april 28, 2024, 00:41:52 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Fusk-stopp  (Lest 4352 ganger)
Fridolin
Nybegynner
*
Innlegg: 28
Bosted:


Vis profil

« på: mai 20, 2010, 21:28:56 pm »

Etter å ha kjørt min 1300 ca 6km, og stopper i et kryss, går motoren fint på tomgang, men når jeg gir gass, er det ingenting å hente. Jeg må pumpe på gassen for å få motoren opp i turtall, noen ganger stopper motoren helt og det nytter ikke pumpe. Jeg må da holde gassen i bånn og "kjinne" en stund, så starter den og går utmerket (problemet kan oppstå flere ganger på en tur). Dette skjer altså etter noen kilometer.
Jeg har prøvd:
2 stk kondensator
2 stk forgassere som er demontert og blåst igjennom alt for mange ganger
2 stk bensinpumper
Tanken er ren og rørene er åpne, Men..... det kan fortsatt være bensin i filteret men det ser ut til å komme luftbobler i filteret fra pumpa.... Noen tips?
Loggført
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 882
Bosted: Horten


Vis profil

« Svar #1 på: mai 20, 2010, 21:31:18 pm »

Var det nye bensinpumper? Har du bytta filter?
Loggført

69 T1 nå uten WBX. Ferdig senket.Snart med 1915
Polo 2006

Mob 90875437

http://www.telehiv-jumpers.net/37860498
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6107
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #2 på: mai 20, 2010, 21:33:49 pm »

Sjekk at ikke støtstanga til bensinpumpa "knipes" fast i bakelitten når motoren blir varm. Bakelitten bør i så fall byttes ut. Kan være at den er ødelagt....

Er forøvrig alle kjøleblekk tilstede i og omkring motoren? Alt må være der...

Tanken er ok sier du? Har vært ute for at det kan være litt av hvert i slike gamle tanker. Er ofte en sil som noen ganger bør renses, byttes ut eller fjernes i tanken også.

Bensintanken skal også slippe inn luft. Enten gjennom tanklokket eller annen lufting. Er dette tett så stopper maskinen etter en viss tid
« Siste redigering: mai 20, 2010, 21:40:58 pm av Squareback » Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Fridolin
Nybegynner
*
Innlegg: 28
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: mai 20, 2010, 21:38:10 pm »

Det er ikke nye bensinpumper og støtstanga går lett. Er det normalt at det kommer luftbobler i filteret?
Loggført
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 882
Bosted: Horten


Vis profil

« Svar #4 på: mai 20, 2010, 21:39:47 pm »

Det er ikke nye bensinpumper og støtstanga går lett. Er det normalt at det kommer luftbobler i filteret?
Nei det skal vel ikke det! Bytt til brand new pumpe! Tenker dette løser problemet.
Loggført

69 T1 nå uten WBX. Ferdig senket.Snart med 1915
Polo 2006

Mob 90875437

http://www.telehiv-jumpers.net/37860498
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #5 på: mai 20, 2010, 23:21:20 pm »

Sjekk alt av bensinslanger, ikke bare i motorrommet, men også mellom tank og bensinrør foran, og fra bensinrør bak og inn til motorrommet. Har opplevd veldig like symptomer selv for noen år siden, og da var dårlig bensinslange synderen.
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6107
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #6 på: mai 20, 2010, 23:27:17 pm »

Sjekk alt av bensinslanger, ikke bare i motorrommet, men også mellom tank og bensinrør foran, og fra bensinrør bak og inn til motorrommet. Har opplevd veldig like symptomer selv for noen år siden, og da var dårlig bensinslange synderen.

Slangen under tanken er jo litt vanskelig tilgjengelig og noen ganger sitter det et ettermontert filter der...og gjør det er det aldri byttet...Garantert.
« Siste redigering: mai 28, 2010, 22:02:14 pm av Squareback » Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Fridolin
Nybegynner
*
Innlegg: 28
Bosted:


Vis profil

« Svar #7 på: mai 28, 2010, 12:24:13 pm »

Takk for tips! Squreback er muligens inne på noe, det kan virke som at bensinen koker når det er varmt ute. Jeg har ikke (bank i bordet) problemene på litt kjøligere dager, MEN.... alt av kjøleblekk er til stede og termostaten er riktig stilt inn og åpner. Så min konklusjon er enten at bensinen koker (motor blir for varm av en eller annen grunn) eller et hull i bensinrøret i bilen som gir luft i systemet (lukter bensin i bilen til tider).
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #8 på: mai 28, 2010, 12:38:10 pm »

At det lukter bensin i bilen til tider trenger ikke bety så mye - skal bare bittelitt bensindunst til fra påfyllingsrør/utlufting på bensintanken, så stinker det i hele bilen.

Lønner seg helt klart å sjekke nevnte bensinslanger/filtre. Tanken fjerner du enkelt ved å løsne fire bolter i bagasjerommet og påfyllingsrøret.
Loggført
Fridolin
Nybegynner
*
Innlegg: 28
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: mai 28, 2010, 13:05:59 pm »

Bilen har jeg nylig restaurert så slanger og filtre er i orden, men det bobler i filteret når den blir skikkelig varm, så det er muligens luft som følge av koking tror jeg (uten at jeg vet grunnen). Jeg vet også at dette ikke har vært tilfelle på et folkevognverksted i området i løpet av 40år, men det er jo et kjent problem for de som driver med motorsag, noe jeg kunne tenke meg å prøve hvis ikke min 1300 lystrer sin mester. Jeg må nok ta av forgassertoppen ved neste stopp (dvs en varm dag) og se om der er bensin i kammeret, det kalles eliminasjonsmetoden..... Kult
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #10 på: mai 28, 2010, 17:20:02 pm »

At det bobler, tror jeg nok heller kommer av at den trekker luft et sted. At bensin kan koke i en motorsag, er ikke rart når motor og bensintank ligger tett inntil hverandre. På Bobla er ikke dette tilfellet, og forgasseren er en av de kjøligste delene på hele motoren når den er igang.
Loggført
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #11 på: juni 24, 2010, 21:07:03 pm »


Jeg har akkurat samme problem med min 1500 motor. har du funnet ut av problemet nå eller?
jeg har ikke gjor noe med det enda, men tenkte å prøve et tips om å flytte filteret fra før pumpa, til etter. det var et tips jeg fikk fra en på forumet. På min bil er tanken relativ ny, og alle slanger fra tanken ser ut som de er "nye" hvertfall ikke mangen år..
-Nordtveit
Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #12 på: juni 24, 2010, 22:02:49 pm »

Det beste tipset, er å ikke ha noe filter i motorrommet.
Dette pga brannfare!
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6107
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #13 på: juni 24, 2010, 22:11:05 pm »

Er alle kjøleblekk på plass og tetningene rundt plugghettene mot kjøleblekket?
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6107
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #14 på: juni 24, 2010, 22:40:58 pm »

Og sjekk at dette ikke kommer av vakum i tanken... Alle biler har et system via tanklokk eller luftslanger som bringer "til-luft". Virker ikke dette så er symptomene lik dine...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Fridolin
Nybegynner
*
Innlegg: 28
Bosted:


Vis profil

« Svar #15 på: juni 29, 2010, 12:14:26 pm »

For å komme med en konklusjon: Det viser seg at det er et forgasserproblem. Jeg har satt sammen en forgasser med andre deler enn de jeg har brukt tidligere. Den varierer litt på tomgangsturtallet og fusker litt på lavt turtall ved kjøring, men den stopper ikke som tidligere og er en drøm å kjøre på landeveien.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!