april 25, 2024, 02:45:14 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: "Oljekastering" (???) og sylinderfotpakninger...  (Lest 1593 ganger)
Byggern
Medlem
***
Innlegg: 128
Bosted: Akreshus


Vis profil

« på: mars 19, 2010, 06:57:36 am »

VW-Jumfru forsøker seg på å sette sammen en 1600 motor han kjøpte i deler..

Fant en meget bra youtube video-serie om oppbygging av en slik motor, så jeg tok mot til meg og satte igang.. Men noen spørsmål dukker like vel opp?

Bakerst på veiva sitter en stor skive. Den omtales på engelsk som oil thrower, om jeg husker riktig? Hvilken retning skal denne sitte? Om man sammenlikner den med en tallerken, skal "bunn" framover mot svinghjul, eller bakover mot girkasse?  Og om man har montert den feil vei, er det krise, eller funker det like bra begge veier?  (Sikkert dumt spørsmål, det siste der..)

Hva med sylinderpakninger? Kan jeg lage dem selv? Har ekte Biltema pakningspapir, og er en racer til å forme pakninger, så spørsmålet er om dette vil bli bra nok?

Siste "problem" er mekanismen til fordeleren. Denne sto i blokka da jeg startet monteringen, fant ut senere at den skal monteres etter at blokka er satt sammen, grunnet "timing". Kan denne trekkes ut igjen, og i så fall hvordan går man frem enklest da? Ikke noe biter som ramler av og havner inne i blokka?


OK Kæller... Nå venter jeg på gode svar her!  Kanskje Snowtracken kan være operativ vinteren 2011! 
Loggført
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #1 på: mars 19, 2010, 10:28:09 am »

Den oljekasteringen du kaller det skal monteres så bunnen er forover mot svinghjulet,så den bøyen som er på den vender bakover!
håper du forstår hva jeg mener!pakkninger under sylindra er det nesten ingen som bruker lengre,men legger på ett tynt lag med høytemp
silikon eller lignede!drevet til fordeleren kan tas ut og settes inn igjen,men er 2 stk skiver under den akslingen som kan dette ned i motoren,har jeg hørt!
og det drevet kan gå veldig tregt og få ut,unneberg har verktøy som er laget for det formålet!du kan også bare flytte fordelern runt så du for rett
tenningspunkt alikevel!
håper dette hjelper litt! Glad
Loggført

Vw 1302
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #2 på: mars 19, 2010, 20:27:27 pm »

skal "bunn" framover mot svinghjul, eller bakover mot girkasse? 

 Mot Svinghjul og  eller girkasse er vel samme retningen ?
Loggført
Byggern
Medlem
***
Innlegg: 128
Bosted: Akreshus


Vis profil

« Svar #3 på: mars 20, 2010, 22:08:26 pm »

skal "bunn" framover mot svinghjul, eller bakover mot girkasse? 

 Mot Svinghjul og  eller girkasse er vel samme retningen ?

He he.. Jepp, det stokket seg nok litt der, gitt!   Gliser
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!