mars 28, 2024, 15:49:51 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1966 boble 6V - starthjelp(batteri/starter/rele)  (Lest 8807 ganger)
djupevik
Medlem
***
Innlegg: 125
Bosted: Bergen



Vis profil
« på: juni 08, 2010, 14:32:46 pm »

Heisann. Jeg har eid en 1966 boble siden August i fjor. Jeg har skjønt at det er vanlig at disse 6V bilene ikke alltid er like villige til å starte. Dette problemet har jeg også på min. Det går litt opp og ned, men vanligvis starter den etter et par forsøk på å vri om tenningen. Problemet er i alle fall at jeg vrir om tenningen men ingenting skjer, bortsett fra en klikkelyd bak.

Er det mulig at dette er batteriet, eller er det releet/starteren som er dårlig?
Jeg ser folk legger opp med et nytt rele i tillegg, men det skal jo virke i utgangspunktet slik som det er så jeg tror jeg prøver å finne en løsning på det først.

Det jeg lurer på med tanke på batteri er hvilken spenning det må være på dette for at rele'et skal slå inn skikkelig. Når batteriet står ubelastet i bilen så måler jeg ca. 6.1V på dette, og med en gang jeg setter på lys eller vrir om tenningen så er det nærmere 6.0V. Når startmotoren slår inn så har ikke denne noe problem med å dra rundt motoren uten å miste turtall så det betyr vel egentlig at batteriet leverer nok strøm og skal være i ok stand? Det som leder meg til å tenke at det er for lav spenning fra batteriet er at hornet/fløyten ikke virker alltid heller. Som regel må jeg slå av lysene for å tute, og gjerne ruse motoren litt før den slår inn.

Jeg har vurdert å kjøpe meg et Optima Red Top batteri(yellowtop finnes vel ikke i 6v?). Men jeg har ikke lyst å legge ut 2-3K på et slikt batteri hvis jeg ikke er sikker på om dette hjelper meg med mitt problem. Vet noen hvor disse batteriene er billigst?

Er det noen som har noen inspill å komme med her? Takker for all help Glad
Loggført

(o\ ! /o)  (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
Min 1966 boble
Min 1963 Type 3 Variant
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: juni 08, 2010, 23:41:35 pm »

6V batteri bør alltid ha over 6,0 volt. Usikker på kor mykje men har du 7 er du sikker..

Det virkar som om du har problem med startaren. Prøv å legg deg under og ta av alle ledninger på den og puss kontaktar. Samtidig so gjer du startaren eitpar kakk med ein hammar i sida. Og har du dårlig jording mellom girkassa og karosseri bør du gå over kontaktflatene der og.
Prøv so igjen, med opplada batteri. Er da bra so har du fiksa problemet, for ei stund, vist ikkje so er det store sjangsar for att du bør skifta startarforing og eller heile startaren.

Fløyta får du sikkert til å fungera om du skifter den ut Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
djupevik
Medlem
***
Innlegg: 125
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2 på: juni 09, 2010, 09:06:31 am »

Betyr det at eit nytt og opplada 6V batteri holder nærmare 7V uten belastning?
Loggført

(o\ ! /o)  (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
Min 1966 boble
Min 1963 Type 3 Variant
Ragge
Supermedlem
*****
Innlegg: 531
Bosted: Tennfjord


Tlf 95773556


Vis profil
« Svar #3 på: juni 09, 2010, 09:40:50 am »

Husker at jeg leste i "keep your wolkswagen alive......" boka, at det ikke er starteren du skal kakke, men den lille utveksten på sida. Jeg gjorde dette og merka forbedring på min 6volt starter.
Loggført

djupevik
Medlem
***
Innlegg: 125
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #4 på: juni 09, 2010, 11:28:54 am »

Jeg har lest litt rundt jeg også, mener å ha hørt det er releet en skal slå på ja. Høres jo rart ut om det skal hjelpe å slå på noe uansett... Er det noe som er kilt der inni som løsner da kanskje?

Stod litt interessant her.
http://www.ramva.org/dragenwagen/starter.html
Loggført

(o\ ! /o)  (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
Min 1966 boble
Min 1963 Type 3 Variant
Ragge
Supermedlem
*****
Innlegg: 531
Bosted: Tennfjord


Tlf 95773556


Vis profil
« Svar #5 på: juni 09, 2010, 12:28:01 pm »

Ta kakk på alt du, kan ikke skade Gliser
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #6 på: juni 09, 2010, 13:10:55 pm »

Ja kakk litt rundtomkring på begge deler. Startaren kan vera foll i drit som gjer att den ikkje går skikkeleg feks. Og solenoiden har sikkert godt av eit kakk uansett. Det er ofte i den feilen ligg. Altso att startaren ikkje sler inn pga att solenoiden ikkje vil gjera jobben sin.

6v batteri held vel nermare 7 volt når da e bra ja. på samme måte som att 12v batteri er over 13v på det besta.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
rokkan
Juniormedlem
**
Innlegg: 86
Bosted: Lødingen



Vis profil
« Svar #7 på: juni 09, 2010, 22:07:55 pm »

Har prøvd det meste på min 6v. Startet med å rengjøre alt av kontakter. Fikk deretter tak i en startmotor fra ei lite gått brannpumpe. Skiftet denne. Skiftet også jordingskabel. Etter et par år med fare for å ikke få start nnår jeg skulle hjem fra treffene monterte jeg et rele. Releet plasserte jeg i jordingsfestet ved batteriet. Kablene førte jeg gjennom allerede eksisterende hull. Etter dette har jeg ikke hatt noen problemer.  Gliser Måler forøvrig 6,2 til 6,5 v på batteriet.

Mvh Tedd Blunker Blunker


* red071.JPG (156.84 KB, 1024x768 - vist 597 ganger.)
« Siste redigering: juni 09, 2010, 22:09:32 pm av rokkan » Loggført

1963 vw t1 1200
volkswagen1302
Seniormedlem
****
Innlegg: 391
Bosted: Grimstad



Vis profil
« Svar #8 på: juni 10, 2010, 21:06:08 pm »

alt du hører når du vrir om nøkklen, er ett klikk?
det klikket er lyden av innslaget på starteren som slår inn, men hva hjelper dette når starteren ikke går rundt Hæ
har dette problemet selv på 65 mod 6 volt, riktig nokk kommer det og går.
kan ikke være starteren da den er nesten ny, det er enten dårlig kontakt på starteren eller dårlig gjording.

mitt råd er å skjekke ledningen som går fra batteri til starter da den ikke er helt god når den er gamel.
« Siste redigering: juni 10, 2010, 21:11:16 pm av volkswagen1302 » Loggført

1971 Volkswagen 1302
R.I.P 1969 Volkswagen 1300

jada så sånn e det!!
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #9 på: juni 10, 2010, 21:36:33 pm »

Klikket kan ogso vera magnetventilen på gassaren..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
volkswagen1302
Seniormedlem
****
Innlegg: 391
Bosted: Grimstad



Vis profil
« Svar #10 på: juni 11, 2010, 22:34:08 pm »

Klikket kan ogso vera magnetventilen på gassaren..

kan det ja, men i mitt tilfelle er det innslaget på starteren Blunker
« Siste redigering: juni 11, 2010, 22:36:13 pm av volkswagen1302 » Loggført

1971 Volkswagen 1302
R.I.P 1969 Volkswagen 1300

jada så sånn e det!!
Dragset'n
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Sunndalsøra


tlf 91544358


Vis profil
« Svar #11 på: juni 14, 2011, 20:16:40 pm »

Har prøvd det meste på min 6v. Startet med å rengjøre alt av kontakter. Fikk deretter tak i en startmotor fra ei lite gått brannpumpe. Skiftet denne. Skiftet også jordingskabel. Etter et par år med fare for å ikke få start nnår jeg skulle hjem fra treffene monterte jeg et rele. Releet plasserte jeg i jordingsfestet ved batteriet. Kablene førte jeg gjennom allerede eksisterende hull. Etter dette har jeg ikke hatt noen problemer.  Gliser Måler forøvrig 6,2 til 6,5 v på batteriet.

Mvh Tedd Blunker Blunker

kaprer denne tråden jeg!  Glad

går det an å få en oppskrift for dummies på denne?
Loggført

tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #12 på: juni 15, 2011, 17:16:07 pm »

Om du hører klikkelyd når du forsøker å starte er det i alle fall liv i innslag.
Det kan likevel være mye spenningsfall fra batteri, frem til tenningslås og tilbake til innslag. Innslag klikker men klarer ikke legge inn kontakten ordentlig. Typisk kommer den da etter noen forsøk... og starteren drar lett rundt
Da hjelper det med "jukse releet" under baksetet. Kjører med det selv jeg :-)

Om starteren generelt sliter med både innslag og å dra rundt ville jeg sttartet med å sjekke jording fra batteri til karosseri og fra girkasse til karosseri. "6 volt for lite anlett" krever at alt er 100% for å virke.
Om det er jording som er problemet får den generelt for lite strøm. Den klarer ofte greit å dra i gang en kald motor men sliter når den er varm..... Har samme problem på min 356motor (1720ccm) i min 54 modell.. 6V anlegg selvsagt :-)

Husk at strøm skal gå gjennom starteren også til jord....
Om jordinger er sjekket/byttet og funnet i orden, plukk fra hverandre starter og rengjør alle "overganger" før du setter sammen igjen.
Gammel starter.. full av dritt, irr osv...

Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
hovdingen
Seniormedlem
****
Innlegg: 411
Bosted: MELBU



Vis profil
« Svar #13 på: juni 16, 2011, 08:43:34 am »

Som russerne sier: den kloke lærer av andres feil, en tosk lærer av egne. Da jeg hadde samme problem med min -61 med 6v havnet jeg i kategorien tosk, jeg hadde nemlig vært nøye med rengjøring av minuspolen på batt. fordi jording er viktig. Det jeg hadde oversett var at innsiden av batteriklemma på + polen var igjengrodd av irr. Fikset det og bilen startet hver gang.


Loggført

Ola Steimoeggen
Villaveien 11
8445 MELBU
(o\_/o)
1961 T1
1965 T1
1974 1303S
Lillebror 1971 m/fortelt
Villminken
Medlem
***
Innlegg: 133
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #14 på: juli 12, 2011, 13:22:12 pm »

Har prøvd det meste på min 6v. Startet med å rengjøre alt av kontakter. Fikk deretter tak i en startmotor fra ei lite gått brannpumpe. Skiftet denne. Skiftet også jordingskabel. Etter et par år med fare for å ikke få start nnår jeg skulle hjem fra treffene monterte jeg et rele. Releet plasserte jeg i jordingsfestet ved batteriet. Kablene førte jeg gjennom allerede eksisterende hull. Etter dette har jeg ikke hatt noen problemer.  Gliser Måler forøvrig 6,2 til 6,5 v på batteriet.

Mvh Tedd Blunker Blunker

Du kan ikke tegne opp/ forklare enkelt oppkobling av ekstra relee? Og hvor man får kjøpt 6v relee.
Loggført

-66 Boble
Dragset'n
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Sunndalsøra


tlf 91544358


Vis profil
« Svar #15 på: august 26, 2011, 15:20:00 pm »

går det an å bruke et vanlig 6v lysrele til dette?
Loggført

hovdingen
Seniormedlem
****
Innlegg: 411
Bosted: MELBU



Vis profil
« Svar #16 på: august 26, 2011, 19:57:45 pm »

Det brukte jeg - fungerer perfekt!
Loggført

Ola Steimoeggen
Villaveien 11
8445 MELBU
(o\_/o)
1961 T1
1965 T1
1974 1303S
Lillebror 1971 m/fortelt
Dragset'n
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Sunndalsøra


tlf 91544358


Vis profil
« Svar #17 på: august 26, 2011, 19:58:47 pm »

Det brukte jeg - fungerer perfekt!

takk for svar mann!  Glad
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!