mai 29, 2024, 09:15:50 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Nedregistrering av tilhengar - Erfaringar?  (Lest 2647 ganger)
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« på: mars 22, 2010, 22:10:21 pm »

Go kveld,

Lurte på om nokon her har erfaring med å få nedregistrert totalvekta på ein tilhengar, i detta tilfellet ein biltilhengar med totalvekt på 2600kr.

Har bil som kan trekka 2000kg, men når hengaren har 2600kg som totaltvekt er jo det umuligt med ein gong.

Har høyrd snakk om folk som har fått nedregistrert vekta i vognkortet, er det nokon her inne som har fått det til Hæ

Sidan hengaren "veger" 2600kg, og bilen kan dra 2000, so må eg ned 600kg i totalvekta, som betyr att nyttelasta går ned med 600kg 'og. Det går heilt fint for då sitt eg igjen med 1300kg som passar bra til mitt behov.

Kom med tips og hint og erfaringar! Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
KSA
Nybegynner
*
Innlegg: 11
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: mars 22, 2010, 22:18:37 pm »

Ta en tlf til biltilsynet...da får du riktig svar fort og greit...
Loggført
bælan
Medlem
***
Innlegg: 138
Bosted: fetsund



Vis profil
« Svar #2 på: mars 22, 2010, 23:12:07 pm »

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Personbil+med+tilhenger+%28klasse+BE%29

såvidt jeg kan skjønne så bør det ikke være noe problem så lenge den aktuelle tilhengervekten ikke overgår hva bilen har lov til å trekke, selv om hengeren din har tilatt totalvekt på 2600 kg. trenger du ikke lesse den så tung. så lenge ikke den aktuelle totalvekta på tilhengeren overstiger det du kan trekke ser jeg ikke poenget med å nedregge den. mulig jeg har tolket reglene å problemet ditt feil, men trur ikke det
Loggført

1969 bay panel
Member of mandagsklubben
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #3 på: mars 22, 2010, 23:21:43 pm »

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Personbil+med+tilhenger+%28klasse+BE%29

såvidt jeg kan skjønne så bør det ikke være noe problem så lenge den aktuelle tilhengervekten ikke overgår hva bilen har lov til å trekke, selv om hengeren din har tilatt totalvekt på 2600 kg. trenger du ikke lesse den så tung. så lenge ikke den aktuelle totalvekta på tilhengeren overstiger det du kan trekke ser jeg ikke poenget med å nedregge den. mulig jeg har tolket reglene å problemet ditt feil, men trur ikke det

Men tistloen har vel bare B
http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Personbil+%28klasse+B%29
Loggført
Boblehue
Supermedlem
*****
Innlegg: 899
Bosted: Drammen


Mr. Comfy......


Vis profil
« Svar #4 på: mars 22, 2010, 23:31:46 pm »

når du har tatt lappen melder du deg bare opp for BE. Da er det aktuell vekt som gjelder, hengeren er jo bedre med høyere totalvekt.
Loggført

1968 VW T1

12 Volt og stolt! ©
bælan
Medlem
***
Innlegg: 138
Bosted: fetsund



Vis profil
« Svar #5 på: mars 22, 2010, 23:33:01 pm »

slik jeg skjønte det, var problemet at bilen kun kan trekke to tonn, å for å trekke det må du som regel ha BE uansett. for om du kun har B å skal trekke så mye, må bilens egenvekt være større enn hengerens tilatte totalvekt. å dettte sammen kan ikke overskride 3500 kg, så da går det uansett ikke. så skal han ha lov til å trekke to tonn må nok føreren ha BE.
Loggført

1969 bay panel
Member of mandagsklubben
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #6 på: mars 23, 2010, 00:10:21 am »

ÅÅ! Detta var gode nyhender!! Aktuell totalvekt, der å då! KONGE! Glad Då trengst jo ingen nedregging nei. vert vel berre vekt på last + eigenvekt av hengar må ikkje over 2000kg då?

Eg har ikkje lappen, men sjoføren har BE
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Boblehue
Supermedlem
*****
Innlegg: 899
Bosted: Drammen


Mr. Comfy......


Vis profil
« Svar #7 på: mars 23, 2010, 00:15:13 am »

ÅÅ! Detta var gode nyhender!! Aktuell totalvekt, der å då! KONGE! Glad Då trengst jo ingen nedregging nei. vert vel berre vekt på last + eigenvekt av hengar må ikkje over 2000kg då?

Eg har ikkje lappen, men sjoføren har BE


Så lenge last+hengers egenvekt ikke er over 2000kg så er det bare å kjøre. BE er nesten obligatorisk for en som deg Tistlo  Blunker
Loggført

1968 VW T1

12 Volt og stolt! ©
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #8 på: mars 23, 2010, 00:17:57 am »

Ned-registrering er bare mulig om du endrer hengeren til det dårligere, som foreksempel dårligere dekk eller ny slappere "hanske".
Husk vi bor i et nisse-land.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #9 på: mars 23, 2010, 08:47:02 am »

Ja eg tenkte meg noko sånne molbu-reglar.. Men solenge aktuell totalvekt gjelder so er alt vel! Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #10 på: mars 28, 2010, 00:15:59 am »

Har selv prøvd å få nedregga en henger fra 1000kg tillatt totalvekt ned til 910kg, for da å kunne kjøre lovlig med den på bilen som har 2590kg tillatt totalvekt, som da hadde blitt 3500kg samlet tillatt vogntog totalvekt, til igjen å kunne føres med førerkort klasse B som jeg har. I dialog med Biltilsynet, kom dem til slutt frem til konklusjonen at hengeren måtte bygges fysisk om "på en eller annen måte", og da av et verksted som var godkjent for slikt arbeid (?)

Reglene for dette var visstnok enklere før, men pga "bobilfolket" som regga om hengerene sine en gang eller to i året, så ble dette gjort vanskeligere i regelverket ble det fortalt. BT nevnte også noe om at en tilhengers tillatte totalvekt kun kunne endres på EN gang i hengerens liv (?)

Jeg ga opp etter mye frem og tilbake. Norge er og blir et nisseland i mange sammenhenger  Øyerulling
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #11 på: mars 28, 2010, 00:29:45 am »

Kan dei ikkje berra bruka nissereglane for bubil og kæmping folket då?? Men men den gyldne regelen erjo att da dei ikkje veit, treng dei ikkje veta om heller..

Skjønnar godt att med B lappen hadde da vert greitt med ein hengar som passa perfekt til trekkbilen,. men om det er aktuell tot. vekt på BE so er ikkje detta eit problem for min del Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!