mars 28, 2024, 23:19:58 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Oljeskift gikk skeis  (Lest 9032 ganger)
Ragge
Supermedlem
*****
Innlegg: 531
Bosted: Tennfjord


Tlf 95773556


Vis profil
« på: juni 22, 2010, 20:37:28 pm »

Mitt første på en boble dette her.

Det første som forundret meg var at der var ingen dreneringsplugg i str 21" eller 19" som det stod i "how to keep your volkswagen alive.....
Det som var der var en plate med 6 stk skruer, en som kunne skrues ut og 5 muttrer med skruene festet i blokka. Ut med den som kunne takast heilt ut, så begynte oljen å renne.
Greit nok det, ser ut som d holde tett, MEN brutale meg klarte faen flette meg å knekke to stk av de som satt fast i blokka rett av når jeg skulle sette platen på plass igjen. Er det meningen at det skal være 6stk skruer som sitter fast i blokka?

Har lagt ut papp under og det har holdt tett i et par timer no.

Hva skal man gjøre?

Loggført

Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #1 på: juni 22, 2010, 21:28:46 pm »

Dreneringspluggen skal stå midt i den runde plata du snakker om. Og det er vell 6 skruer som skal rundt der ja, men er jo ikke værre enn å se om det holder tett etter en kjøretur...
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Ragge
Supermedlem
*****
Innlegg: 531
Bosted: Tennfjord


Tlf 95773556


Vis profil
« Svar #2 på: juni 22, 2010, 21:38:10 pm »

Dreneringspluggen skal stå midt i den runde plata du snakker om. Og det er vell 6 skruer som skal rundt der ja, men er jo ikke værre enn å se om det holder tett etter en kjøretur...

Ja det er det som er så mystisk. Plata på min motor er tett, ingen skru i midten. Og tar man av plata er det oljefilteret som kommer til syne.
Loggført

Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #3 på: juni 22, 2010, 21:44:12 pm »

Det er ikke alle som har tappeplugg! Bare noen som har det!
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
GeirH
Supermedlem
*****
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.



Vis profil
« Svar #4 på: juni 22, 2010, 22:02:27 pm »

Tror VW droppet tappepluggen da ingen lenger gadd å skru av lokket for å rengjøre sila når pluggen var der.

Loggført

Har laaang VW-pause.
Elliot
Supermedlem
*****
Innlegg: 775
Bosted: AALESUND


Tlf 91160684


Vis profil
« Svar #5 på: juni 23, 2010, 08:00:50 am »

Oljepluggen i midten forsvant nok slik Gäschen sier pga. at folk ikke gidder å ta ut silen (meg inkludert). Men de seks skruene rundt må nok være der. Tror ikke du klarer å få dette tett uten at alle skruene sitter. Så du må nok borre ut de knekte skruene. Nye skruer får du på maskin&skips eller tilsvarende.
Loggført

'57 T-2 Kombi
'64 T-2 Doka (Castrol)
Ragge
Supermedlem
*****
Innlegg: 531
Bosted: Tennfjord


Tlf 95773556


Vis profil
« Svar #6 på: juni 23, 2010, 09:15:45 am »



Tok et bilde i dag tidlig. Det sier vel mest om tilstanden på motoren.
De 5 flekkene nærmest eksosen er vel ca under plata, skal ikke si med sikkerhet at det har dryppet fra plata heller.
Så noen krise er det ikke Gliser

Men det med å borre opp, siden de boltene står fast i blokka, klarer jeg å borre de opp og gjenge de med m10?
Loggført

Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #7 på: juni 23, 2010, 09:34:41 am »

De orginale er M6. Hvis du er nøye med å sentrere deg skal du greie å bore ut restene av den gammle skruen for så kunne bruke de gammle gjengene. Går dette til skogs kan du jo eventuelt bore opp til M8. Tror du kan få tak i nye pinnebolter med halvparten M6 og halvparten M8 slik at standard pakninger fortsatt passer.
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
king.oslo
Seniormedlem
****
Innlegg: 459
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #8 på: juni 23, 2010, 09:38:21 am »

Jeg har mistet en av mine 6. Jeg har kjørt rundt med 5 festepunkter i noen måneder. Ingen problem så langt. 4 kan kanskje også funke, så lenge de sitter ovenfor-, og ikke ved siden av- hverandre.

Mvh,
Marius
Loggført
Ragge
Supermedlem
*****
Innlegg: 531
Bosted: Tennfjord


Tlf 95773556


Vis profil
« Svar #9 på: juni 23, 2010, 09:49:35 am »

De sitter heldigvis ovenfor hverandre. Jeg satser på det skal gå bra resten av sommeren, og går over motoren i vinter.

Empiboy: Skal det være noen slags gummi pakninger på bolten? Eller mener du de 2stk metall smultringene som var på hver sin side av sila?
Loggført

Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #10 på: juni 23, 2010, 09:52:08 am »

Først en papirpakkning mot blokka, så sila, ny papirpakkning og så lokket. Til slutt er det også noen skiver på skruene som jeg tipper er der for å tette ekstra.
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
volkswagen1302
Seniormedlem
****
Innlegg: 391
Bosted: Grimstad



Vis profil
« Svar #11 på: juni 23, 2010, 18:33:57 pm »

Dreneringspluggen skal stå midt i den runde plata du snakker om. Og det er vell 6 skruer som skal rundt der ja, men er jo ikke værre enn å se om det holder tett etter en kjøretur...

er ikke noe plugg i plate mi heller altså er det ikke det på alle biler.
Loggført

1971 Volkswagen 1302
R.I.P 1969 Volkswagen 1300

jada så sånn e det!!
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #12 på: juni 23, 2010, 20:52:17 pm »

De orginale M6-mutterene har vel en rød palstring som tetter mot lokket, mens nå er det vel kobbberskiver som er tingen skal det bli tett...
Loggført
Kim Larsen
Seniormedlem
****
Innlegg: 302
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #13 på: juni 23, 2010, 21:33:25 pm »

Borr ett lite hull(2-3mm borr)i de knekte boltene.Skru ut de knekte boltenen med en mini grisepikk.
Sett inn nye bolter med locktite.
Loggført
Ragge
Supermedlem
*****
Innlegg: 531
Bosted: Tennfjord


Tlf 95773556


Vis profil
« Svar #14 på: juni 23, 2010, 22:49:56 pm »

Borr ett lite hull(2-3mm borr)i de knekte boltene.Skru ut de knekte boltenen med en mini grisepikk.
Sett inn nye bolter med locktite.

Er det mulig å skru de ut altså? Dette er altså den typen som sitter fast i blokka, dvs at jeg kun skrur på en mutter.
Loggført

Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #15 på: juni 23, 2010, 22:51:20 pm »

er det ikke pinbolter der? Opplevde det jeg en gang, jeg skulle skru ut alle dem, at alle pinboltene kom ut istedenfor bare mutterene!
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Ragge
Supermedlem
*****
Innlegg: 531
Bosted: Tennfjord


Tlf 95773556


Vis profil
« Svar #16 på: juni 23, 2010, 23:04:58 pm »

Pinbolter? Der er en bolt jeg skrur inn og 5 muttrer, altså 5stk som sitter fast i blokka.  Hæ
Loggført

Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #17 på: juni 23, 2010, 23:06:39 pm »

Ja? de boltene skal jo sitte fast i blokka egentlig! Er vell bare mutrene man skal skru av egentlig!
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
GamleNydal
Supermedlem
*****
Innlegg: 659
Bosted: 2335 Stange


93011499


Vis profil
« Svar #18 på: juni 24, 2010, 08:38:30 am »

Det sitter pinnebolter inn i oljesumpen, og hettemuttere på der igjen. Godset i hettemuttrene er ganske mykt, slik at man ikke kan stramme for hardt. Hvis man bruker låsemuttere eller noe kan man fort skru ut pinneboltene. Er pinneboltene dine knekt eller har de bare skrudd seg ut?
Loggført

Bergrenner

93011499
Ragge
Supermedlem
*****
Innlegg: 531
Bosted: Tennfjord


Tlf 95773556


Vis profil
« Svar #19 på: juni 24, 2010, 09:13:59 am »

Det sitter pinnebolter inn i oljesumpen, og hettemuttere på der igjen. Godset i hettemuttrene er ganske mykt, slik at man ikke kan stramme for hardt. Hvis man bruker låsemuttere eller noe kan man fort skru ut pinneboltene. Er pinneboltene dine knekt eller har de bare skrudd seg ut?

De er nok knekt ja.  Tvilende
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #20 på: juni 24, 2010, 09:20:08 am »

Pinneboltene kan også skrues innover mener jeg, hullene de sitter i er gjennomgående inn i blokka.
Boring er derfor kanskje ikke så kult... spon i olja?
Loggført

Speed is no substitute for direction
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #21 på: juni 24, 2010, 09:50:11 am »

Ett bra tips for å skru ut brekte skruer er:
Finn frem ett Torx bits som er mindre enn skruen, T10 eller T15 er sikkert passe her, bor ett hull i midten av skruen bare ca 3-5mm inn i skruen, med ett bor som er noe mindre enn torx bitsen, bank inn bitsen i hullet og skru ut skruen, dette pleier å fungere.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #22 på: juli 20, 2010, 23:55:50 pm »



litt sent kanskje...
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #23 på: juli 21, 2010, 06:38:35 am »

Jeg ødela det eneste bolten som er festet med mutter på innsiden.
Løste det med å stappe inn fille og gjenge et nytt hull ved siden av, satte inn en ny tapp med 628 locktite.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Ragge
Supermedlem
*****
Innlegg: 531
Bosted: Tennfjord


Tlf 95773556


Vis profil
« Svar #24 på: juli 21, 2010, 08:28:14 am »

Ikke for seint enda, nei Gliser holde tett enda med 4 skruer, og det skal den få gjøre ett par måneder til.
Takk for video linken, var det bare meg eller var han særdeles lite bekymra for spon i blokka? Glad
Loggført

bugwelder
Nybegynner
*
Innlegg: 20
Bosted: Storsteinnes.



Vis profil
« Svar #25 på: juli 21, 2010, 22:04:51 pm »

Hvis du bare borer litt inn i boltene så får du vel ikke noe problem med spon på innsiden?
Loggført
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #26 på: juli 22, 2010, 09:23:16 am »

Er det ikke bare å ta fingeren inn og fjerne sponet? Eller støvsuger? Og skulle det bli noe igjen der, så tar vel filteret seg av det?
« Siste redigering: juli 22, 2010, 10:41:10 am av perpioneer » Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #27 på: juli 22, 2010, 09:46:46 am »

Stakkars mann, hørtes ikke bra ut. Er en så sterk i krokfingeren så er vel momentnøkkel lurt.

Vil vel anbefale deg når du retter opp dette å sveise inn en tappeskruv på lokket eller skifte ut til et lokk med tappehull. Tappe skruv med magnet i god kvalitet på en gammel motor kan også være lurt. I så fall, se til at magneten ikke løsner, orginal VW er bra. Jeg bruker sugepumpe på de vanlige olje skifta.
Du er tryggere på godt resultat ved reparasjon, hvis den utføres når motoren er ute. Lykke til.
« Siste redigering: juli 22, 2010, 09:53:56 am av svenole » Loggført
Ragge
Supermedlem
*****
Innlegg: 531
Bosted: Tennfjord


Tlf 95773556


Vis profil
« Svar #28 på: juli 22, 2010, 11:25:11 am »

Er det ikke bare å ta fingeren inn og fjerne sponet? Eller støvsuger? Og skulle det bli noe igjen der, så tar vel filteret seg av det?

Ja, det skal nok holde det ja.

Lokk med tappeskru var en god ide. Det er vel anbefalt å rengjøre filteret annenhvergang, så da halverer jeg sjansen for å knekke noen andre skruer Gliser vet du hva moment som skal være på disse skruene?
« Siste redigering: juli 22, 2010, 11:53:35 am av Ragge » Loggført

svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #29 på: juli 22, 2010, 13:34:19 pm »

Rengjøring av sil, (filter?) hver 5000 km holder i massevis.
Moment finner du i tabell. En god regel er ikke å bruke skralle på disse dimensjonene. Tenk tiltrekking med skrujern. Og i flere runder når de sitter flere rundt lokk. Bruk permatex tetning eller tilsvarende på pakning. Disse skruene skal ikke gjøre annet en å holde pakning og tetning.
Bruddgrense? sett en bolt i stikka å dra til med momentnøkkel.
Det er bedre at bolten ryker en aliminiumen.
« Siste redigering: juli 22, 2010, 13:36:45 pm av svenole » Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!