april 27, 2024, 18:11:54 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: moms (mva) på bildele fra eks. USA  (Lest 10138 ganger)
mr_bubles
Juniormedlem
**
Innlegg: 56
Bosted: Århus, Danmark



Vis profil
« på: februar 29, 2008, 18:36:26 pm »

Noen som vet hvilken avgift det er på for eksempel setetrekk eller Whitewalls dekk
(i %)

Mik, Danmark - midlertidig eksil i Rakkestad Gliser
Loggført
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #1 på: februar 29, 2008, 18:38:33 pm »

Man betale mva av hele kostnaden, altså inkudert transport...

mva satsen i Norge er i dag 25%
Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #2 på: februar 29, 2008, 18:39:43 pm »

25% mva varer og frakt ja,  og tror 7% toll av summen du handler for
Loggført

mr_bubles
Juniormedlem
**
Innlegg: 56
Bosted: Århus, Danmark



Vis profil
« Svar #3 på: februar 29, 2008, 18:41:11 pm »

må jeg betale moms av vare fra et ikke EU land da?
Loggført
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #4 på: februar 29, 2008, 18:41:35 pm »

Man betaler ikke toll på bildeler, kun mva..... og ja dette må betales... Blunker
Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
mr_bubles
Juniormedlem
**
Innlegg: 56
Bosted: Århus, Danmark



Vis profil
« Svar #5 på: februar 29, 2008, 18:43:35 pm »

da lønner det sig kansje allikevel???
Loggført
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #6 på: februar 29, 2008, 18:47:36 pm »

Har handlet en masse fra Usa og spart en del på det....
Kan det være greit å sjekke prisene her i norge også,har sett en positiv trend på prisbildet etter Jøran åpnet nettbutikken sin...
Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
mr_bubles
Juniormedlem
**
Innlegg: 56
Bosted: Århus, Danmark



Vis profil
« Svar #7 på: februar 29, 2008, 18:49:16 pm »

kan jeg få link til den netbutik da??
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #8 på: februar 29, 2008, 18:55:10 pm »

www.vdub2you.com

Loggført
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #9 på: februar 29, 2008, 19:14:49 pm »


Og da har du i tillegg varene på trappa en eller to dager etter bestilling Blunker
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
mr_bubles
Juniormedlem
**
Innlegg: 56
Bosted: Århus, Danmark



Vis profil
« Svar #10 på: februar 29, 2008, 19:24:33 pm »

hvor i norge har han butikken sin??
Loggført
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #11 på: februar 29, 2008, 19:54:35 pm »

Han bor i Oslo så vidt jeg vet.
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #12 på: februar 29, 2008, 20:11:47 pm »

må jeg betale moms av vare fra et ikke EU land da?

EU eller ikke spiller ingen rolle. Du må betale 25 prosent merverdiavgift på kjøpebeløpet uansett om du kjøper fra Tyskland, USA eller Taiwan.
Loggført

1969 Militær-buss
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #13 på: februar 29, 2008, 21:23:27 pm »

Men du skal ikke betale moms/skatt til landet hvor du handler varen, er det ikke så?
Loggført
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #14 på: februar 29, 2008, 21:27:04 pm »

Men du skal ikke betale moms/skatt til landet hvor du handler varen, er det ikke så?

Stemmer.
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #15 på: mars 01, 2008, 00:45:22 am »

Får ikke noe tilbake av mva når en bestiller deler fra Usa....
Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #16 på: mars 01, 2008, 06:42:45 am »

Det er fordi du ikke betaler moms i USA.
Noen få stater har moms, men disse blir trukket fra ved eksport
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #17 på: mars 01, 2008, 13:29:12 pm »

Samme for meg som driver enkeltmannsforetak, det. Det er ikke moms på eksport, så jeg fakturerer naturligvis ikke moms heller til utenlandske kunder.
Loggført
Vibrambuggy
Juniormedlem
**
Innlegg: 80
Bosted: Kristiansand



Vis profil WWW
« Svar #18 på: mars 01, 2008, 15:28:07 pm »

En liten kjapp introduksjon til mva regler:

Ettersom Norge ikke er med i EU skal det svares MVA av alle varer som importeres fra EU og ellers alle andre land. Eneste untak er når man selv frakter varen over grensen, og da kan man ta med seg varer opp til 6000 NOK. Har landet som eksporterer mva på varen, kan denne selges ut av landet uten mva. Dette forutsetter at firmaet du handler med vil gjøre dette. Det er nemlig ikke automatikk i at dette skjer. Flere firma i England og Tyskland vil ikke lage eksportpapirer, da dette ofte tar litt tid (spesiellt hvis de som oftest kun selger til EU land). Dermed betaler man norsk mva på toppen av tysk eller engelsk mva. Hvis du bringer varen selv inn i landet, og verdien er under 6000 NOK, kan du få den stemplet hos siste tollstasjon i det du drar ut av EU (den skal mao ikke stemples på norsk side). Regningen kan så returneres til butikken hvor du handlet varene, og få tilbake tysk mva. Det er ikke alltid butikkene vet hvordan denne praksisen skal utføres så sjekk nøye først!

Toll: Varer som det skal svares toll av er beskrevet i Tolltariffen (se www.toll.no). På deler fra EU er det ikke toll, men sjekk varer fra USA (tror ikke det er noe toll på deler, har selv importert mange deler til en H2 og har ikke fått noe krav om toll).
Loggført

mr_bubles
Juniormedlem
**
Innlegg: 56
Bosted: Århus, Danmark



Vis profil
« Svar #19 på: mars 01, 2008, 16:11:28 pm »

En liten kjapp introduksjon til mva regler:

Ettersom Norge ikke er med i EU skal det svares MVA av alle varer som importeres fra EU og ellers alle andre land. Eneste untak er når man selv frakter varen over grensen, og da kan man ta med seg varer opp til 6000 NOK. Har landet som eksporterer mva på varen, kan denne selges ut av landet uten mva. Dette forutsetter at firmaet du handler med vil gjøre dette. Det er nemlig ikke automatikk i at dette skjer. Flere firma i England og Tyskland vil ikke lage eksportpapirer, da dette ofte tar litt tid (spesiellt hvis de som oftest kun selger til EU land). Dermed betaler man norsk mva på toppen av tysk eller engelsk mva. Hvis du bringer varen selv inn i landet, og verdien er under 6000 NOK, kan du få den stemplet hos siste tollstasjon i det du drar ut av EU (den skal mao ikke stemples på norsk side). Regningen kan så returneres til butikken hvor du handlet varene, og få tilbake tysk mva. Det er ikke alltid butikkene vet hvordan denne praksisen skal utføres så sjekk nøye først!

Take for den fine opsumering!

Mik

Toll: Varer som det skal svares toll av er beskrevet i Tolltariffen (se www.toll.no). På deler fra EU er det ikke toll, men sjekk varer fra USA (tror ikke det er noe toll på deler, har selv importert mange deler til en H2 og har ikke fått noe krav om toll).
Loggført
.LP
Supermedlem
*****
Innlegg: 523
Bosted: Ranheim, Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #20 på: mars 02, 2008, 23:10:07 pm »

Det er visst noe som kalles Dekkavgift som også kommer på når man kjøper dekk fra fjerne land.

Sjekket med Choker for en tid tuilbake, men de refererte meg til Eiker motorshop....

så det blei ikke whitewalls, bare inserts med smal hvit stripe på conti-dekkene istedet.

.LP
Loggført

-65 T1 Panama beige
http://tvwk.tripod.com/
-------------------------------------------------------------
Jeremy Clarkson:
 “A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.”
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #21 på: mars 02, 2008, 23:18:43 pm »

Det er visst noe som kalles Dekkavgift som også kommer på når man kjøper dekk fra fjerne land.

Sjekket med Choker for en tid tuilbake, men de refererte meg til Eiker motorshop....

så det blei ikke whitewalls, bare inserts med smal hvit stripe på conti-dekkene istedet.

.LP

Det er noe som heter dekkavgift man betaler når man kjøper dekk her i Norge, men jeg har aldri betalt det når jeg har importert selv fra utlandet..
Hvis du skal ha dekk fra Coker så sjekk med Intercontact på Kløfta, de ligger LANGT under Eiker i pris (sparte 2000 kr ved å kjøpe et sett diagonaldekk til Plymouthen min der kontra Eiker)
Coker kan være vanskelige å få til å sende utenlands siden de har forhandlere her, men Universaltire (universaltire.com) har alt Coker har og mer til, og de sender til Norge. Har kjøpt mange dekk gjennom dem uten problemer.
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
vwrc
Seniormedlem
****
Innlegg: 301
Bosted: Østfold


Vis profil

« Svar #22 på: mars 03, 2008, 11:13:38 am »

 Øyerulling Øyerulling. Hmm ,,, Noen som vet hvordan det er hvis man bor i sverige ? Tenker da på og ta hjem deler fra usa ,,,,slipper man svensk moms ?  Hvis d da er deler for under 6000 kan man jo ta dem inn i norge fra sverige . Osteaktig
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #23 på: mars 03, 2008, 11:33:41 am »

Du slipper ikke svensk moms nei.
Loggført
vwrc
Seniormedlem
****
Innlegg: 301
Bosted: Østfold


Vis profil

« Svar #24 på: mars 03, 2008, 11:47:23 am »

 Osteaktig Osteaktig Osteaktig........   f..n oxo,,,,trodde  jeg hadde funnet ut no lurt jeg nå,,,hehehe  Øyerulling Øyerulling Øyerulling
Loggført
Hans Christian
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 605
Bosted: Moss


1967 T2


Vis profil
« Svar #25 på: mars 03, 2008, 14:07:32 pm »

Du får bruke post restante i europa, og hente i swe Glad
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #26 på: mars 04, 2008, 11:23:21 am »

Vet at A.H. Schofield i England har vært litt "vriene" på dette med mva. (som nevnt over). Da ender en opp med å betale dobbel mva. Kan muligens ha noe med at de lager deler selv innomhus å gjøre, ikke vet jeg. Men alt dette er regulert i OECD-avtaler så i prinsippet skal du kunne kreve tilbakebetalt mva fra landet du handler i. Kanskje du ikke får den fra firmaet, dette er tross alt en statlig avgift på omsetningen, men mulig at du kan få beløpet igjen ved å stille et dokumentert krav til tollmyndighetene. Tror det er en tungrodd prosess, så krev momsfritak fra selger, eller gå til en annen leverandør...
Axel Stauber i Tyskland http://www.volkswarenhaus.com har vært veldig grei sånn, ved bestilling har jeg bedt om fratrekk av mva. (Mehrwertsteuer), og det har gått fint hver gang. Hvis du ser på tyske bilannonser står det ofte "Mwst. ausweisbar", og det betyr kort og godt at mva. kan trekkes fra ved salg.

En annen ting her er mva på brukte deler man kjøper på nettet. Sørg for at selger skriver på "Used auto parts" på forsendelsen, tror det kan hjelpe litt ved tollklareringen. Er ikke sikker på om brukte deler er fritatt, men kan ikke huske at jeg har fått momskrav på det jeg har fått ved netthandel. Kan ha med beløpsgrenser. Noen som vet mer om dette i farten?
Loggført
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #27 på: mars 04, 2008, 13:45:55 pm »

Brukte bildeler er dessverre ikke unntatt fra mva, og beløpsgrensene er som følger:

Vanlige varer som sendes har en fribeløpsgrense på kr 200,- inkl(!) frakt

Gaver har en fribeløpsgrense på kr 1000,- ekskl frakt...

Og som det er nevnt over, dersom du eller noen andre drar de med over grensen selv er det kr 6000,-
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
type3man
Nybegynner
*
Innlegg: 39
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #28 på: mars 04, 2008, 14:45:19 pm »

Jeg mener bestemt at varer med verdi under kr 200 eksklusiv frakt er momsfrie. Men dersom varens verdi er over kr 200, skal det betales moms for både varen og frakten.
Loggført
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #29 på: mars 04, 2008, 22:16:21 pm »

Du har helt rett, beklager! Under kr 200,- er det også kun varens verdi som gjelder, ja
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!