april 27, 2024, 02:20:11 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 62 vw1200  (Lest 4028 ganger)
hunter
Nybegynner
*
Innlegg: 45
Bosted: Haugesund


Vis profil

« på: april 08, 2010, 12:15:36 pm »

Hei. Etter mange; alt for mange år uten boble har jeg nå slått kloa i ei 62-modell vw1200. Har bare sett bilder av bilen og den blir først henta i slutten av april. Bilen har stått lagra i en garasje de siste 20 åra. Den har ikke vært starta eller flytta på siden den gang. Mitt første spørsmål da bli om tips til prosedyrer som bør iverksettes før jeg prøver å starte bilen. At motoren må tømmes for olje og fylles på ny med nytt filter er greit, men må/bør jeg gjøre noe mer "drastisk" som å demontere motoren først? Tips mottas med takk.

Etter hvert som bilen kommer i garasjen blir det å ta fatt på bremser, bremserør, motor, eksos etc for å få bilen til å rulle igjen. Motorluka har noe rust nederst i kanten og det er litt der stigbretta er festa. Kan hende det er noe mer, men det vites ikke før bilen er i hus. Bilen vil jeg prøve å holde mest mulig original og det blir en kosebil for far. Når bilen går og jeg har skilter på vil jeg prøve å delta på treff som ikke ligger for langt unna.



« Siste redigering: april 08, 2010, 13:46:43 pm av hunter » Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #1 på: april 08, 2010, 14:31:41 pm »

Gratulerer - var det denne som nettopp var på finn?
Et par tips:
Tømme tanken for bensin, og skifte til ny.
Sjekk/skifte bensinslanger + filter.
Sjekk og evt. justere ventiler.
Sjekke/skifte tennplugger, pluggledninger.
Sjekke/skifte stifter.
Sjekke elektriske kontakter for korrosjon på dynamo, se også sikringspanelet om polene er irret.
Sjekke olje. Er den gammel og seig bør du kanskje først skifte olje når motor er varm så du får ut "grumset"... Ellers ligger det seig gugge igjen og forurenser den nye.
Ellers gå over og sjekke iht. serviceintervall, se om du finner ut når den sist var inne. Ligger gjerne servicehefte eller så er det klistremerker i døråpning.
Lykke til med flott bil!
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #2 på: april 08, 2010, 14:33:14 pm »

Et tips til: ikke fall for fristelsen til å demontere ting som ellers ser ut til å fungere normalt Blunker Det er SÅ utrolig lett for å begynne å skru både her og der - denne ser ut til å være rimelig urørt. Da vil den holde seg fint om den får være det i størst mulig grad.
Loggført
hunter
Nybegynner
*
Innlegg: 45
Bosted: Haugesund


Vis profil

« Svar #3 på: april 08, 2010, 14:40:55 pm »

Et tips til: ikke fall for fristelsen til å demontere ting som ellers ser ut til å fungere normalt Blunker Det er SÅ utrolig lett for å begynne å skru både her og der - denne ser ut til å være rimelig urørt. Da vil den holde seg fint om den får være det i størst mulig grad.

Takk for gode tips. Skal prøve å ikke skur løs fungerende deler Glad

Ang. forgasser: bør jeg kjøpe noe rep.sett til denne og skifte pakninger etc eller skulle det holde med en kjapp rengjøring?

Bilen var innom finn.no et par dager og så ble den min Glad
Loggført
Paddington
Medlem
***
Innlegg: 239
Bosted: Holmestrand



Vis profil
« Svar #4 på: april 08, 2010, 15:36:49 pm »

jeg vil tippe at membranet i aks.pumpa er ganske stivt, det er ikke vanskelig eller dyrt å overhale en pict 28 forgasser (150 kr for repsett hos unneberg) ville også sjekka bensinpumpa  Kult
Loggført

61" t1 1200 deluxe
hunter
Nybegynner
*
Innlegg: 45
Bosted: Haugesund


Vis profil

« Svar #5 på: april 13, 2010, 10:47:48 am »

Bobla er opprinnelig registrert første gang i Haugesund. Etter det har den fått et nytt skiltnummer fra annet sted i landet (det som den har pr i dag). Etter tre telefoner til vegvesenet i dag er jeg noe nærmere å finne originalnummeret, men bare nesten. Er det noen som vet formatet på bilskilt i fra Haugesund anno 1962? Er det bokstav (hvilken?) og siffer (evt hvor mange) eller er det 6 tall med strek mellom?

Får man kjøpt disse skiltene direkte hos vegvesenet eller må man handle dette hos andre leverandører?

Dama hos vegvesenet sa jeg bare måtte få bilen omregistrert og sørge for forsikring så kunne jeg få skilter på... må jeg ikke ha eu-kontroll?

Er det noen "vanlige" forsikringsselskap som er ok til å forsikre veteranbiler?
Loggført
Andersen VW56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold


Min urestaurerte 66 1300


Vis profil
« Svar #6 på: april 13, 2010, 11:35:26 am »

Vet ikke hvilken bokstav de brukte i Haugesund men når du finner ut hva orginalnummeret har vert så bestill deg skilter hos Lator skiltfabrikk, de har fine skilt og flott service, telefonnummeret til dem er 55362690.
Loggført

Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert
1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine)
1966 VW 1300 boble, sjøblå.
1965 Fiat 1100D beige.
1972 Simca 1100 LS, turkis.
1973 Simca 1100 LS, Rød.
1971 Daf 55, brun
1973 Lada 1500S beige
1983 Mazda 323 automatic lysblå.
hunter
Nybegynner
*
Innlegg: 45
Bosted: Haugesund


Vis profil

« Svar #7 på: april 13, 2010, 14:09:23 pm »

bokstaven L er visst Haugesund på den tiden og det skal være 6 siffer... da får vi håpe arkivene til vegvesenet finner at originalnummeret er ledig Glad

stakk innom lokal Møllerbutikk i dag for å prøve å finne litt historikk på bilen... men der finnes ikke bilen engang... akkja... håper det følger med skikkelig servicehefte da Glad

Takk for tips om skiltleverandør!
Loggført
Andersen VW56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold


Min urestaurerte 66 1300


Vis profil
« Svar #8 på: april 13, 2010, 14:23:55 pm »

Tror ikke det var 6 siffer så tidlig som i 1962, bilen kan også hatt mange forskjellige numer for de ble skiftet om folk flyttet til et annet distrikt og om et nummer ble ledig så ble det brukt på nytt igjen på en annen bil.
Loggført

Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert
1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine)
1966 VW 1300 boble, sjøblå.
1965 Fiat 1100D beige.
1972 Simca 1100 LS, turkis.
1973 Simca 1100 LS, Rød.
1971 Daf 55, brun
1973 Lada 1500S beige
1983 Mazda 323 automatic lysblå.
vw1961
Supermedlem
*****
Innlegg: 626
Bosted: birkeland


Originalnostalgiker


Vis profil
« Svar #9 på: april 13, 2010, 14:45:55 pm »

vedrørende skilt bokstav/siffer:
 I mai 1961 var det bokstav + 5 siffer i krsand. Prosjektet mitt hadde opprinnelig K-55107.
Og forsikring, kikk litt på tilbudet fra Tennant forsikring gjennom LMK, landsforeningen for Motorhistoriske Klubber. www.lmk.no
Loggført

Praise the aircooled

Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for  A til B:=)
hunter
Nybegynner
*
Innlegg: 45
Bosted: Haugesund


Vis profil

« Svar #10 på: april 13, 2010, 16:31:30 pm »

vedrørende skilt bokstav/siffer:
 I mai 1961 var det bokstav + 5 siffer i krsand. Prosjektet mitt hadde opprinnelig K-55107.
Og forsikring, kikk litt på tilbudet fra Tennant forsikring gjennom LMK, landsforeningen for Motorhistoriske Klubber. www.lmk.no

har meldt meg inn i lokal klubb i dag... men må vel være medlem et års tid før en får lmk-forsikringa?! Har fått en grei pris på forsikring fra selskapet jeg bruker til vanlig, og selgeren i Tennant mente jeg burde gå for det inntil jeg fikk lmk-forsikring om 1 år...

når bilen er hentet og jeg leverer salgsmeldinga skulle dama på arkivet finne frem papirene fra gammelt av... håper gamlenummeret er ledig... så får vi se hva det er da, men hun snakket om bokstav og mellom 3 og 6 siffer... får bare vente til omregistreringa skal gjøres.
Loggført
vw1961
Supermedlem
*****
Innlegg: 626
Bosted: birkeland


Originalnostalgiker


Vis profil
« Svar #11 på: april 13, 2010, 16:39:54 pm »

Gratulerer - var det denne som nettopp var på finn?
Et par tips:
Tømme tanken for bensin, og skifte til ny.
Sjekk/skifte bensinslanger + filter.
Sjekk og evt. justere ventiler.
Sjekke/skifte tennplugger, pluggledninger.
Sjekke/skifte stifter.
Sjekke elektriske kontakter for korrosjon på dynamo, se også sikringspanelet om polene er irret.
Sjekke olje. Er den gammel og seig bør du kanskje først skifte olje når motor er varm så du får ut "grumset"... Ellers ligger det seig gugge igjen og forurenser den nye.
Ellers gå over og sjekke iht. serviceintervall, se om du finner ut når den sist var inne. Ligger gjerne servicehefte eller så er det klistremerker i døråpning.
Lykke til med flott bil!

skru av lokket på laderegulatoren oppå dynamoen, og spray den rikelig med elektrospray fra biltema. bare egen erfaring da ladelampa lyste som besatt da industrimotorprosjektet kom bil.
Loggført

Praise the aircooled

Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for  A til B:=)
hunter
Nybegynner
*
Innlegg: 45
Bosted: Haugesund


Vis profil

« Svar #12 på: mai 01, 2010, 14:54:35 pm »

Da er bobla på plass i garasjen og jeg har fått tatt en kjapp kikk på den. Den største jobben blir faktisk rust under batteriet som har gått ut i kanalen. Her må det nok byttes litt og det er vel her kunnskapen min om bilen skorter en del. Men får handle inn en Haynes bok om bilen slik at jeg får sett hvordan ting henger sammen. Tips for hvordan en går frem mottas med stor takk! Ellers er bilen nokså ok... den har et lag med uorginal lakk i litt feil farge så en gang i fremtiden spanderes nok riktig farge på den. Motor snurrer rundt uten at jeg har startet den. Speedometeret viser knappe 50.000 km... jeg tror ikke den har snurret rundt... den har stått alt for mye i ro til at den kan ha klart 150000.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!