april 29, 2024, 11:16:41 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hjelp! Clutchproblemer i min 1302S!  (Lest 2797 ganger)
Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« på: februar 23, 2010, 23:56:53 pm »

Kjørte på en del svingete veier, så jeg brukte clutchen jevnlig mellom 3. og 4. gir, plutselig hørte jeg et par "knepp" i pedalen, og jeg mistet nesten hele clutchfunksjonen. Den glipper ikke, den er frakoblet hele tiden, så bilen bare driver og driver fremover, og jeg må vri om tenninga for å få stoppet bilen:) ikke akkurat veldig morsomt på veiene...
Kunne starte bilen i 1.gir og kjøre meg hjemover....

Pedalen har mye mere slakk enn før... men den fjærer litt, og den kommer tilbake etter å ha blitt tråkket mot gulvet. Det virker som om jeg har fått en slakkere wire... jeg tror ikke den har røket. 

Hva kan være galt, og hva bør jeg se på først? 

Det er jævla kaldt ute nå (-29,8) så jeg håper det ikke blir FOR mye skruing.

Må jeg av med pedalsettet?


Håper på gode råd i kulda nå!  Takker på forhånd.....
Loggført
Andersen VW56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold


Min urestaurerte 66 1300


Vis profil
« Svar #1 på: februar 24, 2010, 00:04:35 am »

Er nok vaieren din som har røket eller noen av (ståltrådene) for da strekker resten av vaieren seg og klørtsen får mindre eller ingen virknin og pedalen får lengre dødgang, er ikke så vanskelig og bytte den, mye er gjort på en time.Du må ha ut pedalene, jekke opp bilen på venstre side bak og fjerne bakhjulet så kommer du lett til.
« Siste redigering: februar 24, 2010, 00:09:00 am av Andersen VW56 » Loggført

Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert
1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine)
1966 VW 1300 boble, sjøblå.
1965 Fiat 1100D beige.
1972 Simca 1100 LS, turkis.
1973 Simca 1100 LS, Rød.
1971 Daf 55, brun
1973 Lada 1500S beige
1983 Mazda 323 automatic lysblå.
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #2 på: februar 24, 2010, 00:06:15 am »

Hvis du er riktig heldig kan det være thrustelageret som har vridd seg. Kaan høres slik ut på beskrivelsen din om wiren ikke er røket. Er "fort gjort" å fikse. Ned med motor og inn med nye fjærer som holder lageret. Fikk faktisk kjøpt nye fjærer hos møller sist jeg gjorde dette. Nytter ikke å sette tilbake de gamle fjærene, da vil lageret glippe rundt igjen.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« Svar #3 på: februar 24, 2010, 00:19:34 am »

da skal jeg ut og titte litt ikveld/natt for å se, har lest meg litt frem på forumet her, og det kan virke som om det er wiren som er problemet ja....
Håper ikke det er et thrustlagerproblem, og jeg håper ikke det er røret som wiren går inni.... det er så jævla kaldt og skru i 30 minus nå!!!!
Loggført
Andersen VW56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold


Min urestaurerte 66 1300


Vis profil
« Svar #4 på: februar 24, 2010, 00:27:01 am »

da skal jeg ut og titte litt ikveld/natt for å se, har lest meg litt frem på forumet her, og det kan virke som om det er wiren som er problemet ja....
Håper ikke det er et thrustlagerproblem, og jeg håper ikke det er røret som wiren går inni.... det er så jævla kaldt og skru i 30 minus nå!!!!
Lykke til med skruingen og ikke frys nøttene av deg i kulda Øyerulling
Loggført

Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert
1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine)
1966 VW 1300 boble, sjøblå.
1965 Fiat 1100D beige.
1972 Simca 1100 LS, turkis.
1973 Simca 1100 LS, Rød.
1971 Daf 55, brun
1973 Lada 1500S beige
1983 Mazda 323 automatic lysblå.
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #5 på: februar 24, 2010, 00:37:19 am »

Kan jo bare være at vingmutteren på vaieren har slakket seg? ikke så velig sansynlig, men en mulighet!
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« Svar #6 på: februar 24, 2010, 06:42:13 am »

jeg fikk bekreftete at rører sitter fast både ved fremre og bakre festet, ingen rust i denne tunnelen:) Ringer unneberg så fort de har åpnet og bestiller ny wire tenker jeg.
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #7 på: februar 24, 2010, 09:20:04 am »

har litt sånne problemer om dagen jeg og men der var pedalsettet fryst fast blir noe is og vann nedi der om dagen Gliser
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #8 på: februar 24, 2010, 10:18:04 am »

Kan jo bare være at vingmutteren på vaieren har slakket seg? ikke så velig sansynlig, men en mulighet!

Vingmutteren  har en "sitronform" som passer nedi en tilsvarende form på utløserarmen, så det skal ganske så mye makt til for å slakke eller stramme den.
Jeg vil si det er helt usannsynlig.
« Siste redigering: februar 24, 2010, 20:13:25 pm av JHU » Loggført

Speed is no substitute for direction
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #9 på: februar 24, 2010, 18:27:03 pm »

Wire har røket. Først noen kordeler som har slakket den. Hvis du strammer den vil flere kordeler ryke ganske snart. Pleier å ryke nede i den fleksible hylsen mellom gir og bil. Lurt å ta ned hylsen/strømpen fra girboksen når du trer i den nye, da sklir den lettere forbi svingen. Og: ja, pedalene må løsnes fra midtrøret. pass på at ikke pedalen detter ned på matta når du setter den tilbake, da detter wiren av kroken igjen. Lurt å ha en hjelpemann som holder wiren stram fra girboksen.
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #10 på: februar 24, 2010, 20:07:13 pm »

Pleier alltid tape fast wire på kroken med en runde elektrikertape jeg. Da slipper jeg å tenke på medhjelpere og slikt  Blunker

Glemte dette første gang når jeg var 15 år og bytta på min første boble og ble en erfaring rikere. Helt siden dette har jeg alltid brukt tape og wire har aldri ramla av når jeg monterer pedalsettet.
Loggført

1961 T1 - Custom
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #11 på: februar 24, 2010, 22:14:40 pm »

Tipper at det ikke hjelper å bytte wire, problemet er nok lengre bak
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #12 på: februar 24, 2010, 22:46:43 pm »

jeg fikk bekreftete at rører sitter fast både ved fremre og bakre festet, ingen rust i denne tunnelen:) Ringer unneberg så fort de har åpnet og bestiller ny wire tenker jeg.

Fikk røket clutchwire selv på 1302'en her for noen uker siden, og hadde noen timer under bilen med dette her.

Bare et lite tips: Unneberg & de andre selger et "fleksisrør" til clutch som du ikke trenger å bestille. Det er laget av plast, og knakk rett av under montering. Billig reproskit, som jeg ikke skjønner de tør å selge. Prøv å bruke den originale på bilen - den har skikkelige metall endestykker og er av en helt annen (tysk) kvalitet.

Kan være lurt å prøve å finne årsaken til at problemet med wire'en oppsto. Grunnen til at min clutchwire røk var at bøyen på flekisrøret var for stor slik at wire'en fikk en knekk i overgangen. Jeg måtte korte litt ned på fleksirøret for å få riktig bøy.
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #13 på: februar 25, 2010, 01:06:40 am »

Her kan se hva jeg gjorde for å løse det.
Kjenner meg 100% igjen i beskrivelsen.
Ligger bilder med et par tips i bunn av tråden.
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,15090.0.html
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BrorHund
Medlem
***
Innlegg: 184
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #14 på: februar 25, 2010, 03:04:53 am »

Garantert utløserlageret.
Loggført

1957 Karmann Ghia Lowlight
Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« Svar #15 på: mars 01, 2010, 22:40:18 pm »

Beklager sen oppdatering:)

Jeg har ventet litt på deler og håpet på varmere vær (da jeg ikke har varm garasje).
Men ikveld tok jeg til, og løsnet pedalsettet, litt rustet så jeg freshet det opp litt, og rensket gjengene i festepunktene.
Jekket opp bilen bak, fjernet venstre bakhjul og løsnen vingemutteren for hånd! Den var ikke noe rustet:)
Dro av det "røret bak" slik at det skulle bli lettere å tre den nye wiren.
Da jeg hadde dratt ut den gamle var det ganske opplyst hva som var problemet:)
Wiren var røket nesten tvers av, kun èn kordel igjen!!!

Ny wire på plass, justert og nå har jeg kjempefin clutch!

Alt dette i 24,5 minusgrader, liggende på snøen:( fytti katta, når skal det bli sommer???
Loggført
Andersen VW56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold


Min urestaurerte 66 1300


Vis profil
« Svar #16 på: mars 02, 2010, 00:10:36 am »

Flott at du har fått bilen til og fungere igjen, grusomt og skru ute i kulda.
Loggført

Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert
1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine)
1966 VW 1300 boble, sjøblå.
1965 Fiat 1100D beige.
1972 Simca 1100 LS, turkis.
1973 Simca 1100 LS, Rød.
1971 Daf 55, brun
1973 Lada 1500S beige
1983 Mazda 323 automatic lysblå.
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #17 på: mars 02, 2010, 11:52:06 am »

Ingen ting er "garantert", særlig ikke når det åpenbart er wirebrudd.
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #18 på: mars 02, 2010, 21:03:54 pm »

Garantert utløserlageret.
Smilte litt i skjegget av den garantien ja... Been there done that... Om du ser min link lengre oppe... Blunker
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #19 på: mars 02, 2010, 21:16:37 pm »

Enig i at wirebrudd er mest sansynlig, men jeg har også oplevd i kuldegrader at klutsjpedal-festet til aksling og wire der fremme har røket. Atså pedalstammen har løsnet fra selve aksel-festet.
Det er jo et surt vinter klima der nede med vann, speik og frys.
« Siste redigering: mars 02, 2010, 21:20:29 pm av svenole » Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #20 på: mars 02, 2010, 21:47:22 pm »

Godt å høre at det var en enkel sak å fikse, hadde vært kjedelig å skru ut motor.
Misunner ikke temperaturen heller. Jeg er evig glad for at jeg har en oppvarmet garasje. Kjør pent!
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!