april 29, 2024, 20:18:44 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: hvilket sveise app anbefales  (Lest 1344 ganger)
wv stein
Medlem
***
Innlegg: 109
Bosted: Haugesund


Her er bilen min


Vis profil
« på: mai 30, 2010, 10:12:17 am »

hvilke app. anbefales til rust sveis på bil. min far har 40 års erfaring som sveiser får han dette til?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1 på: mai 30, 2010, 10:24:59 am »

hvis han har 40 års erfaring bør han vel både få det til, og vite hva slags apparat som funker..

søk litt her inne, det ligger flere tråder om emnet, men det kommer vel helt an på hvor mye du har tenkt å legge i et apparat
Loggført
mr. dingo
Nybegynner
*
Innlegg: 17
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: mai 30, 2010, 12:01:21 pm »

Om din far har 40 års erfaring, så tror jeg at han kan svare bedre enn 98 prosent av medlemmene på forumet her kan Glad
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #3 på: mai 30, 2010, 15:48:41 pm »

hvilke app. anbefales til rust sveis på bil. min far har 40 års erfaring som sveiser får han dette til?
har du lite trua på faren din eller? er nok lurest å spørre han tenker jeg Blunker
Loggført
.LP
Supermedlem
*****
Innlegg: 523
Bosted: Ranheim, Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #4 på: mai 30, 2010, 18:08:38 pm »

Sveiser og sveiser det kan være forskjellige ting det, kan jo være en slik industri-pinnesveiser som sjelden er under 20mm godstykkelse,
da kan det være lite erfaring med tynne plater som slår seg og slikt.

Et MIG apparat av grei kvalitet skal vel duge, men selv de billigste kan brukes med mere forarbeide og sliping med vinkelsliperen etterpå.

har et slikt billig-billig et med 2kg flasker som jeg har kjøpt for en symbolsk penge, brukt ei flaske på å justere det inn, men etterpå så gikk det fint å legge et passende lag med høn-skit slik at det som ble igjen etter en lang periode med sliping, kunne gå for noe sveis-aktig.

Er det småtterier, få lånt deg et apparat, ellers søk etter mig eller sveiseapparat pher på forumet. du vil finne masse informasjon, allt fra de som mener de skal få til noe med slike billige, til de som mener det ikke går an å gjøre noe som helst med noe annet enn et proff apparat av ypperste merke.


.LP
Loggført

-65 T1 Panama beige
http://tvwk.tripod.com/
-------------------------------------------------------------
Jeremy Clarkson:
 “A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.”
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #5 på: mai 30, 2010, 20:45:53 pm »

Mitt tips er å satsa på kvalitet framfor billigt, det svarar seg i lengden!! Eg kan anbefala Esab OrigoMag 171c til karosserisveising og anna ymse(opptil 4-5mm gods utan fuger)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #6 på: juni 01, 2010, 07:09:38 am »

Det er forskjell på å være sveiser og karosserimaker, men ja begge bruker et "sveiseapparat"
Det er forskjell på å skrive ut bøter og tegne supermann blader også... selv om begge bruker tusj... Blunker

Men med 40 års erfaring så går nok justeringen av apparatet som en drøm... da er utfordringen å få platebitene til å passe.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #7 på: juni 01, 2010, 07:35:47 am »

Videre kan det også sies at det er forskjell på sveiser og sveiser. Noen har brukt et helt liv med pinner og kun det. Overgangen til å sveise på bil KAN bli stor.
Kan sammenlignes med at vi på jobben har en verktøymaker og en cnc opperatør. Sistnevnte er livsfarlig å sette bak en manuell fresemaskin eller dreiebenk. Dette fikser han bare ikke. Verktøy å arbeidsstykker formelig spruter i høy hastighet inne på verkstedet når han prøver seg;)

Tilbake til temaet så er er apparatet Tistlo nevner over gode greier. Har ikke prøvd akkurat dette selv, men har god erfaring med andre Esab apparater og på bil bruker jeg 0,6 mm tråd. Kempi har også mye bra, men når det kommer til MIG så bør du styre unna de aller minste bærbare utgavene. De har en tendens til å fungere utmerket i begynelsen......

Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!