april 20, 2024, 05:08:00 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Godkjenne senking av boble på biltilsynet.  (Lest 2802 ganger)
VWBoble
Nybegynner
*
Innlegg: 19
Bosted: Bergen


Vis profil

« på: mai 28, 2010, 17:34:25 pm »

Hei

Jeg kjøpte min 71 mod 1302 boble i vinter, etter forrige eier hadde blitt avskiltet grunnet senkesett foran. Nå har jeg senket bilen til samme høyde bak. Jeg har satt torsionfjæren en tagg tilbake på akslingen. Er det noen som har godkjent senking i vognkortet hos biltilsynet før? Senkesettet foran har tuv papirer.
Veldig takknemmelig for svar Glad
Loggført
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #1 på: mai 28, 2010, 17:38:00 pm »

I tillegg må du ha 4hjulskontroll og lyskontroll.
Loggført

Mvh

Marius
VWBoble
Nybegynner
*
Innlegg: 19
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #2 på: mai 28, 2010, 17:46:36 pm »

jeg fikk ikke justert caster og camber skikkelig, så tenkte å ta med en kopi av annen hjulstilling og levere til dem. Men vet du om den blir godkjent senket på den måten jeg har senket den?
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: mai 28, 2010, 17:49:52 pm »

Følg oppskriften i Tüv papirene så har du ditt på det tørre.

Det siste forslaget ditt kalles dokumentfalsk - og gjør ingenting annet enn å ødelegge for deg selv og andre.
Loggført
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #4 på: mai 28, 2010, 17:53:28 pm »

Kopi av annen forstillingskontroll er en dårlig ide synes nå jeg. Trist
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
VWBoble
Nybegynner
*
Innlegg: 19
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #5 på: mai 28, 2010, 18:06:38 pm »

Jeg synes det er dumt å ha en kopi av hjulstillingen, men når ikke de som tar hjulstillingen får gjort det skikkelig, ser jeg få utveier. Er det noen som vet om jeg må vise hjulstillingen på biltilsynet om det viser seg at de finner kicker på den og må på etterkontroll? Alternative verksted er ofte litt enklere å ha med å gjøre.
Loggført
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #6 på: mai 28, 2010, 18:28:34 pm »

ser ikke noe problem i 4hjulskontroll. Er noen 1000 som har gjort det før på T1. Det går jo mest på spissing.
Loggført

Mvh

Marius
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #7 på: mai 28, 2010, 19:00:09 pm »

skal du godkjenne en ombygging (senking) må du vise den på biltilsynet, ikke på et lokalt verksted. Men det lønner seg VELDIG å søke først, men tuv-papirer vedlagt søknaden. Da går det oftest greit. Møller har papirer på at de godkjenner senking av de "gamle" boblene med torsjonsfjæring foran, så det kan godt hende de har tilsvarende for mcPherson-bilene. Send en mail til typegodkjenning@moller.no, så får du svar på det.

Også er det jo en grunn til at de krever at hjulvinklene er på plass da. Det kalles sikkerhet, og gjelder ikke bare deg, men alle du møter i trafikken... En senka boble med hjulvinkler i alle retninger kan være direkte trafikkfarlig.

pluss at forslaget ditt med dokumentfalsk bør du glemme... ansatte på biltilsynet leser også forum.
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #8 på: mai 31, 2010, 17:50:22 pm »

Hadde vel ikke tenkt å forfalske, vel? Så dumme er det nok ikke mange som er!
Det er derimot mange som ser nytten av å kunne henvise til en tilsvarende bil som ER godkjent.
Loggført
VWBoble
Nybegynner
*
Innlegg: 19
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #9 på: mai 31, 2010, 23:55:11 pm »

Takk for mange gode svar.
Er det noen som vet om det er mulig å justere Camber bak på en boble? I så fall hvor. Spissingen er justert og camber foran er tilnærmet perfekt. Caster foran kan ikke justeres, så kan ikke skjønne hvorfor biltilsynet legger seg opp i slike bagateller. Mulig de ikke legger vekt på det på en godkjenning.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #10 på: juni 01, 2010, 06:53:12 am »

Justeringen av camber gjør du ved å heise og senke bilen... 5,5 mm er det minste du kan justere høyden med. Husk at bilen setter seg litt etterhvert når du kjører med den etter en justering.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #11 på: juni 01, 2010, 07:23:46 am »

Noen som vet om det finnes en grense for hvor mye negativ (eller positiv) camber som er lovlig?
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #12 på: juni 01, 2010, 08:56:15 am »

Møller har vel grense verdiene på camber, caster og spissing. Og disse er til for å følges på offentlig vei.
Ved senking er det ikke mulig å opprettholde orginal caster foran på en 02/03 uten justerbare deler, ingen slike er godkjent såvidt jeg vet. Derfor godtar de litt avvik på slike vinkler som oftest, dette gjelder også andre biler.
4hjulskontrollen skal du ha med slik at de ser at det ikke er helt på jordet.

camber bak er jo i utganspunktet fast, så jeg vil tro at det er antall cm fjeringsvei med ORGINALE stoppere som setter begrensningen bak, da er det igjen veigrep også.

Ikke vær redd for å dra på tilsynet med caster som er litt utafor, bare spissing og camber ikke er helt sjøvill...
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #13 på: juni 02, 2010, 18:27:19 pm »

caster bør være innenfor mål for den har med selvoppretting å gjøre å det henger kontrolløren seg oppi helt garantert løft bilen littegrann i fronten når målene skrives/justeres kan hende alle mål stemmer da Blunker
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!