april 28, 2024, 15:47:05 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Turbokam  (Lest 1566 ganger)
-57Sleeper
Juniormedlem
**
Innlegg: 58
Bosted:


Vis profil

« på: februar 28, 2008, 19:51:26 pm »

Er Engle W110 goså god til et turbooppsett? Var innom en annen nettside og fant dette:

W-110   284º   247º   0.392"    9.96   108º   Hot street and off-road; good low and mid-range

TCS-10   284º   247º   0.392"    9.96   112º   Turbo cam; street and strip. good idle; low CR

Det er Engle kammer begge to. Det er kun lobe center som er forskjellig.

Har dette noe å si???
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #1 på: mars 03, 2008, 23:32:18 pm »

Turbokammen er nok å foretrekke siden den er spesielt tilpasset dette formålet. CB?
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #2 på: mars 04, 2008, 00:48:53 am »

Lobe senteret er hvor lenge etter TDC kammen har fult løft(Innsug) eller hvor lenge før TDC kammen har fult løft(Eksos). På en motor med turbo har man mye mottrykk i eksosen noe som gjør at hvis innsugsventilen åpner for tidlig er trykket i sylinderen som følge av mottrykket i eksosen så høyt at sylindertrykket(eksos på veg ut) trykkes ut innsugsventilen(tilbakeslag) dette er noe man vil unngå derfor er det en fordel med lengre lobecenter på turbo motor. Jeg vil anbefale turbo kammen om du har tenkt til å ha trykk noe serlig over 0,6bar. Det vil fungere med den andre også men siden du kan velge er det å foretrekke Turbo kammen.

Vanskelig å få begge deler her men det hadde selvfølgelig vært en fordel å ha kort lobe senter før turboen blir tung å dra og skaper mottrykk, og lengre når turboen begynner å bygge trykk og lager mottrykk.

så hvis du satser på en liten turbo som skal lade tidlig ja da går du for turbokammen uansett. Mens hvis du går for en større turbo som bare skal være med og ladde litt si 0,7 bar når du virkelig drar på ja da kan du ha vanlig sugemotor kam.
Men skal du ha turboen til å lage hk i motoren hele tiden, dvs høyt tykk så fort den klarer å lage det  og helt til turboen eller noe annet gir seg, ja da har du ikke noe valg... Turbo kam.

Dette er selvfølgelig bare noe jeg mener etter hva jeg har lest og lært, andre vil helt sikkert ha andre erfaringer og meninger.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
GeirH
Supermedlem
*****
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.



Vis profil
« Svar #3 på: mars 04, 2008, 09:12:10 am »

Har en ny TSC-20 liggende for salg....
Loggført

Har laaang VW-pause.
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #4 på: mars 04, 2008, 16:27:49 pm »

Er Engle W110 goså god til et turbooppsett? Var innom en annen nettside og fant dette:

W-110   284º   247º   0.392"    9.96   108º   Hot street and off-road; good low and mid-range

TCS-10   284º   247º   0.392"    9.96   112º   Turbo cam; street and strip. good idle; low CR

Det er Engle kammer begge to. Det er kun lobe center som er forskjellig.

Har dette noe å si???


En Tcs-10 har vel W-110 på innsug og W-100 på ekzos
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!