april 29, 2024, 22:45:05 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Trolig problemer med bensinpumpa  (Lest 6159 ganger)
Hølby
Supermedlem
*****
Innlegg: 1631
Bosted: Gan


Originalt er kult!


Vis profil
« på: mai 20, 2010, 19:24:37 pm »

Hvis jeg ligger i 90-100 over lang tid begynner bilen å fuske skikkelig og det virker som om den ikke får nok bensin. Hvis jeg stopper går den fint på tomgang, hvis jeg stopper med en gang. Dette oppstår som regel etter at jeg har kjørt en 2-3 mil. Noen som erfart det samme? Er kanskje bensinpumpa og bør man overhale den (hvis mulig) eller kjøpe en ny.

Noen som har peiling på dette?
Loggført

Mobil: 90828000
Hølby: 1958 Folkevogn m/piler
Basse «The bastard»: 1959 Ragtop med oval bakrute og litt annen gatemix
Høyby: 1969 T2 Dobbeltkabiner m/kapell
T3 Gipsy Camper 1985
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 882
Bosted: Horten


Vis profil

« Svar #1 på: mai 20, 2010, 19:28:53 pm »

Hvis jeg ligger i 90-100 over lang tid begynner bilen å fuske skikkelig og det virker som om den ikke får nok bensin. Hvis jeg stopper går den fint på tomgang, hvis jeg stopper med en gang. Dette oppstår som regel etter at jeg har kjørt en 2-3 mil. Noen som erfart det samme? Er kanskje bensinpumpa og bør man overhale den (hvis mulig) eller kjøpe en ny.

Noen som har peiling på dette?
Blir den varm? Er det en 1200 el 1300/1600?
Loggført

69 T1 nå uten WBX. Ferdig senket.Snart med 1915
Polo 2006

Mob 90875437

http://www.telehiv-jumpers.net/37860498
Rubi red 67
Juniormedlem
**
Innlegg: 51
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: mai 20, 2010, 19:36:45 pm »

Kan være tett forvarmings rør til forgasser.Sjekk om røret under forgasser blir veldig kallt eller om det rimer.
Loggført
Hølby
Supermedlem
*****
Innlegg: 1631
Bosted: Gan


Originalt er kult!


Vis profil
« Svar #3 på: mai 20, 2010, 19:41:44 pm »

Det er en 1958 modell 1200. Jeg har ingen instrumenter som viser om den blir varm, men den virker ikke varm.
Loggført

Mobil: 90828000
Hølby: 1958 Folkevogn m/piler
Basse «The bastard»: 1959 Ragtop med oval bakrute og litt annen gatemix
Høyby: 1969 T2 Dobbeltkabiner m/kapell
T3 Gipsy Camper 1985
Hølby
Supermedlem
*****
Innlegg: 1631
Bosted: Gan


Originalt er kult!


Vis profil
« Svar #4 på: mai 20, 2010, 19:46:08 pm »

På korte turer skjer det ikke. Men hvis det først har skjedd, så følger problemene videre til jeg har kommet frem til ankomststedet. Det går bra hvis jeg ikke gir mye gass, men ligger og tusler mellom 60-80. Første gangene jeg opplevde dette var ved tungt pådrag i 3.gir i lang motbakke.
Loggført

Mobil: 90828000
Hølby: 1958 Folkevogn m/piler
Basse «The bastard»: 1959 Ragtop med oval bakrute og litt annen gatemix
Høyby: 1969 T2 Dobbeltkabiner m/kapell
T3 Gipsy Camper 1985
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 882
Bosted: Horten


Vis profil

« Svar #5 på: mai 20, 2010, 19:48:34 pm »

På korte turer skjer det ikke. Men hvis det først har skjedd, så følger problemene videre til jeg har kommet frem til ankomststedet. Det går bra hvis jeg ikke gir mye gass, men ligger og tusler mellom 60-80. Første gangene jeg opplevde dette var ved tungt pådrag i 3.gir i lang motbakke.
Denne pumpa mener jeg det finnes rep sett til. 1300/1600 er ikke til å åpne.
Har du renset tank noen gang. Når bytta du bensinfilter ol.
Loggført

69 T1 nå uten WBX. Ferdig senket.Snart med 1915
Polo 2006

Mob 90875437

http://www.telehiv-jumpers.net/37860498
EirikVW
Juniormedlem
**
Innlegg: 63
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #6 på: mai 20, 2010, 20:58:42 pm »

Samme modell bil, samme motor, samme problem.
Fungerer ypperlig under korte turer, men etter en del langkjøring begynner det med fusking, nykking og noen ufine smell fra eksosen.
Stopper jeg bilen og lar den stå på tomgang litt, forsvinner problemet.
Fant ut i dag, som quickfix (for å komme meg hjem) at ved å ha på litt chocke, blir den mye mer happy.

Så, folkens, kom med teorier som hjelper trådstarter, så kan dere hjelpe en annen med stort sett samme problem!
« Siste redigering: mai 20, 2010, 21:09:30 pm av EirikVW » Loggført

- T1 1958
Hølby
Supermedlem
*****
Innlegg: 1631
Bosted: Gan


Originalt er kult!


Vis profil
« Svar #7 på: mai 20, 2010, 21:17:12 pm »

Samme modell bil, samme motor, samme problem.
Fungerer ypperlig under korte turer, men etter en del langkjøring begynner det med fusking, nykking og noen ufine smell fra eksosen.
Stopper jeg bilen og lar den stå på tomgang litt, forsvinner problemet.
Fant ut i dag, som quickfix (for å komme meg hjem) at ved å ha på litt chocke, blir den mye mer happy.

Så, folkens, kom med teorier som hjelper trådstarter, så kan dere hjelpe en annen med stort sett samme problem!

Snodig at flere har samme problem, kanskje det er noe med denne modellen da. Jeg har akkurat kjøpt bilen og har ikke historien på når ting er skiftet. Men har du skiftet filter osv? Jeg skal prøve tipset ditt neste gang det skjer.
Loggført

Mobil: 90828000
Hølby: 1958 Folkevogn m/piler
Basse «The bastard»: 1959 Ragtop med oval bakrute og litt annen gatemix
Høyby: 1969 T2 Dobbeltkabiner m/kapell
T3 Gipsy Camper 1985
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 882
Bosted: Horten


Vis profil

« Svar #8 på: mai 20, 2010, 21:17:29 pm »

Samme modell bil, samme motor, samme problem.
Fungerer ypperlig under korte turer, men etter en del langkjøring begynner det med fusking, nykking og noen ufine smell fra eksosen.
Stopper jeg bilen og lar den stå på tomgang litt, forsvinner problemet.
Fant ut i dag, som quickfix (for å komme meg hjem) at ved å ha på litt chocke, blir den mye mer happy.

Så, folkens, kom med teorier som hjelper trådstarter, så kan dere hjelpe en annen med stort sett samme problem!
Virker som om den blir litt mager da.
Loggført

69 T1 nå uten WBX. Ferdig senket.Snart med 1915
Polo 2006

Mob 90875437

http://www.telehiv-jumpers.net/37860498
Hølby
Supermedlem
*****
Innlegg: 1631
Bosted: Gan


Originalt er kult!


Vis profil
« Svar #9 på: mai 20, 2010, 21:18:56 pm »

På korte turer skjer det ikke. Men hvis det først har skjedd, så følger problemene videre til jeg har kommet frem til ankomststedet. Det går bra hvis jeg ikke gir mye gass, men ligger og tusler mellom 60-80. Første gangene jeg opplevde dette var ved tungt pådrag i 3.gir i lang motbakke.
Denne pumpa mener jeg det finnes rep sett til. 1300/1600 er ikke til å åpne.
Har du renset tank noen gang. Når bytta du bensinfilter ol.
Det virker rett og slett som den får litt for lite bensin i forhold til forbruket. Jeg kan prøve å overhale bensingpumpen for å utelukke det iallefall.
Loggført

Mobil: 90828000
Hølby: 1958 Folkevogn m/piler
Basse «The bastard»: 1959 Ragtop med oval bakrute og litt annen gatemix
Høyby: 1969 T2 Dobbeltkabiner m/kapell
T3 Gipsy Camper 1985
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 882
Bosted: Horten


Vis profil

« Svar #10 på: mai 20, 2010, 21:32:34 pm »

På korte turer skjer det ikke. Men hvis det først har skjedd, så følger problemene videre til jeg har kommet frem til ankomststedet. Det går bra hvis jeg ikke gir mye gass, men ligger og tusler mellom 60-80. Første gangene jeg opplevde dette var ved tungt pådrag i 3.gir i lang motbakke.
Denne pumpa mener jeg det finnes rep sett til. 1300/1600 er ikke til å åpne.
Har du renset tank noen gang. Når bytta du bensinfilter ol.
Det virker rett og slett som den får litt for lite bensin i forhold til forbruket. Jeg kan prøve å overhale bensingpumpen for å utelukke det iallefall.
Ja det er jo greit å gjøre uansett, men tenker dette muligens kan løse problemet ditt.
Loggført

69 T1 nå uten WBX. Ferdig senket.Snart med 1915
Polo 2006

Mob 90875437

http://www.telehiv-jumpers.net/37860498
EirikVW
Juniormedlem
**
Innlegg: 63
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #11 på: mai 20, 2010, 21:35:41 pm »

Akkuratt kjøpt bilen selv jeg.
Er midt i en herlig miks av full jobb og eksamner, så har ikke fått skrudd noe enda.
Skal bestille opp det meste av typiske slite og overhalingsdeler mht gasser, tenning og slikt, så når eksamensperioden er forbi, og ettermiddagene kan brukes til noe fornuftig, er det bare å brette opp armene.
Har og en teori om at den går litt mager, men nå viste ikke forige eier av bilen noe om sist motoren fikk en god runde kjærlighet, så da tar jeg en runde på det meste for samvittighetens skyld.
Ta alt skikkelig når en første gjør det, så kan en ivertfall få en del problemfri tid til å pusse crom, bone og kjøre.
Loggført

- T1 1958
Hølby
Supermedlem
*****
Innlegg: 1631
Bosted: Gan


Originalt er kult!


Vis profil
« Svar #12 på: mai 20, 2010, 21:55:10 pm »

Akkuratt kjøpt bilen selv jeg.
Er midt i en herlig miks av full jobb og eksamner, så har ikke fått skrudd noe enda.
Skal bestille opp det meste av typiske slite og overhalingsdeler mht gasser, tenning og slikt, så når eksamensperioden er forbi, og ettermiddagene kan brukes til noe fornuftig, er det bare å brette opp armene.
Har og en teori om at den går litt mager, men nå viste ikke forige eier av bilen noe om sist motoren fikk en god runde kjærlighet, så da tar jeg en runde på det meste for samvittighetens skyld.
Ta alt skikkelig når en første gjør det, så kan en ivertfall få en del problemfri tid til å pusse crom, bone og kjøre.


Da får vi holde hverandre orientert om feilsøkingene og problemløsningene underveis.
Loggført

Mobil: 90828000
Hølby: 1958 Folkevogn m/piler
Basse «The bastard»: 1959 Ragtop med oval bakrute og litt annen gatemix
Høyby: 1969 T2 Dobbeltkabiner m/kapell
T3 Gipsy Camper 1985
Hølby
Supermedlem
*****
Innlegg: 1631
Bosted: Gan


Originalt er kult!


Vis profil
« Svar #13 på: mai 31, 2010, 06:19:05 am »

Samme modell bil, samme motor, samme problem.
Fungerer ypperlig under korte turer, men etter en del langkjøring begynner det med fusking, nykking og noen ufine smell fra eksosen.
Stopper jeg bilen og lar den stå på tomgang litt, forsvinner problemet.
Fant ut i dag, som quickfix (for å komme meg hjem) at ved å ha på litt chocke, blir den mye mer happy.

Så, folkens, kom med teorier som hjelper trådstarter, så kan dere hjelpe en annen med stort sett samme problem!
Da har jeg starter med å prøve å få finne ut av problemet. En kamerat av meg forslo at den kan være stiftåpningen, men det vil jo tiden vise.

Tipset med å bruke litt chocke fungerte ikke så godt på min. Men så lenge jeg ikke gir mye gass og holder meg under 85, så går det greitt. I dag oppstod problemer etter ca 5 mil (det var litt kaldt i dag tidlig), så at dette har noe med varme å gjøre, er det ingen tvil om. Jeg skal få justert stiftåpningen i dag, for å se om det kan hjelpe.
Loggført

Mobil: 90828000
Hølby: 1958 Folkevogn m/piler
Basse «The bastard»: 1959 Ragtop med oval bakrute og litt annen gatemix
Høyby: 1969 T2 Dobbeltkabiner m/kapell
T3 Gipsy Camper 1985
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #14 på: mai 31, 2010, 08:23:27 am »

Har du sjekket at den ikke suger "falsk" luft via feks dårlige bensinslanger?

Etter at jeg byttet membran i bensinpumpa mi ( http://www.paruzzi.com/webshop/?zoektrefwoord=1730&category= ) og byttet slangene samt monterte slangeklemmer beregnet for bensinslanger forsvant disse problemene på min bil. Pumpa var nok ikke problemet hos meg, men en overhaling skader ikke..... Min sugde luft inn slangen som ligger over venstre bakhjul.
PS: Årsmodellen i linken er feil, men dette er riktig innmat for bensinpumpa i en 30 hester.
« Siste redigering: mai 31, 2010, 09:26:43 am av Mr. Empiboy » Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #15 på: mai 31, 2010, 08:26:04 am »

Støtter siste taler fullt ut. Opplevde samme typen symptomer som du nevner her på min Boble, og da var det dårlig bensinslange som var synderen - ikke i motorrom, men mellom tank og bensinrør foran.
Loggført
Hølby
Supermedlem
*****
Innlegg: 1631
Bosted: Gan


Originalt er kult!


Vis profil
« Svar #16 på: mai 31, 2010, 08:52:43 am »

Suverent at dere tar dere tid til å skrive gode innlegg. Jeg skal oppdatere tråden med problemløsning underveis.
Loggført

Mobil: 90828000
Hølby: 1958 Folkevogn m/piler
Basse «The bastard»: 1959 Ragtop med oval bakrute og litt annen gatemix
Høyby: 1969 T2 Dobbeltkabiner m/kapell
T3 Gipsy Camper 1985
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #17 på: mai 31, 2010, 15:10:04 pm »

Pakningen i bensinkrana på disse modellene kan svelle opp og slippe imellom mindre bensin når de blir (litt) gamle.
Kan hende du har noe på gang der?

Edit: Dette var VELDIG vanlig før...

Og jeg fikk dette problemet, da jeg prøvde ei kran som hadde liggi lenge (og som er en historie for seg sjøl...).
Men flottøren rant tom hvis jeg kjørte over 50 på flatmark. Sikkert mye tettere kran.
« Siste redigering: mai 31, 2010, 18:45:07 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #18 på: mai 31, 2010, 18:01:00 pm »

Pakningen i bensinkrana på disse modellene kan svelle opp og slippe imellom mindre bensin når de blir (litt) gamle.
Kan hende du har noe på gang der?

Godt poeng. Jeg kjøpte ny kran til min før jeg rakk å prøve den orginale.
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Hølby
Supermedlem
*****
Innlegg: 1631
Bosted: Gan


Originalt er kult!


Vis profil
« Svar #19 på: juni 02, 2010, 16:57:22 pm »

Her har jeg mange alternative forslag og det er bra. En kompis av meg tror kanskje det kan være stiften. Så jeg har bestilt stift og nytt fordelerlokk og jeg starter der i første omgang.
Loggført

Mobil: 90828000
Hølby: 1958 Folkevogn m/piler
Basse «The bastard»: 1959 Ragtop med oval bakrute og litt annen gatemix
Høyby: 1969 T2 Dobbeltkabiner m/kapell
T3 Gipsy Camper 1985
Hølby
Supermedlem
*****
Innlegg: 1631
Bosted: Gan


Originalt er kult!


Vis profil
« Svar #20 på: juni 08, 2010, 11:21:53 am »

Da er ny stift på plass og etter en liten kjøretur på 2.5 mil med mye bånn-pine (opp i mot 120 km/t) ble bilen skikkelig god og varm uten noen problemer med fusking. Det er litt tidlig å avgjøre hvorvidt dette var årsaken til problemet, men det ser lovende ut. Tråden oppdateres etterhvert når bilen er gjennomtestet.
Loggført

Mobil: 90828000
Hølby: 1958 Folkevogn m/piler
Basse «The bastard»: 1959 Ragtop med oval bakrute og litt annen gatemix
Høyby: 1969 T2 Dobbeltkabiner m/kapell
T3 Gipsy Camper 1985
Fridolin
Nybegynner
*
Innlegg: 28
Bosted:


Vis profil

« Svar #21 på: juni 09, 2010, 12:38:05 pm »

Jeg har en annen tråd på forumet med et lignende problem, det er en 69mod 1300. Jeg vet at kondensatoren kan skape tilsvarende problemer (har kontakter fra 40 år på VW-verksted). Jeg har prøvd det meste og den ble mye bedre av tenningsjustering og kondensatorbytte, men ikke feilfri. Så i dag blir det å prøve elektrisk bensinpumpe, selv om flotørkammeret ser ut til å være fullt når problemet oppstår.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #22 på: juni 09, 2010, 12:58:56 pm »

Har vært ute for at fjærstålet i stiften har blitt mykere når det har blitt varmt. Med fusking på turtall som resultat. Gikk fint når den var kald, men ikke når den blei varm. Sleit lenge før jeg fant feilen, gitt.
Stiften var jo nesten ny, bare gått 2-3000 km.

PS: dette var ikke på folkevogn, men den ene av 2 stifter på min Kawa Z1000. Så tenkte ikke på det i Vw-sammenheng, før nå.
« Siste redigering: juni 09, 2010, 13:00:30 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Hølby
Supermedlem
*****
Innlegg: 1631
Bosted: Gan


Originalt er kult!


Vis profil
« Svar #23 på: juni 14, 2010, 06:01:23 am »

Foreløpig konklusjon var at dette problemet skyldes dårlig stift.

Har kjørt 5 1/2 mil nå på morgenen - med over 100 km/t over lengre strekningen - og ingen problemer i det hele tatt.

Med mindre jeg opplever fusking igjen, så kan vi lukke denne tråden og det er bra.
Loggført

Mobil: 90828000
Hølby: 1958 Folkevogn m/piler
Basse «The bastard»: 1959 Ragtop med oval bakrute og litt annen gatemix
Høyby: 1969 T2 Dobbeltkabiner m/kapell
T3 Gipsy Camper 1985
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!