juni 05, 2024, 04:26:09 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre....  (Lest 899 ganger)
Byggern
Medlem
***
Innlegg: 128
Bosted: Akreshus


Vis profil

« på: mars 19, 2010, 10:53:58 am »

Jeg fant akkurat ut at jeg har et lite problem..

Jeg bygger altså opp en motor som ble kjøpt i deler. Motoren hadde knust et stempel, med derpå tilhørende maltraktering av topplokk for den aktuelle sylinder.

Motoren er borret "noe", stemplene er 86,98 mm Mahle.

Jeg trodde at toppene mine var orginale 1600, og har to 1600 topper liggende, som jeg tenkte å sette dit.. Nå viser det seg at toppene fra den defekte motoren har hatt en liten omgang med en fres, likevel.. De er planslipt, og utvidet ør-lite-granne, for å smette ned på sylinderene. De orginale 1600 toppene går akkurat ikke over sylinderene. Kanskje om jeg bruker slegge, ikke ellers..

Hva gjør man så?

Hva koster det å maskinere de 1600 toppene jeg har, så de blir like som den som er ødelagt?

Kan man få montert nye ventilseter i den defekte toppen, og hva koster ev det?

Skal jeg like gjerne kjøpe en 1600 sylindersats, med nye stempler? Har jo topper til org 1600..


Rådyra er gode nå..
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #1 på: mars 19, 2010, 15:28:08 pm »

Jeg tar en råsjangs og tipper på at det koster ca det samme enten du:
 - Maskinerer 1600 toppene
 - Kjøper nye sylindre og stemple
 - Får satt i nye seter

Unneberg har 1600 sylindre og stempler til 2275,- ser jeg, og dette vil nok de andre tingene koste også. Dette avhenger selvsagt litt på hvem som gjør maskineringsarbeidet for deg. Har du en kamerat eller bekjent som kan gjøre dette billig blir nok dette billigst. Men så er det jo veldig kjekt å trygghet i nye sylindre og stempler også da...

Men det er jo ikke sikkert det er bare å montere ventiler i den defekte toppen, kommer litt ann på hvor mye som er ødelagt.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Paddington
Medlem
***
Innlegg: 239
Bosted: Holmestrand



Vis profil
« Svar #2 på: mars 19, 2010, 17:54:17 pm »

hvis jeg ikke husker feil så tar unneberg 500,- pr topp for maskinering
Loggført

61" t1 1200 deluxe
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!