april 20, 2024, 09:21:42 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Støtdemperen (McPherson) sitter fast i bunn!!!!  (Lest 1720 ganger)
Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« på: mai 01, 2010, 10:21:27 am »

Hei!

Skal skifte begge støtdemperne på bobla framme.  Bilen er ei 1302S med trommel foran.

Problemet mitt er et festepunktet nede til støtdemperen er rustet litt. Boltene (3stykk) løsnet greit, men siden støtdemperen er tredd ned og gjennom spindelen er problemet ennå ikke løst.

Det sitter som F mellom disse to. Bærekula er tatt til siden slik at jeg prøvde og banke støtdemperen oppover med en hammer, men til ingen nytte... disse vil ikke skille lag!!!!

Noen som har noen gode teknikker, jeg har sprayet med rustløser så det holder, og tenker på kanskje å varme opp spindelen slik at man kan få støtdemperen ut.

jeg vil helst beholde dette fjærbenet da det kun er innmaten som skiftes ved støtdemperbytte..


takker:)
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #1 på: mai 01, 2010, 10:25:04 am »

høres ut som dette er likt som på 411, jeg ahdde samme problem da jeg skulle bytte dette på den. ta av alt, skiva å caliper kan jo sitte på, så sett den i stikka å bank på hver side av spindelen annenver gang, sammen med litt godt med rustløser vil den komme. gjorde hvertfall det på 411n min
« Siste redigering: mai 01, 2010, 10:26:48 am av Martin » Loggført
Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« Svar #2 på: mai 01, 2010, 10:26:37 am »

ja jeg har vurdert dette, men da må jeg av med trommelen også da den er så klumpete og tung:)

er det noen som vet om jeg berger pakningene til hjullagra ved fjerning av trommel? eller burde jeg skifte disse?
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #3 på: mai 01, 2010, 10:28:21 am »

trenger ikke ha av trommel, så du hadde trommel, jeg har skiver men er vel samme. ta av bremserøret å endeledd så er den jo fri.
Loggført
Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« Svar #4 på: mai 01, 2010, 10:46:00 am »

ja, lur ide:) tror det blir det det jeg går for:)
Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #5 på: mai 01, 2010, 13:50:02 pm »

Hvis du bare skal bytte støtdemperen, kan du jo bare komprimere fjæra og svinge toppen på beinet ut forbi skjermkanten. Det har jeg gjort noen ganger, måtte tråkke ned beinet litt, så gikk det forbi kanten. Byttet demper og svingte beinet tilbake på plass. (Kan være lurt å ta løs paralellstaget først. To M8 skruer på et klammer på hver side.)
Første gang jeg tok løs spindelen fra beinet måtte jeg slå ganske mye, fikk en glippe som bena på en hjemmelaget ters fikk tak i. Skrudde og slo det fra hverandre.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #6 på: mai 01, 2010, 14:13:00 pm »

Disse fjærbeinene løsner ikke i den innfestingen med mindre du har mye flaks. Ta av hele beinet ved å løsne nedre bærekule, og bytt innmaten med beinet på benken.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« Svar #7 på: mai 02, 2010, 10:17:25 am »

JHU: jeg ser du uthever MYE, og jeg vurderer og droppe å løsne fjærbenet fra spindelen.... Trist men det hadde jo vært flott å få de løs på en eller annen måte, slik at det ikke ruster av der nede.

Hvor solid er fjærbenet i bunn? Er det massivt eller er det hulrom så jeg kan ødelege noe med bruk av makt?

Hvis det skal fortsette slik må jeg altså bytte spindel også hvis jeg plutselig må bytte fjærben ved evt skade eller modifisering:)

jaja, skal hive meg på med godt mot idag igjen. Har ikke hatt så mye tid til å skru i helgen:)
Loggført
bug62
Medlem
***
Innlegg: 129
Bosted:


Vis profil

« Svar #8 på: mai 02, 2010, 10:20:43 am »

jeg sto med induksjonsvarme og luftmeisel i et par timer, og da var det så vidt det løsnet.
Loggført
Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« Svar #9 på: mai 02, 2010, 10:36:47 am »

men da driter jeg i det, og bytter hele dritten om jeg en gang må. nå blir det bare støtdemperbytte på meg for denne gang:)

hvis jeg en gang vil senke denne bobla, og da montere kortere fjærben m/innmat og fjær, må jeg ha andre spindler da uansett? Har jo selvfølgelig vurdert andre spindler slik at jeg får montert bremsecaliptere og skiver... vi får se.

Nå skal jeg bale med denne demperen da!!! Glad

noen tips til å dra av mutteren på topp?  Bare bruke muttertrekker tenker jeg, da jeg ikke har noe spesialverktøy for slike oppgaver...
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #10 på: mai 02, 2010, 10:41:08 am »

Beinet er laget av 2mm plate ca og tåler lite vold. Om vi skal være realistiske kan vi si at selve beinet blir ødelagt om spindelen overlever, eller motsatt. Du behøver nok ikke være spesielt redd for at beinet skal ruste av der nede, jeg har aldri sett noen tendens til det. Ta heller løst styrestag og bærekula i bunnen, men vær nøye, slik at du får det tilbake på nøyaktig samme plass.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #11 på: mai 02, 2010, 23:16:08 pm »

Støtdemper kan byttes uten å ta av beinet! Løsne paralellstag, komprimer fjær, sving toppen på beinet ut forbi skjermkanten, bytt demper, monter tilbake. Du trenger hylsenøkkel og unbrakonøkkel for å skru av mutter på støtdemperen.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!