Fankii-T
Juniormedlem
Innlegg: 83
Bosted:
|
|
« på: juni 07, 2010, 16:27:44 pm » |
|
Eg har hatt diffhuset fra hverandre for å bytte pakningen og vaske skikkelig inni der, samt også byttet de andre pakningene ved girene og ved der som girene blir valgt, så kassen er temmelig tom for olje, og eg prøvde her om dagen da eg kjøpte noen deler fra machine7.com å bestille girolje da eg kjøpte motorolje derfra og var veldig fornøyd med den. Men nye regler sier at veske/olje/maling osv over ett viss mål ikkje kan sendes med fly men bare med båt, så de trakk oljen fra ordren min. Hvilken olje er å anbefale for disse gamle girkassene? Er en helt vanlig svingaksel. Hvor mye olje skal det være? eg skal ha en gammel brukerhåndbok men eg finner den ikkje lengre. Og da samtidig hvor fylles den opp, er det skruen som står i siden på kassen før selve diffhuset, og evt er det en egnen til diffhuset Viss det er den i siden, noen som har noen fylle tips? Ser ikke for meg at det er helt enkelt å fylle inn fra siden og så trangt som det er nå når karosseriet er kommet på igjen. Og hvilken bremseveske er det å anbefale, eller er det universelt hva man bruker? Har helt nytt 2krets hovedsylinder fra en 67- på min 65 med tromler og vanlig messing farget bremserør med stålomspunnet bøyelige rør til hjulsylindre viss noe av dette over har noe å si for valgetFrank RT
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar
|
|
« Svar #1 på: juni 07, 2010, 17:44:42 pm » |
|
Girolje er vanlig SAE 80... Fylles på når bilen står på hjula,påfyllings hull på siden av kassa.Stor umbraco 17 eller en bolt med 17 mm hue på. Husker ikke mengden men fyll til det renner ut. Men den må stå på hjula siden olja renner ut i akselhylsene, henger den på bukk vil du få for mye olje...
|
|
|
Loggført
|
Mvh Reiel
|
|
|
Fankii-T
Juniormedlem
Innlegg: 83
Bosted:
|
|
« Svar #2 på: juni 07, 2010, 21:39:37 pm » |
|
Konge, takk skal du ha:) Må eg jekke bilen min opp litt tror du når eg kjører senk bak? Da vill det jo bli motsatt effekt når den står på hjula..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
|
« Svar #3 på: juni 07, 2010, 21:54:59 pm » |
|
2,5 liter olje skal på. Vær tålmodig - fyller du for raskt, kan det virke fullt før det er det.
Bremsevæske er helt vanlige, standard saker.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
Innlegg: 6228
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
|
« Svar #4 på: juni 07, 2010, 22:07:13 pm » |
|
tror det går mer olje om diffen har vært ute. 3,0 liter, men fyll til det renner ut av nivåpluggen så er du sikker
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Pan
Supermedlem
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
|
« Svar #5 på: juni 07, 2010, 22:24:06 pm » |
|
tror det går mer olje om diffen har vært ute. 3,0 liter, men fyll til det renner ut av nivåpluggen så er du sikker
Hvis kassa har vært demontert og drenert for all olje, er det 3 liter, ja.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
Innlegg: 6228
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
|
« Svar #6 på: juni 08, 2010, 00:41:26 am » |
|
Et lite snitt av ei kasse her: Tappepluggene er merket med 10. Nivåpluggen er på oppe på siden og vises ikke på dette bildet og det er samme oljen som er i "hele girkassen". Så følger du rådene til de andre herrene her så går det nok bra. Jeg bruker forøvrig en GL-4 olje - noen mener at i en GL 5 er additivene noen ganger kan være litt "agressive" i enkelte "eldre" girkassetyper... Litt mer kan leses bla her: http://www.statoil.no/FrontServlet?s=sdh&state=sdh_dynamic&viewid=2051065&showMenu=1_4_3_3
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Squareback
Supermedlem
Innlegg: 6228
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
|
« Svar #7 på: juni 08, 2010, 00:46:41 am » |
|
|
|
« Siste redigering: juni 08, 2010, 00:48:55 am av Squareback »
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
RZR-Marius
Juniormedlem
Innlegg: 80
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #8 på: juni 10, 2010, 17:50:00 pm » |
|
En vannflaske med "sprutetut" e knall å bruke til å fylle på med Frank
|
|
|
Loggført
|
The Terrifying Time Transporting Machine of Dr.Tregs!
|
|
|
|
Pompel`s Pitstop
Medlem
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss
|
|
« Svar #10 på: juni 10, 2010, 20:04:34 pm » |
|
Et lite snitt av ei kasse her: Tappepluggene er merket med 10. Nivåpluggen er på oppe på siden og vises ikke på dette bildet og det er samme oljen som er i "hele girkassen". Så følger du rådene til de andre herrene her så går det nok bra. Jeg bruker forøvrig en GL-4 olje - noen mener at i en GL 5 er additivene noen ganger kan være litt "agressive" i enkelte "eldre" girkassetyper... Litt mer kan leses bla her: http://www.statoil.no/FrontServlet?s=sdh&state=sdh_dynamic&viewid=2051065&showMenu=1_4_3_3fikk vite av en gammel bilmekaniker her om dagen at de nettopp hadde hatt en bil innom der GL-5 olja var så hissig på syncro-ringene at de var helt ødelagte:( hørtes ikke bra ut....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
nk
Supermedlem
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss
|
|
« Svar #11 på: juni 10, 2010, 20:08:02 pm » |
|
Olja renner veldig sakte fra kassa og inn i diffen. Fyll till nivåpluggen, la den stå og synke og etterfyll etter noen minutter. Da vil de som aldrig får på mer enn 2,5 l. se att det faktisk går på 3 l.
|
|
|
Loggført
|
tlf: 40843606
|
|
|
Fankii-T
Juniormedlem
Innlegg: 83
Bosted:
|
|
« Svar #12 på: juni 10, 2010, 23:51:04 pm » |
|
Tusen takk for alle tips Får sikkert de to stiste tettningene mine i morra så da kan eg få olje på den Holder på å lage en brakkett til å feste 2krets tanken der hvor 1krets tanken sto, skal legge ut eit bilde når den er ferdig. Tror den skal bli bra.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|