april 28, 2024, 01:55:58 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: batt feil vei  (Lest 2691 ganger)
wv stein
Medlem
***
Innlegg: 109
Bosted: Haugesund


Her er bilen min


Vis profil
« på: mars 25, 2010, 00:33:35 am »

Har kjørt en tur på 4 mil m batteriet feil vei. regulator vippa ble sprengt, denn har jeg skifta nå men ladelyset lyser forsatt? hva nå
Loggført
GeirH
Supermedlem
*****
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.



Vis profil
« Svar #1 på: mars 25, 2010, 08:06:48 am »

Nå gjør det ingen ting om batteriet står feil vei da.. men om du har byttet polaritet så er jo ikke det så bra. Strengt tatt så er det vel ikke annet enn regulator og evt dynamo som tar velden da...
Nå er det forskjellige størrelser på polklammerne, så det er i tilfellet litt rart om du har fått til dette.
Kanskje den nye vippa/regulator er def. og bilen IKKE lader, da lyser det. :-)
Mål spenning på batteriet før oppstart (hvilespenning)  og etter oppstart (ladespenning).
Loggført

Har laaang VW-pause.
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6107
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #2 på: mars 25, 2010, 10:05:53 am »

Er det mulig å starte en bil med "snudd" polaritet - dvs feiltilkoblet batteri?
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
vw1961
Supermedlem
*****
Innlegg: 626
Bosted: birkeland


Originalnostalgiker


Vis profil
« Svar #3 på: mars 25, 2010, 13:23:11 pm »

vil mene det er komplett umulig. kortslutning og avbrente ledninger, eller i verste fall......brann!! min far har fortalt viktigheten av lokket oppå batteriet i type 1, for hvis man kjører uten det, og har folk i baksetet er det fare for at fjærene i setet lager kortslutning og det tar fyr! har sett bilder av brente bakseter:(
Loggført

Praise the aircooled

Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for  A til B:=)
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #4 på: mars 25, 2010, 14:21:37 pm »

Ikke lett å sprenge minus klemma på pluss polen. Virker starteren. Ny dynamo er lurt. Sto radioen på så har vel den også blitt stille. Opbrendt islolasjon rundt div ledninger er vel også mulig.

Du kan jo satse på eldre Engelseke biler, der er minus pol koblet til jord/karoseri.
« Siste redigering: mars 25, 2010, 14:23:59 pm av svenole » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #5 på: mars 25, 2010, 15:21:26 pm »

Er det mulig å starte en bil med "snudd" polaritet - dvs feiltilkoblet batteri?


starteren vil i alla fall gå feil vei....
Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #6 på: mars 25, 2010, 15:27:07 pm »

Er det mulig å starte en bil med "snudd" polaritet - dvs feiltilkoblet batteri?


starteren vil i alla fall gå feil vei....

Selvfølgelig og det må jo bety at den motoren startet i motsatt retning. Det blir vel 4 gear bakover det. Blunker
Loggført
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #7 på: mars 25, 2010, 15:54:52 pm »

vil mene det er komplett umulig. kortslutning og avbrente ledninger, eller i verste fall......brann!! min far har fortalt viktigheten av lokket oppå batteriet i type 1, for hvis man kjører uten det, og har folk i baksetet er det fare for at fjærene i setet lager kortslutning og det tar fyr! har sett bilder av brente bakseter:(

Kan bekrefte det! Kvelden (100 år siden) jeg traff min samboer satt hun på fanget mitt bak i min 1303. Plutselig merker jeg at det blir varmt i baken. Det var full fyr! Bra vi hadde øl i bilen til å slukke med...
Loggført
wv stein
Medlem
***
Innlegg: 109
Bosted: Haugesund


Her er bilen min


Vis profil
« Svar #8 på: mars 25, 2010, 15:57:35 pm »

ok ingen ladespenning og hører en svak raslelyd i dyamoen, når jeg tørner denne. går det ann å reparere? nå sitter jeg med 2 dynamoer den første gikk mer eller midre i oppløsnig av seg selv 1 år etter monterig, reimskivehjul dreid i aksling. og denne feil polariserte dynamoen? Rekker tunge
Loggført
erling
Seniormedlem
****
Innlegg: 315
Bosted: trondheim



Vis profil
« Svar #9 på: mars 25, 2010, 16:02:09 pm »

vil mene det er komplett umulig. kortslutning og avbrente ledninger, eller i verste fall......brann!! min far har fortalt viktigheten av lokket oppå batteriet i type 1, for hvis man kjører uten det, og har folk i baksetet er det fare for at fjærene i setet lager kortslutning og det tar fyr! har sett bilder av brente bakseter:(

Kan bekrefte det! Kvelden (100 år siden) jeg traff min samboer satt hun på fanget mitt bak i min 1303. Plutselig merker jeg at det blir varmt i baken. Det var full fyr! Bra vi hadde øl i bilen til å slukke med...

HAHA! HUN "SATT" PÅ FANGE MITT Glad
« Siste redigering: mars 25, 2010, 17:39:50 pm av erling » Loggført

wv stein
Medlem
***
Innlegg: 109
Bosted: Haugesund


Her er bilen min


Vis profil
« Svar #10 på: mars 25, 2010, 16:03:13 pm »

Ps. jeg hvet ikke hva yrke som er værst for meg enten som litt mislykka bilmekaniker eller litt misslykka kirugi sykepleier.  Sint
Loggført
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #11 på: mars 25, 2010, 17:30:21 pm »

vil mene det er komplett umulig. kortslutning og avbrente ledninger, eller i verste fall......brann!! min far har fortalt viktigheten av lokket oppå batteriet i type 1, for hvis man kjører uten det, og har folk i baksetet er det fare for at fjærene i setet lager kortslutning og det tar fyr! har sett bilder av brente bakseter:(

Kan bekrefte det! Kvelden (100 år siden) jeg traff min samboer satt hun på fanget mitt bak i min 1303. Plutselig merker jeg at det blir varmt i baken. Det var full fyr! Bra vi hadde øl i bilen til å slukke med...

HAHA! "SATT HUN PÅ FANGE MITT" Glad
Hæ
Loggført
vw1961
Supermedlem
*****
Innlegg: 626
Bosted: birkeland


Originalnostalgiker


Vis profil
« Svar #12 på: mars 26, 2010, 02:52:13 am »

vil mene det er komplett umulig. kortslutning og avbrente ledninger, eller i verste fall......brann!! min far har fortalt viktigheten av lokket oppå batteriet i type 1, for hvis man kjører uten det, og har folk i baksetet er det fare for at fjærene i setet lager kortslutning og det tar fyr! har sett bilder av brente bakseter:(

Kan bekrefte det! Kvelden (100 år siden) jeg traff min samboer satt hun på fanget mitt bak i min 1303. Plutselig merker jeg at det blir varmt i baken. Det var full fyr! Bra vi hadde øl i bilen til å slukke med...

Neifydda!! Det er alkjoholmisbruk;)
Loggført

Praise the aircooled

Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for  A til B:=)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #13 på: mars 26, 2010, 06:45:37 am »

vil mene det er komplett umulig. kortslutning og avbrente ledninger, eller i verste fall......brann!! min far har fortalt viktigheten av lokket oppå batteriet i type 1, for hvis man kjører uten det, og har folk i baksetet er det fare for at fjærene i setet lager kortslutning og det tar fyr! har sett bilder av brente bakseter:(

Kan bekrefte det! Kvelden (100 år siden) jeg traff min samboer satt hun på fanget mitt bak i min 1303. Plutselig merker jeg at det blir varmt i baken. Det var full fyr! Bra vi hadde øl i bilen til å slukke med...

Neifydda!! Det er alkjoholmisbruk;)
Sug nå i hvertfall ut resten av ølet fra baksetet som ikke fordampet..
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #14 på: mars 26, 2010, 07:23:10 am »

vil mene det er komplett umulig. kortslutning og avbrente ledninger, eller i verste fall......brann!! min far har fortalt viktigheten av lokket oppå batteriet i type 1, for hvis man kjører uten det, og har folk i baksetet er det fare for at fjærene i setet lager kortslutning og det tar fyr! har sett bilder av brente bakseter:(

Kan bekrefte det! Kvelden (100 år siden) jeg traff min samboer satt hun på fanget mitt bak i min 1303. Plutselig merker jeg at det blir varmt i baken. Det var full fyr! Bra vi hadde øl i bilen til å slukke med...

Neifydda!! Det er alkjoholmisbruk;)
Sug nå i hvertfall ut resten av ølet fra baksetet som ikke fordampet..
Osteaktig
Loggført
vw1961
Supermedlem
*****
Innlegg: 626
Bosted: birkeland


Originalnostalgiker


Vis profil
« Svar #15 på: mars 26, 2010, 11:41:51 am »

vil mene det er komplett umulig. kortslutning og avbrente ledninger, eller i verste fall......brann!! min far har fortalt viktigheten av lokket oppå batteriet i type 1, for hvis man kjører uten det, og har folk i baksetet er det fare for at fjærene i setet lager kortslutning og det tar fyr! har sett bilder av brente bakseter:(

Kan bekrefte det! Kvelden (100 år siden) jeg traff min samboer satt hun på fanget mitt bak i min 1303. Plutselig merker jeg at det blir varmt i baken. Det var full fyr! Bra vi hadde øl i bilen til å slukke med...

Neifydda!! Det er alkjoholmisbruk;)
Sug nå i hvertfall ut resten av ølet fra baksetet som ikke fordampet..
Osteaktig
Lukter for meg en bil med en besynderlig odør i kupeen.... Ikke svidd altså:D
Loggført

Praise the aircooled

Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for  A til B:=)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #16 på: mars 26, 2010, 12:18:14 pm »

Reke og øl?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #17 på: mars 26, 2010, 12:40:50 pm »

Reke og øl?
Rægå og Arendals....
Loggført
heljo
Juniormedlem
**
Innlegg: 74
Bosted: lavik, sogn


Vis profil

« Svar #18 på: mars 26, 2010, 12:46:59 pm »

Du kan jo satse på eldre Engelseke biler, der er minus pol koblet til jord/karoseri.
[/quote]

men det er jo dei fleste bilar...
Loggført
vw1961
Supermedlem
*****
Innlegg: 626
Bosted: birkeland


Originalnostalgiker


Vis profil
« Svar #19 på: mars 26, 2010, 15:22:30 pm »

enkelte engelske klassikere med glassfiberkarrosseri  hadde POSITIV jording, dvs pluss til jord. Siden de da ikke hadde noe lett tilgjengelig "jordpunkt" måtte det jo trekkes masse kabler til ramma. Derfor fikk Lucas et dårlig rykte.
Loggført

Praise the aircooled

Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for  A til B:=)
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!