Mr. Empiboy
Supermedlem
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
|
« på: juni 24, 2010, 07:54:40 am » |
|
Har satt inn en 34 hester i 1958 bobla. Trang å få inn osv, men det gikk på et vis. Etter å ha fått koblet strømmen, varmebokser, gassvire osv kom jo for ca 1,5 uke siden det spennende øyeblikket der motoren skulle startes. Men den går dårlig uten bensin Tanken er full og etter litt triksing kommer nå også bensinen rennende ut røret baki motorrommet. Må nevnes at kran og slange under tanken er nytt, det lange røret igjenom tunellen er blåst rent. Fin "trekk" i dette også. Til slutt byttet jeg slangen bak og røret som går derifra til motoren. Har prøvd flere pumper jeg har hatt liggende men ingen orker å hente bensin å pumpe den videre opp til forgasseren. Siste nå ble å prøve en nyere pumpe som DagL hadde. Her var det slangekoblinger på både inn og ut røret. Derfor byttet jeg røret inn til motoren med et nytt kobberrør (for å slipe å kappe av ringen og mutteren på det gammle røret) og koblet på en slange. Trolig gjorde jeg først dette feil for nå sugde den i hullet jeg trodde skulle opp til gasseren. Byttet så om slangene og satte på en lang slange på det røret som egentlig skal til gasseren. Denne slangen satte jeg oppi ei flaske for å se om det kom noe ut...... Det gjorde det ikke. Koblet så av slangen fra tanken og der rant der fortsatt ut bensin men det rant ikke særlig mye før det stoppet.Så sugde jeg litt på slangen og det kom MASSE bensin (spytt hark!!). Altså får jeg bensin helt til pumpa men ikke igjenom pumpa og videre opp! Jeg har også sjekket pinnen som går ned i blokka. Denne står ca 9mm over bakelittforingen i nedre stilling og melom 13-14mm i øvre stilling. På de pumpene jeg har er det ca 8,5mm fra underkant av "foten" på pumpa og inn til armen som overfører krefter til membranen når den er i nedre stilling. Mao. skal også dette være riktig. Og pinnen treffer riktig på pumpa (testet med maling på pinnen). Etter å ha jobbet med dette flere sene kvelder sitter jeg nå å drømmer om konvertering til 12 volt og elektrisk bensinpumpe........ Men før jeg tar helt av kan jeg jo høre her om det er noen andre som opplevd lignende og kansje også vet hva som må gjøres?
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
|
« Svar #1 på: juni 24, 2010, 08:00:53 am » |
|
Må også nevnes at jeg i natt (!) gikk ut å skrudde av den nyeste pumpa. Satte så på en lang slange og puttet denne nedi ei full bensinkanne. Når jeg satte slangen på det røret jeg først trodde var "inn røret" og trykket inn "armen" i pumpa bare blåste den i kanna. Boble boble..... Når jeg derimot byttet om slangen så sugde den bensin og spyttet det ut av det andre røret. Derfor konkluderer jeg med at denne pumpa virker. Forøvrig den fjerde jeg har prøvd
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 4336
Bosted: Horten
Ække laft før du henger igjen på brosteinen
|
|
« Svar #2 på: juni 24, 2010, 09:01:53 am » |
|
Hei prøv å sett litt trykkluft på tanken jeg gjør det på biler som ikke vill suge og det hjelper alltid.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
Innlegg: 1848
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
|
« Svar #3 på: juni 24, 2010, 09:38:18 am » |
|
har du filter på slangen mellom tanken og pumpa må du ta av dette og sette det etter pumpa.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
|
« Svar #4 på: juni 24, 2010, 09:42:25 am » |
|
har du filter på slangen mellom tanken og pumpa må du ta av dette og sette det etter pumpa.
Har for tiden ingen filter på bilen. Gikk så fint uten forige sesong Hvorfor må dette eventuelt flyttes?
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
GamleNydal
Supermedlem
Innlegg: 659
Bosted: 2335 Stange
93011499
|
|
« Svar #5 på: juni 24, 2010, 09:55:29 am » |
|
har du filter på slangen mellom tanken og pumpa må du ta av dette og sette det etter pumpa.
Har for tiden ingen filter på bilen. Gikk så fint uten forige sesong Hvorfor må dette eventuelt flyttes? Før pumpa er det kun fall og ikke trykk.
|
|
|
Loggført
|
Bergrenner
93011499
|
|
|
elraso
Medlem
Innlegg: 136
Bosted: frogner ,,sørum
|
|
« Svar #6 på: juni 24, 2010, 21:09:36 pm » |
|
kanskje du har feil pinne under pumpa ,fins jo 2 forskjelige der vertfal den ene bittelitt lenger en den andre ..
|
|
|
Loggført
|
t1 56 soltak,, tlf 97729656
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #7 på: juni 24, 2010, 21:21:15 pm » |
|
Pumpene har et filter innvendig, det sitter under lokket på toppen som er skrudd fast under en 6 kant skrue. Sjekk om det ligger mye sand oppi der. Det skal også være en liten klaff som hindrer tilbakefall inni pumpa når den snur, sjekk at den er der, er hel og lukker skikkelig. Noen av pumpene har også en tilbakeslagsventil, den skal hindre at bensinen renner ned igjen og hender blir tett.
På bildet er det en slik ventil. (rosa pil) Bensin skal inn i røret (blå pil) og ut der slangen går. Mange har ikke denne ventilen, og da går slangen rett opp til forgasseren. Skruen på toppen er der filteret sitter. Det kan også være lurt å splitte pumpa for å se om membranet er helt. Skal se om jeg får spretta opp en pumpe og ta noen bilder. Kanskje det hjelper.
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
Innlegg: 6206
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
|
« Svar #8 på: juni 24, 2010, 23:33:37 pm » |
|
Tanken og innvendig sil (om den finnes) er sjekket. Er mye rart i gamle bensintanker etter 60 år...
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
tmatre
Supermedlem
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp
|
|
« Svar #9 på: juni 25, 2010, 07:38:39 am » |
|
Om membranen er helt tørr er det ofte klatt å få den til Jeg bruker å fylle noe bensin i "ut slangen" til pumpa, slik at membranen blir fuktig Har funket knall hver gang det :-)
|
|
« Siste redigering: juni 25, 2010, 09:34:25 am av tmatre »
|
Loggført
|
"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 4099
Bosted: Tønsberg
|
|
« Svar #10 på: juni 25, 2010, 09:31:29 am » |
|
For at sjekke pumpen på fastbacken tog vi slangen til bensinpumpen direkte fra en reservedunk med bensin. Dette gjorde vi MED et bensinfilter, Biltemas gennemsigtige, for at se om den sugede bensin ind i der. Da det var kontrolleret blev det til et på vip på begge karburatorer for at se om der blev fyldt bensin dertil også..
Bare et tips for at finde om feilen ligger i tanken og om bensinpumpen fungerer i bilen.
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
RødeBaron
|
|
« Svar #11 på: juni 25, 2010, 12:49:24 pm » |
|
en tanke slo meg her, er luftinga på tanken tett kansje? prøvd med bensinlokket av?
|
|
|
Loggført
|
original buddie Bugbuddies.no
|
|
|
|
perpioneer
Supermedlem
Innlegg: 895
Bosted: Arendal
|
|
« Svar #13 på: juni 25, 2010, 22:02:57 pm » |
|
har du filter på slangen mellom tanken og pumpa må du ta av dette og sette det etter pumpa.
Har lest flere steder at filter plasseres etter pumpa. Det var det også på den 1600 jeg har putta inn nå. For meg så skurrer det litt. Er ikke det beste å stoppe gørra før det kommer inn i pumpa? Og hvorfor er det ikke godt nok med det filteret som allerede er i pumpa? Og filteret i pumpa filtrerer på vei inn, ikke på vei ut. Er jeg helt på jordet?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #14 på: juni 26, 2010, 00:28:46 am » |
|
Funker helt greit å ha filteret før pumpa, jeg veit om to motorer i nærheten som har filteret før pumpa. Det har intet å si. Dessuten ser det jævlig ut å ha den mellom pumpe og gasser. Selv har jeg ikke filter.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
Innlegg: 1848
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
|
« Svar #15 på: juni 28, 2010, 12:09:33 pm » |
|
har du filter på slangen mellom tanken og pumpa må du ta av dette og sette det etter pumpa.
Har lest flere steder at filter plasseres etter pumpa. Det var det også på den 1600 jeg har putta inn nå. For meg så skurrer det litt. Er ikke det beste å stoppe gørra før det kommer inn i pumpa? Og hvorfor er det ikke godt nok med det filteret som allerede er i pumpa? Og filteret i pumpa filtrerer på vei inn, ikke på vei ut. Er jeg helt på jordet? Neida sant nok lurest det. Og ja det skal visstnok fungere, jeg har bare vært utfor det ved flere anledninger at det ikke fungerer, og jeg har derfor sluttet å prøve om det fungerer, og det fungerer vel nesten alltid å ha det under tanken foran. Det er bare det at så lenge jeg bruker bilen mest for moro og ikke for show så er det greiest å komme til det bak i motorrommet, og filter vil jeg ha for jeg har fått stopp mange nok ganger pga dritt i gasser'n. Empi er vel ute i ferie/streik eller noe lignende..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|