april 29, 2024, 19:24:20 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Lekasje ut bak det store reimhjulet på motoren...  (Lest 1877 ganger)
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« på: juni 03, 2010, 19:11:14 pm »

Holder på å sette istand en "ny" motor til bobla mi. Kjøpte et ganske håpløst prosjekt altfor dyrt i forhold til alle de problemene som har kommet på i ettertid. Neste gang jeg kjøper motor skal det ikke gå like fort i svingene.....! Selger fortalte at motor var overhalt av Larvik Motorverksted men ikke montert sammen av dette firmaet. Dette fikk han ordnet et annet sted. Og det var no ikke særlig smart! Uansett hva jeg skrur av mangler det en eller flere pakkninger...... Pakkninger er byttet ut mot pakningsstoff! Den "nye" bensinpumpa var så full av tykk olje at delene inni ikke beveget seg og pakkning melom bakelittforingen og karoseriet var borte, stor sprekk i fordeleren. Alikevel har noen tatt seg tid til å sandblåse og lakkere denne!!. Den nye clutchen var ikke veldig ny viste det seg, de meget gode varmepottene og spjella er reparert nå.... etter ca 5 timer med sveising og platebanking osv osv..... Moro med motor Gliser
Dagens oppgave besto i å bytte ut sila og lokket under til et med tappeplugg fra den gammle motoren min. Delene var selvfølgelig montert sammen med pakkningsstoff. Dette resulterte i at sila ble historie Osteaktig
Nok om det.... Når jeg tok av disse delene satte jeg motoren opp. Det vil si at den sto på det store reimhjulet. Motoren er tappet for olje, men litt er det nok fortsatt inni der. Men etter å ha stått slik i ca 30 min oppdaget jeg at det kom ganske mye olje ut bak reimhjulet. Hva slags tettning er det på innsiden der? Finner ikke stort om dette i haynes boka. Er det kansje en simring lignende den bak svinghjulet feks? Eller er det sånn det skal være? Feks at det ikke lekker når motoren står riktig vei?
-Hva vet jeg....
-Vet du?
Like før hele denne motoren havner i gryn nå sånn at jeg får sett ordentlig på hva som menes med en "turn-key" motor!! Og takk til høyere makter for at jeg er født surmaget og skeptisk slik at jeg ikke satte denne motoren rett inn i bilen.
« Siste redigering: juni 03, 2010, 21:50:35 pm av Mr. Empiboy » Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #1 på: juni 03, 2010, 19:54:25 pm »

Holder på å sette istand en "ny" motor til bobla mi. Kjøpte et ganske håpløst prosjekt altfor dyrt i forhold til alle de problemene som har kommet på i ettertid. Neste gang jeg kjøper motor skal det ikke gå like fort i svingene.....! Selger fortalte at motor var overhalt av Larvik Motorverksted men montert sammen av en han kjente. Det er den siste biten som har gått litt vel fort. Uansett hva jeg skrur av mangler det en eller flere pakkninger...... Pakkninger er byttet ut mot pakningsstoff! Den "nye" bensinpumpa var så full av tykk olje at delene inni ikke beveget seg og pakkning melom bakelittforingen og karoseriet var borte, stor sprekk i fordeleren. Alikevel har noen tatt seg tid til å sandblåse og lakkere denne!!. Den nye clutchen var ikke veldig ny viste det seg, de meget gode varmepottene og spjella er reparert nå.... etter ca 5 timer med sveising og platebanking osv osv..... Moro med motor Gliser
Dagens oppgave besto i å bytte ut sila og lokket under til et med tappeplugg fra den gammle motoren min. Delene var selvfølgelig montert sammen med pakkningsstoff. Dette resulterte i at sila ble historie Osteaktig
Nok om det.... Når jeg tok av disse delene satte jeg motoren opp. Det vil si at den sto på det store reimhjulet. Motoren er tappet for olje, men litt er det nok fortsatt inni der. Men etter å ha stått slik i ca 30 min oppdaget jeg at det kom ganske mye olje ut bak reimhjulet. Hva slags tettning er det på innsiden der? Finner ikke stort om dette i haynes boka. Er det kansje en simring lignende den bak svinghjulet feks? Eller er det sånn det skal være? Feks at det ikke lekker når motoren står riktig vei?
-Hva vet jeg....
-Vet du?
Like før hele denne motoren havner i gryn nå sånn at jeg får sett ordentlig på hva som menes med en "turn-key" motor!! Og takk til høyere makter for at jeg er født surmaget og skeptisk slik at jeg ikke satte denne motoren rett inn i bilen.
Send en regning til selgeren....
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Elliot
Supermedlem
*****
Innlegg: 775
Bosted: AALESUND


Tlf 91160684


Vis profil
« Svar #2 på: juni 03, 2010, 20:19:32 pm »

Tetningen bak reimhjulet er en "kastering" tror jeg det er det heter.  I delekatalogen heter denne "ølablenkscheibe fur kurbelwelle". Aner ikke hva det betyr...??

Det jeg vil frem til er at denne er ikke tett når motoren står feil vei Glad
Loggført

'57 T-2 Kombi
'64 T-2 Doka (Castrol)
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #3 på: juni 03, 2010, 21:52:47 pm »

Sitat
Send en regning til selgeren....

God ide Blunker Får begyne med en dialog om ikke annet. Pengene er brukt, så det spiller liten rolle, men jeg er meget lysten på å finne ut hvem som monterte denne sammen!
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #4 på: juni 03, 2010, 21:54:16 pm »

Tetningen bak reimhjulet er en "kastering" tror jeg det er det heter.  I delekatalogen heter denne "ølablenkscheibe fur kurbelwelle". Aner ikke hva det betyr...??

Det jeg vil frem til er at denne er ikke tett når motoren står feil vei Glad



Med andre ord et sted det ikke nødvendigvis er noe feil Blunker Får plukke den i gryn uansett tenker jeg.
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #5 på: juni 03, 2010, 22:05:35 pm »

Og mens jeg holder på å blakke meg på deler lurer jeg på om noen vet om det finnes oljepumpe med løst oljefilter som passer på en 30 hester? Ser for meg noe av typen.... pumpe med slange til et filter, returslange til pumpa osv.....
Noen som vet hva som kan brukes og om det er galskap eller fornuftig å gjøre en slik oppgradering på en 30 hester?
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Kristian N.
Nybegynner
*
Innlegg: 32
Bosted: Skien



Vis profil
« Svar #6 på: juni 03, 2010, 23:16:18 pm »

Tetningen bak reimhjulet er en "kastering" tror jeg det er det heter.  I delekatalogen heter denne "ølablenkscheibe fur kurbelwelle". Aner ikke hva det betyr...??

Det jeg vil frem til er at denne er ikke tett når motoren står feil vei Glad



Med andre ord et sted det ikke nødvendigvis er noe feil Blunker Får plukke den i gryn uansett tenker jeg.

Ikke noe feil der. Ingen simring på reimskivesida men kun en "kon" skive som tvinger olja tilbake/ned i "bunnpanna"
Loggført
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #7 på: juni 04, 2010, 06:43:00 am »

Tetningen bak reimhjulet er en "kastering" tror jeg det er det heter.  I delekatalogen heter denne "ølablenkscheibe fur kurbelwelle". Aner ikke hva det betyr...??

Det jeg vil frem til er at denne er ikke tett når motoren står feil vei Glad



Med andre ord et sted det ikke nødvendigvis er noe feil Blunker Får plukke den i gryn uansett tenker jeg.

Ikke noe feil der. Ingen simring på reimskivesida men kun en "kon" skive som tvinger olja tilbake/ned i "bunnpanna"

Takk hulk! Har du momentnøkkel i ditt ringe verksted? Kommer til å plukke av toppene da det ikke er brukt riktige tettninger på støtstangsrørene. Disse er montert sammen bare med pakkningsstoff! Som resten av motoren......
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #8 på: juni 04, 2010, 09:46:05 am »

Det er selve reimhjulet som kaster oljen tilbake i motoren. Det er "gjenger", eller spor, som gjør denne jobben. Så lenge det er originalt reimhjul??

Lasse
Loggført

Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #9 på: juni 04, 2010, 10:35:01 am »

Det er selve reimhjulet som kaster oljen tilbake i motoren. Det er "gjenger", eller spor, som gjør denne jobben. Så lenge det er originalt reimhjul??

Lasse

Har orginalt hjul Glad
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #10 på: juni 04, 2010, 10:43:49 am »

Det er og en kasteskive på veiva som ligger i et spor mellom blokkhalvdelene rett bak reimhjulet.
Mangler den? Det ser du ved å ta av reimhjulet.

http://www.unneberg-bil.no/mab/webshop_frame_hoved?p=i&id=2636

Tror absolutt du bør krangle litt med selger/bygger om så mye er gjort feil/mangler på denne motoren.

Hvem har bygd den?
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!