juni 08, 2024, 00:43:07 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Punkt sandblåsing  (Lest 4191 ganger)
Lene
Supermedlem
*****
Innlegg: 603
Bosted: Porsgrunn


Bobla mi! Forelska :)


Vis profil WWW
« på: juni 25, 2010, 09:33:39 am »

Føler jeg begir meg ut på livsfarlige tokter, er det bare å maskere og blåse i vei ?!
Noen med erfaring som vil dele litt elementere opplysninger om hvordan dette foregår?
Har kompressor, og kjøpte punkt sandblåser fra bil tema... tenkte å ta felgene ... mens de står på bilen........
Loggført

Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #1 på: juni 25, 2010, 09:55:27 am »

Da er jeg redd du blir en gammel dame før du blir ferdig. Punktsandblåseren er egentlig beregnet til å ta steinsprut og sånt småtteri. I tillegg til at du har en utfordring med lakkering/etterbehandling av felgene på bilen . Vent heller til vinteren og gjør det skikkelig, er mitt råd.
Loggført

Seaside VW Klubb
Rolf T. Kastenwagen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1043
Bosted: Skien


Rolf T. Kastenwagen


Vis profil
« Svar #2 på: juni 25, 2010, 11:08:04 am »

Prøv Lundedalelen Industriservice.
Jeg fikk sandblåst mine felger der og de ble veldig bra.
Loggført

VW 211 panel van (15. mars 1961) restaureringsobjekt
VW 11 C, De luxe sedan (1.august 1952) sliten bruksstand
Lene
Supermedlem
*****
Innlegg: 603
Bosted: Porsgrunn


Bobla mi! Forelska :)


Vis profil WWW
« Svar #3 på: juni 25, 2010, 11:59:19 am »

hehehhehehe det er sååå sant... detta tok tid! Tok dekka av bobla og la de på bakken og blåste i vei, fikk "rubba" de da, så slenger jeg på lakk og tar det sikkelig en annen vakker dag... ....

Men hvordan kan den saken her ta steinsprut? Flyr jo sand over alt, og tar jo et område MYE større en en steinspurt flekk? Bilen min har så mye steinspurtflekker (fregner) at jeg virkelig burde gjort noe med det... men tenker jeg kanskje lar noen proffe lakke hele bilen til neste sommer..
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #4 på: juni 25, 2010, 12:13:53 pm »

Hvis du kjøpte punktsandblåser så har den gummimunnstykker som du presser mot plata med rusten, før du trykker på knappen.  Da holder du griseriet til et minimum.  Blunker
Loggført

Speed is no substitute for direction
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #5 på: juni 25, 2010, 12:45:33 pm »

Det er også lurt å ha en rask plan med å lakkere/grunne så raskt som mulig etter sandblåsing. Blir fort "brune" hvis de blir liggende uten beskyttelse. Pulverlakkering er jo billig og svært bra på sandblåste felger!
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #6 på: juni 25, 2010, 19:26:32 pm »

Hvis du kjøpte punktsandblåser så har den gummimunnstykker som du presser mot plata med rusten, før du trykker på knappen.  Da holder du griseriet til et minimum.  Blunker

Nettopp det er vell hele poenget med punktsandblåseren, at du skal slippe sand overalt etterpå. Sett på et av gummimunnstykkene og press det helt inntil slik at ikke noe sand slipper ut.


Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Lene
Supermedlem
*****
Innlegg: 603
Bosted: Porsgrunn


Bobla mi! Forelska :)


Vis profil WWW
« Svar #7 på: juni 25, 2010, 22:28:35 pm »

hehehhehe i dag har jeg lært mye for å si det sånn  Blunker
hjelpes jeg har styra fælt...
Punkt sandblåsing er jo egentlig helt genialt!!!! Fått øvd meg på felgene i dag, slik at jeg kan angripe resten av bilen som proff! heheheheh Tenkt at jeg ikke skjønte det med gummi tutene... jaja... NÅ kan jeg det, TAKK  Gliser
Loggført

Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #8 på: juni 28, 2010, 11:56:25 am »

Punktsandblåsing er i og for seg ein effektiv måte å få has på (rust)bobler Blunker
Slik eg har erfart, er det største problemet å etterpå. Som regel er desse gamle bilane lakkert fleire gonger. Når ein då blåser seg inn på bart stål, og grunner (gjerne med 2k syregrunning) blir det eit "søkk" i overflata. Det betyr at alle fregnene blir 30-50 mm store sparkelklatter, med påfølgande sprøetesparkel og lakk.
Eg tok ca 150 steinsprang i trynet på min forrige T2 på 15min, og trur eg sparkla og slipte i ei veke....
Så tenk deg litt om før du blåser i gong. Sjokkert
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
Lene
Supermedlem
*****
Innlegg: 603
Bosted: Porsgrunn


Bobla mi! Forelska :)


Vis profil WWW
« Svar #9 på: juni 29, 2010, 17:46:23 pm »

Det er ikke mange lag med lakk på bobla mi så søkk er ikke noe problem, men riktig farge er... har koden og fått laget opp den men ble ikke helt likt...
Vi kan vel kalle denne sandblåsinga mi et illebefinnende, og den kommer nok ikke til å gjenta seg... var trøbblete og det er ikke såååå gøy å gjøre ting som ikke blir fint..  Tvilende

...kanskje bare prøve bittelitt i hjulbuen... men den punkt-tuten.... hiihiii  Gliser

Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!