april 19, 2024, 07:22:12 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Original-fetisjisme av ypperste grad...  (Lest 5271 ganger)
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« på: februar 20, 2008, 15:56:41 pm »

 - Ja - hva/hvor/hvordan er det?

Inspirert av den nå legendariske KAMAX-tråden, tenkte jeg: Hva er den råeste historien du kjenner om original-fanatisme i forbindelse med korrekt bil-preservasjon? Jeg vet det er mange her på forumet som både har gjennomlevd og hørt/sett ganske "over-nerdete" restaurerings/preserveringshistorier... bring em on! Fortell dem gjerne her i tråden.

Jeg starter:
Som freelance biljournalist har jeg møtt mange og intervjuet mange. "Mr BOSSerud" ved Årnes er av Norges fremste på Shelby- og Mustang-restaureringer. Hans '68 Shelby GT500 Fastback er antakelig blandt de fineste i verden og nettopp ferdig.
Matching numbers? Selvfølgelig.
Riktig dato-kode på alle deler? Of course.
ONLY NOS-deler der noe må erstattes/mangler? En selvfølge.
En eneste repro-del? Er du gal!
Riktig boltehoder og lengder og merking? Finnes det noen alternativ?
Fargekoder og overflatebehandling av riktig type helt ned på detaljer som "fjæren i bagasjeromslåsen"? Intet unntak!
....og sånn kunne man fortsatt.

MEN...når vi kommer langt nok inn i materien. "Merking etter godkjennings-personell"... på samlebåndet hos Ford og Shelby ble en rekke deler kontrollert (feks balansert mellomaksel) ... og var det "Jhonny Fox" som var kontrollør brukte han et gult kritt og signerte "JF" på mellomakselen før den gikk videre til neste stasjon. Noen av disse merkingene kunne leses under skitt og møkk på denne Shelbyen....men ikke alt. Og noen deler hadde blitt byttet ut under årenes løp. Hvordan skal man så reprodusere disse krittmerkene....på riktig sted, med riktig type kritt, med riktig farge, med riktig håndskrift?Hæ Masse reserach av typen "hvem jobbet på shiftet, akkurat den dagen min gearkasse passerte akkurat der" ..... men "Bosserud" har gjort det.... sammen med diverse "anals" i USA....men det er gjort... og på Shelbyen på Årnes sitter alle de riktige krittmerkene på riktig sted...

"ta av hatt"

Slikt er kanskje vanskelig å toppe....men kom gjerne med dine historier om samme tema. We like 'em.
« Siste redigering: februar 20, 2008, 16:02:59 pm av SplitMan » Loggført

SCREWDRIVER #2
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1 på: februar 20, 2008, 16:00:51 pm »

Helt utrolig at noen faktisk tar seg tid til å gjøre noe så inni granskauen gjennomført. Men på den andre side, sparker de seg selv ikke litt rumpa mht. at det er en resteurert bil etterpå uansett... Om den aldri er sammensatt så mye av HELT originale biter som er kontrollert av samme fyr osv.
Går ikke de detaljene for langt når resten ikke henger etter? Det vil jo aldri kunne bli som en fabrikklevert bil uansett.
Men for all del, utrolig bra å ha så kontroll på ALT
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #2 på: februar 21, 2008, 20:52:24 pm »

- Ja - hva/hvor/hvordan er det?

Inspirert av den nå legendariske KAMAX-tråden, tenkte jeg: Hva er den råeste historien du kjenner om original-fanatisme i forbindelse med korrekt bil-preservasjon? Jeg vet det er mange her på forumet som både har gjennomlevd og hørt/sett ganske "over-nerdete" restaurerings/preserveringshistorier... bring em on! Fortell dem gjerne her i tråden.

Jeg starter:
Som freelance biljournalist har jeg møtt mange og intervjuet mange. "Mr BOSSerud" ved Årnes er av Norges fremste på Shelby- og Mustang-restaureringer. Hans '68 Shelby GT500 Fastback er antakelig blandt de fineste i verden og nettopp ferdig.
Matching numbers? Selvfølgelig.
Riktig dato-kode på alle deler? Of course.
ONLY NOS-deler der noe må erstattes/mangler? En selvfølge.
En eneste repro-del? Er du gal!
Riktig boltehoder og lengder og merking? Finnes det noen alternativ?
Fargekoder og overflatebehandling av riktig type helt ned på detaljer som "fjæren i bagasjeromslåsen"? Intet unntak!
....og sånn kunne man fortsatt.

MEN...når vi kommer langt nok inn i materien. "Merking etter godkjennings-personell"... på samlebåndet hos Ford og Shelby ble en rekke deler kontrollert (feks balansert mellomaksel) ... og var det "Jhonny Fox" som var kontrollør brukte han et gult kritt og signerte "JF" på mellomakselen før den gikk videre til neste stasjon. Noen av disse merkingene kunne leses under skitt og møkk på denne Shelbyen....men ikke alt. Og noen deler hadde blitt byttet ut under årenes løp. Hvordan skal man så reprodusere disse krittmerkene....på riktig sted, med riktig type kritt, med riktig farge, med riktig håndskrift?Hæ Masse reserach av typen "hvem jobbet på shiftet, akkurat den dagen min gearkasse passerte akkurat der" ..... men "Bosserud" har gjort det.... sammen med diverse "anals" i USA....men det er gjort... og på Shelbyen på Årnes sitter alle de riktige krittmerkene på riktig sted...

"ta av hatt"

Slikt er kanskje vanskelig å toppe....men kom gjerne med dine historier om samme tema. We like 'em.

Helt utrolig bra historie. Det første som slår meg er: Har han sporet opp de rette personene for så å sende delene over dammen til signering? Eller har han BARE øvd inn rett håndskrift og REPRODUSERT dette selv  Hæ    Gliser
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
rune4u
Nybegynner
*
Innlegg: 28
Bosted: stavanger



Vis profil
« Svar #3 på: februar 26, 2008, 02:04:21 am »

Han har iallefall ikke fått kona til å skrive med krittet, for hu har garantert pakka kofforten og reist for lenge siden.......  Blunker
Loggført
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #4 på: juni 04, 2008, 13:29:38 pm »

Utrolig at folk orker å gå så langt, og enda er de ikke i mål. Det må jo være irriterende å vite at selv om du har klart og få på de riktige kritt merkene, har han nok ikke de orginale dekken, med den orginale luften, ikke har han den orginale motoroljen, sansynligvis ikke en olje med samme spec en gang, trenger jeg å nevne girkasse olja?, eksosanlegget, kjøleveska, og diverse andre forbruksartikler. Var det da egentlig noe vits i de krittmerkene? 
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #5 på: juni 04, 2008, 15:30:54 pm »

Tenk deg at du fant et nydelig gammelt antikt møbel - feks fra 1700 tallet, men litt en "sliten" utgave.

Deretter peiste du på med sandblåser, pussemaskin, beising og lakking!

Det blir aldri helt det samme igjen - uansett hvor mange krittstreker du setter på det.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #6 på: august 26, 2008, 12:12:30 pm »

Hva er det som er viktig her i verden, er det denne bilen og krittmerkene på den eller er det "reisen" til eieren og historien som ble rundt den? Jo bedre historien er, jo morsommere blir alt... si at den bilen VAR perfekt, helt som ny liksom... hvor er historien da?
Det finnes ikke noen morsomme historier rundt helt nye ting... historiene skapes av bruk... Si at herr BOSS jugde som en hund til Spjellert, og at det er masse repro på bilen, og at man gav opp på krittmerkene og bare gjorde likt som på bilen nærmest på samlebåndet... og at fjæra i låsen er kromatisert i stedet for den kjipe spraylakken den hadde fra fabrikk??
Ja da er fortsatt historien best... bilen er bare en gammel Ford.... og Ford er Ford, kritt eller ikke....

Jeg sier ikke at han eller Ø juger, det jeg sier er at det plager meg ikke...
Loggført

Speed is no substitute for direction
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #7 på: september 01, 2008, 19:40:02 pm »

Orginal Blunker hadde en fin tur på lørdag med denne ca 50mil.

Og Øystein det er litt bedre bil å kjøre.


*  (139.72 KB, 1076x807 - vist 427 ganger.)
« Siste redigering: september 01, 2008, 19:44:44 pm av mags » Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #8 på: september 01, 2008, 20:06:55 pm »

Hva skal jeg si? etter at noen har brukt hammer eller noe for at stolen skal gå lett,så blir
det bulker av det,Jeg har fått blåst mine t3 Fastback understell, dettetter Sveise og rettet di,
i dag tinnet jeg di,skal bli ferdig med de i morra,Detter etter Pulverlakk,før jeg setter på sete delen på de.
At det ligger noen timer bak dette skal jeg si deg.men om noen ser dette? neppe Gliser
Men da veit jeg at det er bra.

Mags


* underste.JPG (97.87 KB, 922x692 - vist 474 ganger.)
« Siste redigering: september 01, 2008, 20:09:23 pm av mags » Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Tarjei
Seniormedlem
****
Innlegg: 379
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #9 på: september 01, 2008, 20:40:50 pm »

Enig med han som sa at "det er "reisen" som betyr noe". Jeg for min del har alltid likt ting originalt. Det er en grunn til at ting ble gjort som de ble. Og originalt er kult. Ser alt for ofte en pre '60 boble til salgs, sikle sikle, men dessverre, den er gjort om til et eller annet (cal-look, eller andre ting) som er vanskelig å endre på, uten en full gjennomgang av karrosseriet.
Kritt merker? Kult hvis de var der, men tror ikke jeg hadde giddi.....

Original kulør i lakken? På bussen har jeg akseptert 98% likhet. Jeg er over 40 og ser ikke så godt lenger.....

Så er vi vel tilbake til begynnelsen av tråden: graden av originalt.

Ha en fin, og original dag. Kul tråd!

T
Loggført

Tarjei
1303 S "Gullsnute"
1303 S Big  "Grünet" Solgt til herren fra Asker med skjegg
1303 S "Rødhette" Solgt til en hyggelig fyr som skal ta godt hånd om henne.
1972 T2 Westfalia camper "Nadolek"
1984 Brenderup "Lille-Grün"

tholtest@yahoo.com

Senking suger!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!