april 19, 2024, 05:12:28 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Rullemale bilen?  (Lest 47900 ganger)
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« på: februar 21, 2008, 22:35:31 pm »

Vurderar å rullemale 69'en min, fordi den er lakka i ein farge som det nesten er umulig å kopiere.. Forrige eigar hugsar ikkje lakkode, og det er tilført metallic-effekt til den store gullmedalje.. Men alt - og då meinar eg alt - er lakka. Difor vurderar eg å lage cheap'o-prosjekt av denne. Men om den skal rullemalast, skal det vere matt.. Grunnen til dette er at ein skjerm er heilt rusteten, og må skiftast ut.

Forarbeid? Gode tips og hint? (Ikkje i gata DON'T THINK ABOUT IT!) men meir i korleis ein skal gå fram for å få dette til å sitte skikkelig..?

« Siste redigering: februar 21, 2008, 23:31:27 pm av FreddyB » Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
JK
Supermedlem
*****
Innlegg: 804
Bosted: Vestre Toten



Vis profil WWW
« Svar #1 på: februar 21, 2008, 23:16:20 pm »

Hvorfor ikke få de som selger lakk til å "skyte" fargen din og blande den etter den oppskriften de kommer fram til da? Da slipper du jo unna med bare å lakke en skjerm. Hvis ikke er det vel bare å matte ned bilen og maskere den før du ruller den med en ny farve. Vet ikke hva slags lakk du har tenkt å rulle bilen din med jeg? Men greit å holde seg til noe som det går an å lakke over senere hvis man skulle ønske det.
Joakim
Loggført

46 84 69 59
FullGass
Supermedlem
*****
Innlegg: 567
Bosted: Tromsø


No Gas? No Fun...


Vis profil
« Svar #2 på: februar 22, 2008, 00:05:32 am »

Kan være lurt å ha det litt varmt rundt deg,når du ruller.... Blunker
Loggført

- har ikke bil -
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #3 på: februar 22, 2008, 00:09:30 am »

Joa, blir nok ingen "eplehagelakking" her.. Har ein garasje eg kan stå i.. Men klart, det fristar jo å skyte fargen og sjå kor close eg kan komme.

Eller så får eg drite i rusten og berre køyre.. Var nokon som nemnte "rust is not a crime"..  Rekker tunge
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
FullGass
Supermedlem
*****
Innlegg: 567
Bosted: Tromsø


No Gas? No Fun...


Vis profil
« Svar #4 på: februar 22, 2008, 00:18:18 am »

Jaja, rust er gull....Men det er jo popis med matte farger idag også. Eller du kan sette noen flere flammeklistremerker på skjermen over rusta...hehe.. Har rullemalt ett par biler, å har funnet ut at varme er en avgjørende faktor på sluttresultatet.  Gliser
Loggført

- har ikke bil -
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #5 på: februar 22, 2008, 01:37:47 am »

Her har du noen timers lesing om hvordan folk bruker rustoleum og ruller...
Synes ikke resultatene ser så aller verst ut

http://board.moparts.org/ubbthreads/showflat.php?Cat=0&Number=2331682&page=0&fpart=1&vc=1
Loggført

1957 Type 2
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #6 på: februar 22, 2008, 01:46:23 am »

Jeg har ihvertfall stor tro på denne fyrens teknikk:

Sitat
here's how i painted my car for about $50, it's actually very easy and the results are amazing. First off, get a can of tremclad real orange (or what ever color u want) in the can, not spray, yes tremclad, it is a acrylic/enamel paint which is very durable. next prep your car as if was any other paint job, fix all the rust, ect....no need to prime the car since the tremclad allready contains elements which allow it to be painted over bare metal. next, after prepping the car get a small 4" professional FOAM rollers, it's tiny and has one end rounded off, and the other cut straight, and is a very high density foam. u also need a jug of mineral spirits to thin the paint. The thing i really like about this is that there's no mess, no tapeing the whole car, just key areas, and u can do it in your garage, since your not spraying there is virtually no dust in the air, just clean your garage first, also it does'nt really smell at all, dries overnight and it super tough paint. also it you decide to paint the car professionally later, just prep and paint, there's no need to strip the tremclad. i have done this to a few cars, and i can say it works amazing, u just have to be paitient. next u thin the paint with mineral spirits so it just about as thin as water, a little thicker. get out the roller and paint away, don't get the paint shaked when u buy it, enamel is stirred, otherwise you'll have bubbles in the paint for a week!!! after u do 2 coats, wet sand the whole car, then repeat, 2 coats, wetsand, 2 coats wetsand. i painted the charger using a can since your not spraying the car u use all the paint and not spray 50% in the air, use progressivly finer sand paper each time. it's not really that much work, cause u can stop and start any time, u can do just a door, or the hood, ect. do one panel at a time, and don't stop once you start. once your done the final coat, wetsand with about 1000 grit to a totally smooth finish, and then using a high speed polisher i use a buffing bonnet and turtle wax polishing compound. do the whole car with this, and i'm telling u, depending on the amount of time and paitence you have, the results are amazing. laugh if you want, but for $50 ($30 for paint, about $20 for rollers, sand paper, ect...) it really looks good. also you can do these steps overnight, paint one evening and by morning u can wet sand. i have personally done alot of painting, mostly single stage acrylic enamel, and i've sprayed several cars in my garage with really good professional results, just it stinks, it's a real pain to do, easy to make a mistake, messy, and expensive. The tremclad is awesome paint, the "real orange" is an amazing hemi orange, and almost looks like it has some perl in the sun, awesome color right out of the can. I used this technique on my 1974 beetle also, here are the results:
http://i32.photobucket.com/albums/d13/69martin/Picture10.jpg
the car before:
http://i32.photobucket.com/albums/d13/69martin/IM000475.jpg
another after pic:
http://i32.photobucket.com/albums/d13/69martin/DSC00164.jpg
here is a car i sprayed (71 beetle, midnight blue metalic):
http://i32.photobucket.com/albums/d13/69martin/DSC00194.jpg
here is the car before (71 beetle):
http://i32.photobucket.com/albums/d13/69martin/Picture1.jpg

here's a few pics of the charger done:
http://i32.photobucket.com/albums/d13/69martin/DSC02764.jpg
http://i32.photobucket.com/albums/d13/69martin/DSC02769.jpg

well that's my 2 cents worth, sorry for the long post. i was borred lol
i painted the orange beetle in 1999, and it still looks like the day i painted it, the 71 blue beetle i painted in 2000, and built the car for my dad, i used the same paint on my charger, maybe one day i'll spring for a good paint job, prepping is 90% of the work, stripping the car, sanding, ect.....painting is overrated!!!
So if you have TIME, then i'd say go for it, the worst that could happen is that it does'nt turn out and your out $50, but if your paitient, and expriement with lets say just the trunk pannel and if you like it do the whole car, if not just get it done by someone else for $4000. i don't know about you guys, but i would rather spend the $4000 on other parts like getting the mechanics sorted out and new chrome, cause when u have really nice paint and crappy bumpers, door handles it just sticks out more.

Sjekk ut bildene så ser du at resultatet er veldig bra, med tanke på hvor lite det koster i forhold til en profesjonell lakkering.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #7 på: februar 22, 2008, 06:38:10 am »

Jeg har ihvertfall stor tro på denne fyrens teknikk:

Sitat
here's how i painted my car for about $50, it's actually very easy and the results are amazing. First off, get a can of tremclad

Sjekk ut bildene så ser du at resultatet er veldig bra, med tanke på hvor lite det koster i forhold til en profesjonell lakkering.

Har du hørt om noen som selger "tremclad"?

Jeg rulla den første 1303'n min en gang, vi gjorde det ute siste helga i påsken eller noe, vi skule liksom bare raske over. den var jo stygg fra før av så om den var stygg i en annen farge gjorde liksom ikke noe. Men resultatet var utrolig selvom jeg bare hadde en liten boks med Benga lakk til hele bilen, skulle hatt hvertfall en liter minst... sikkert 2. Brukte liten svamp rull og det var ett godt redskap det. Hvis du tar en matt farge og sliper ned ujevnhetene så blir det bra tror jeg, men som han fyren her sier... samma som med lakk grunnarbe er meste av jobben. dessuten tar det litt tid å få fint. Har sett lakkerere som har fått mer "appelsin" i lakken sin enn det blei med "Benga." Så i forhold til ei billig lakkering kanskje du kommer bedre ut..

Forslag: Bruk "Gamlis måten", rull bare den halvparten av bilen som den rustne skjermen sitter på, f.eks hele fronten eller hele bakenden. åsså med flames eller noe i overgangen, yea flott ;-)
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #8 på: februar 22, 2008, 09:53:28 am »

Dette var jækla interessant! Takker så mykje for linken.

Rustoleum? Får ein tak i det her til lands, då? Må googlast litt, gitt..
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #9 på: februar 22, 2008, 11:54:02 am »

Joa, blir nok ingen "eplehagelakking" her..

Au, den kjente jeg Glad

Var jo mye debatt rundt dette på vw2you når davidlarue eller whiteXmas som han vel nå kaller seg gjorde det på samba-bussen sin. Kanskje han kan bidra med tips og bilder av resultatet?
Loggført

1969 Militær-buss
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #10 på: februar 22, 2008, 11:57:56 am »

Litt mer fra han som drev med den rullemalinga:

Sitat
guys all i have to tell you is that i first painted a 85 honda crx at my cottage in 1 day, i had no money, i did like 3 coats with no sanding and it looked great, i should scan that old pic and show you!!!. The job only looks as good as the time and effort that you put into it. the paint is extreemly durable, think about it, it's used to paint over rusted metal on things like tractors, metal railings, ect... and stand the elements. it is formulated to do just that. the tequnique is critical, u have to have a "feel" for how much to thin the paint and u have to use mineral spirits, not paint thinner like varsol. I could not even imagine how well it would turn out if you sprayed it with a HVLP gun and wet sanded and polished. It does "self Level" on the sides just as it does on the flat level surfaces. Like i said before it is critical on how you thin the paint and how you apply it. i did the charger in about 3 days. i got sick of going to body shops and them telling me either they don't do classic cars and if they did want to do the car i need at least $5000 even though the car was stripped and prepped!!!! the auto painting industry is in my opinion a total rip off so if you want it done right and cheep, do it yourself!!! when the paint is thinned your barley putting on any paint with each coat, so you really need to do about 6 coats to get enough of a base so you can wet sand and polish. it took me a long time to figure out what steps to take to get awesome results. my 74 bug looks awesome even after 6 years the paint is still mint. looks like the day i did it. that paint dries FAST, so literally you can wetsand overnight. Keep in mind i know a little about painting, i've shoot a few cars with single stage enamel with professional results, but it's expensive and tedious. I used duplicolor paint, primer, reducer and primer sealer on this car:
http://i32.photobucket.com/albums/d13/69martin/DSC00194.jpg
it looked like this before paint:
http://i32.photobucket.com/albums/d13/69martin/Picture1.jpg
that car was painted midnight metalic blue, and flips awesome in the sun. a very hard color to do cause it's almost black and shows every imperfection. but as you can see in the pic it came out awesome. but the materials alone (paint, reducer, primer, primer sealer) cost about $250 CDN, which was alot, never mind the work.
the "tremclad" paint is really a awesome alternetive, since your rollering it on there's no dust and you get a really clean paint job if you do it in your garage, where if you spray theres a battle with dust.
when i painted with the Tremclad i just use the paint, no primer, nothing, just the paint, right over bondo. like i mentioned before after wetsanding use a random orbit polisher and the cheapest POLISHING COMPOUND made by turtle wax, it comes in a paste in a small round flat container and it's white, allmost looks like hand cream and smells good too!!! I find that after thinning the paint with mineral spirits the paint "flashes" or dries really quickly, and after a overnight period it is completely dry, unlike automotive paint which takes up to 6 months to fully "cure" so litterally the next day you can sand, buff, polish, and wax the paint. on the charger the paint looks really good, i did not take a huge amount of time to perfect it because i really really wanted to drive it!!!. in the spring i plan on wetsanding and polishing it more, but yes it looks like the pics, really good. considering that it cost me about $50 i love it and i'm not paranoid about juicing it on a dirt road and going sideways worring about my precious paint job, i drive the car, hard and alot, after all is'nt that what they're made for? for $50 and a few days of work i can paint it again in a few years!!!! If your not good with your hands, and not a real detail person let someone else paint your car cause it can get ugly really fast!!!! if i had a shop, made a little paint booth and sprayed this stuff on and wetsanded and polished it, i'm sure i could paint show quality cars with $30 worth of paint. keep in mind this paint is really good, like i said bofore i bought a can 3 yrs later to repaint a fender on my 74 beatle and it was dead on for color match, that must tell you about the quality of the paint, i'd give you $100 if you could tell me which fender i painted on this car in person, and its' right out of the can:
http://i32.photobucket.com/albums/d13/69martin/DSC00164.jpg
keep in mind that you must still prep the car as you would with any other paint job, prepping is all the work and reflects the overall result.
i did not block sand the car just wetsand progressivly finer paper by HAND, no machine, no block nothing. using any "block" to sand i found the paper got dirty fast and got all plugged up, so do it by hand and keep it really wet, using a spray bottle in one hand and a clean bucket of water and a shammy (dollar store!!!)to clean it off to see how it looks. i prepped the car with 80, then 100, then 200, finished with a 400, did all my body work, and painted. after 2 coats (about 4hrs work for the whole car) i wetsanded with a 600, then did 2 more coats, wetsand with 800, 2 more coats and sand with a 1000-1500 and polish, followed by wax, done......
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Tommy.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 938
Bosted: Åsgårdstrand


SCC EVENT


Vis profil
« Svar #11 på: februar 22, 2008, 12:05:53 pm »

Du vil få et mye bedre resultat hvis du sprøyter bengalakken på.
Bland ca 4 deler lakk med 1 del herder og en del lakk tynner altså 4-1-1.

Slip ned hele bilen med 500 papir å vask med silikonfjærner før du lakker.


* boble.jpg (57.13 KB, 320x240 - vist 627 ganger.)
« Siste redigering: februar 22, 2008, 12:08:25 pm av T.H » Loggført

Make a long story short. Don't tell it.

http://www.sccevent.com/
http://www.telehiv-jumpers.com/
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #12 på: februar 22, 2008, 12:17:57 pm »

Joa, blir nok ingen "eplehagelakking" her..

Au, den kjente jeg Glad


Hehe.. Ikkje vondt meint, Espen.  Blunker
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #13 på: februar 22, 2008, 12:19:00 pm »

Du vil få et mye bedre resultat hvis du sprøyter bengalakken på.
Bland ca 4 deler lakk med 1 del herder og en del lakk tynner altså 4-1-1.

Slip ned hele bilen med 500 papir å vask med silikonfjærner før du lakker.


Problemet er at eg ikkje har eit område eg kan stå i der det er ok med lakkstøv. Lakk og rull, derimot.. Nema problem.
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Tommy.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 938
Bosted: Åsgårdstrand


SCC EVENT


Vis profil
« Svar #14 på: februar 22, 2008, 12:26:08 pm »

Du vil få et mye bedre resultat hvis du sprøyter bengalakken på.
Bland ca 4 deler lakk med 1 del herder og en del lakk tynner altså 4-1-1.

Slip ned hele bilen med 500 papir å vask med silikonfjærner før du lakker.


Problemet er at eg ikkje har eit område eg kan stå i der det er ok med lakkstøv. Lakk og rull, derimot.. Nema problem.

Da kan det bli litt vanskelig ja.lykke til  Glad
Loggført

Make a long story short. Don't tell it.

http://www.sccevent.com/
http://www.telehiv-jumpers.com/
overland
Juniormedlem
**
Innlegg: 53
Bosted: Sola


Vis profil

« Svar #15 på: februar 22, 2008, 13:02:31 pm »

Jeg har rullemalt boble som har gått slik i over 10 år nå, lakken holder seg veldig bra!  Opplegg som følger:  Hele bilen ble slipt/mattet ned med elektrisk slipemaskin, tok ikke lange tiden, brukte ganske grovt papir.  Alt bling-bling ble tatt av, det samme med skjermene.  Alle gummilister rundt vindu ble løftet opp og tau lagt under, så ble vindu og list maskert (da er jobben lett og lakken kommer godt under lista).  Viktig å få bort alt pussestøv (bruk støvsuger) og avfette skikkelig etterpå (brukte billig kondensfjerner til dette, fås i litersflasker til en billig penge)

Tror jeg brukte noe som heter Quick lakk, men har gjort dette på en annen boble før og da brukte jeg billakk, så fremgangsmåten er den samme:

Noe varme er bra, i alle fall 15 pluss.  Litt lakk ble helt ut på en helt ren og glatt flate, brukte en gammel skapdør.  Lot den ligge å dampe der en 5 minutter.  Brukte så korthåret rulle (eller svamprulle, har prøvd begge) og arbeidet lakken inn i rulla.  Så rett på bilen i lange drag.  Tok og dekket et større område, f.eks. en hel dør.  Deretter gikk jeg over hele døra på nytt fra kant til kant i jevne drag horisontalt og vertikalt.  Begynn øverst på bilen for å unngå å komme borti våt lakk.  Bruk pensel der det er vanskelig å komme til, prøv å rull ut kanten der pensel er brukt.  Bruk pustemaske, ikke støvmaske.

Kan gjerne henge plast i tak og vegger i garasje og ha vann på gulvet, dette reduserer støvplagen.

Det var egentlig det hele. 
Har gjort dette på 4 biler.  Den første (lakket 1990) går enda med samme lakk og er ganske fin den dag i dag.  P.g.a. rulling ble det veldig kjukk lakk og det er bra.  Kan bare slipe litt med 1000 papir, rubbe opp, polere og alt er som nytt.

Og det artige her er jo prisen da.  Lakking av boble kostet totalt 554 kroner inklusive lakk, rulle og tape.
Loggført
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #16 på: februar 22, 2008, 14:28:51 pm »

This is what I like..  Gliser

Det blir prosjekttråd så fort eg får ut finger'n!
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #17 på: februar 22, 2008, 19:39:37 pm »

Og bare et lite tips,FLYTT ALLE biler i nærheten selv om du bruker rulle,det fyker mer enn du tror! Gliser
Loggført

Alt MÅ ned!!
VW1303
Supermedlem
*****
Innlegg: 1280
Bosted: Sør-Odal Hedmark



Vis profil
« Svar #18 på: februar 24, 2008, 15:36:38 pm »

Det blir jo IKKE pent, eneste måten er å sprøyte lakkere bilen, det er det eneste som blir bra, Kost og rull blir helt forferdelig.    Nesten å ødelegge bilen med slikt.
Loggført

Drømmer om Toyota Corona Mark2 Coupe. Har du eller vet om noe, så si ifra.
1992 Bmw E36 Coupe 318 IS
1995Bmw E36  Coupe 325. Prosjektet til dama
VW 1302 1971 Gatebil
VW 1303 S 1974 Prosjekt
VW 1303 S BIG 
VW 1302 1971 Byttet mot BMW E36 318i 1991

Thomas  95 78 29 51
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #19 på: februar 24, 2008, 15:59:54 pm »

Det blir jo IKKE pent, eneste måten er å sprøyte lakkere bilen, det er det eneste som blir bra, Kost og rull blir helt forferdelig.    Nesten å ødelegge bilen med slikt.

Jeje, deg gidd eg i alle fall ikkje å bruke krefter på å omvende. Men du kan jo ta jobben med å lese innlegga over.
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
VW1303
Supermedlem
*****
Innlegg: 1280
Bosted: Sør-Odal Hedmark



Vis profil
« Svar #20 på: februar 24, 2008, 18:08:07 pm »

Det blir jo IKKE pent, eneste måten er å sprøyte lakkere bilen, det er det eneste som blir bra, Kost og rull blir helt forferdelig.    Nesten å ødelegge bilen med slikt.

Jeje, deg gidd eg i alle fall ikkje å bruke krefter på å omvende. Men du kan jo ta jobben med å lese innlegga over.

Nei det er vel heller jeg som må omvende deg, driver litt med lakkering så ingen skal komme å fortelle meg att rull blir pent. Det blir helt jævelig.  Er du glad i bilen din så tenker du overhode ikke på å lakkere med rull. Tror du bør prøve å innse sannheten her, å ikke drite deg ut, for det er det du gjør vist du rullemaler bilen.
Loggført

Drømmer om Toyota Corona Mark2 Coupe. Har du eller vet om noe, så si ifra.
1992 Bmw E36 Coupe 318 IS
1995Bmw E36  Coupe 325. Prosjektet til dama
VW 1302 1971 Gatebil
VW 1303 S 1974 Prosjekt
VW 1303 S BIG 
VW 1302 1971 Byttet mot BMW E36 318i 1991

Thomas  95 78 29 51
Rabben
Seniormedlem
****
Innlegg: 453
Bosted: Rogaland


Diktator -> Klubbløs #001


Vis profil
« Svar #21 på: februar 24, 2008, 19:10:49 pm »

Nei det er vel heller jeg som må omvende deg, driver litt med lakkering så ingen skal komme å fortelle meg att rull blir pent. Det blir helt jævelig.  Er du glad i bilen din så tenker du overhode ikke på å lakkere med rull. Tror du bør prøve å innse sannheten her, å ikke drite deg ut, for det er det du gjør vist du rullemaler bilen.

Dersom du faktisk leser innleggene over og søker litt på temaet, vil du se at riktig gjort, vil dette bli like bra som ved lakkering med sprøyte Glad

Så får det heller være en annen sak at det er forskjell på "riktig" og "måten det vanligvis gjøres"  Sjokkert
Loggført

---
Mvh Rabben
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #22 på: februar 24, 2008, 19:59:53 pm »

Det blir jo IKKE pent, eneste måten er å sprøyte lakkere bilen, det er det eneste som blir bra, Kost og rull blir helt forferdelig.    Nesten å ødelegge bilen med slikt.

Jeg har en kompis som rullet en Mercedes for ti års tid siden, ble veldig bra. Trikset er sliping med fint papir og polering.
Men Bengalac er skummelt om det sprøytes eller rulles, da bilen sannsynligvis må slipes plateren om den skal lakkes med skikkelig lakk senere.
Loggført
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #23 på: februar 24, 2008, 20:43:13 pm »

Du kan få det meste til å se bra ut hvis du bruker flere uker i etterkant på å slipe å polere,men jeg regner med at bilen det er snakk om bare skal ha på noe lakk for ikke å ruste istykker,ikke på utstilling.
Hvis beste måten hadde vært å rulle,så hadde vel proffene gjort det da,men sist jeg så inn i lakkboksen til brodern,så brukte han sprøyte! Gliser
Loggført

Alt MÅ ned!!
HaraldL
Seniormedlem
****
Innlegg: 250
Bosted:



Vis profil
« Svar #24 på: februar 24, 2008, 21:15:05 pm »

Jeg skulle likt å tro at det blir veldig bra resultat av å rullemale bilen med proffrulle og RustOleum "Tremclad" rustmaling. Men det virker nesten for godt til å være sant. Og da er det gjerne det. For det første er det ikke mye til bevis, de bildene av bilene. Hadde bildene enda vært fullsize. Jeg har selv sett rullemalte biler som ser OK ut på bilder, men som i virkeligheten ikke ser ut.

En ting som jeg ikke syns er tillitsvekkende, er at han rullemalingsfyren "69chargeryeehaa" sier han pusset ned bilen med 80-100-200-400. Hvem i alle dager pusser ned bilen sin med 80-papir? Ingen med peiling, that's who. Men det er vel kanskje jeg som tar han litt for bokstavelig.

Jeg har fortsatt lyst til å prøve ut dette selv. Har en bil som er blitt en plage og et problem, stående i garasjen uten lakk. Sånn sett er det en ypperlig forsøkskanin for Tremclad. For å få tak i dette må man antakelig kontakte RustOleums hovedkontor for Nord-Europa.
Loggført

x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs'
x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #25 på: februar 24, 2008, 22:15:34 pm »

Må innrømme at jeg har litt trua på det her og vurderer å prøve sjæl.
Jeg husker ikke om det ble klarhet i om man kan lakke ordentlig over
denne tremclad-rullemetoden? Hvis det går er det jo en mulighet
å prøve det ut også heller få det gjort skikkelig om det skjærer seg...
Loggført

1957 Type 2
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #26 på: februar 24, 2008, 23:02:45 pm »

Det blir jo IKKE pent, eneste måten er å sprøyte lakkere bilen, det er det eneste som blir bra, Kost og rull blir helt forferdelig.    Nesten å ødelegge bilen med slikt.

Det du sier her er rett og slett feil.
Hadde ikke tenkt å blande meg inn i denne debatten for jeg vet det skaper rabalder når det snakkes om rulling av bil..
Holdbarhet osv på 1K lakk kontra 2K kan det sies mye om, og jeg skal ikke påstå at ikke vanlig billakk i sprøyte er best. MEN.. Det at "rull blir helt forferdelig" går jeg ikke med på. Det er snakk om teknikk.
Du kan rulle en bil uten å våtslipe etterpå og speile deg i den etterpå. 10 ganger bedre enn finishen på de fleste nye biler (som ikke er bra..)
Det aller viktigste er å tynne ut lakken riktig så den flyter ut. Bengalakk rett ut av boksen funker ikke.. Med litt øvelse, tålmodighet og skumgummirull kan du få et resultat som er bedre enn de fleste klarer med sprøyte. Hvis du i tillegg mellomsliper og våtsliper, rubber og polerer til slutt kan resultatet bli dønn perfekt. Hvis lakken så poleres et par ganger i året for å holdes tett holder det bra også. Grunnarbeid er selvfølgelig like viktig her som ellers, tynnet ut skjuler ikke lakken noen ting.
Det store aberet er som Jee sier at hvis man skal lakke med 2K senere må alt vekk.

Dette er ikke noe jeg tror men noe jeg vet. Prøv selv.. Glad
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
VW1303
Supermedlem
*****
Innlegg: 1280
Bosted: Sør-Odal Hedmark



Vis profil
« Svar #27 på: februar 24, 2008, 23:39:05 pm »

Nei jeg vet ikke hva jeg skal si jeg. Trodde jo dette skulle være en seriøs vw side jeg da, Jeg har lakkert mye å jeg vet at dette dere snakker om her med rull å greier er helt bak mål. INGEN kan si at det blir perfekt, for det blir det langt i fra, dummeste jeg har hørt.

Men det er klart vist en ikke er nøye så kan det kansje se greit ut, men vist en er nøye å vil ha det perfekt da er dette bare å le av.  Seriøse som restaurerer bil å veteran bileier gjør bare ikke slikt, da er vedkommende virkelig useriøs.

Ingen her som har hørt om lakk sprøyter å lakk utstyr til 10 tusenvis av kr el ?

Rette måten er jo bare å lakkere bilen, skal da ikke vere nødvendig å slipe ned å polere opp etter lakkeringa Sjokkert Hvem i all verden gjør slikt ? Rein juks er det,

Rull er helt uakseptabelt, har da alderi tenkt tanken eller jeg da. Nei skal en gjøre noe så skal det vere 100 prosent.



KJØP DERE BRILLER OG  EN DVD ELLER BOK OM LAKKERING SÅ SKJØNNER DERE HVA JEG MENER Sjokkert Sjokkert Sjokkert Sjokkert Sjokkert Sjokkert Sjokkert
Loggført

Drømmer om Toyota Corona Mark2 Coupe. Har du eller vet om noe, så si ifra.
1992 Bmw E36 Coupe 318 IS
1995Bmw E36  Coupe 325. Prosjektet til dama
VW 1302 1971 Gatebil
VW 1303 S 1974 Prosjekt
VW 1303 S BIG 
VW 1302 1971 Byttet mot BMW E36 318i 1991

Thomas  95 78 29 51
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #28 på: februar 24, 2008, 23:54:57 pm »

"Rette måten er jo bare å lakkere bilen, skal da ikke vere nødvendig å slipe ned å polere opp etter lakkeringa Sjokkert Hvem i all verden gjør slikt ? Rein juks er det, "

Hvis du aldri har hørt om våtsliping og polering etter lakk kan du umulig ha jobbet mye med dette...
Stikk innom et lakkverksted og forhør deg. Det er såvidt meg bekjent den eneste måten å få en bil helt 100% blank og fri for appelsinhud på. Ref. helt nye biler som ikke er slipet og er veldig ruglete i lakken. Alle "show" biler er våtslipt. Har du sett American Hotrod på Discovery?

Ellers er det jo utrolig morro at folk sier at de fikk et resultat og du bare sitter deg ned og nekter plent på det!  Osteaktig
PS. Og vi topper liksågodt med å kalle vwnorge for useriøst...  Øyerulling
« Siste redigering: februar 24, 2008, 23:58:35 pm av JS » Loggført
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #29 på: februar 24, 2008, 23:57:06 pm »

Hallo!

Det er ikke snakk om at det er bedre å rulle enn å lakkere bil her. Snakker vel heller ikke om seriøs totalrestaurering av veteranbiler, men et mulig alternativ hvis man ikke har utstyr eller kroner til en vanlig lakkering og man ikke har verdens mest sjeldne bil.
Du kan le så mye du vil, men jeg har ingen problemer med å rulle og få det til å se betraktelig bedre ut enn de fleste ufaglærte klarer med sprøyte. Ihvertfall bedre enn originallakken på Caddy'n min.

"INGEN kan si at det blir perfekt, for det blir det langt i fra, dummeste jeg har hørt"
Da har du ikke hørt mye dumt.. Jeg kan si det.

Slipe ned og polere opp er forresten noe som er vanlig å gjøre hvis man skal ha showfinish på vanlig lakk også.

Over og ut herifra, gidder ikke argumentere mer mot sånne som deg.


Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!