VWBoble
Nybegynner
Innlegg: 19
Bosted: Bergen
|
|
« på: mai 28, 2010, 18:34:25 pm » |
|
Hei Jeg kjøpte min 71 mod 1302 boble i vinter, etter forrige eier hadde blitt avskiltet grunnet senkesett foran. Nå har jeg senket bilen til samme høyde bak. Jeg har satt torsionfjæren en tagg tilbake på akslingen. Er det noen som har godkjent senking i vognkortet hos biltilsynet før? Senkesettet foran har tuv papirer. Veldig takknemmelig for svar
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
-Marius-
Supermedlem
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal
|
|
« Svar #1 på: mai 28, 2010, 18:38:00 pm » |
|
I tillegg må du ha 4hjulskontroll og lyskontroll.
|
|
|
Loggført
|
Mvh
Marius
|
|
|
VWBoble
Nybegynner
Innlegg: 19
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #2 på: mai 28, 2010, 18:46:36 pm » |
|
jeg fikk ikke justert caster og camber skikkelig, så tenkte å ta med en kopi av annen hjulstilling og levere til dem. Men vet du om den blir godkjent senket på den måten jeg har senket den?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem
Innlegg: 2198
Bosted:
|
|
« Svar #3 på: mai 28, 2010, 18:49:52 pm » |
|
Følg oppskriften i Tüv papirene så har du ditt på det tørre.
Det siste forslaget ditt kalles dokumentfalsk - og gjør ingenting annet enn å ødelegge for deg selv og andre.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #4 på: mai 28, 2010, 18:53:28 pm » |
|
Kopi av annen forstillingskontroll er en dårlig ide synes nå jeg.
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
VWBoble
Nybegynner
Innlegg: 19
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #5 på: mai 28, 2010, 19:06:38 pm » |
|
Jeg synes det er dumt å ha en kopi av hjulstillingen, men når ikke de som tar hjulstillingen får gjort det skikkelig, ser jeg få utveier. Er det noen som vet om jeg må vise hjulstillingen på biltilsynet om det viser seg at de finner kicker på den og må på etterkontroll? Alternative verksted er ofte litt enklere å ha med å gjøre.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
-Marius-
Supermedlem
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal
|
|
« Svar #6 på: mai 28, 2010, 19:28:34 pm » |
|
ser ikke noe problem i 4hjulskontroll. Er noen 1000 som har gjort det før på T1. Det går jo mest på spissing.
|
|
|
Loggført
|
Mvh
Marius
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #7 på: mai 28, 2010, 20:00:09 pm » |
|
skal du godkjenne en ombygging (senking) må du vise den på biltilsynet, ikke på et lokalt verksted. Men det lønner seg VELDIG å søke først, men tuv-papirer vedlagt søknaden. Da går det oftest greit. Møller har papirer på at de godkjenner senking av de "gamle" boblene med torsjonsfjæring foran, så det kan godt hende de har tilsvarende for mcPherson-bilene. Send en mail til typegodkjenning@moller.no, så får du svar på det. Også er det jo en grunn til at de krever at hjulvinklene er på plass da. Det kalles sikkerhet, og gjelder ikke bare deg, men alle du møter i trafikken... En senka boble med hjulvinkler i alle retninger kan være direkte trafikkfarlig. pluss at forslaget ditt med dokumentfalsk bør du glemme... ansatte på biltilsynet leser også forum.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
|
« Svar #8 på: mai 31, 2010, 18:50:22 pm » |
|
Hadde vel ikke tenkt å forfalske, vel? Så dumme er det nok ikke mange som er! Det er derimot mange som ser nytten av å kunne henvise til en tilsvarende bil som ER godkjent.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
VWBoble
Nybegynner
Innlegg: 19
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #9 på: juni 01, 2010, 00:55:11 am » |
|
Takk for mange gode svar. Er det noen som vet om det er mulig å justere Camber bak på en boble? I så fall hvor. Spissingen er justert og camber foran er tilnærmet perfekt. Caster foran kan ikke justeres, så kan ikke skjønne hvorfor biltilsynet legger seg opp i slike bagateller. Mulig de ikke legger vekt på det på en godkjenning.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #10 på: juni 01, 2010, 07:53:12 am » |
|
Justeringen av camber gjør du ved å heise og senke bilen... 5,5 mm er det minste du kan justere høyden med. Husk at bilen setter seg litt etterhvert når du kjører med den etter en justering.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
|
« Svar #11 på: juni 01, 2010, 08:23:46 am » |
|
Noen som vet om det finnes en grense for hvor mye negativ (eller positiv) camber som er lovlig?
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
Innlegg: 1848
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
|
« Svar #12 på: juni 01, 2010, 09:56:15 am » |
|
Møller har vel grense verdiene på camber, caster og spissing. Og disse er til for å følges på offentlig vei. Ved senking er det ikke mulig å opprettholde orginal caster foran på en 02/03 uten justerbare deler, ingen slike er godkjent såvidt jeg vet. Derfor godtar de litt avvik på slike vinkler som oftest, dette gjelder også andre biler. 4hjulskontrollen skal du ha med slik at de ser at det ikke er helt på jordet.
camber bak er jo i utganspunktet fast, så jeg vil tro at det er antall cm fjeringsvei med ORGINALE stoppere som setter begrensningen bak, da er det igjen veigrep også.
Ikke vær redd for å dra på tilsynet med caster som er litt utafor, bare spissing og camber ikke er helt sjøvill...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
|