april 27, 2024, 21:26:19 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: OXY / WBX og tørrsump  (Lest 2909 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« på: november 13, 2012, 23:40:11 pm »

Trenger noen råd Glad

Jeg bygger i vinter en oxyboxer til Ghian, og har planer om å bruke tørrsump-smøring.

Normalt sett, så er det vel vanlig å sende olja fra pumpa, gjennom filter og så termostat/kjøler opp i tanken.

Men det jeg lurer på er hva gjør man da med den originale filter-holderen? Finnes det en slags adapter eller noe som bare sender olja rett tilbake, eller skal jeg rett og slett sette på et filter til? I mitt hode høres det jo fornuftig ut å ha et eksternt filter før oppsamling i tanken? Eller holder det med et filter på original-plassen?

Regner også med at jeg på "vanlig" vis i et fullflow-system plugger kanalen i blokka som normalt går fra pumpa og opp i hoved-tilførselen, og så setter inn en nippel i enden av denne kanalen, hvor olja pumpes rett inn, slik som på T1.

Kan noen med erfaringer fra oxy/wbx hjelpe meg på rett spor her?
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1 på: november 13, 2012, 23:49:25 pm »

Slik jeg har sett på det er det vel enten eller?

Jeg kommer til å ta ut olje "likt" som på T1. Det vil si ut av lokket, og inn i kanalen der man spinner på oljefilteret på en STD WBX. Jeg tror det blir dårlig med plass til å ha filteret der.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2 på: november 14, 2012, 00:02:16 am »

men hva med det store hullet rundt den kanalen man spinner på filteret, kan jo ikke bar ela det stå åpent...
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3 på: november 14, 2012, 00:14:28 am »

Plugge vel  Osteaktig
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #4 på: november 14, 2012, 00:26:23 am »

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #5 på: november 14, 2012, 07:38:00 am »

aha  Gliser
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #6 på: november 14, 2012, 11:17:18 am »

hvorfor plugge og styre med en blokk som allerede har alt innebygd?
er det for dålig plass til sandwich adapter og filter??
behold det originale oljesystemet ;originalt filter og sett på ett filter(for skumdemping ) og kjøler på returen .
da er det en slange inn og en ut av pumpa.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #7 på: november 14, 2012, 18:19:01 pm »

Vet strengt tatt ikke om jeg har dårlig plass... Har ikke "mocket" opp med topper, eksos etc enda, men det høres ut på deg som det vanligvis ikke er et problem (?)

Så forslaget går ut på å sende olja rett fra "scavenge" delen av pumpa opp i tanken, så returen fra tanken rett i pumpa. Trykksiden på pumpa går da rett i blokka, og sandwich-element med termostat som sender for varm olje en tur innom ekstern kjøler.

Dvs ingen doghouse.

Forstår jeg deg iktig da, Jørn?

Kan lage en skisse, tror jeg trenger det for min egen del...

Hvis dette er riktig, så må jeg plugge kanalen fra den originale pumpa opp i blokka, og sende olja rett i blokka fra trykksiden på pumpa, men i hvilket hull?

* oljeretur.jpg (147.43 KB. 550x640 - vist 166 ganger.)


Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #8 på: november 14, 2012, 18:37:55 pm »

jeg har ikke gjort noen ting med blokka.
tørrsump pumpa "router" olja  fra sumpen og ut i scavenge delen.
og trykksiden blir foret inn i originalt hull.

eller enda enklere , bare bytt ut pumpa og kople til feed og scavenge Glad

**Forbehold att CB pumpa er lik Pieper pumpa.. ** Hemmelig

men egentelig er tørrsump litt overkill på en vanlig gatemotor, spesielt nåe du har oxy blokka med bra volum
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #9 på: november 14, 2012, 18:48:20 pm »

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #10 på: november 14, 2012, 18:50:16 pm »

så la WBX'ens originale oljesystem være som det er .
det filteret her blir jo i TILLEGG til blokkas originale filter.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #11 på: november 14, 2012, 18:55:13 pm »

HAHA

Jeg falt ut for lenge siden Osteaktig

Grelland: Fikser du noen bilder med forklarende tekst når alt er oppe å går?  Osteaktig
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #12 på: november 14, 2012, 19:14:06 pm »

bilder kommer når jeg er enig med meg selv  Gliser

så, Jørn, jeg skjønner ikke helt...

tegningen din viser full-flow gjennom eksternt filter og kjøler. Jeg så for meg en sandwich, eller ekstern, termostat som ruter olja gjennom kjøleren bare når det trengs.

Og du sa i et tidligere innlegg at jeg burde ha filter og kjøler på returen, og da tenkte jeg du mente retur fra tank til pumpe, men bildet ditt viser andre veien, noe jeg synes virker mer fornuftig da CB-pumpa har "rykte" på seg å være litt restriktiv inn fra tanken, så da er det vel lurt å holde den linja så enkel som mulig.

Mulig jeg er treg, men sånn ser i alle fall CB-pumpa ut:

* cb pump.JPG (15.78 KB. 316x233 - vist 108 ganger.)


Den innerste pumpa skal suge olje fra sumpen på vanlig vis, men det jeg ikke skjønner, er hvor den "sender" denne olja. Den ytterste pumpa suger fra tanken, og sender inn i trykksiden på blokka, og har to tilkoplinger.

Dersom ikke jeg gjør noe med blokka, vil vel den innerste pumpa sende olje rett i blokka via den interne passasjen???

Får kanskje vente til jeg har betane i handa, da er det lettere å forstå...

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #13 på: november 14, 2012, 19:17:19 pm »

Og mens jeg skrev, tror jeg at jeg forsto Glad

Den innerste pumpa suger fra sumpa, men sender olja ut via en av de eksterne niplene.

Den ytterste pumpa suger fra tanken gjennom nippelen, og pumper inn i originalhullet INTERNT i blokka  Gliser

Noen ganger er ting enklere enn jeg tror...

Da blir det jo veldig enkelt. Takk Jørn  Gliser
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #14 på: november 14, 2012, 20:18:47 pm »

Ok, her kommer tørrumpsmøring for dummies Glad

Først suger den innerste pumpa olje opp gjennom den originale kanalen i blokka (1), og sender den ut til den ytre pumpa gjennom kanal (2):

* cb pump 2.jpg (81.38 KB. 566x600 - vist 137 ganger.)


Så i den ytterste pumpa kommer olja opp fra den innerste gjennom kanal (3) og sendes ut til tanken gjennom (4): (her sees den ytterste pumpa fra baksiden)

* cb pump 3.jpg (78.58 KB. 600x460 - vist 112 ganger.)


Så, sett fra utsiden, kommer olja inn tilbake fra tanken fra nippelen til høyre, og sendes tilbake til den innerste pumpa gjennom kanal (5):

* cb pump 1.jpg (89.27 KB. 600x450 - vist 139 ganger.)


Så tilbake til den innerste, så kommer olja inn fra den ytterste gjennom kanal (6) og forsvinner inn i blokka gjennom (7):

* cb pump 2.jpg (81.38 KB. 566x600 - vist 127 ganger.)


Så da skjønner i alle fall jeg det Glad

Så da prøver jeg å se om det er plass til en sandwich-plate med termostat i mellom blokka og det originale filteret.

Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #15 på: november 14, 2012, 20:25:15 pm »

hmm hvor blei det av inlegget mitt?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #16 på: november 14, 2012, 20:27:51 pm »

vet ikke  Hæ

Kankje det ble moderert fordi du gjorde narr av en noob  Gliser

(så aldri noe innlegg, så jeg vet ikke om du faktisk gjorde narr av meg... )
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #17 på: november 14, 2012, 20:31:13 pm »

jaja.
men du trenger ikke sandwich hvis du setter oljekjøler på returen fra pumpa.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #18 på: november 14, 2012, 20:34:02 pm »

kanskje ikke, men er det ikke dumt å ikke ha termostat? kan jeg risikere at olja aldri når optimal temperatur?
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #19 på: november 14, 2012, 20:41:35 pm »

termostat styrt vifte? eller gasse hardere Blunker
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!