EirikVW
Juniormedlem
Innlegg: 63
Bosted: Stavanger
|
|
« på: mai 08, 2010, 19:56:03 pm » |
|
Hei Har akkuratt kjørt hjem min nye T1. Ble 550km i ett jafs, kun avbrutt av to små tank stopp. På slutten av turen måtte jeg ty til "langlys", (i den grad det er noe som helst sjans for å se langt i en 6v T1) 200m hjemmeifra begynte det å flimre i lys, og turtallet ville ikke opp. Stengte straks lysa og turtallet økte, kom meg 150 meter lenger før det var slutt. Fikk dytta siste strekket og parkert i oppkjørselen. I dag var det frem med multimeter og måle litt, etter at batteriet har stått på lading hele natten. Beklager om ikke fagspråket sitter skikkelig. Er ikke elektriker.
(Alle verdier målt på batteri) Fulladet batteri ligger på ca 6,3V. Starter jeg bilen stiger volten til ca 6,6-6,7V. Skrur jeg på parklys har jeg ca 6,5V. Skrur jeg på fullt lys synker volten relativt raskt nedover og ender under 6v. (og da til slutt avgår med døden.) Skrur jeg av igjen lys stiger volten og ender opp på 6,6-6,7 igjen. Har og målt på dynamoen, og virker som den og ligger på ca 6,6V - 6-7V. Har og prøvd et helt nytt batteri med stort sett samme resultat.
Så, hvorfor lader den så dårlig. Virker for meg som om den lader, men ikke gir nok amp?
Noen som har tips eller triks eller noe annet fra jungelboken? Børster? Noe jeg kan bytte? Regner med dette er noe som ikke blir bedre med tiden, så vil ha det ordna.
Eirik
|
|
|
Loggført
|
- T1 1958
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
|
« Svar #1 på: mai 08, 2010, 21:18:57 pm » |
|
Høres jo litt ut som at det er en slags kortsluttning i forbindelse med lysene.
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #2 på: mai 08, 2010, 23:06:20 pm » |
|
Det kan vera noko dårlig jording ute å går, feks til hovedlysa. Ellers er eit veldig godt tips å plukka ut alle sikringar og gå over sikringskapet/holdarane med smergelpapir/stålkost. Sikkert mykje irr og drit.
Ein an ting du kan gjera er jo å byta børstar på dynamoen, om det trengst, men noko seier meg att dynamoen ikkje er feilen her. Laus kontakt, korsluttning, dårlig jording på lysa og kretsen til dei..
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
EirikVW
Juniormedlem
Innlegg: 63
Bosted: Stavanger
|
|
« Svar #3 på: mai 09, 2010, 00:36:34 am » |
|
Skal gå over alle kontakter ved første annledning. Er eksamenstid, og kombinert med full jobb er det noe travelt om dagene.
Er jeg helt ute hvis jeg tenker at børstene kan være delaktig i dette. Ladereleet sørger vel for at volten er korrekt, og det er den jo, men er vel børstene som er den utbyttbare delen av strømgenereringa. Flere tips, råd triks og meninger mottas med takk!
|
|
|
Loggført
|
- T1 1958
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #4 på: mai 09, 2010, 01:17:09 am » |
|
Sjekk børstane på dynamoen, sjekk kor langt dei stikk opp frå kanten på festet dei står i. Vist dei er kant i kant med festet er det berre å skifta.
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Beetlemaniac
Juniormedlem
Innlegg: 83
Bosted: Mysen
|
|
« Svar #5 på: mai 12, 2010, 22:48:37 pm » |
|
Det sitter vel et laderele på denne som de fleste andre, ledningene fra dynamoen er koblet via dette ( Ladereleet ) Hvis multimeteret ikke viser noe ladeverdier ut av denne boksen ( står antagelig "Bosch" på den ) så kan du prøve å gi den noen få ( forsiktige ) kakk.... hvis den ikke da gir verdier med multimeter etterpå, så må du ha ny, da er nok HEEEELT sikkert problemet ditt løst
|
|
|
Loggført
|
1954 Oval (Solgt) 1957 Oval (Solgt) 1959 T1 1600 1962 T1 1200
|
|
|
JS
Supermedlem
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #6 på: mai 12, 2010, 23:05:24 pm » |
|
I Haynes manualen for 1200 54-77 ISBN: 9780856965241 står det en rekke prosedyrer for å eliminere feil mellom dynamo/regulator. Du kjenner sikkert noen i Stavanger som har denne, det er den med det brune coveret. Har hjulpet meg mange ganger.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vw1961
Supermedlem
Innlegg: 626
Bosted: birkeland
Originalnostalgiker
|
|
« Svar #7 på: mai 12, 2010, 23:18:41 pm » |
|
spring inn på biltema og kjøp en sprayboks med elektrospray! skru opp skruen på toppen av lokket til laderegulatoren og spray raust! det fordamper fort så det er ikke å bekymre seg for. lur inn et fiint sandpapir mellom kontaktene og sjekk at de beveger seg lett. det er min erfaring da ladelampa lyste som besatt!
|
|
|
Loggført
|
Praise the aircooled
Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for A til B:=)
|
|
|
EirikVW
Juniormedlem
Innlegg: 63
Bosted: Stavanger
|
|
« Svar #8 på: mai 13, 2010, 12:22:50 pm » |
|
Ladelampa slukker fint like etter start den. Og bilen lader og koser seg som bare det, helt til jeg slår på noe som faktisk trekker strøm. Er eksamenstid og diverse ræl, så får ikke gått over ting, men skal gå over alle elektriske koblinger å sjekke for irr og dårlige kontakter like over i juni.
|
|
|
Loggført
|
- T1 1958
|
|
|
|