøpte det hos vwcarconsult for et par år siden, har lagt i garsjen siden. Nå har jeg skaffet meg ny motor og tenkte å montere det før motoren skal inn i bilen. Skifter pluggledningene i samme slengen, men er usikker på om jeg har montert de i rett rekkfølge. Fikk selvføgelig plugger som ikke passer, er bare å komme seg ut og kjøpe nye. Skal også bytte olje på motoren, er det mer som bør gjøres når den først er ute av bilen? Eksosanlegget skal også byttes, men klarte selvfølgelig å knekke den ene pinnebolten da jeg demonterte det gamle anlegget... Sliter noe j..... med å få ut restene av bolten, har prøvd med både varme og alle mulige typer rustløser uten resultat... Tar imot alle tips med takk!


* Elektronisk tenning 001.jpg (244.18 KB, 800x600 - vist 222 ganger.)
« Siste redigering: desember 03, 2007, 23:06:34 pm av Joker nord » Loggført
RZR Arve
Seniormedlem
****
Innlegg: 277
Bosted: Longyearbyen


Vis profil

« Svar #9 på: desember 03, 2007, 22:55:44 pm »

Elektronisk tenning montert!


* Elektronisk tenning 008.jpg (157.18 KB, 800x600 - vist 228 ganger.)

* Elektronisk tenning 010.jpg (175.78 KB, 800x600 - vist 317 ganger.)

* Knekt bolt.jpg (239.12 KB, 600x800 - vist 238 ganger.)
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #10 på: desember 04, 2007, 07:29:23 am »

Hei
Tenningsrekkefølgen ser du på dynamofoten.
Sett reimhjulet med tdc merket kl 12.00 og stempel i syl. 1 på topp med begge ventilene lukket. Da står rotoren på syl 1. Vri fordeleren slik at rotoren peker på merket (et lite hakk) på fordelerkanten. Da har du grunnstillingen. Så er det bare å sette de andre ledningene i tenningsrekkefølgen med klokka.

Olje skifter du kanskje enklest når motoren står i bilen ?

Sjekk clutch, trykkplate og utløserlager når du først har motoren ute. Sjekk også om det er olje på baksiden av svinghjulet. Hvis det er det, kan det bety at simringen ved svinghjulet bør byttes.

Bolten som er brukket kan du enten ta med "grisepikk" eller du kan sveise fast en mutter på den for så å skru den ut.

Stå på videre. Blir spennende å følge prosjektet ditt Glad

Mvh Berger
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Odøling
Medlem
***
Innlegg: 130
Bosted: Skarnes


low and "lover"


Vis profil
« Svar #11 på: desember 04, 2007, 18:43:07 pm »

Tips for å få ut knekt bolt.
Jeg bruker noe som heter extraktor jeg,fungerer kjempefint.J jobbet på Komatsu i Oslo i 4 år der brukte vi bare d,"grispikk" knekker ofte og d blir ofte så stort trykk mellom skrue og gjenger fordi den sprenger ut bolten.
Varierer jo hvor fælt skruen sitter
Loggført

Hiace 2002
Vw Golf GTI 16v 1985-90
Vw boble 1300 1967
Vw boble 1200 1954
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #12 på: desember 04, 2007, 21:02:53 pm »

Enda en Ghia i Bergen til sommeren da? Ser bra ut dette her, lykke til!
Loggført
RZR Arve
Seniormedlem
****
Innlegg: 277
Bosted: Longyearbyen


Vis profil

« Svar #13 på: desember 04, 2007, 21:14:40 pm »

Tips for å få ut knekt bolt.
Jeg bruker noe som heter extraktor jeg,fungerer kjempefint.J jobbet på Komatsu i Oslo i 4 år der brukte vi bare d,"grispikk" knekker ofte og d blir ofte så stort trykk mellom skrue og gjenger fordi den sprenger ut bolten.
Varierer jo hvor fælt skruen sitter

Takk for tips! Vet du hvor jeg kan få tak i en sånn?
Loggført
RZR Arve
Seniormedlem
****
Innlegg: 277
Bosted: Longyearbyen


Vis profil

« Svar #14 på: desember 04, 2007, 21:19:55 pm »

Hei
Tenningsrekkefølgen ser du på dynamofoten.
Sett reimhjulet med tdc merket kl 12.00 og stempel i syl. 1 på topp med begge ventilene lukket. Da står rotoren på syl 1. Vri fordeleren slik at rotoren peker på merket (et lite hakk) på fordelerkanten. Da har du grunnstillingen. Så er det bare å sette de andre ledningene i tenningsrekkefølgen med klokka.

Olje skifter du kanskje enklest når motoren står i bilen ?

Sjekk clutch, trykkplate og utløserlager når du først har motoren ute. Sjekk også om det er olje på baksiden av svinghjulet. Hvis det er det, kan det bety at simringen ved svinghjulet bør byttes.

Bolten som er brukket kan du enten ta med "grisepikk" eller du kan sveise fast en mutter på den for så å skru den ut.

Stå på videre. Blir spennende å følge prosjektet ditt Glad

Mvh Berger

Bra tips om fremgangsmåte, da skal jeg klare å få rekkefølgen riktig. Har som tidligere sagt lite peiling på boblemoter, hva skal jeg sjekke vedrørende clutch, trykkplate og utløserlager?

Er forresten motivernde å lese tråden om Ghia'en din Berger, skal definitivt få min ferdig til denne sommeren. Venter bare på å få bilen tilbake fra lakkering, gleder meg som en unge til å begynne å montere den sammen igjen.
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #15 på: desember 04, 2007, 21:34:45 pm »

Bra at prosjekttråden min kan gi inspirasjon. Det er hovedgrunnen til at jeg legger litt jobb i prosjekttrådene, å inspirere andre Glad

Clutchlamellen må du sjekke hvor slitt er. Nå husker ikke jeg hvor mange mm det BØR være inn til naglene, men hvis naglene ligger helt ute ved kontaktflaten, må den byttes.
Trykkplata må trykktestes for å sjekke om den er ok, litt jobb altså.
Utløselageret sjekkes for ulyd og slark. Kan være vanskelig å høre ulyd før du faktisk får trykk på den desverre.

Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #16 på: desember 05, 2007, 00:08:35 am »


Er forresten motivernde å lese tråden om Ghia'en din Berger, skal definitivt få min ferdig til denne sommeren. Venter bare på å få bilen tilbake fra lakkering, gleder meg som en unge til å begynne å montere den sammen igjen.

Moro å følge med på andre Ghiaer, ja. Stå på. Husker følelsen av å få bilem hjem fra lakk for å begynne montering ;-) Dette var for min del på en boble for snart 15 år siden, men husker følelsen godt ennå.

Fortsett å poste bilder, moro å følge med

Roy
Loggført
RZR Arve
Seniormedlem
****
Innlegg: 277
Bosted: Longyearbyen


Vis profil

« Svar #17 på: januar 30, 2008, 00:50:50 am »

Beklager lite oppdatering av tråden. Snakket med lakkereren i går. Han skal skifte nedre, høyre hjørne bak og venter på delen. Han mente at den skulle være ferdig i løpet av et par uker, begynner å klø skikkelig i fingrene nå...

I mens holder jeg på å gå over motoren, litt rengjøring og lakkering av kjøledeksler. Tenkt også på å bytte noen pakninger og eventuelt clutch, får se hva jeg begir meg ut på. Er min første luftkjølte bil, så det er linteressant å plukke ting fra hverandre. Driver også og tester litt forskjellige midler for å få av gammel olje, skal legge ut før og etter bilder her om noen dager.
Loggført
RZR Arve
Seniormedlem
****
Innlegg: 277
Bosted: Longyearbyen


Vis profil

« Svar #18 på: februar 03, 2008, 23:59:13 pm »

Ikke fått gjort så mye de siste dagene, går mest og venter på å få bilen hjem. Var en tur ut på Solsvik i går, fiikk skikkelig motivasjon for jobbing der. Mye fint samlet på ett sted og et stort utvalg av forskjellige modeller. Artig å se så mange luftkjølte biler samlet her i Bergen.

Har gjort litt med motoren. Den var ganske tilgriset av olje, forsøkte meg litt frem med forskjellige metoder. Bremserens fra Biltema fungerte brukbart, men den beste løsninga var ren bensin. Da løsnet olja veldig lett, og med ei spruteflaske kom jeg til på de trange stedene på blokka. Kjøledekslene ble plassert i en dunk med bensin og rengjort med oppvaskkost. Har også begynt å lakkere tank og diverse deksler.


* Diverse 072.jpg (44.42 KB, 300x225 - vist 181 ganger.)

* Biltema bremserens.jpg (43.25 KB, 300x225 - vist 241 ganger.)

* Bremserens og bensin.jpg (39.94 KB, 225x300 - vist 208 ganger.)

* Litt lakk.jpg (29.95 KB, 300x225 - vist 211 ganger.)

* Bling-bling.jpg (25.31 KB, 225x300 - vist 187 ganger.)
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #19 på: mars 08, 2010, 07:20:50 am »

Her var det en gammel god traver som hadde gått i glemmeboken! Det har da skjedd litt med denne - omsider ferdig lakkert og alt klart for montering!
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!