juni 10, 2024, 15:09:24 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Råd  (Lest 3676 ganger)
V
Nybegynner
*
Innlegg: 8
Bosted:


Vis profil

« på: mars 26, 2010, 18:24:50 pm »

Skulle gjerne hatt noen tips og råd fra dere angående kjøp og bruk av boble.

Har svært liten kjøre-erfaring (faktisk ikke tatt lappen enda, men har oppkjøring snart), og leker litt med tanken på å skaffe meg en boble. Må ærlig innrømme at jeg ikke kan noe om biler, og like lite om bobler, men har falt pladask for dens sjarm. Men selv om jeg nå er på det stadiet at jeg bare vil ha uten egentlig å bry meg noe særlig om det er så lurt, kommer jeg ikke til å innvestere penger uten å undersøke litt.

Derfor vil jeg gjerne høre hva dere har å si når det gjelder rett og slett vanlig bruk av bobler. Er det store forskjeller fra en gammel boble, og en mer moderne bil (da tenker jeg gjerne mer 95-99 modeller, da det er det jeg har kjørt mest tidligere)? Er det mye vedlikehold som kreves, og hvis ja, hva slags? Er det "vanskelig" å kjøre en boble? Har dere noen kommentarer angående sikkerhet? Hva som helst! Vil høre alt dere har å si, og ikke tenk på om dere "snakker litt ned" til meg, er jo tross alt helt blank når det gjelder emnet Blunker

Er også veldig interessert i å høre om hva dere mener man bør se etter/tenke på når man skal kjøpe en boble.

-Veronica
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #1 på: mars 26, 2010, 18:52:47 pm »

Her finner du masse info:

http://thebugshop.org/gotech.htm

Ja - det er store forskjeller mellom ei Boble og en moderne bil. Det største er sikkerheten - den er totalt fraværende i forhold til en moderne bil (men en gammel Golf fra 80-tallet er ikke mye bedre). Ellers er det MYE mer lyd i ei Boble, både fra motor og dekk. Pedalene krever mer kraft, servostyring trenger du derimot ikke bekymre deg for, da bilen er lett i fronten.

Bobla krever mer vedlikehold. Både vanlig service og vedlikehold som oppstår rett og slett fordi bilen er gammel. Detaljene finner du i linken over.

Men bilen er overhodet ikke "vanskelig" å kjøre hvis den er riktig vedlikeholdt. Greit nok, du har ikke blokkeringsfrie bremser og alle mulige duppeditter, men til gjengjeld lærer du bedre å holde kontroll over bilen selv - synes nå jeg, iallfall. Kanskje må du tenke litt mer over hva du gjør bak rattet, men det er bare sunt.

Ellers ligger det også en egen tråd her på forum om hva man bør lete etter av rust ved kjøp.
Loggført
heljo
Juniormedlem
**
Innlegg: 74
Bosted: lavik, sogn


Vis profil

« Svar #2 på: mars 26, 2010, 19:23:32 pm »

bobla kan vel kanskje vere litt "vanskelig" å køyre på den måten at du egentlig ikkje ser eit einaste hjørne på bilen, og skjermane stikk ut ein del i forhpld tildører. Det kan vere litt verre å parkere og slikt, men du blir fort vandt til det.
Loggført
V
Nybegynner
*
Innlegg: 8
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: mars 26, 2010, 20:00:06 pm »

Tusen takk for tilbakemeldinger, begge to, setter virkelig pris på det! Nå skal det leses masse på den siden du oppga Pan!

Hadde nå ikke fått en bil med ABS-bremser eller servostyring uansett, men sikkerhet er jo egentlig det viktigste (men kanskje ikke det man prioriterer høyest Rekker tunge )... Har en mulighet til å få en Nissan Micra 96-modell, men, vel...

Forresten: Noen som kan si noe om påliteligheten til oppgitt kilometerstand hos selgere? Mener å ha hørt at det er lett å tukle med kilometerstanden.
« Siste redigering: mars 26, 2010, 20:14:08 pm av V » Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #4 på: mars 26, 2010, 23:18:26 pm »

Er så gammel at jeg har en datter på 20 som bare nyter å kjøre boble, og som synes det er helt greit at hun alltid få skryt for "så stilig bil du har"!

Synes du skal være klar over at alle bobler krever vedlikehold, og hvis du ikke mekker selv eller har familie eller venner som har litt peiling på å mekke litt kan det bli litt frustrerende. Det liksom alltid noe som skal fikses på en 30-40 år gammel bil.

Og når du skal kjøpe bil bør du ha med deg en "boblespesialist". Det demper risken for store uventede reparasjoner. Kilometerstand er ikke så viktig. På en så gammel bil er det teknisk tilstand som teller. De fleste har nok passert 100 000 km uansett.

Vær også klar over at selv om boblene ser ganske like ut, ble de hele tiden forbedret. De siste modellene fra 1971-1975 (1302 med flat frontrute og 1303 med buet frontrute) har merkbart bedre kjøreegenskaper og er mye sikrere enn "standardboblene".

Loggført
V
Nybegynner
*
Innlegg: 8
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: mars 27, 2010, 00:08:50 am »

Hehe, skjønner at hun liker å kjøre rundt i boble Osteaktig Hadde vært ganske så glad om jeg hadde cruisa rundt i en boble selv!

Å, det er sånne ting jeg vet godt, men som jeg har lyst til å late som ikke betyr noe, hehe. Kjett når man ikke kjenner noen som mekker bil. Får få meg noen nye venner da Rekker tunge Skulle også gjerne kjent en boble-ekspert som kunne hjulpet meg om jeg noen gang drar for å se på en boble.


Noen som har noen tanker rundt EU-godkjenning da? Hvor godt "kvalitetstempel" er det at bilen ble godkjent?
Loggført
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #6 på: mars 27, 2010, 00:14:36 am »

At en bil er EUgodkjent er jo et +. Da vet man at bilen er i teknisk god stand. Vil du være litt sikrere kan du kanskje låne med bilen og ta en NAF-test. Da går de igjennom hele bilen og ser om bilen er bra og/eller har noen mangler, om noe snart må byttes osv. Også viktig å se på når bilen sist ble godkjent.  Glad

Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: mars 27, 2010, 00:52:42 am »

Hei Veronica.
Jeg elsker bobla mi og lar min moderne bil stå parkert alt jeg kan, det er bobla jeg foretrekker å fryse i, bli redd i, bli sint i og være lykkelig i.
Men jeg råder deg til å kjøpe en Toyota Corolla om du ikke har en kjæreste som er bilmekaniker (eller er mekaniker selv)
Lar du følelsene bestemme kjøper du boble, fornuften sier Corolla.
Oppriktig lykke til  Blunker
« Siste redigering: mars 27, 2010, 00:55:17 am av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Mr.Bubblehead
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Bodø


Vis profil WWW

« Svar #8 på: mars 27, 2010, 07:00:11 am »

Mitt råd er og kjøpe Micran (veldig god bil faktisk.) eller spare litt og kjøpe en new-beetle.

Alt for mange som kjøper boble for at de er kule, osv ,men ser gang på gang
at de blir bare stående eller solgt fordi de ikke har dagens standard. (spesielt vinter.)
samt at de trenger litt mere omsorg enn nyere bil.

K1t
Loggført

Member of The Split Cruisers.
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #9 på: mars 27, 2010, 09:53:24 am »

Aldri, aldri, aldri, aldri kjøp en bil, hverken gammel eller ny, på basis av at den har bestått en EU-kontroll!

EU-kontrollen sier bare noe om hvorvidt bilen er trafikksikker eller ikke der og da i kontrolløyeblikket. Den sier fint lite om hva bilens tilstand vil være et halvt eller ett år senere (slitasjedeler, rustangrep som utvikler seg videre, etc). Ta heller en NAF-test hvis du ikke kan få med noen som har peil på bil. En bilselger som ikke vil la deg gjøre en grundig teknisk kontroll av bilen, bør du styre unna.

Jeg kjører bare 5000-6000 km i året selv, men alle de kilometrene tilbakelegges i min 1968-modell 1300 Boble. Jeg stortrives bak rattet, men det er også fordi jeg er veldig, veldig, veldig glad i bilen.

Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #10 på: mars 27, 2010, 10:02:51 am »

Men hvis du er like dum som oss andre, og velger boble, kan jeg garantere at du vil få hjelp av noen på forum til å kikke på bil med deg.  Blunker,
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

TURBO
Gjest
« Svar #11 på: mars 27, 2010, 10:10:21 am »

Er født bak en stein med mye skygge,med alt for mange tommeltotter,med selv med det utgangspunktet har jeg lært meg å skru boble,er vel ikke det verste å lære å skru på ;DKoser meg som grisen når jeg er ute å cruiser,å som nevnt over,er det ikke vanskelig å få råd og hjelp her inne!  Osteaktig Herlig med boble! GOD PÅSKE!
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #12 på: mars 27, 2010, 11:29:59 am »

Det er store forskjeller på en boble og 95-99 biler, sikkerheten er dårligere og de trenger normalt litt mer mekking enn moderne biler. Så fornuften tilsier nok en mer moderne bil. Når det er sagt så har alle her på forumet likevel bobler og busser, og det er nok fordi vi gjorde som deg - vi har falt pladask og fulgte hjertet istedet.

Det er noen ting som kan gjøre boble-livet både lettere og tryggere også. Best boble (både sikkerhet og komfort) får du som andre har sagt med en 70-talls boble. Har du f.eks. muligheten til å parkere den i garasje om vinteren kan du slippe litt av herket med duggeproblemer. Og sikkerhetsmessig - kjører du lite på motorvei, men mest småturer og bykjøring - så er den lavere farten mindre farlig.

Kjøreopplevelsen er annerledes enn i andre biler, men det er jo litt av sjarmen. Når det gjelder mekking - hvor i landet bor du? Det er jo mulig det er andre bobleentusiaster i ditt område som tar på seg mekkeoppdrag eller kan hjelpe deg hvis det trengs.

Vil du absolutt ha boble, så go for it sier jeg Glad Folk har jo kjørt boble i 60 år både sommer som vinter, og de fleste har overlevd. I verste fall hvis du finner ut at boble ikke er for deg, så er det bare å selge den og kjøpe deg en Micra - en bobleerfaring rikere.
« Siste redigering: april 02, 2010, 19:48:19 pm av EspenX » Loggført

1969 Militær-buss
V
Nybegynner
*
Innlegg: 8
Bosted:


Vis profil

« Svar #13 på: mars 27, 2010, 19:03:43 pm »

Fint med svar folkens! Setter kjempepris på det.

Befinner meg litt i en rosa "boble" (hehe) for tiden, da alt jeg tenker på er hvor fiiiiiiine de er, og hvor kult det ville vært å ha en, hva jeg skal henge i speilet, hvilken nøkkelknipe nøklene skal festes i, og den første sangen jeg skal høre på når jeg først skal ut å kjøre (om den i det hele tatt har CD-spiller) Rekker tunge

Jeg er veldig jentete av meg på den måten (uten å mene at jenter ikke kan ha bil-peil altså Blunker ), og er jo helt bortkommen når det gjelder biler. Jeg vet faktisk ikke hvordan man fyller bensin engang (men lærer nok så fort noen viser meg det). Trenger også en bil som kan brukes året rundt, og må nok regne med en mengde motorvei-kjøring, da det gjerne er Lillehammer-Hamar-Oslo som det kommer til å reises til. Så tar alt dere sier til etterretning Glad

Kanskje jeg heller skal se på en mer moderne bil, eventuelt ta Micraen...? Men så kommer jeg bare til å ha bil til høsten 2011, da planen er å dra til utlandet og studere, så hvem vet? Kanskje jeg kan nyte en boble i et og et halvt år, og så selge den videre? Men da må den jo også ha blitt tatt godt vare på, så klart!
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #14 på: mars 28, 2010, 11:07:18 am »

Å kjøpe sin første bil er et stort skritt - mitt tips vil være at du tar kontakt med din nærmeste VW-klubb http://www.vwnorge.no/index.php?action=collapse;c=2;sa=expand#2 (du blir sikkert invitert om du oppgir hvor du holder til). Da får du prøvd deg litt frem, kanskje være med på kjøretur, du vil få hjelp til å vurdere aktuelle biler, osv. Selv om vi er til tider 100% subjektive når det gjelder hvilken bil du bør velge (boble eller vanlig bil), så er det stor erfaring å lene seg på fra de som har vært med rundt en stund. Mange her inne har holdt på med folkevogner i en mannsalder, de aller fleste har til felles at de er opphengt i bobler og ikke vurderer noe annet... Rådene om Corolla og Micra er nok velmente og kanskje "fornuftige", men de bør nok tas med en klype salt;) Folkevogner er enkle og billige å holde i gang så lenge utgangspunktet er bra - de krever i hovedsak oljeskift og ventiljusteringer hver 5000 km. Registrering og forsikring koster lite i forhold til nyere biler.
I prinsippet er ingen biler vedlikeholdsfrie - så dette må du like gjerne gjøre med en 90-tallsbil også. På en boble er det langt færre deler som kan gå i stykker i forhold til på nyere biler. Og delene er som regel lette og rimelige å få tak i. Er du i tillegg medlem i en klubb og får deg noen gode kontakter så kan dette være både billig og hyggelig.   
Det smarte vil være å få tak i en bil som er:
- best mulig vedlikeholdt (se etter servicehefte i hanskerommet, prøv å få rede på kilometerstand)
- mest mulig original (biler som er skrudd fra hverandre og satt sammen igjen er noen ganger preget av dårlig tid og litt for billige løsninger, så de må sjekkes spesielt nøye - be evt. om bilder og kvitteringer på deler og arbeid)
- færrest mulig eiere (som har tuklet med bilen)
Litt å banne i kirken her, men ombygde biler passer gjerne bedre for de som er litt mer drevne i gamet. For det blir fort til at det må justeres og strammes på glemte bolter og skruer både her og der..
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #15 på: mars 28, 2010, 12:34:10 pm »

Helt enig i at best utgangspunkt er standard boble som det ikke er farlig rust på, med få eiere og som har hatt jevnlig service.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

V
Nybegynner
*
Innlegg: 8
Bosted:


Vis profil

« Svar #16 på: mars 28, 2010, 13:03:51 pm »

Ja, ser absolutt etter en bil med best mulig utgangspunkt, ettersom jeg gjerne vil kjøre den med en gang, no fuss. Og har allerede fått tilbud fra noen her om å prøvekjøre en boble i påsken, så vi får se Blunker Er jo masse hjelp å få her ser jeg!

Har en litt stygg følelse av at det blir boble på meg ama Osteaktig
Loggført
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #17 på: mars 28, 2010, 14:06:32 pm »

En annen ting med bobla er at den er fin å lære seg å reparere på selv.
Husker da vi dro hjem mitt første vrak. Jeg hadde vel så vidt tatt i en skiftenøkkel. 
Men det er utrolig hva man får til med litt tålmodighet og en god verkstedhåndbok fra f.eks Haynes eller Bentley.
Økonomisk sett så er det nok nesten det dummeste jeg noen gang har gjort, men det var uten tvil verdt det.
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #18 på: mars 29, 2010, 18:54:49 pm »

En annen ting med bobla er at den er fin å lære seg å reparere på selv.
Husker da vi dro hjem mitt første vrak. Jeg hadde vel så vidt tatt i en skiftenøkkel. 
Men det er utrolig hva man får til med litt tålmodighet og en god verkstedhåndbok fra f.eks Haynes eller Bentley.
Økonomisk sett så er det nok nesten det dummeste jeg noen gang har gjort, men det var uten tvil verdt det.

Gliser
Ikke for å skremme "V" men jeg har nok passert 100.000.- i utlegg på to år, og sitter igjen med en bil som er verdt maks 50.000.-(Og ser ut som 10.000.-)
Men du går sikkert ikke i pluss på elgjakta heller, fisiking i alaska, hobbyflyging og andre hobbyer som koster penger...
Du må liksom finne ut sjøl om det er verdt det for DEG eller IKKE.
Men normale folk klarer sikkert å holde vedlikeholdskostnadene like eller mindre enn en nyere bil.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

V
Nybegynner
*
Innlegg: 8
Bosted:


Vis profil

« Svar #19 på: april 02, 2010, 14:47:52 pm »

Igjen; Takk for svar folkens! Glad

Lurer litt på hvor realistisk det er å finne en bil som er i tilnærmet "perfekt" stand (kjørbar, uten farlig rust osv), og i så fall hva jeg kan forvente å måtte betale for det?
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #20 på: april 02, 2010, 19:28:21 pm »

Regn med 30.000 og kikk flere ganger daglig på finn.no og forum her.
Jeg kjøpte en til boble i dag, to timer etter den var lagt ut.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!