mars 28, 2024, 21:26:43 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Schwim 7-02621 selges  (Lest 11170 ganger)
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« på: april 27, 2010, 16:17:28 pm »

$ 190 000

http://www.oldbug.com/schwim1.htm

Nå er jeg spent på historien bak denne og gjerne også en analyse av kjøretøyet.

På forhånd takk.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
RødeBaron
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Vevang



Vis profil WWW
« Svar #1 på: april 27, 2010, 16:47:22 pm »

utrolig bil, er dette en original farge?
Loggført



original buddie                  Bugbuddies.no
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2 på: april 27, 2010, 17:13:00 pm »

Løp å kjøp.    Glad
 
Noen tanker om denne. Denne ser ikke ut til å være kopibil? Det opgitte nummeret tyder på oprinnelse fra Norge, i så fall gikk den trolig fra eieren i Oslo til USA (på billigsalg) rundt 1970. Gearkassa er fra undertegnede, solgt svert rimelig for å være i Norge noe som ikke skjedde.
Det ville ikke overaske om denne delen av historien kan bekreftes.

I alle fall en billigbil er den ikke nå, selv om ferdigstillings nr. var slått inn i kar, noe som forteller at det er klusset med produksjons nr.? VW Ferdigstillings-platen bak i motor rummet er også ny?
Dette med nye nr. plater med påslått nr. og gamle produksjonsår er ikke noe nytt og gjør det vanskelig skeldne mellom orginal bil og feik.
Prisen forteller at den prøves solgt som orginalbil og da bør det fremlegges grundig doktumentasjon på oprinnelse og alle detaljer på restureringen. En god forklaring på nr. burde også være på plass.
« Siste redigering: april 27, 2010, 17:58:43 pm av svenole » Loggført
Lid
Supermedlem
*****
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund



Vis profil
« Svar #3 på: april 27, 2010, 17:45:10 pm »

1970? det ser unektelig ut som denne har stått på Teknisk Museum og det har vel ikke vært i dette bygget i mer enn 20år? Men det kan jo hende jeg tar feil.
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #4 på: april 27, 2010, 19:39:29 pm »

Takker for svar.

Så dette er egentlig en Schwim fra Norge som ble solgt for en rimelig penge til USA rundt 1970 iflg nummeret 7-02621 men det er noe som ikke stemmer med nummeret eller måten nummeret er stemplet inn på?

Utrolig interessant og lærerikt.

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #5 på: april 27, 2010, 19:49:03 pm »

Trolig sa jeg. Nr. må sjekkes. Det kommer nok inspill på det. Den fra Norge er i det Norske kartoteket.

De er en tils. på e bay nå. Mye rimeligere pris og den ser ut til å være et bra prosjekt. Som eventuell kjøper hadde jeg foretrukket denne?

http://cgi.ebay.de/VW-Schwimmwagen-166-KDF-Wehrmacht-/250619595598?cmd=ViewItem&pt=Automobile&hash=item3a5a178b4e
« Siste redigering: april 27, 2010, 19:51:19 pm av svenole » Loggført
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #6 på: april 27, 2010, 20:34:29 pm »

Flott bil - stiv pris!

Ang fargen:
De 200 første Schwimmwagens ble lakkert denne fargen originalt fra fabrikk - Panzergrau. Deretter besluttet man å dyppe dem i beige/sandfarge og at mottaker-avdelingen lakkerte dem i den fargen som passet til landskapet. Mange gikk til Rommel i Afrika og beholdt sandfargen...de som gikk til nord-Europa ble overlakkert grå eller kamo. Alle de norske Schwimmene var ergo beige/sand fra fabrikk, men grå utenpå når de tjente i Norge.

Ang stemplingen av nummeret:
Schwim chassisnr opp til ca 3500 hadde VW-chassisnummeret stemplet på en ltien metallplate som var naglet fast til venstre hjørne av "dashboardbjelken" - ikke nummer slått rett inn i karosseriet slik som har avbildet - helt sikkert slått inn i senere tid, men det kan likevel bety at det er dette nummeret som fulgte dette karosseriet.

Ang bilen og opprinnelsen:
Jeg ser/kjenner INGEN link til at denne kom fra Norge...ser det ikke på bildene (Teknisk museum??) og det står ikke i teksten. Veldig mange av Schwimmene som kom til Norge er riktignok med nummer i dette området (vi kjenner 22XX, 26XX, 27XX, 28XX, 29XX m.fl) ... men i Veteran Schwimmwagen Norge har vi ingen spor etter 2621 i Norge.

Hvilken bil/eier var det du solgte din gearkasse til Sven Ole?
Loggført

SCREWDRIVER #2
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #7 på: april 27, 2010, 21:03:38 pm »

Denne kassa ble solgt til en som drev bensinstasjon på Høvik og da vet du vel hvem.

Tenkte Norsk schw. da jeg så nummeret. Men nr. platene er ny laget og da kan også dette nr. være konstruert. De fleste USA schw. som ble tatt med hjem som krigsbytte av militære har jo høye nr. men noen untak er det vel helt sikkert.
Inport til USA har det jo også vært i tiden etter krigen, faktisk er det gjort opkjøp helt fra Norge. USA er blandt de nasjonene som teller flest Schw. trolig rundt 30 stk.
« Siste redigering: april 27, 2010, 21:11:08 pm av svenole » Loggført
RødeBaron
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Vevang



Vis profil WWW
« Svar #8 på: april 27, 2010, 21:17:18 pm »

LOBO!   Panzergrau kratzerpolizei!   
Loggført



original buddie                  Bugbuddies.no
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #9 på: april 27, 2010, 21:20:57 pm »

Fargen ble faktisk brukt på politibilene rett etter krigen Glad
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
RødeBaron
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Vevang



Vis profil WWW
« Svar #10 på: april 27, 2010, 21:29:41 pm »

......      ?
Loggført



original buddie                  Bugbuddies.no
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #11 på: april 27, 2010, 21:42:28 pm »

Nå skal ikke jeg påberope meg noen faglig tyngde på disse bilene,men det som slår meg ved første gjennomlesning av annonsen  er : Pussig at det ikke er lagt ut bilder av en dårligere stand under renoveringen, det ser jo for den saks skyld ut som den kunne vært nyprodusert... lukter klam ugle i mosen.
Loggført

Seaside VW Klubb
Wheeler
Supermedlem
*****
Innlegg: 608
Bosted: Svarstad,Vestfold


Vis profil

« Svar #12 på: mai 01, 2010, 13:19:06 pm »

Tatt inn til USA fra Russland av Dave Cromton i 1989 i følge "feature" i VW Trends 1999 Dec. utgave.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!