mars 28, 2024, 12:41:59 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Slik fikser man rust i bakre hjulhusbrønn.  (Lest 34346 ganger)
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« på: februar 25, 2008, 15:45:51 pm »

Det er veldig vanlig med rust bak forsterkningsplaten ved karosseri/ støtdemper festet. Jeg driver for tiden å jobber på bilen til en kompis og tenkte derfor det kunne være greit å vise hvordan man selv kan reparere denne typiske rustskaden.
Jeg begynte med å kappe ut forsterkningsplaten ved å bruke supertynn kutte skive på vinkelkutteren. Jeg kappet helt inntil forsterkningsplaten slik at jeg fikk av både den og den rustne delen av innerskjermen. Etter at dette var gjort ble området sandblåst og  grunnet, som dere ser så var noe av leppa inn mot bilen kaputt også.

 

Første steg var å sveise inn en liten bit for å få leppa hel og fin igjen



Deretter var det klart for å lage den indre delen, og for å kunne gjøre dette med litt kjappere så har jeg laget meg to maler i alu av de to delene dette området er laget av. En for den indre delen, den med buen, og en ytre del som også virker som kutte mal, mer om den biten siden. Etter at jeg har kuttet ut stålet etter den indre malen så legger jeg det mellom to plywood skiver som jeg spenner fast i skruestikka, så banker jeg ned stålet som stikker ut med en gummiklubbe og får falsen inn mot bilen.



Så til slutt setter jeg platebiten opp i en mal som gir den rette formen på knekkene i bunnen, nå har jeg ikke bilde av den, men den er ikke mye pen likevel  Glad Her sitter platebiten på plassen sin og venter på grunning og sveis.



Oppdateringer kommer så fort jeg har kommet meg i garasjen igjen.



« Siste redigering: desember 11, 2010, 00:22:51 am av JHU » Loggført

Speed is no substitute for direction
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4525
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1 på: februar 25, 2008, 23:26:30 pm »

Bra greier Jon, det er nok mange som har behov for denne "oppskriften". Vi løfter den lett til toppen som en sticky i håp om at fortsettelsen er like bra :-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Lars Johansen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer



Vis profil
« Svar #2 på: juni 13, 2008, 22:52:34 pm »

garasjetur snart?  Hele prosjektet mitt venter på deg jhu ;p
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #3 på: juni 14, 2008, 00:19:33 am »

Jeg har faktisk gjort ganske mye på dette siden sist, men domene til bildene ligger nede så jeg er litt mellom to stoler nå. Håper det løser seg snart.
« Siste redigering: september 22, 2008, 15:14:40 pm av JHU » Loggført

Speed is no substitute for direction
LSK
Nybegynner
*
Innlegg: 1
Bosted: Damliveien



Vis profil
« Svar #4 på: juli 26, 2008, 21:40:47 pm »

Trist med bildene. Jeg holder på med dette nå.
Loggført
SveinØ
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #5 på: august 15, 2008, 19:42:09 pm »

Hvordan ligger det an her nå? Savner bildene   Trist
Loggført

Member of the Vintage VW Club of Møre & Romsdal
kejoleid
Juniormedlem
**
Innlegg: 81
Bosted: Fjerdingby


Vis profil

« Svar #6 på: august 16, 2008, 19:55:11 pm »

Heisann,

Bra insj. det her.
Er lite tips er jo at du bruker "ekstra valg" funksjonen, slik at du laster bildene opp her på forumet, i stedet for å bruker URL koden for å linke til en annen lokasjon
(i tillegg så blir bildene så fine og små, slik at vil man se på dem som store kan man klikke på dem)  Blunker

*venter i spenning!*
Loggført

"Datanerd" med en HOBBY
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #7 på: august 16, 2008, 19:56:24 pm »

Veddar på at JHU veit dette jækla godt, sidan han er sånn dærre adminsuperbrukarJesus her inne.  Gliser
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #8 på: september 22, 2008, 20:20:34 pm »

Opp
Loggført

Speed is no substitute for direction
MLH
Medlem
***
Innlegg: 172
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #9 på: september 26, 2008, 20:21:59 pm »

Jeg har også gjort dette på lignende vis. Mye bedre og gjøre det sånn. Istedet for dårlige reprodeler. Har og tatt fra hverandre orgdelene en gang, sandblåst,sveiset,satt sammen igjen med brukbart resultat. Men som regel er karosseridelen "borte", så perfekt å gjøre det som JHU.
Loggført

1200 Jeans 1974,kræsjet...
1200 T 1 1955 "Dragon Wagon" gitt bort til kjerringa
1600 Variant 1971, grønn.
1600 Variant 1970 "panel" Rusten!!!
1500 T 1 1969 Muggen
1600 TL  1971 (solgt)
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #10 på: september 26, 2008, 23:39:38 pm »

Denne tråden blir litt treg, men her kommer i hvertfall et par til.


Her er delen innsveiset


Og her etter litt sliping og grunning.  
« Siste redigering: desember 11, 2010, 00:23:47 am av JHU » Loggført

Speed is no substitute for direction
vika
Juniormedlem
**
Innlegg: 72
Bosted: brumunddal



Vis profil
« Svar #11 på: november 11, 2008, 20:25:04 pm »

Hei.. Er det noen som har målene på hvor denne platen skal sitte..? På min så har alt rusta bort, så da blir ikke så lett..
Loggført

1955 t1
1960 t2
1965 t2
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #12 på: november 12, 2008, 16:09:41 pm »

Eller så skaffer du deg ein bete frå ein delebil, som inkluderer f.eks. heile innerskjermen!

På den måten er du ivertfall sikker på att alt er på rett plass, sålenge du sveiser inn plata rett!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #13 på: juli 16, 2010, 12:20:14 pm »

Fortsetter litt på denne tråden nå, med bilder fra en annen bil jeg har sveiset.


Her er den originale "kula" kappet ut, og sveiset inn i nytt hjemmelaget plate.  Jeg har maler både for utkapping av kula og kapping av ny plate.


Baksiden av samme platen.


På med litt sveisegrunning


Her er den sveiset på (bilde fra andre siden av bilen)

Karosserifestet setter jeg på etter at kroppen ligger på plata igjen, for å være sikker på at stemmer.
Loggført

Speed is no substitute for direction
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #14 på: desember 10, 2010, 22:33:00 pm »

Pent metall arbe JHU, det skal du ha !  Gliser
Loggført

Alt MÅ ned!!
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #15 på: desember 11, 2010, 00:24:57 am »

Tusen takk for det Glad
Loggført

Speed is no substitute for direction
t2aHippie
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Vestfold


Vis profil

« Svar #16 på: september 12, 2016, 14:52:12 pm »

Nice!
Loggført

…………… Ikke alle som kjører skal no sted...…………….
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!