april 20, 2024, 00:09:17 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: purity's motorprosjekt  (Lest 10120 ganger)
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« på: mars 02, 2008, 14:50:18 pm »

Jeg fikk for en stund siden bekreftet at jeg har fått skoleplass ved Birkeland Folkehøgskole i 08/09. Etter inspirasjon av "BERGERs Tourque Engine" som ble dokumentert bygget på VW2You og en del frem og tilbake, har jeg (nesten) bestemt meg for at dette skoleåret skal brukes til å bygge en motor til bruksbilen min, noenlunde lik den nevnte motoren.

Kravene jeg har satt opp for motoren er
 - Maks dreiemoment rundt 4000-4500 rpm, hva som skjer over dette er uinteressant
 - Lavt bensinforbruk
 - Lang holdbarhet før den må plukkes fra hverandre igjen
 - God driftssikkerhet

Foreløbige spesifikasjoner for motoren er
 - 82mm slag
 - 94mm sylindre og langslags-stempler (B-stempler)
   --> 2276 ccm
 - I-beam råder (VW 5.394")
 - Kennedy KEP Stage I trykkplate
 - Ny (?) blokk klargjort for 82 mm slag (og full flow?)
 - Originale, portede 1600 topper

Essensielle ting som mangler
 - Kam
 - Forgassere
 - Ventiler

Som dere ser er ikke så mye fastsatt enda, og siden jeg er en ganske uerfaren motorbygger trenger jeg nok hjelp til å finne ut av resten av det som skal inn i motoren.

Jeg er også veldig usikker på hvor mye denne motoren (og evt. modifikasjoner som må gjøres på bilen) kommer til å havne på rent kostnadsmessig. Jeg hadde håpet på å holde meg rundt 30 000, men etter hvert som jeg har sett litt på delepriser og andres kostnader ved bygging virker dette urealistisk. Dette budsjettet avhenger mye av hvor mye jeg klarer å spare frem til sommeren, og hvor mye jeg tjener på diverse sommerjobber. Om jeg finner ut at dette blir for dyrt kan det være jeg heller går for en motor som er enda likere BERGER sin, altså med 82 slag og 87 slip-in sylindre, selv om jeg ikke har så veldig lyst til dette. Mest pga. de tynnere veggene i slip-in sylindrene, men dette blir kanskje ikke et problem mtp. det lave turtallet denne motoren kommer til å se?

Ang. forgassere så hadde jeg håpet at "Dual Solex 35 PDSIT" med 30 mm venturi ville gjort jobben, mtp. det lave turtallet jeg hadde tenkte meg. Noen innspill på dette?

Jeg har også bestilt meg boka "How to Hot Rod Volkswagen Engines" av Fred William Fisher i håp om å lære noe nyttig av denne.

Andre ting jeg lurer på er
 - Vil originalt 1600 varme og kjølesystem fungere på denne motoren, eller må jeg ha noe annet?
 - Vil en så stor motor passe inn i motorrommet til en 1302 uten at jeg må gjøre modifikasjoner der? Evt. hva må gjøres?
 - Vil jeg klare meg med f.eks en 1300s girkasse, eller må jeg ha noe sterkere?
« Siste redigering: mars 02, 2008, 15:08:07 pm av purity » Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #1 på: mars 02, 2008, 14:57:17 pm »


Andre ting jeg lurer på er
 - Vil originalt 1600 varme og kjølesystem fungere på denne motoren, eller må jeg ha noe annet?
 - Vil en så stor motor passe inn i motorrommet til en 1302 uten at jeg må gjøre modifikasjoner der? Evt. hva må gjøres?
 - Vil jeg klare meg med f.eks en 1300s girkasse, eller må jeg ha noe sterkere?

Du kommer ikke til å trenge noe særlig mer kjøling enn den orginale på denne motoren, den vi passe helt fint inn i bilen din uten for store inngrep og kassen kommer til å holde i massevis dersom du benytter en 1300s
Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #2 på: mars 02, 2008, 18:18:20 pm »

bare sørg for at du setter på full-flow med ny pumpe. ALLTID bytt oljepumpe på nybygg. Og bruk ny oljekjøler, helst på doghouse, da unngår du den vanlige "slitasjen" på sylinder #3 pga for lite kjøling
Loggført

HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #3 på: mars 02, 2008, 19:20:51 pm »

Kammen bør vel kanskje ikke har høyere durasjon enn 300, men med et bra løft; rundt 11 - 13 mm kanskje???
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: mars 03, 2008, 19:38:06 pm »

Takk for de gode tipsene! Akkurat hvordan en kam fungerer og hva som vil passe for meg på det området har jeg ikke enda tenkt så mye på, men jeg regner med at dette skal jeg klare å få orden i når jeg får boka mi i posten, og etter å ha hørt hva folket her inne tror.

Det jeg vet er at BERGERs 1950ccm torque-motor som han byggde (og hadde tråd på 2you om) har en Engle W-100 kam. Vil det at jeg (foreløbig) tenker meg noe større motorvolum enn den motoren gjøre at max dreiemoment kommer ved et annet turtall enn på hans motor, om jeg bruker lik kam?
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #5 på: mars 03, 2008, 20:20:02 pm »

Takk for de gode tipsene! Akkurat hvordan en kam fungerer og hva som vil passe for meg på det området har jeg ikke enda tenkt så mye på, men jeg regner med at dette skal jeg klare å få orden i når jeg får boka mi i posten, og etter å ha hørt hva folket her inne tror.

Det jeg vet er at BERGERs 1950ccm torque-motor som han byggde (og hadde tråd på 2you om) har en Engle W-100 kam. Vil det at jeg (foreløbig) tenker meg noe større motorvolum enn den motoren gjøre at max dreiemoment kommer ved et annet turtall enn på hans motor, om jeg bruker lik kam?

Dreiemoment er mer enn bare kam. Topper, ventiler, komp, vipper gassere. Alt henger litt sammen
Loggført

Are
Medlem
***
Innlegg: 197
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #6 på: mars 03, 2008, 20:46:33 pm »

Nå er det mulig det er uaktuelt for deg, men en litt enklere måte å oppnå høyt dreiemoment på relativt lavt turtall, er turbo.
Loggført

Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #7 på: mars 04, 2008, 21:53:46 pm »

Jeg har fått med meg at turbo ville vert aktuelt, men da kommer selve turboen som en ekstra kostnad, og må ikke sylindrene ha ekstra tykke vegger også for å tåle trykket da? Planen er jo en lavbudsjettsmotor, så turbo "høres" dyrt ut.

Har noen tips til hvilket oppsett de ville valgt for å fått maks dreiemoment ved ~4500 rpm? Det eneste som er fastsatt er at motoren skal ha 82 slag og 94 sylindre, og gjerne også I-beam råder. Altså hvilken kam, vipper, gassere, topper og kompresjon dere tror vil gi meg dette.

Sorry for mange nybegynnerspørsmål, men jeg har enda ikke rukket å lese så mye om akkurat hvordan alle disse faktorene påvirker en motor. Jeg satser på at jeg får boka mi snart slik at jeg får lest i den, og at jeg også får lest meg opp på diverse internettsider.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #8 på: mars 07, 2008, 18:51:33 pm »

Jeg har tenkt litt og lest på diverse sider, og lurer på å gå for 1.25:1 ratio rocker kit, Engle W100 eller W110 kam, komp satt til 8:1 med W100 eller 8.5:1 med W110. Chromoly støtstenger, enkle HD ventilfjører. Noen som tror dette blir en god kombinasjon med doble solex 35 mm forgassere? Eller blir W110 og 1.25:1 for "mye" til mitt bruk?

Forgasserne: http://www.aircooled.net/new-bin/viewproductdetail.php?keyword2=fsk0060
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #9 på: mars 07, 2008, 19:21:19 pm »

JEG anbefaler FK8 og 1:4 vipper. Hvorfor skal du ha så lav komp?
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #10 på: mars 07, 2008, 20:39:46 pm »

Har ikke FK8 løft på 0.534'' ? Dette høres veldig mye ut mtp. at jeg vil motoren skal vare lenge...

Kompen ble jeg anbefalt av Aircooled.net når jeg oppga motorvolum og de to kammene. Motoren jeg henter inspirasjon fra har 8.8:1 i komp, så dette ble kanskje noe lavt ja.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #11 på: mars 07, 2008, 20:42:32 pm »

blei det opplyst om att du kanskje skal kjøre høyere oktan enn det de vanligvis bruker ??
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #12 på: mars 07, 2008, 21:11:36 pm »

Setter du opp geometri og fjærtrykk rett så kan du kjøre til månen og hjem....legg motoren på en komp som er høyere enn det du tenker - vi kjører 98 oktan i Norge og du trenger ikke USA komp...


 
Har ikke FK8 løft på 0.534'' ? Dette høres veldig mye ut mtp. at jeg vil motoren skal vare lenge...

Kompen ble jeg anbefalt av Aircooled.net når jeg oppga motorvolum og de to kammene. Motoren jeg henter inspirasjon fra har 8.8:1 i komp, så dette ble kanskje noe lavt ja.
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #13 på: mars 07, 2008, 21:29:11 pm »

Tenkte ikke på at de kjører med lavere oktan enn her nei, så jeg vil nok prøve å legge meg på noe i nærheten av 8.8:1 eller litt over dette.

Til månen og hjem igjen er det ganske nøyaktig 768 800 km, noe jeg tviler på at jeg klarer å kjøre uansett hvor godt jeg setter opp geometri og fjærtrykk. Men har du en link eller noe lignende som viser hvordan jeg setter opp dette, når vi først er inne på det?

Er det andre bøker enn "How to Hot Rod Volkswagen engines" dere vil anbefale til en nybegynner i forbindelse med å bygge motor?
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #14 på: mars 07, 2008, 22:39:06 pm »

Månen eller ikke, til saken: HVORFOR skal du ha 8,8 i komp og hvorfor blir motoren fort utslitt med en FK8 kam?
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #15 på: mars 08, 2008, 13:59:00 pm »

Månen eller ikke, til saken: HVORFOR skal du ha 8,8 i komp og hvorfor blir motoren fort utslitt med en FK8 kam?
Jeg baserer mine utsagn kun på det jeg har lest/lært til nå, og for å sitere Aircooled.net

Sitat fra: Aircooled.net
There are also "high lift" cam designs, that give maximum power, at the expense of noise (they are louder), and accelerated wear to the valvetrain. Normal high performance camshafts have valve lifts in the 0.400" to 0.450" range and high lift cams have greater lifts that 0.450". Do not expect a high lift cam to live longer than 40-50K miles on any engine!
Når FK8 har et løft på .534" og W110 har løft på .430", så vil jeg med bakgrunn i det jeg siterte påstå at FK8 vil bli fortere utslitt enn W110. Men jeg er nybegynner i dette her, så jeg er veldig interessert i andre forklaringer/teorier Glad

Ang. kompresjonen så har BERGERs 1950ccm motor som jeg er inspirert av, en kompresjon på 8.8:1, og han kan rapportere at dette fungerer meget bra. Slenger med et lite sitat fra TomR ang. kompresjonen også:
Sitat fra: TomR
Etter min mening et veldig fornuftig valg av komp - en slik motor vil gi deg maaaange problemfrie mil

Tips og triks slik som dette mottas gjerne, ingenting er bestemt av hva som skal inn i motoren!
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #16 på: mars 08, 2008, 14:19:32 pm »

At en motor fungerer bra betyr at den går....(od get gjør alle motorer)   Berger vet ikke hvor bra den ville gått med høyere komp.  Hemmelig
Du har rett i at en kam med høyere løft vil la ventilen gå noen millimeter lenger på samme tid, dvs. litt raskere. Dermed blir ventilstyringene din litt mer slitt enn de ville uten det høyere løftet.

Tenk på at w110 kammen er "slem" med løftere og ventilverk, sikt deg inn på 120-140 psi i setet. JEg ville heller hentet den kraften ut av to dobble.
Loggført

Speed is no substitute for direction
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #17 på: mars 08, 2008, 21:01:02 pm »

Aircooled.net skriver at man ikke kan forvente at en kam med så høye løft ikke kommer til å vare mer enn 65-80.000km. Og det er sikkert helt riktig.
Om du bygger en 2276 for første gang og får den til å vare 50.000km uten å åpne blokka blir jeg imponert!  Blunker
Når det er sagt vil sikkert en W100 eller 110 fungere fint de også.
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #18 på: mars 09, 2008, 01:36:05 am »

Ok, da spør jeg hva er det på en relativt lavbudsjetts 2276 som vil ryke først?

At en motor fungerer bra betyr at den går....(od get gjør alle motorer)   Berger vet ikke hvor bra den ville gått med høyere komp.  Hemmelig
Du har rett i at en kam med høyere løft vil la ventilen gå noen millimeter lenger på samme tid, dvs. litt raskere. Dermed blir ventilstyringene din litt mer slitt enn de ville uten det høyere løftet.

Tenk på at w110 kammen er "slem" med løftere og ventilverk, sikt deg inn på 120-140 psi i setet. JEg ville heller hentet den kraften ut av to dobble.
Hvordan er den "slem"? Værre enn f.eks FK8? Dobble Webere eller noe slikt dyrt ser det ikke ut som om passer inn i mitt budsjett (enda), jeg satser på de mer lommebokvennlige doble Solex 35 PDSIT som ble anbefalt meg av Aircooled.net.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #19 på: mars 09, 2008, 13:20:33 pm »

Hvordan er den "slem"? Værre enn f.eks FK8?

Kammer som skal bygge mye sylindertrykk ved lave turtall må åpne og lukke ventilene "brått", det gjør at ventilfjærene må ha mye kraft til å holde løfteren nedtill kammen, så den ikke hopper på "kulen".

Dobble Webere eller noe slikt dyrt ser det ikke ut som om passer inn i mitt budsjett (enda), jeg satser på de mer lommebokvennlige doble Solex 35 PDSIT som ble anbefalt meg av Aircooled.net.

Det jeg mente med "to dobble" gikk på ventilfjærer.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #20 på: mars 09, 2008, 18:26:05 pm »

Kammer som skal bygge mye sylindertrykk ved lave turtall må åpne og lukke ventilene "brått", det gjør at ventilfjærene må ha mye kraft til å holde løfteren nedtill kammen, så den ikke hopper på "kulen".
Hvilken kam vil da du anbefale?

Og hvilken kraft er det du snakker om når du skriver at "Jeg ville heller hentet den kraften ut av to dobble [ventilfjærer]" ? Så lenge fjærene klarer å holde løfteren nedtil kammen, så får jeg vel ikke mer kraft ut av motoren med sterkere/strammere fjører? Jeg er ikke helt sikker på at jeg skjønner hva du mener...
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #21 på: mars 09, 2008, 18:53:38 pm »

Jeg hadde bestemt meg for 1,25:1 vipper, engle110 kam på mitt oppsett.
Standard topper med enkle fjærer. Dette oppsettet presset fjærene mine rett sammen, de klarte ikke holde igjen på så stort løft.

Du må ha enten enkle stive eller dobble fjærer på toppene dine på store løft. de enkle org fjærene tåler et trykk på rundt 60-65 kg.
Dobble tåler rundt 100. dette er stor forskjell. du  forhindrer ventilflyt ved å kjøre sterkere fjærer, dvs at ventilene ikke klarer å lukke raskt nok på inn/ut. du mister effekt

vet ikke om du ble klokere på dette... eller om jeg forklarte meg godt nok
Loggført

Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #22 på: mars 09, 2008, 20:59:06 pm »

Jeg hadde bestemt meg for 1,25:1 vipper, engle110 kam på mitt oppsett.
Standard topper med enkle fjærer. Dette oppsettet presset fjærene mine rett sammen, de klarte ikke holde igjen på så stort løft.

Du må ha enten enkle stive eller dobble fjærer på toppene dine på store løft. de enkle org fjærene tåler et trykk på rundt 60-65 kg.
Dobble tåler rundt 100. dette er stor forskjell. du  forhindrer ventilflyt ved å kjøre sterkere fjærer, dvs at ventilene ikke klarer å lukke raskt nok på inn/ut. du mister effekt

vet ikke om du ble klokere på dette... eller om jeg forklarte meg godt nok
Jo da forstår jeg, planen var jo også å ha enkle HD fjører. Jeg regner med at dette holder når motoren ikke skal gå på høyere turtall enn 5000 rpm. Takk for forklaringen Glad

Jeg er nå veldig usikker på hvilken kam jeg skal velge, men det er lenge til deler skal kjøpes inn, så jeg har god tid å finne ut det på.

Hvordan bør jeg gjøre med topper på denne motoren? Jeg ser de fleste sider selger topper som har ventiler slik og slik, og er polerte og jeghvetikkehva. Kan jeg like greit bruke standard 1600 DP topper og så maskinere de slik jeg vil ha de selv?
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #23 på: mars 09, 2008, 21:04:12 pm »

hvis du skal ha max turtall v 5000 og kansje max effekt litt under der, ville jeg valgt en kam som oppnår maks moment lavere enn 4-4500.

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #24 på: mars 09, 2008, 21:05:26 pm »

kjøp ferdige topper, hvis du ikke har gjort det før....det enkle er ofte det beste

ihvertfall hvis du skal sette bort jobben
Loggført

Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #25 på: mars 09, 2008, 21:13:30 pm »

hvis du skal ha max turtall v 5000 og kansje max effekt litt under der, ville jeg valgt en kam som oppnår maks moment lavere enn 4-4500.

Og hvordan vet jeg hvor kammen oppnår maks moment? Har du en kam som tilfredsstiller kravet med maks moment runt 4500?

kjøp ferdige topper, hvis du ikke har gjort det før....det enkle er ofte det beste

ihvertfall hvis du skal sette bort jobben

Lurer på det ja. Om jeg skal sette bort jobben kan jeg like godt få de jeg kjøper toppene av til å gjøre dette, sikkert mye billigere enn å få en i Norge til å gjøre det.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #26 på: mars 09, 2008, 23:25:33 pm »

Kammer som skal bygge mye sylindertrykk ved lave turtall må åpne og lukke ventilene "brått", det gjør at ventilfjærene må ha mye kraft til å holde løfteren nedtill kammen, så den ikke hopper på "kulen".
Hvilken kam vil da du anbefale?

Og hvilken kraft er det du snakker om når du skriver at "Jeg ville heller hentet den kraften ut av to dobble [ventilfjærer]" ? Så lenge fjærene klarer å holde løfteren nedtil kammen, så får jeg vel ikke mer kraft ut av motoren med sterkere/strammere fjører? Jeg er ikke helt sikker på at jeg skjønner hva du mener...

Kraften jeg prater om er fjærtrykk kraften. Fjærtrykket har to oppgaver, den ene er godt kjent, dvs å lukke ventilene i tide ved turtall. Den andre er LAAANGT mindre kjent, og det er det at den skal klare å holde løfteren nedtil kammen samme hvordan kammen ser ut.

Det som blir sagt her om at fjærene på noen vis skulle hindre vippe verket å løfte fullt er en meget uønsket situasjon. Ved fullt løft skal fjærene ha minst 1,5mm igjen til Coilbind.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #27 på: mars 12, 2008, 11:40:24 am »

Så hvilken kam og hvilke vipper vil folket anbefale? W100, W110, FK8, eller noe helt annet?

Aircooled.net virket ganske profesjonelt, så jeg vurderer å handle inn det meste derfra. De har i såfall ikke Engle kamaksler, men av merket Web-Cam. Jeg har bare hørt gode ord om disse til nå. Link til kamakslene hos Aircooled.net
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #28 på: mars 12, 2008, 20:27:08 pm »

Litt høye priser ser jeg men... Finnes jo kammer til rundt 60 dollar i USA og rundt 1000  lappen her i Norge.
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #29 på: mars 12, 2008, 20:35:37 pm »

Kammene er nok knall - men vet det er flere som har sliti med aircooled.net - til tider mye rot med dem...

Så hvilken kam og hvilke vipper vil folket anbefale? W100, W110, FK8, eller noe helt annet?

Aircooled.net virket ganske profesjonelt, så jeg vurderer å handle inn det meste derfra. De har i såfall ikke Engle kamaksler, men av merket Web-Cam. Jeg har bare hørt gode ord om disse til nå. Link til kamakslene hos Aircooled.net
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!