april 28, 2024, 11:34:07 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: buss vakler frem og tilbake under kjøring...  (Lest 10901 ganger)
David
Supermedlem
*****
Innlegg: 505
Bosted: Drammen


Vis profil

« på: april 10, 2010, 08:01:45 am »

68 buss med innsmalet forstilling:
var ute en tur med bilen idag tidlig, og den vakler veldig til høyre/venstre.
det sitter en 4" innsmalet forstilling på den som er ganske ny. den er ikke senket mye forann men er lavere forann enn bak. dekk er originale på 14" org felger.
noen tips til hva jeg kan gjøre for å få optimale egenskaper? er det nødvendig senkes og ha lav profil dekk?
Loggført
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #1 på: april 10, 2010, 09:14:06 am »

Justere spissing?
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2 på: april 10, 2010, 10:03:05 am »

ta forstillingskontroll.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #3 på: april 10, 2010, 10:16:49 am »

Bakfull? Rekker tunge
Som Knasten sier, så er nok en full forstillingskontroll å anbefale.
Det meste kan se bra ut med øyemål, men er små feil som kan gjøre store utslag.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6107
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #4 på: april 10, 2010, 10:27:51 am »

og sjekk lufttrykket i dekka...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
David
Supermedlem
*****
Innlegg: 505
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #5 på: april 10, 2010, 12:16:59 pm »

ok folkens. da er neste stopp forstillingskontroll Blunker
Loggført
ALIEN
Supermedlem
*****
Innlegg: 749
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #6 på: april 10, 2010, 17:59:55 pm »

Kan vel også lønne seg å ha full bredde på forstillingen, da blir gjerne ting stødigere.... Kult

Anders
Loggført

SCREWDRIVERS  #3

www.screwdriversnorway.blogspot.com

hvor er hobbysjela til folket blitt av??  mi er til salgs, gi bud!!!
David
Supermedlem
*****
Innlegg: 505
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #7 på: april 10, 2010, 22:35:06 pm »



må nok justere spissing og bytte dekk, så blir det bedre Blunker
Loggført
OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #8 på: april 10, 2010, 22:38:33 pm »



må nok justere spissing og bytte dekk, så blir det bedre Blunker

Kanskje det har noe med sjåføren å gjøre... Han har jo selv vaklet i mellom utallige bayer og splitter de seneste åra Blunker
Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
vw56
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1567
Bosted: Darbu


Rust is not a crime..


Vis profil
« Svar #9 på: april 11, 2010, 20:46:44 pm »



må nok justere spissing og bytte dekk, så blir det bedre Blunker

Kanskje det har noe med sjåføren å gjøre... Han har jo selv vaklet i mellom utallige bayer og splitter de seneste åra Blunker
Gliser Gliser Gliser Gliser haha den var litt artig
Loggført

Erik Andersen 3322 Darbu
tlf: 46813220
----------------------------------------------------------

Røyken og Omegn Aircoolers

Arrangement Ansvarlig




------------------------------------------------------------------------------
1967 Notchback
1989 Transporter syncro bruksvogn Solgt
1969 Variant Solgt
1956 Oval Solgt
1973 1303S SOLGT
David
Supermedlem
*****
Innlegg: 505
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #10 på: april 12, 2010, 09:36:59 am »

dere er slemme  Gråter
Loggført
ultimatevw
Seniormedlem
****
Innlegg: 362
Bosted: Sandnessjøen


Vis profil

« Svar #11 på: april 12, 2010, 22:18:15 pm »

Om du er ute etter optimale kjøreegenskaper så er vel ikke kortet forstilling veien å gå Gliser
Loggført

68 VW 1600TL
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #12 på: april 13, 2010, 06:59:24 am »

Om du er ute etter optimale kjøreegenskaper så er vel ikke kortet forstilling veien å gå Gliser

Har du erfaringer?
Jeg synes bobla mi faktisk ble bedre å kjøre med den smale nesa. Mere presis på styringen og mindre vinglette og nå etter at allt er justert riktig sporer den ikke heller. Og dette med tilnermet orginale felger.
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #13 på: april 13, 2010, 07:15:24 am »

Husk på det Mr. Empiboy, at smaken vil alltid være som baken!
Noen synes det er helt for J=)"#(!! å kjøre med, andre syns det fungerer helt greit Gliser
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
boble54
Seniormedlem
****
Innlegg: 376
Bosted: Skjetten


Vis profil

« Svar #14 på: april 13, 2010, 07:22:55 am »

Det er vel prisen for og "tukle" med forstillingen. Kjør originalt.....
Loggført

-54 1200
-74 1303 Big
-76 1303 Cab
-76 T-2 Westfalia Camper
-87 T-3 Reimo Camper
 
Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #15 på: april 13, 2010, 08:27:09 am »

Jeg mener egentlig ikke å starte en diskusjon ang. hvordan det ser ut. For det har jo ingenting med hvordan den oppfører seg langs veien. Det jeg vil frem til er at det skal godt gjøres å kjøre så hardt med en gammel vw at du vil merke at sporvidden har blitt smalere.
Utsendet kan diskuteres frem og tilbake i evigheter, men jeg anbefaler folk å se dette live før de sier at det ser jævlig ut. Personlig synes jeg bilen min er for smal foran, men det ser MYE styggere ut på bilder enn i virkeligheten.
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
David
Supermedlem
*****
Innlegg: 505
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #16 på: april 13, 2010, 08:45:30 am »

Hvilke dimensjoner anbefaler du Empiboy?
Jeg fikk nettopp vite av eu godkjenningen at dekka må byttes (de må de uansett), men de må være like alle sammen og lik som det står i vognkortet. Dvs han sa at dekka må være 185x14.
Men hva som skal være imellom visste han ikke....dvs det kan være 185-x-14. Noen som kan si hva jeg burde veldge for x?

Utseende-messig liker jeg kortet forstilling...men det er hver sin smak.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #17 på: april 13, 2010, 08:49:01 am »

Har du erfaringer?

Kan sikkert erstattes med fornuft...

En bil med høyt tyngdepunkt og middels veiholdning blir ikke bedre av å få smal forstilling, det behøver man faktisk ikke prøve for å skjønne.
Men hvor mye dårligere den blir må nok testes frem...
Loggført

Speed is no substitute for direction
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #18 på: april 13, 2010, 09:11:25 am »

Noen av dere med smala forstilling som vet hva som skjer med hjulvinklene når dere smaler forstillinga?
Loggført

Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #19 på: april 13, 2010, 09:17:35 am »

Noen av dere med smala forstilling som vet hva som skjer med hjulvinklene når dere smaler forstillinga?

Hjulvinkelen forblir uforandrett. Det blir ikke noen forskjell på det samme hvor bred eller smal forstilling du lager. Med mindre du sveiser delene skjevt sammen.......
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #20 på: april 13, 2010, 09:19:08 am »

Noen av dere med smala forstilling som vet hva som skjer med hjulvinklene når dere smaler forstillinga?

Hjulvinkelen forblir uforandrett. Det blir ikke noen forskjell på det samme hvor bred eller smal forstilling du lager. Med mindre du sveiser delene skjevt sammen.......
Javel.... hva med spredning i sving?
Loggført

Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #21 på: april 13, 2010, 09:20:37 am »

Hvilke dimensjoner anbefaler du Empiboy?
Jeg fikk nettopp vite av eu godkjenningen at dekka må byttes (de må de uansett), men de må være like alle sammen og lik som det står i vognkortet. Dvs han sa at dekka må være 185x14.
Men hva som skal være imellom visste han ikke....dvs det kan være 185-x-14. Noen som kan si hva jeg burde veldge for x?

Utseende-messig liker jeg kortet forstilling...men det er hver sin smak.


Det er totalt avhengig av høyden på bilen. Skal du ha den LAV må du også ha lave dekk (pga. klaring), men det er penere å ha litt gummi og derfor ikke justere bilen i bunn.
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #22 på: april 13, 2010, 09:22:49 am »

Hvilke dimensjoner anbefaler du Empiboy?
Jeg fikk nettopp vite av eu godkjenningen at dekka må byttes (de må de uansett), men de må være like alle sammen og lik som det står i vognkortet. Dvs han sa at dekka må være 185x14.
Men hva som skal være imellom visste han ikke....dvs det kan være 185-x-14. Noen som kan si hva jeg burde veldge for x?

Utseende-messig liker jeg kortet forstilling...men det er hver sin smak.


Kunnskapsløs kontrollør... 185x14 vil si fullprofildekk, dvs 80.

Skulle bilen min hatt samme dekk som i vognkortet, måtte jeg kjørt på diagonaldekk. Morn, du.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #23 på: april 13, 2010, 09:23:55 am »

Noen av dere med smala forstilling som vet hva som skjer med hjulvinklene når dere smaler forstillinga?

Hjulvinkelen forblir uforandrett. Det blir ikke noen forskjell på det samme hvor bred eller smal forstilling du lager. Med mindre du sveiser delene skjevt sammen.......
Javel.... hva med spredning i sving?

Ta det med ro Bjørnar, de som smaler inn forstillinger varmer selvfølgelig opp spindelen og bøyer om armen på spindelen for å fortsatt ha lang nok Ackerman...
...eller?

Hva skal vi med biltilsyn? Dette ordner vi selv...
Loggført

Speed is no substitute for direction
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #24 på: april 13, 2010, 09:24:00 am »

Noen av dere med smala forstilling som vet hva som skjer med hjulvinklene når dere smaler forstillinga?

Hjulvinkelen forblir uforandrett. Det blir ikke noen forskjell på det samme hvor bred eller smal forstilling du lager. Med mindre du sveiser delene skjevt sammen.......
Javel.... hva med spredning i sving?

Som på en orginalbil......Ergo kansje litt feil?? Men svinger det hjulet som skal rulle kortest i en sving mindre på en orginalbil?
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #25 på: april 13, 2010, 09:35:32 am »

Hva skal vi med biltilsyn? Dette ordner vi selv...



Vi må desverre nesten det når BT opperer med regler skrevet på serviett og tommelfingerregler..........
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #26 på: april 13, 2010, 09:37:11 am »

Vi må desverre nesten det når BT opperer med regler skrevet på serviett og tommelfingerregler..........

Enig, men tenk om biltilsynet var der for å hjelpe til? Det hadde vært noe.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #27 på: april 13, 2010, 09:42:45 am »

Tror du ackermannsvinkel "er litt feil" på en originalbil?
Når du svinger, må alle hjulene gå i forskjellige "spor", men ut i fra samme senter i svingen.
Innerhjulet svinger mere enn ytterhjulet i sving nettopp pga ackermannsvinkel, når du endrer bredden på forstillinga så endrer du også denne vinkelen som igjen påvirker spredningen på framhjula i sving. Noe som vil gi økt dekkslitasje og "dårligere" veigreip.
Loggført

Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #28 på: april 13, 2010, 10:50:34 am »

Vi må desverre nesten det når BT opperer med regler skrevet på serviett og tommelfingerregler..........

Enig, men tenk om biltilsynet var der for å hjelpe til? Det hadde vært noe.

Hadde vært fantastisk!!
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #29 på: april 13, 2010, 21:40:20 pm »

Hvilke dimensjoner anbefaler du Empiboy?
Jeg fikk nettopp vite av eu godkjenningen at dekka må byttes (de må de uansett), men de må være like alle sammen og lik som det står i vognkortet. Dvs han sa at dekka må være 185x14.
Men hva som skal være imellom visste han ikke....dvs det kan være 185-x-14. Noen som kan si hva jeg burde veldge for x?

Utseende-messig liker jeg kortet forstilling...men det er hver sin smak.

Så lenge dekkene dine er innenfor +-5% av rulleomkretsen til dekka som står i vognkortet skal jo det være greit! Jeg er usikker på om det står noe sted at du må ha samme dimensjon foran og bak...
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!