juni 08, 2024, 09:53:20 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Høydejusterbart senkesett til 412  (Lest 1158 ganger)
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« på: mars 02, 2010, 22:22:51 pm »

Til 412 er det ikke lett og skaffe deler, dempere både foran og bak begynner og bli sjelden vare. I tillegg kunne jeg tenkt meg og hatt mulighet for høydejustering av bilen ut i fra vei og føreforhold.

Jeg har tenkt litt på om det ikke er mulig og finne en justerbar coiloverdemper fra en annen bil med fjærbein. For og tilpasse den til 412 så må det sveises på en trekantflens nede på fjærbeinet (den har lignende nedre innfesting av fjærbeinet som på 1302 og tidlig 1303), slik at den kan festes mot nedre bærekule og "steering knuckle". Oppe må det mikses en innfest ved hjelp av orginale 412 deler.

Bak er demperen festet med gjennomgående bolt nede og pinne oppe. Dette er løsning som finnes på masse biler, og burde la seg adaptere.

Er det noen som har innspill så mottas alle tanker med takk....


* vw_412detail.jpg (79.18 KB, 850x396 - vist 112 ganger.)

* Senkesett A3.jpg (36.95 KB, 575x431 - vist 91 ganger.)

* 06_793567455.jpg (31.78 KB, 500x500 - vist 76 ganger.)
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Knut-Tore Sylte
Medlem
***
Innlegg: 194
Bosted: Rauma



Vis profil WWW
« Svar #1 på: mars 03, 2010, 13:38:30 pm »

Finner du en løsning så er jeg veldig interesert! Har lett en god stund etter løsning på heving senking av min 74. 412 Variant...
Jeg hadde et navn på en som hadde funnet en løsning, men kan ikke finne det igjen....typisk..
Knut-Tore
Loggført

T1-61,T2-57-77, T3-69, T4-74, 914-4, Golf1GTI-83, Audi1005E-81, Combi Camp
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #2 på: mars 03, 2010, 13:58:10 pm »

Her er det en  løsning, som kan sveises på et orginalt fjærbein. Jeg kommer nok til og prøve en slik løsning etter hvert, skal gi tilbakemld når jeg ser hvordan det funker!



* coilover weld on.jpg (37.65 KB, 320x240 - vist 88 ganger.)
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
VW 612 RS
Seniormedlem
****
Innlegg: 483
Bosted: Klæbu


VW 612 RS


Vis profil WWW
« Svar #3 på: mars 03, 2010, 16:40:02 pm »


* IMG_1381.jpg (72.45 KB. 583x437 - vist 120 ganger.)


Her er bilde av mine fjærben Arild som vi snakket om

Loggført

- Audi S6 -97 avant
- Audi A4 -97 1.8TQ avant
- VW 412/6 -74 (3,0/930)
- VW 1303 -74 (2,9/901)
- Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #4 på: mars 03, 2010, 16:44:37 pm »

Ser det er todelte fjærer på dine, da kan man jo ha en stivere og en mykere fjær slik at man kan fintune kjørekomforten. Regner med at det sikkertt kan skaffet når det gjelder "weld-on" coilovers også. Fikk en del bilder av Morten i går også, så jeg har en god oversikt nå!
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Hawken
Seniormedlem
****
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad


74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++


Vis profil
« Svar #5 på: mars 03, 2010, 21:31:52 pm »

[ Vedlegg ]

Her er bilde av mine fjærben Arild som vi snakket om

Disse ser jo rå ut da. Hvordan er de bygget? Regner med at det er en modifisering av et originalbein.
Loggført

Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #6 på: mars 04, 2010, 07:22:42 am »

Nesten alle coil-over settene jeg har sett har ei stor kraftig fjær og ei spinklere fjær enten over eller under. Det er vel for å få progresiv fjæring? Og for de fantasifulle så kan man fjærne den lille fjæra og slippe bilen i bakken........
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!