desember 07, 2019, 06:55:14 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Tank uttak  (Lest 3478 ganger)
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5351
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« på: mars 04, 2008, 11:36:05 am »

Hei, jeg gjør litt research og har et lite spørsmål til dere; Hvis en ønsker å benytte en original tank men allikevel ha stor motor og kanskje også lystgass så blir det trange uttaket i tanken altfor snaut. Hva gjør en da? Finnes det et T uttak med 3/8 tilkobling på hver side og som passer de originale gjengene i tanken? Eller må man kutte og lodde på en kobling? Hvem kan isåfall gjøre dette?

Gjengene i tanken er vel M18 maskingjenger... hva nå en det betyr. Jeg suger med disse US målene og gjengene og har samtidig et ønske om å unngå en haug med koblinger for å få dette til.

På forhånd takk.

Mvh
BB

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #1 på: mars 04, 2008, 11:42:54 am »

Noe sånt?

http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1451
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5351
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2 på: mars 04, 2008, 11:49:25 am »

Takk for raskt svar, jeg har sett den der men hvor stort er 1/4" NPT outlet? Slangene vil være AN8 med 3/8 NPT koblinger.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Kormi
Seniormedlem
****
Innlegg: 368
Bosted: Oslo/Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #3 på: mars 04, 2008, 11:55:45 am »

1/4 inch er 7mm Blunker
Loggført
tekken
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Gjøvik


Klubbløs #003 www.proturbovw.com


Vis profil WWW
« Svar #4 på: mars 04, 2008, 12:27:57 pm »

Hallå Kalle,NPT rørgjenger går i følgende stigning:

1/8-gjengebor 8.5mm
1/4- -------- 11.0mm
3/8- -------- 14.5mm
1/2- -------- 17.8mm

AN (Army/Navy) koplinger har en egen størrelse skala.Du kan gå ut ifra at en AN-16 slange er 1" innvendig,videre da feks AN-8 er halvparten,altså 1/2" dvs 12.7mm.Skal sende over tabeller med størrelser av AN koplinger i 1:1 og alle andre mål du trenger når jeg kommer hjem.Tenker du kjøre AN-8 størrelse fra pumpe til gassere ville jeg hatt AN-10 inn på pumpa,sug bør alltid være større.Du kan plugge orginalt utløp for evt senere bruk og sveise inn en AN-10 han fitting ved siden av eller fjerne orginalt utløp helt.Du kan bestille en AN-10 weld in fitting eller så drar du på feks Tess kan du kjøpe en han kopling av stål i serien JIC for å sveise inn,disse er ikke målsatt i AN mål men er helt like.Vi høres..
Loggført

72 boble (8.59 og 263 km/t) (0-209km/t og 201m på 5.57 sek)
63 notch
67 fastback
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5351
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #5 på: mars 04, 2008, 13:44:12 pm »

Igjen takk for glimrende tilbakemelding. For en gassermotor så vil jeg tro at AN8 er mer en tilstrekkelig for motoren og for bensinleveranse til lystgassen. Jeg snakker da selvsagt om to separate system. Enig?

Så hvis begge systemene er AN8 med 3/8 koblinger hele veien hva vil da være den beste løsningen ut fra tanken? Å lodde/TIG sveise en male plugg for deretter sette på en T eller vet du om det finnes en T med "sveisevennlig" tilkobling i "tank" enden. Eller enda bedre, med 18mm maskingjenger - da blir det plug, screw and play. Marty Staggs har en fitting som en kan skru inn men denne er AN6 - vil det bety at den blir for trang? Og hvor mye lengre vil da en T bygge på denne? Marty sin ser slik ut;



* tank-6an.jpg (31.61 KB, 640x480 - vist 120 ganger.)
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5351
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #6 på: mars 04, 2008, 13:46:15 pm »

Eller finne en fitting med 8AN og sveise i tanken slik;

Hva mener dere? Eller hva sier du Stian? Og hva heter denne fittingen slik at jeg kan finne den hos f.eks Summit?

På forhånd takk!

Mvh
BB


* IMGP1519.jpg (184.45 KB, 640x480 - vist 132 ganger.)

* IMGP1522.jpg (173.36 KB, 640x480 - vist 154 ganger.)
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2746
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #7 på: mars 04, 2008, 15:01:31 pm »

Kan du ikke få sølvloddet den koblingen du trenger til riktig type mutter som passer inn på tanken? Gjort på 10min.
Erik loddet noe bensinkoblinger for meg i fjor. Da slipper du i alle fall å sveise i tanken.
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5351
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #8 på: mars 04, 2008, 15:10:02 pm »

Kan du ikke få sølvloddet den koblingen du trenger til riktig type mutter som passer inn på tanken? Gjort på 10min.
Erik loddet noe bensinkoblinger for meg i fjor. Da slipper du i alle fall å sveise i tanken.

Det kan jeg selvsagt nå som jeg vet at Erik gjør denne jobben, igjen mange takk for tipset! Og til fittingsekspertene - hva blir da riktig fitting hvis jeg ønsker et T stykke ut av tanken?

Ser det som en fordel å ikke sveise i tanken.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #9 på: mars 04, 2008, 16:16:52 pm »

Kanskje noe av det Kim selger kan hjelpe deg?
http://www.agdervwklubb.com/forum/index.php?topic=1115.0


* index.jpg (24.54 KB, 400x300 - vist 104 ganger.)
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5673
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #10 på: mars 04, 2008, 16:37:01 pm »

Det blir vel det samme om T stykket sitter rett under tanken eller i enden på slangen? Jeg ville satt inn to skikkelige i bakkant av tanken.
Loggført

Speed is no substitute for direction
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5351
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #11 på: mars 04, 2008, 16:44:04 pm »

Det blir vel det samme om T stykket sitter rett under tanken eller i enden på slangen? Jeg ville satt inn to skikkelige i bakkant av tanken.

Jeg har kanskje ikke formulert meg presist nok. Vi snakker to identiske system med to pumper og to 8AN slanger og to trykkregulatorer. Altså ikke en pumpe med en slange bakover og deretter til en T med to regulatorer.

Når en først har bestemt seg for å sveise uttak i tanken så er jeg enig i at en kan like gjerne lage to uttak i tanken istedenfor et med en T fitting.

Takk for svar.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5673
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #12 på: mars 04, 2008, 17:02:11 pm »

Jeg tipper det du ønsker med to separate system er å få mer bensin frem til motoren og lystgass systemet.
Da er flaskehalsen gjennomføringen inn i tanken, siden det ikke kommer ut mer bensin enn det det er plass i nippelen i tanken, selv om det går doble slanger med pumper bakover.
Loggført

Speed is no substitute for direction
tekken
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Gjøvik


Klubbløs #003 www.proturbovw.com


Vis profil WWW
« Svar #13 på: mars 04, 2008, 17:38:33 pm »

Først og fremst så er det innvendige målet til det orginale M18 fingjenge uttaket viktig hvis du vil prøve å gå for det.Du får ikke ut mere enn det minste hullet,bør da være like stort eller større enn en AN-10 stuss som er ca 12.2 mm innvendig (AN-8 stuss ca 9.8mm innvendig).AN-6 blir for lite ut fra tank.Skal du bruke regulatorer med retur,og hvor mye leverer pumpene?Jeg mener du trenger minimum AN-10 størrelse ut ifra tanken,alltid et hakk større på sug siden av pumpa.Tror en AN-10 ut ifra tank som fordeler seg ut igjennom en T eller Y til to AN-8 skulle gå bra,så klart enda bedre som JHU nevner med feks to AN-10 uttak til hver sin krets selv om det kanskje ikke er nødvendig.Blir det til at du sveiser inn AN-10 "han" stuss,kan du dra til TESS og kjøpe en i stål slik som den du har avbildet i skrustikka.Disse brukes til hydraulikk og heter JIC,har samme 37 grader kon som AN koplinger på slangesiden,men som regel BSP gjenger på gjengesiden og ikke NPT.Akkurat som på bildet så kapper du av BSP gjengene og sveiser/lodder koplingen til tanken.TESS sitt varenummer er 71611-08-10(AN-10 med 1/2" BSP gjenger).Blir det så du bruker orginal uttaket er det heller ikke no problem å lage en "custom" kopling etter hva som evt trengs.Kan hjelpe deg å lage eller skaffe det du trenger.
Loggført

72 boble (8.59 og 263 km/t) (0-209km/t og 201m på 5.57 sek)
63 notch
67 fastback
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5351
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #14 på: mars 04, 2008, 20:35:14 pm »

Mange takk for alle svar - da tar jeg turen til garasjen ikveld og måler innvendig diameter på en gammel tank jeg har liggende.

Takknemlig hilsen,

Kalle
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6124
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #15 på: mars 04, 2008, 21:34:35 pm »

Meget interssant dette her; jeg er i ferd med å legge opp nytt fuel-system til en 1835cc med EFI. Har fått anbefalinger på at 8mm kobber-rør er mer enn nok til tilførselen og 6mm røret kan brukes til retur, men man mener at det vil være en fordel med y-kopling i bunnen av tanken og ikke T, så derfor er jeg meget interessert i hva du kommer frem til her.

Roy
Loggført
n2o
Medlem
***
Innlegg: 159
Bosted:


Vis profil

« Svar #16 på: mars 04, 2008, 23:17:14 pm »

Litt på siden, men en AN-12 er 4 ganger større enn AN-6...... i areal.

Jeg hadde begge pumpene rett under tanken, med AN-8 tilførsel, og AN-6 ut...hadde også AN-6 i retur på begge anleggene med hver sin regulator.

Roar
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5351
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #17 på: mars 09, 2008, 19:12:23 pm »

Da har jeg tatt noen mål av det originale tank uttaket;



* Tank1.JPG (110.01 KB, 778x584 - vist 172 ganger.)

* Tank2.JPG (32.67 KB, 412x430 - vist 139 ganger.)
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
tekken
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Gjøvik


Klubbløs #003 www.proturbovw.com


Vis profil WWW
« Svar #18 på: mars 10, 2008, 19:04:15 pm »

Ca 12,5 innvendig tilsvarer AN-10,er jo stort nok.Siden du vil beholde det orginale uttaket og skal ha to kretser uten retur,vil vel en T eller Y på tank uttaket som går ut i to AN-8 fungere.
Loggført

72 boble (8.59 og 263 km/t) (0-209km/t og 201m på 5.57 sek)
63 notch
67 fastback
vwrc
Seniormedlem
****
Innlegg: 301
Bosted: Østfold


Vis profil

« Svar #19 på: mars 10, 2008, 23:49:38 pm »

Ca 12,5 innvendig tilsvarer AN-10,er jo stort nok.Siden du vil beholde det orginale uttaket og skal ha to kretser uten retur,vil vel en T eller Y på tank uttaket som går ut i to AN-8 fungere.

                  Glad Glad Hei ,,,,Vil det oxo si at AN 10 slange er ca 12.5 innvendig ? AN 12 da ? er AN 16 neste. eller finns AN 14 ? ? Hæ
Loggført
tekken
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Gjøvik


Klubbløs #003 www.proturbovw.com


Vis profil WWW
« Svar #20 på: mars 11, 2008, 00:06:46 am »

Ca 12,5 innvendig tilsvarer AN-10,er jo stort nok.Siden du vil beholde det orginale uttaket og skal ha to kretser uten retur,vil vel en T eller Y på tank uttaket som går ut i to AN-8 fungere.

                  Glad Glad Hei ,,,,Vil det oxo si at AN 10 slange er ca 12.5 innvendig ? AN 12 da ? er AN 16 neste. eller finns AN 14 ? ? Hæ


Ca 12,5mm er innvendig i AN-10 koplingen,AN-10 slangen i seg selv har større innerdiameter.AN-16 slange er 1" innvendig,AN-8 da ca 1/2" innvendig.Siden du ikke får mere gjennomstømming enn det minste hullet går du ut ifra port størrelsen når du skal finne riktig koplinger.Du får AN-3,4,6,8,10,12,16,20..
Loggført

72 boble (8.59 og 263 km/t) (0-209km/t og 201m på 5.57 sek)
63 notch
67 fastback
vwrc
Seniormedlem
****
Innlegg: 301
Bosted: Østfold


Vis profil

« Svar #21 på: mars 11, 2008, 12:05:00 pm »

 Glad Glad Takk for infoen ,,,, Jeg skal kjøre med 2 doble 51,5 IDA på en 2,4 liters motor . Hva er og anbefale på bensintilførsel ? AN 6 eller AN 8 ? Best og bruke trykkregulator med retur ? Tips på pumper og regulatorer ,,,,,,,, Øyerulling Øyerulling Øyerulling
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5351
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #22 på: mars 11, 2008, 12:08:23 pm »

Glad Glad Takk for infoen ,,,, Jeg skal kjøre med 2 doble 51,5 IDA på en 2,4 liters motor . Hva er og anbefale på bensintilførsel ? AN 6 eller AN 8 ? Best og bruke trykkregulator med retur ? Tips på pumper og regulatorer ,,,,,,,, Øyerulling Øyerulling Øyerulling

Mange har benyttet Holley Blåpumpe med Holley sin lavtrykksregulator. Fås kjøpt som et kit fra USA. 8-10mm rør eller AN6.

Pumpa leverer nok men bråker som et lite helvete.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Jøran Larssen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2055
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #23 på: mars 11, 2008, 12:15:10 pm »

Jeg valgte Holleys røde pumpe på min dragbil. Den røde gir 7 psi, og den blå gir 14 psi. Uansett valg, trenger du kun en regulator, og ingen retur. Hvis jeg ikke husker feil, tåler vel Weber gasserne maks 3,5 psi.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!