mai 02, 2024, 07:14:58 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Problemer med tomgang  (Lest 923 ganger)
michael
Nybegynner
*
Innlegg: 5
Bosted: Sola


Vis profil

« på: juni 07, 2010, 10:02:54 am »

Hei

Har problem med at tomgangen går opp under clutching/girskifte etter maks 5 min. kjøring.

Når den er i fri hjelper det med å ruse den for å få ned tomgangen, men den ligger
betydelig høyere enn nå jeg starter opp med "kald maskin", sjekket vaiere m.m. men
de ser ut til å gå fint. Kommer ned til normal hvis jeg lar den stå 5 min etter dbl. rusing.

Har en 1641 maskin med dbl. dellorto forgassere.

Noen som har en ide om hva jeg kan gjøre Hæ??

Er en 1641 maskin med dbl. dellorto forgassere.
Loggført
Rabben
Seniormedlem
****
Innlegg: 453
Bosted: Rogaland


Diktator -> Klubbløs #001


Vis profil
« Svar #1 på: juni 07, 2010, 10:25:56 am »

Har opplevd det samme selv pga stram gasvaier og kun orginal returfjær, og avstander som forandrer seg når motoren blir varm. Ordnet seg når jeg monterte sterkere fjerer for retur og slakket litt av på gasserstaget, da fallt tomgangen tilbake med en gang. Er nå lett å se det er feilen på din motor eller ikke, bare å starte bilen og kjøre. Så når du opplever at du har høy tomgang, gå bak og sjekk om armene på gasserene er helt tilbake eller ikke Glad
Loggført

---
Mvh Rabben
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #2 på: juni 07, 2010, 13:48:30 pm »

Har et litt tilsvarende problem på en 1300 singelport med original (men ny 30 PICT-3-forgasser).

Når motor er skikkelig driftsvarm, kan tomgangen bli noe høy - det varierer litt. Gasswire er ikke for stram, choke fungerer som den skal. La merke til at toppen på luftfilteret satt skjevt på, og fikk satt dette skikkelig på plass, men skal vel neppe ha noe å si?
Loggført
Rabben
Seniormedlem
****
Innlegg: 453
Bosted: Rogaland


Diktator -> Klubbløs #001


Vis profil
« Svar #3 på: juni 07, 2010, 14:08:39 pm »

Luftfilteret har ikke så mye å si. Det som trengs her er nok en justering av gasseren Glad Men før du justerer gasseren, bør du sørge for at ventilene er justert og tenningen stemmer... Når alt det er gjort, gikk min boble 10 km/t fortere opp bakken og forbruket gikk ned med 0.35 liter pr mil Sjokkert
Loggført

---
Mvh Rabben
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #4 på: juni 07, 2010, 14:22:12 pm »

Ventiler, tenning og gasser er justert etter alle kunstens regler. Men tomgangen er variabel - hvis jeg lar bilen "krype" på 2. gir, akselererer den av og til litt av seg selv.
Loggført
elraso
Medlem
***
Innlegg: 136
Bosted: frogner ,,sørum



Vis profil
« Svar #5 på: juni 07, 2010, 20:04:06 pm »

sjekk om du har no slakk i fremre gearkasse feste ,slik at ved å ruse motor  eller gearbytte kan gasvaieren bli bittelitt strammere pga bevegele på gearkassa
Loggført

t1 56 soltak,,  tlf  97729656
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #6 på: juni 07, 2010, 20:53:05 pm »

Høres plausibelt ut. Greit å vite hva det er iallfall, før jeg drar på langtur i sommer...
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!