april 27, 2024, 23:22:22 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: VWs med hjemmesnekret karosseri?  (Lest 4279 ganger)
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« på: februar 21, 2008, 20:39:25 pm »

På tide med en tråd om dette spennende tema. Vi kjenner alle til de "gode gamle Coachbuilts" som var mer eller mindre autoriserte av VW selv. Men - i alle land det har vært solgt VWs, har det også blitt snekret egne karosserier på denne fantastiske bunnplaten. I etterkrigstidens Norge var det også en del kreative sjeler - men i lys av kjøpetillatelser og mengder med "gjenglemte KDFer" - synes jeg det er overraskende lite som har overlevd av ekte norsk hjemmesløyd. Vet DU om noen? Bilder av kreasjoner som ikke lenger finnes er selvfølgelig også interessant - men det må finnes store mørketall på detet i Norge.... vis oss hva du kan!

De "kjente" jeg kommer på i farten:
- alu-kaross på Kubel-chassis i Akershus
- alu-kaross på '54-chassis i Østfold
- Isbaneraceren til Glomma Papp
- Den ViMenn-omtalte Lamborghini-kopien på Vestlandet

...og i tillegg selvfølgelig mengder meg kit cars av ymse slag..men det er egentlig ikke de jeg snakker om. Mulig det finnes norsk-lagde glassfiberbiler i små serier også, og de er selvfølgelig interessante.

Classic Motor har jo kjørt en serie med slike i det siste, og det er jo utrolig hvor mye som finnes i Sverige - til tross for at man der både hadde råd- og mulighet til å kjøpe nærmest hvasomhelst i de trange etterkrigsårene. Noe må da finnes i Norge også?

En Polsk (?) side viser her en av de mest spennende forum-trådene jeg har sett på lenge:
http://www.flat4.org/forum/viewtopic.php?t=391&postdays=0&postorder=asc&&start=0

Må nesten klippe inn et par eksempler fra denne utrolige tråden:


* speeds2.jpg (100.76 KB, 800x544 - vist 413 ganger.)

* speeds1.jpg (88.78 KB, 800x403 - vist 400 ganger.)
Loggført

SCREWDRIVER #2
alask
Supermedlem
*****
Innlegg: 1750
Bosted: viterbro/ås



Vis profil WWW
« Svar #1 på: februar 21, 2008, 21:32:42 pm »

mye kult der ...
men ikke alle som var like heldige med ombyggingen...
Loggført
Soddli
Seniormedlem
****
Innlegg: 413
Bosted: Levanger



Vis profil WWW
« Svar #2 på: februar 21, 2008, 21:45:55 pm »

Suverent emne splitman, mye moro på den polske siden.
Og den glomma-raceren du nevner er JA Iversens Carerre RJ, virkelig et stykke norsk VW-Porsche-historie:
http://bilhistorie.no/sport/bs427.htm
Og som du sier, her tror jeg det er endel som er blitt bygd i Norge som vi ikke vet om.
Så kom igjen med det dere vet eller har hørt om!
Selv har jeg hørt rykter at det var en bygdeorginal(det finnes noen av de der:-) fra hjembygda mi i Follafoss Nord Trøndelag, som bygde sin "egen" bil på tidlig 70 tall.
Driver og undersøker dette, og om noen av slektningene har noen bilder.
Det var vistnok et selvlaget karrosseri og han hadde en 6 syl Chevrolet Corvair-motor i den.
Skal komme tilbake hvis jeg finner noen bilder av denne.

Thomas
« Siste redigering: februar 21, 2008, 21:47:42 pm av Soddli » Loggført

Mr.Bubblehead
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Bodø


Vis profil WWW

« Svar #3 på: mars 08, 2008, 20:58:46 pm »

Mener og ha lest i Norsk motorveteran om en Pål Rui fant. Er vel kansje en av de du
ramser opp Øystein?
Loggført

Member of The Split Cruisers.
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #4 på: september 12, 2008, 10:31:31 am »

Jeg må nesten bumpe denne igjen, nå som alle er her... Dette er et spennende doktorgrads-tema - fyll på folkens!
Loggført

SCREWDRIVER #2
RødeBaron
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Vevang



Vis profil WWW
« Svar #5 på: september 22, 2008, 21:55:10 pm »

he he, så den lambo-kopien for snaue ti år siden, på avstand så tenkte jeg... fy fan en cåntakk!!!  suste bort, og til nermere jeg kom til mere disorientert ble jeg... proposjonene på den kjerra er jo helt på jordet... men for en som bare har sett lamokontak på plakat fikser den biffen...      når den passerer i 80.. Glad

kan gjerne sjekke med han som eiden da, bare for skoj.
Loggført



original buddie                  Bugbuddies.no
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!