april 29, 2024, 15:09:20 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3 4 ... 9
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 75 Jeans  (Lest 57929 ganger)
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #30 på: juni 23, 2010, 08:07:31 am »

Et av de småjobbene som må gjøres av å fjerne nederste beskyttelseslag man har lagt på i tiden, som ødelegger Jeans stripen, samt foran og bak på bilen.. brukte Lynol og oppvaskhansker, dæven så svimmel man blir..  Rekker tunge

passasjersiden som ikke er tatt


sjåførsiden, etter en time med gnukking...
Loggført
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #31 på: juni 23, 2010, 09:33:29 am »

var og hilste på en gammel kjenning forrige helg..


* Jeans og bobli.JPG (96.23 KB. 800x600 - vist 378 ganger.)

Loggført
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #32 på: juni 23, 2010, 14:04:41 pm »

har nå snakket med samtlige eiere! De synes det var moro at bilen fremdeles levde og skulle sende alt de fant av dokumentasjon. Må si jeg er imponert over Trafikksatasjonene, spesielt Stavanger som dykket dypt og fant det opprinnelige "Registreringskortet", se bilde.. han første eieren var 92! Hyggelig fyr..

Oppdatert:

1975 - Kjøpt ny hos Peder S. Fjetland (nå Møller Stavanger) i 75, og solgt tilbake i 77 da de trengte noe større

77 - Peder S. Fjetland

77 – 85 – Kjøpt brukt hos Peder S. Fjetland Møller forhandler, selger Oddvar Thommesen(?), har sendt masse kvitteringer og annen dokumentasjon i posten.
 
05.02.85 – 03 – Kjøpt av venninnen (...), brukt som hyttebil på Hurdal mellom 85 og 03, stått mest i garasje, den ble lånt ut til en venninne mellom 94-95 og ble kjørt i Sunda/Hillevåg fordi eier bodde utelands, servisert hos Marienborg(?) i Trondheim som driver med VW, solgte den på 80" km

AV 12.07.01 DISTRIKT: 471 TRONDHEIM
 
10.09.03 – 26.04.05 – Hadde stått en stund på låve, byttet eksos, bremserør sjåførside, bensinslanger, solgte på ca 90" km

07.09.07 – 11.09.07 – Kun lagret ikke kjørt

29.12.08 – 07.01.09 – Byttet varmepotter. Er registrert på forumet.

26.05.09 – 08.07.09 – Kun lagret ikke kjørt, byttet endeledd oppe v, nede h, 92” km


* reg kort.JPG (91.21 KB. 813x564 - vist 258 ganger.)




* bak.JPG (71.58 KB, 651x490 - vist 238 ganger.)
« Siste redigering: juni 24, 2010, 07:57:34 am av haz » Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #33 på: juni 23, 2010, 16:58:49 pm »

Artig!! Flott at du tydeligvis ser sjarmen med Jeans'ene!

Var guttunge da disse var nye på 70-tallet. Husker vi så opp til de som kunne kjøre rundt i sånne. Det var datidens absolutt heftigste ungdomsbil. Har fremdeles sans for styling'en og mangelen på krom (bare speilene) - fint at du tar vare på den!

Loggført
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #34 på: juni 24, 2010, 07:59:35 am »

Sprøtt. Norges bilpark hadde nok ikke mye sprekt å tilby på den tiden. Denne skal taes vare på ja! Orginalitet i høysetet, kanskje med unntaktet av moderat frontsenk til vinteren..
Loggført
manics
Seniormedlem
****
Innlegg: 470
Bosted: Bjerke, Oslo



Vis profil
« Svar #35 på: juni 24, 2010, 08:32:59 am »

Satt og fantaserte om denne når jeg så den på finn - morsom bil. Og godt å se at den blir tatt vare på! Fint å se at det er noen som setter pris på de litt nyere Boblene Glad
Loggført

LateBugLover;
1968 VW 1300
1974 VW 1303S Big
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #36 på: juni 24, 2010, 08:55:13 am »

Jeg undret meg over at ikke flere hadde tatt kontakt med eieren. Han mente det var et par andre som satt på gjerdet som skulle se på den senere i uken, men at siden jeg liksom var entusiast og var først ute og greier så skulle jeg få førstepri... det sitter alltid noen "på gjerdet" tenkte jeg..  Blunker har i hvertfall alltid hørt denne reglen når jeg har kjøpt bil og bruker den selvsagt selv.

For min del er ikke årgangen så viktig, det er modelltypen jeg falt for, har alltid likt sære ting og Jeans er vel et godt eksempel på det. hvor ofte ser man ny-bil i denne sjangeren?

Selvom dette er en 1975 modell, så har den kun elefantfot-baklyktene som stammer derfra, i tillegg til padde dash. Den har ikke lang snute, dempertårn som 03 eller buet frontrute. I tillegg har den andre "Sparkafer" trekk som taket, med lite taktrekk med bjelke rund baut.
Loggført
manics
Seniormedlem
****
Innlegg: 470
Bosted: Bjerke, Oslo



Vis profil
« Svar #37 på: juni 24, 2010, 09:36:52 am »

Elefantføttene på denne er vel også litt småsære siden de mangler ryggelys. Tenkte først at denne hadde blitt tøff med svarte baklykter, men ved nærmere ettertanke så hadde jeg nok beholdt de originale Glad
Loggført

LateBugLover;
1968 VW 1300
1974 VW 1303S Big
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #38 på: juni 24, 2010, 11:20:30 am »

iflg Jean Michel Renaux som har siden http://www.jeansbeetles.com/modele%201975%20english.htm så skal den ha rear fog light også, dog er jeg usikker på plasseringen, sliter med å finne et bilde av en 75 jeans tatt bakfra



* jeans75b.jpg (25.12 KB, 200x135 - vist 887 ganger.)
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #39 på: juni 24, 2010, 12:33:56 pm »

Kult å lese om historiegravingen, Henrik Glad Håper det inspirerer flere til å finne historien bak bilene sine, morsom lesing!
Loggført

1969 Militær-buss
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #40 på: juni 24, 2010, 12:55:55 pm »

Har litt ekstra tid nå som det drar seg mot sommeren og ble nysgjerrig på historien når jeg først snakkt med de som hade hatt den før selgeren, og når Trafikkstasjonen Risløkka tilbød seg å sende hele smørbrødlista på mail så ballet det på seg.. spesielt nysgjerrig ble jeg da de fortalte at de kun hadde info om kjøretøy fra og med 1985 (data introdusert..), men hun som hadde den i 85 husket godt hvem hun kjøpte den av igjen, fordi de to var venniner.. det viste seg at hun venninnen hadde kjøpt den brukt av Fjetland (Møller Stavanger) i 77, noe som reiste et stort spørsmål hos meg; hvem var den aller første eieren og hva heter denne personen og hvordan i helsikke skal jeg finne ut av det? Det viste seg at Trafikkstasjonen i Stavanger kunne dykke i arkivene sine for å finne frem det orginale"Registreringskortet" fra førstegangsregistreringen. Her stod navnet til første eier, han viste seg å være en oppegående men tunghørt 92 åring (snakket mest med datteren), men de husket godt Jeansen og kunne fortelle at de har holdt seg til VW siden den gang..

Sikkert tørt og kjedelig for de fleste, men spennende for meg som visste null og niks om historikken til Jeansen før jeg begynte å grave. Samtlige tidligere eiere jeg snakket med var veldig hyggelige folk, og likte å høre at den levde i beste velgående..

Så, ring en Trafikkstasjon og be dem maile deg historikken på din VW! Det gjør de mer enn gjerne.. om du klarer å kontakte eier fra '85 og denne personen lever enda, så er det bare å grave derfra.. hvem kjøpte de den fra? Finn også ut hvor bilen var førstegangsregistrert og ring denne trafikkstasjonen for å finne bilen første "Registrerings kort" Glad
Loggført
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #41 på: juni 24, 2010, 17:08:02 pm »

I dag kom det en hel haug med dokumenter som kvitteringer og orginal kjøpskvittering, fra eier nr 2  Glad


* papirer fra Harald Pedersen.jpg (29.43 KB. 512x384 - vist 260 ganger.)


Verkstedskvitteringer forteller om 1 stk VW 1200 til 24.000 kr (1977), samtlige årsavgifter mellom 77-82 (300-600 kr), nytt batteri (33 kr), nye frontruter i 78 (310 kr) og i 82, eksosanlegg i 80 (244 kr), samt ofte pluggbytter og en dynamo.. moro Glad

Loggført
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #42 på: juni 29, 2010, 21:34:37 pm »

Da jeg tittet under bilen før handelen så jeg rust i sjåførkanal, lite på passasjersiden. Først når man tar av stigtrinn ser man hvor mye det er, så ny ytrekanal må regnes med på sjåførsiden, har allerede fått en god pris på jobben.

Etter en alltid hyggelig handel med T-man, har Jeansen fått nye stigtrinn, riktige senterkopper, VW skvettlapper (monteres senere) og en stilig og hendig vindus-lufte-sak.. er denne korrekt montert? Vinduet går ikke oppunder plasten, kanskje til et annet vindu? Men den passer perfekt i vindusrammen.







« Siste redigering: juni 29, 2010, 21:36:29 pm av haz » Loggført
Lowlife
Supermedlem
*****
Innlegg: 3524
Bosted: Det lille møkkastedet Siggerud.



Vis profil
« Svar #43 på: juni 30, 2010, 06:31:45 am »

Moro å lese om historikken på bilen. Jeg har aldri brydd meg om sånt, men skjønner nå at det er riktig å gjøre det. Det forsterker forholdet ditt til bilen, og etter min mening, øker det også verdien på den. Lykke til videre.
Loggført

LP kontaktperson:tlf. 90746649.
Æren deler jeg gjerne, men skylden er min alene.
Ingenting er umulig, det "umulige" tar bare lengre tid.
Freedom comes with a cool set of wheels.
Member of LP,NO,MDR and SIM.
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #44 på: juni 30, 2010, 07:30:48 am »

Du må få fixet litt på de felgene der Henrik!!! Sandblås og lakk?
Loggført
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #45 på: juni 30, 2010, 07:57:17 am »

Moro å lese om historikken på bilen. Jeg har aldri brydd meg om sånt, men skjønner nå at det er riktig å gjøre det. Det forsterker forholdet ditt til bilen, og etter min mening, øker det også verdien på den. Lykke til videre.

Ja, ikke sant? Samtlige tidligere eiere synes det var stas å høre at den levde og fortalte gladelig om alt de husket og hva de hadde gjort med bilen. Det forklarer battle scars og hvorfor den ser ut som den gjør Glad

Du må få fixet litt på de felgene der Henrik!!! Sandblås og lakk?

Heisann sveisan på deisan JK! Felgene skal få dyppe seg i et slikt bad som du vet.. deretter har jeg ikke bestemt meg, men på Jeansen så var de kun sølvgrå med de sorte senterkoppene jeg kjøpte i går. Prøvde Rivierafelger med fatlip bak og thinlip foran i går.. det ble ikke feil  Blunker .. vi får regne litt på det, og komme tilbake med litt tall etter vinter-pausen.
Loggført
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #46 på: juni 30, 2010, 21:00:51 pm »

Jeg hentet sittepute på mandag, i dag skulle den på sjåførstolen. Fikk med meg filt også. Satt meg på verandaen med iPoden, en Chablis  (jada fikk den på jobben og kan jo ikke kastes i vasken heller)  og en God Nabo


Putetrekket er festet med tenner, en under hvert kne, fire bak rompa og to på hver side, samt at vaieren-enden er festet i hver sin brakett under. Vippes forsiktig av.





Ser musespist ut i kantene, bra det ikke vises så godt montert i bilen


Ryggen fikk et lag med filten som ble igjen.. den var enkel å få av, der nedre del møter sitteputen er den festet med fire tenner, både fremre og bakre trekk, oppå hverandre. Ta av vippeknappen på siden først.


Nå føles det litt bedre å sitte i stolen. Nå som jeg vet hvor fort gjort det er å ta av og på trekket, så vil trekkene få en håndvask, en annen dag..
Loggført
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #47 på: juli 06, 2010, 08:27:55 am »

Gårsdagens prosjekt var på med ny gummi, 155 foran og 205/65 bak, takk Børge !

.. og slik kan altså bilen se ut med innskortet forstilling.. ugh..


Dumpe det gamle..




Etter den fikk nye hjul så bar det av sted for å kjøpe et par slike


Loggført
manics
Seniormedlem
****
Innlegg: 470
Bosted: Bjerke, Oslo



Vis profil
« Svar #48 på: juli 06, 2010, 09:31:28 am »

De rustne felgene ødelegger virkelig en ellers knalltøff bil...hehe. Nesten så pizzabunner hadde vært bedre...NESTEN...
Loggført

LateBugLover;
1968 VW 1300
1974 VW 1303S Big
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #49 på: juli 06, 2010, 09:47:41 am »

man tar det man har, her gikk jeg fra slitne piggfrie vinterhjul på relativt nye sommerhjul med godt mønster. Prioriterte godt grep foran looks, men det kommer felger hvis du lurer på det..
« Siste redigering: juli 06, 2010, 12:28:42 pm av haz » Loggført
manics
Seniormedlem
****
Innlegg: 470
Bosted: Bjerke, Oslo



Vis profil
« Svar #50 på: juli 06, 2010, 10:00:11 am »

Godt å høre... Glad
Loggført

LateBugLover;
1968 VW 1300
1974 VW 1303S Big
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #51 på: juli 09, 2010, 08:01:47 am »

Tok setene ut igjen, for setetrekk-håndvask med vaskemaskinpulver. Fy-ti-h@lvete.. for et møkkavann det ble. Måtte bytte vann 8 ganger per trekk (i stor vaskekum i vaskekjelleren), det første vannet var køl svart, det siste var lysegrått.. men da gadd jeg ikke mer. Det ble rent, til tross for at trekket faktisk ser mer skittent ut nå.. samboeren min som har mere greie på jeansstoff enn meg (heldigvis), mente at stoffet hadde blitt mørkere enn det var før jeg begynte vasken. Nå kjennes stoffet fast og fint og har et slikt crisp følelse når man tar på det, i motsetning til den fettaktige laget som var på det før jeg vasket det.
Digg å vite at man kan ha på seg en fin bukse og skjorte uten å måtte tenke på at man må kaste klærne etter en kjøretur.

Før


Etter.. (ser ikke forskjell)
« Siste redigering: juli 09, 2010, 08:03:29 am av haz » Loggført
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #52 på: august 05, 2010, 07:34:08 am »

Ferien er over og Jeansen har fått litt oppmerksomhet igjen.

Nye ytrekanaler, takk til vandalen


* ny kanal.JPG (19.26 KB. 508x270 - vist 266 ganger.)


Bort med patinerte.. (selges)


* patina Big.JPG (27.6 KB. 358x359 - vist 221 ganger.)


Hallo blankfelg


* etter felger bakfra.JPG (43.41 KB. 559x352 - vist 322 ganger.)



* etter felger foran.JPG (51.79 KB. 714x418 - vist 284 ganger.)


På disse stod det KPZ, det gjør det ikke på de patinerte som stod på Jeansen, hvor mange lagde egentlig "Big felger", er alle like? Ser ikke forskjell..

En ting mangler for å få det stuket jeg er ute etter.. å montere disse


* new balljoint spindles.jpg (5.82 KB. 300x200 - vist 191 ganger.)

Loggført
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #53 på: august 05, 2010, 08:12:34 am »

Hadde gjort seg fint baki der denne her også

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,26794.0.html

Med gatedekk holder sikkert kassa en stund. Kan bli mange festlige burnouts på SCC med den Henrik.....
Loggført
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #54 på: august 05, 2010, 08:18:08 am »

ja kan du låne meg 75k? Kanskje jeg kliner til og stiller opp i klassen "1200 superstandard"
Loggført
manics
Seniormedlem
****
Innlegg: 470
Bosted: Bjerke, Oslo



Vis profil
« Svar #55 på: august 05, 2010, 10:14:50 am »

Wow, nå snakker vi! De nye felgene hever inntrykket MANGE hakk - nå er bilen KNALLTØFF!! Glad
Loggført

LateBugLover;
1968 VW 1300
1974 VW 1303S Big
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #56 på: august 05, 2010, 11:04:27 am »

Ja ikke sant? Synes det samme, rart hvordan en liten detalj gjør så mye. Apropos detalj, jeg ser for meg bilen 2.5" lavere foran allerede... photosjop anyone?
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #57 på: august 05, 2010, 14:19:08 pm »

Ja ikke sant? Synes det samme, rart hvordan en liten detalj gjør så mye. Apropos detalj, jeg ser for meg bilen 2.5" lavere foran allerede... photosjop anyone?

Utrolig flott at du holder den original! Sportsfelger var jo standard på disse, selv om det var 4.5" og ikke 5.5" som på "Big", cab'ene og andre på den tiden. Ser veldig bra ut!

Høres ut som du er opptatt av å senke den. Synd, synes jeg, men det er jo på moten...

Loggført
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #58 på: august 05, 2010, 17:01:40 pm »

Designmessig var Jeansen tøff nok som den var fra fabrikken, men som alle bobler er det ikke pent med org høyde fremme, synes jeg. Utenom det så forblir den slik den er nå.
Loggført
manics
Seniormedlem
****
Innlegg: 470
Bosted: Bjerke, Oslo



Vis profil
« Svar #59 på: august 05, 2010, 17:05:46 pm »

Syntes den er KNALLTØFF som den er nå, og håper du ikke senker for mye. Men kan være enig i at en liten dropp i front kan vær fint, gjorde det samme med min 1302, og syntes den ble knall etter senk. Alt kler jo den smukke uansett....
Loggført

LateBugLover;
1968 VW 1300
1974 VW 1303S Big
Sider: 1 [2] 3 4 ... 9
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!