april 28, 2024, 09:02:55 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Metall bak forseter i walkthrough  (Lest 9137 ganger)
johmolan
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 468
Bosted: Halden



Vis profil
« på: desember 27, 2009, 20:38:02 pm »

Jeg har sett bilder av flere latebay der metall platene bak forsetene er fjernet for å få plass til andre seter.
Er dette forsvarlig, eller har disse som funksjon å avstive karosseriet i noen form?
Loggført

Medlem Folkevognklubben Østfold
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #1 på: desember 27, 2009, 22:09:37 pm »

Skriv litt i tråden her - for dette lurer eg óg på.. Så får eg den med i "oversikten" min..
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #2 på: desember 27, 2009, 22:16:41 pm »

det er vel en slags stiver til karosseriet har jeg hørt en gang. å hvis den fjernes må man sveise opp noe i bunn, eller?
Loggført
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #3 på: desember 27, 2009, 22:48:19 pm »

Men fins det ekstra forsterkning på walkthrough?
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #4 på: desember 27, 2009, 22:52:10 pm »

veit ikke om det ligger under bilen eller noe jeg, K-H veit dette Glad
Loggført
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #5 på: desember 30, 2009, 22:47:15 pm »

Nokon som har svaret på dette?
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #6 på: desember 31, 2009, 15:27:28 pm »

Eg veddar eit fordelarlokk på att dei ikkje er der utan grunn! Var vel faktisk ingen bussar som var levert utan nokon som helst plata bak framsetane!? Det er nok for å gje eit stabilare karosseri ja, og sidestøtte til karosseriet. Eksempelvis om du trillar rundt med ein buss utan plata så vert bilen knept saman som flatbrø, men med plata der så vert det som eit veltebus som støttar opp sidene og bilen vert ikkje såå deformert....

Så ja, eg ville ha laga ei form for forsterking om dei orginale skal vekk! Og gjerne høgt oppe der dei orginale sluttar, for der vil dei stiva av best..liten nytte med ein bjelke på tvers nede ved golvet..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #7 på: desember 31, 2009, 16:04:01 pm »

slik er det i en 78 westfalia, med liten "skillevegg" bak førersete og kun en liten trekant helt til høyre mot B-stolpen.



bilde lånt fra thesamba!
Loggført

Vemund Simensen (prizma)
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Rokke, Halden


Brannmann!


Vis profil
« Svar #8 på: desember 31, 2009, 16:17:38 pm »

Dette er vell også "snurre"seter?
Som du kan snu 180grader rundt?

Kanskje det er "only" på disse modellene?
Loggført

... it's an adiction ... 
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #9 på: desember 31, 2009, 16:32:39 pm »

slik er det ihvertfall på 76 og nyere westyer, med snurre sete kun på passasjersiden.
Loggført

johmolan
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 468
Bosted: Halden



Vis profil
« Svar #10 på: desember 31, 2009, 17:53:14 pm »

At det kun er snurr rundt på den ene siden kommer vel av at det ikke er plass på førersiden grunnet innredningen???

Men venter fortsatt i håp om at noen vet noe konkret om dette er mulig å gjøre på begge sider uten at dette gjør noe drastisk med stivheten på karosseriet.
« Siste redigering: desember 31, 2009, 17:58:52 pm av johmolan » Loggført

Medlem Folkevognklubben Østfold
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #11 på: desember 31, 2009, 21:13:55 pm »

Kanskje nokon med walkthrough kan sjekke bilen sin - og ta litt bilder..?
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #12 på: januar 04, 2010, 12:16:00 pm »

Jeg bumper litt på denne da dette er noe jeg også er interessert i generelt, da jeg har en som ikke er walk trough og gjerne vil ha det.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #13 på: januar 04, 2010, 12:43:27 pm »

veit ikke om det ligger under bilen eller noe jeg, K-H veit dette Glad

Walkthrough har ikke noe ekstra forsterkning under bilen i allefall. Det er kun platene bak setene som stiver av.
Skal du kutte vekk hele veggen ville jeg i det minste laget slike trekantforsterkninger som det er på den Westfaliaen som Bjørnar har lagt inn bilde av.
De ser jo ut som om de er cirka 10x20 com.

Knut
Loggført
johmolan
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 468
Bosted: Halden



Vis profil
« Svar #14 på: januar 05, 2010, 00:41:02 am »

Jeg har funnet noen flere bilder at andre som har gjort dette og, så det burde være en mulighet ihvertfall.
Men tiden får vise om jeg tar sjansen eller ei Gliser



* 0_Rezsized001.jpg (88.17 KB, 800x534 - vist 368 ganger.)

* 0_Rezsized002.jpg (72.4 KB, 800x600 - vist 309 ganger.)

* 0_Rezsized003.jpg (63.72 KB, 800x533 - vist 317 ganger.)

* 0_Rezsized004.jpg (84.7 KB, 800x534 - vist 327 ganger.)

* 0_Rezsized005.jpg (87.66 KB, 800x534 - vist 327 ganger.)
Loggført

Medlem Folkevognklubben Østfold
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #15 på: januar 05, 2010, 10:45:57 am »

Det finnes noe info om dette på bussidene til Knappmann, fant bare denne i farten:

http://vwbus2.dyndns.org/bulli/michaelk/vw_bus_d/kleverland/bulli/VW-Trennwand.jpg

Her er det litt referanser til div Knotenblech og en skisse som viser hvordan det kan gjøres, men fant den ikke i øyeblikket...
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
T2-Vandal
Supermedlem
*****
Innlegg: 672
Bosted: Nord-Fron



Vis profil
« Svar #16 på: januar 12, 2010, 22:20:47 pm »

Denne må bumpes...

Noen med sikre fakta?

O heldst på norsk... Gliser
Loggført

29 Chevrolet AC Phaeton
47 Farmall A
66 T1
70 T1 (German look)
78 Corvette sachs 380
77 T2 (Vandalbussen)
72 Eldorado cab
08 Alfa Romeo 159 Ti
johmolan
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 468
Bosted: Halden



Vis profil
« Svar #17 på: mai 17, 2010, 00:12:00 am »

Bump
Loggført

Medlem Folkevognklubben Østfold
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #18 på: mai 17, 2010, 00:21:03 am »

Om du sveiser inn ein slags L i stolpen og golvet bør du kunne få det ganske stift utan noko plater bak setane..

Vert på ein måte som ei ekstra ramma eller forsterking


*  (8.81 KB, 254x244 - vist 900 ganger.)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #19 på: mai 18, 2010, 12:32:50 pm »

Det øverste bildet av Westy'en har veggen bak førersetet lik Walktrough'en. Den er ganske solid utført, og er omkransa av ei god røyr. Veggen viser litt dårlig på bilde, men skråer også litt framover i midtgangen.
Eg har høyrt at varebilane med den høge veggen som går tvers over, ikkje kan fjerne deler eller heile, pga typegodkjenningen. Strukturen rundt reservehjulet under midtsetet er også heilt annerleis enn i walktrough.
Den små "kneplata" som du ser brukt i lag med 180grd setet er tjukk! det betyr at det nok sikkert ligg ekstra stivere/tjukkere plate både i B-stolpen og i kassen under setet.

Du kan jo sjekke med typegodkjenninga i vognkortet, min walktrough er: 14/68 T
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #20 på: mai 18, 2010, 12:42:21 pm »

Dette er eg og VELDIG interessert i! Fint om nokon kan komme med eksakt info, og teikningar/framgangsmåte for kva ein gjer om ein vil fjerne veggen på varebil.

Har ein 76 som eg var tenkt å ta vekk veggen på, men no vart eg usikker Tvilende.
Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #21 på: mai 18, 2010, 17:39:04 pm »

Vist me seier att det raude på tegningen min var 50x50x4 so tenker eg nok att det skal tola det mesta, ivertfall meir enn dei små trekantane..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
T2-Vandal
Supermedlem
*****
Innlegg: 672
Bosted: Nord-Fron



Vis profil
« Svar #22 på: mai 18, 2010, 21:39:45 pm »

Ja uten tvil.. Og i allefall om man bruker litt tykkvegget firkantrør..
Loggført

29 Chevrolet AC Phaeton
47 Farmall A
66 T1
70 T1 (German look)
78 Corvette sachs 380
77 T2 (Vandalbussen)
72 Eldorado cab
08 Alfa Romeo 159 Ti
Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #23 på: mai 19, 2010, 06:46:06 am »

Ser ingen poeng i å gå inn med så grove dimmensjoner, uten å sjå på kva som skjer i innfestingspunktene. Å sveise inn ein 50x50x4 HSP vil vera omtrent som å ha ein strikkepinn i ein ballong, der du slepper ut lufta........ Blunker
Det er viktig å sjå på korleis ein overfører kreftene ved ein eventuell sidekollisjon.
I Walk'en (og det viser på bildene over) er golvet mellom setene løfta ca 5 cm. Kombinert med "gitterstrukturen" i kassen under setet er dette transvers stivere.

Skal sjå ein dag på korleis innfestinga av halvveggane er gjort, om eg hugser det.
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #24 på: mai 19, 2010, 12:01:11 pm »

Trur Ivar har eit VIKTIG poeng her. Veggen på min 76 er såpass solid konstruert at det er lite truleg den kan fjernast utan betydeleg avstiving/endring av konstruksjon.

Teikningar av konstruksjons-forskjellane hadde vore veldig fint! Glad
Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!