april 27, 2024, 05:00:47 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Lakkere/restaurere i Polen, Litauen e.l.  (Lest 27947 ganger)
Tommeltott
Nybegynner
*
Innlegg: 9
Bosted: Sarp



Vis profil
« på: juni 26, 2010, 23:00:16 pm »

Sommerns prosjekt er en boble fra 1958, står demontert, men er komplett.
Denne skulle helst ha vært lakkert og ferdig restaurert til neste vår og av naturlige årsaker så har jeg sterkt vurdert å sende hele bilen til Polen, Litauen eller et annet "billig" land.
Vet ikke helt hvor jeg skal begynne, så da spør jeg enkelt og greit på detta forumet: noen andre som har gjort noe liknende? Noen som har et verksted å anbefale/fraråde? Noe annet lurt/billig (og det vanskligste: bra) å anbefale? Transport?
Loggført
Pitt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1278
Bosted: Oppdal


oppdal så klart


Vis profil
« Svar #1 på: juni 26, 2010, 23:35:44 pm »

Jeg har en kompis som kjøpte en opel a manta som det var en polakk som hentet hjemme hos han å den skulle rustsveises og lakkeres, så polakken satte igjen sin egen bil i garasjen til kompisen som sikkerhet men etter at bilen kom til polen så fikk han flere bilder som viste mere jobb enn det som polakken trodde til å begynne med så han måtte sende mere penger å det har skjedd flere ganger nå ,men nå har han mistet kontakten med vedkommende som skulle gjøre jobben så når han ringte sist fikk han beskjed om at mannen var død men det er muligens ikke sannheten , så jeg har ikke tatt sjanen på å sende bilen ut av landet , har også sett noen andre biler som har kommet tilbake som etter ett par år har fått noen skikkelige slipestriper ettersom sparklet har synket !


Pitt
Loggført

E ha kasta mange sånne !


Tlf 90834700
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2 på: juni 26, 2010, 23:41:49 pm »

Vurderer selv, har en kompis som har solide kontakter.
Viktig å ha en byggeleder du kan stole på, som følger opp.
Har du ikke et forhold til en slik, skygg unna.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #3 på: juni 26, 2010, 23:58:59 pm »

Vet om  en skulle gjøre det med en 411. Har ikke pratet med han på laaang tid, så vet ikke om bilen er sendt til polen/er ferdig eller om den står her hjemme. Men skal prate med han om ikke så alt for lenge og høre hva det ble til/er blitt til  Blunker

Men som Formula Vee sier, har du ikke skikkelige kontakter, så ville jeg styrt unna..
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #4 på: juni 27, 2010, 00:16:20 am »

Det finnes flinke og mindre flinke håndverkere i Polen som i Norge.. Kjenner folk som har fått utført lakkering, fornikling osv i Polen med glimrende resultat men har også eksempler på slett arbeid og biler som ser bra ut første sesongen men hvor slipestriper og synk i sparkel dukker opp etterhvert.
Som det nevnes over her, om du skal sende bilen avgårde så sjekk referanser og prøv å finne folk som andre nordmenn har brukt med godt resultat.
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
TURBO
Gjest
« Svar #5 på: juni 27, 2010, 08:02:13 am »

Skeptisk Sjokkert Har hørt mange røverhistorier om dette,der 8 av 10 ender med at eier står igjen med katta i sekken Gråter
Loggført
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #6 på: juni 27, 2010, 08:16:22 am »

Kan vi ikke heller bare dømme alle "polakker" over samme kam, og tro at de er røvere alle sammen. Vi nordmenn er jo ærlige og ryddige mennesker, som alltid vet best og gjør best arbeid...

Forresten, når jeg tenker meg om så vet jeg av en kar her oppe i trøndelag som sendte en KG nedover. Det merkeligste av alt var at bilen kom tilbake fiks ferdig, etter avtale. Eieren fikk vistnokk bilder av jobben som ble gjort underveis også, men det var sikkert et engangstilfelle...

Da har dere hørt om ett tilfelle som gikk bra da gutter, som dere kan fortelle om neste gang temaet kommer opp. Eller kanksje det ikke er like stas å fortelle røverhistorier med happy ending...  Osteaktig


 Kysser
Loggført

TURBO
Gjest
« Svar #7 på: juni 27, 2010, 08:18:14 am »

Men,bevare meg vel,bilen min ble lakkert i 2009,av en polakk,riktignok bosatt i Norge,kjempeflink kar,veldig fornøyd jeg.Det er bare det med å sende "juvelen" ut av landet,uten å ha full kontroll Tvilende
Loggført
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #8 på: juni 27, 2010, 09:34:48 am »

Denne her har jeg hørt mye bra om http://www.jancarfactory.com/     fikser "alt" til greie priser.
Det er en nordmann som driver firmaet og dytter håndverkerne i den rettningen de skal.
Har sett et interiør som eier var missfornøyd med etter tredjegangs jobb i Norge, hvorpå han sendte det hit og fikk et kjemperesultat.
 I tillegg var deler av interiøret som de ikke klarte å sy i Norge også perfekt.
Han var også skeptisk i starten og sendte derfor noen få deler som var rimelige å skaffe nye av i første omgang, hvis det skulle skjære seg. Men den jobben som dukket opp var så bra at det bare var å sende resten. Det ligger link med bilder på siden der.
Loggført

Seaside VW Klubb
Tommeltott
Nybegynner
*
Innlegg: 9
Bosted: Sarp



Vis profil
« Svar #9 på: juni 29, 2010, 20:51:13 pm »

Sendte mail til JanCarFactory og fikk til svar at han tok €28 for timen og beregna 500 timer på prosjektet, men etter min simple hoderegning så blir jo det €14 000 og det er jo over 110 000 NOK Sjokkert
Syntes ikke det var så billig, hadde kanskje regna med en 20 000 - 30 000 for jobben jeg Gråter
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #10 på: juni 29, 2010, 20:59:33 pm »

Hva er det du synes er mye? Timeprisen eller tiden det tar?
500 timer for å totalrestaurere en bil som ligger i deler er ingenting mener jeg. Proffer som jobber med en timepris på 220kr skal du lete lenge etter tror jeg. Om du vil ha 500 timer til 30.000 blir det 60kr timen. Og det finner du ikke, selv ikke i Polen...
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #11 på: juni 29, 2010, 21:11:54 pm »

Bruker ikkje 500 timar på å fiksa opp att ei bobla! Dersom du jobbar med den, og ingen andre vel og merka.. Det er gjort på tja ein månad dersom du jobber litt kvar kveld. eller so kan da vel begrensast til 2 veker om du jobber heile dagen, har kjøpt inn alt av deler på forhånd, har ledig lakkboks, eigna lokaler etc..

Eg ser på arbeidet som jacar har gjort og det er skikkeleg bra(på bildene ivertfall) sånt arbeid ville ha kosta minst 600kr timen her i landet..

Men eg kan jo ta jobben for deg, kun 100 000 NOK inkl moms,toll, skatt og avgifter Gliser Gliser
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Fredriksen
Juniormedlem
**
Innlegg: 58
Bosted: Kongsberg


Vis profil

« Svar #12 på: juni 29, 2010, 23:04:52 pm »

Bruker ikkje 500 timar på å fiksa opp att ei bobla! Dersom du jobbar med den, og ingen andre vel og merka.. Det er gjort på tja ein månad dersom du jobber litt kvar kveld. eller so kan da vel begrensast til 2 veker om du jobber heile dagen, har kjøpt inn alt av deler på forhånd, har ledig lakkboks, eigna lokaler etc..

Eg ser på arbeidet som jacar har gjort og det er skikkeleg bra(på bildene ivertfall) sånt arbeid ville ha kosta minst 600kr timen her i landet..

Men eg kan jo ta jobben for deg, kun 100 000 NOK inkl moms,toll, skatt og avgifter Gliser Gliser

Spørsmål:   Hvordan kan du si hvor lang tid det tar å restarere en bil uten å ha sett den?   

2 Uker?  Døgnet rundt da eller?   Eller var hele posten din ment som en spøk?    Burde ikke du hatt alle bila dine klare med den tidberegninga? Blunker
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #13 på: juni 29, 2010, 23:18:49 pm »

Spørsmål:   Hvordan kan du si hvor lang tid det tar å restarere en bil uten å ha sett den?   

2 Uker?  Døgnet rundt da eller?   Eller var hele posten din ment som en spøk?    Burde ikke du hatt alle bila dine klare med den tidberegninga? Blunker

Svar: Fordi da so og sei alltid er da samma som må gjerast på bobler med tanke på rust.. og somsagt, forutsatt att du har dei delene som mangler og trengst for å komplettera den(inkl alt nytt)

2 veker, ja nesten heile døgnet.. det har vorte gjort før, berre spør www.kustomcoachwerks.com

Hadde eg hatt 5-6mann i arbeid, pengar på bok, deler og utstyr i hus so skulle eg klart da eg og Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tommeltott
Nybegynner
*
Innlegg: 9
Bosted: Sarp



Vis profil
« Svar #14 på: juni 29, 2010, 23:27:48 pm »

Til bilens forsvar så er det nesten ikke rust på den, da den ble rustsveisa før den ble demontert og satt på låven.
Loggført
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #15 på: juni 29, 2010, 23:36:45 pm »

Spørsmål:   Hvordan kan du si hvor lang tid det tar å restarere en bil uten å ha sett den?   

2 Uker?  Døgnet rundt da eller?   Eller var hele posten din ment som en spøk?    Burde ikke du hatt alle bila dine klare med den tidberegninga? Blunker

Svar: Fordi da so og sei alltid er da samma som må gjerast på bobler med tanke på rust.. og somsagt, forutsatt att du har dei delene som mangler og trengst for å komplettera den(inkl alt nytt)

2 veker, ja nesten heile døgnet.. det har vorte gjort før, berre spør www.kustomcoachwerks.com

Hadde eg hatt 5-6mann i arbeid, pengar på bok, deler og utstyr i hus so skulle eg klart da eg og Blunker


5 mann i arbeid to uker med 12 timers dager er 600 timer, så da var ikke anslaget på 500 timer så ille....
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Fredriksen
Juniormedlem
**
Innlegg: 58
Bosted: Kongsberg


Vis profil

« Svar #16 på: juni 29, 2010, 23:40:35 pm »

Spørsmål:   Hvordan kan du si hvor lang tid det tar å restarere en bil uten å ha sett den?   

2 Uker?  Døgnet rundt da eller?   Eller var hele posten din ment som en spøk?    Burde ikke du hatt alle bila dine klare med den tidberegninga? Blunker

Svar: Fordi da so og sei alltid er da samma som må gjerast på bobler med tanke på rust.. og somsagt, forutsatt att du har dei delene som mangler og trengst for å komplettera den(inkl alt nytt)

2 veker, ja nesten heile døgnet.. det har vorte gjort før, berre spør www.kustomcoachwerks.com

Hadde eg hatt 5-6mann i arbeid, pengar på bok, deler og utstyr i hus so skulle eg klart da eg og Blunker


Litt forskjell på www.kustomcoachwerks.com og "Dersom du jobbar med den, og ingen andre vel og merka.. Det er gjort på tja ein månad dersom du jobber litt kvar kveld. eller so kan da vel begrensast til 2 veker om du jobber heile dagen, har kjøpt inn alt av deler på forhånd, har ledig lakkboks, eigna lokaler etc.. " 
Eller?   
 
Poenget er at med bil så er det ikke "bare å"  og "hvis atte" .
Greit at du evt skal sveise rust.  Men det er litt jobb etter det også....

Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #17 på: juni 29, 2010, 23:56:37 pm »

Jeg har lagt ned snart 200 timer i turbo roadsterprosjektet mitt, men den ser bare mer og mer ut som vrak.. (Jo mer du går til bunns, jo flere deler går av..) Klarer jeg å få bruks-bil ut av det med 300 timer til, er jeg rimelig fornøyd.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #18 på: juni 30, 2010, 06:38:50 am »

5 mann i arbeid to uker med 12 timers dager er 600 timer, så da var ikke anslaget på 500 timer så ille....

Ein reknar då ikkje kor mangen timar alle brukar tilsaman? dersom 5 stk er i arbeid so er det fortsatt berre ei tid dei brukar, ikkje fleire tilsaman..iogmed att dei 500 timane heilt sikkert ikkje er kun 1 mann i arbeid.?

DU jobbar eindel kval dag i ein måned so har du bilen ferdig iløpet av månaden og! og ved 20 timars arbeidsdag i to veker so har du den ferdig då og.

Men virkar som da kun er lakkering/montering som gjenstår sidan bilen er rustfri, og da e jo fort gjort
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #19 på: juni 30, 2010, 07:18:42 am »

Hvis en mann gjør 100% arbeid, vil 2 mann gjøre 160% ,  ikke 200%.
Sånn regnes det i arbeidslivet.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #20 på: juni 30, 2010, 07:33:51 am »

Så Kjell Roar da slå du av 40%rabatt da Øyerulling nå ern på jobb så er det 100% pr hode.

å Tislo han Pål Fredriksen har nok pussa opp et par biler han da Blunker
det er han som har gjort mesteparten på Gatebil Transporten Gliser
så han veit hvor mye jobb det er.
å når blir det neste prosjektet pål F?blir det noe luft Sjokkert
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Fredriksen
Juniormedlem
**
Innlegg: 58
Bosted: Kongsberg


Vis profil

« Svar #21 på: juni 30, 2010, 11:49:50 am »

Så Kjell Roar da slå du av 40%rabatt da Øyerulling nå ern på jobb så er det 100% pr hode.

å Tislo han Pål Fredriksen har nok pussa opp et par biler han da Blunker
det er han som har gjort mesteparten på Gatebil Transporten Gliser
så han veit hvor mye jobb det er.
å når blir det neste prosjektet pål F?blir det noe luft Sjokkert

Ja, Magne... når jeg kommer over noe gammalt og fint :-)
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #22 på: juni 30, 2010, 15:37:45 pm »

5 mann i arbeid to uker med 12 timers dager er 600 timer, så da var ikke anslaget på 500 timer så ille....

Ein reknar då ikkje kor mangen timar alle brukar tilsaman? dersom 5 stk er i arbeid so er det fortsatt berre ei tid dei brukar, ikkje fleire tilsaman..iogmed att dei 500 timane heilt sikkert ikkje er kun 1 mann i arbeid.?

DU jobbar eindel kval dag i ein måned so har du bilen ferdig iløpet av månaden og! og ved 20 timars arbeidsdag i to veker so har du den ferdig då og.

Men virkar som da kun er lakkering/montering som gjenstår sidan bilen er rustfri, og da e jo fort gjort

Tistlo, med ALL respekt: Dette har du ikke greie på.
Loggført
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #23 på: juni 30, 2010, 15:41:26 pm »

5 mann i arbeid to uker med 12 timers dager er 600 timer, så da var ikke anslaget på 500 timer så ille....

Ein reknar då ikkje kor mangen timar alle brukar tilsaman? dersom 5 stk er i arbeid so er det fortsatt berre ei tid dei brukar, ikkje fleire tilsaman..iogmed att dei 500 timane heilt sikkert ikkje er kun 1 mann i arbeid.?

DU jobbar eindel kval dag i ein måned so har du bilen ferdig iløpet av månaden og! og ved 20 timars arbeidsdag i to veker so har du den ferdig då og.

Men virkar som da kun er lakkering/montering som gjenstår sidan bilen er rustfri, og da e jo fort gjort

Det er jo antall timer som sammenlagt har blitt jobbet med bilen som teller! Satt på spissen så er det du mener at bilen er klar på 10 timer om 50 mann jobber ti timer hver? Men like fullt har det blitt lagt ned 500 arbeidstimer på bilen (minus de timene man har skravlet sammen og tatt røykepauser osv osv...)
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #24 på: juli 01, 2010, 12:50:18 pm »

ja greitt, eg gjer meg ende over.... det er altso HEILT umulig å på pussa opp ei bobla på to veker.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #25 på: juli 01, 2010, 12:57:26 pm »

Neida, klart det er mulig. Antall timer som blir lagt ned i bilen er fortsatt omlag det samme som om du skulle gjort jobben alene, men fra man starter og til man er ferdig så kan det gjøres på to uker.
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #26 på: juli 20, 2010, 10:52:29 am »

Noen fra Jehovas Vitner her? De kan.
Skulle levere noen dører fra en vindusfabrikk. Når jeg kjørte forbi om morgenen en fredag, var grunnmuren støpt.
Klokken 14 samme dag etterlyste de dørene... Når jeg kom, var det 250m2 huset ferdig malt. Før jeg hadde kommet ut på veien igjen, begynte de å liste døra. De hadde det første møtet på søndagen.
Ja, alt går an med litt god organisering og nok ressurser. Det er ikke dårlig finish på en ukes "Overhauling" heller..
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #27 på: juli 20, 2010, 14:05:59 pm »

Én båt bruker seks dager over Atlanteren. Seks båter bruker én dag Glad

Anyways. Fullstendig restaurering er det noen som driver med, bl a Memminger i Tyskland. De bruker 8-12 uker på en bil. Vet ikke om de er Jehovas Vitner, men det er mange som jobber på bilen.



Har selv gjort en full restaurering, og er helt nytt for meg at det kan la seg gjøre på "et par uker". Hva slags jobb gjøres da, i så fall?

Men til topic: Har en kjenning som fikk restaurert opp flere Mercedes SLer i Litauen. Det gikk veldig bra - topp arbeid og lav pris. Risikoen er imidlertid stor. Gjøres det her hjemme har man norsk rettsvesen og myndigheter på lag om man blir svindlet. Tror jeg ville holdt meg her. Det finnes flere firmaer som bruker utenlandske håndtverkere - bilen min ble lakkert av et norsk firma til fornuftig pris og med suverent resultat. Mannen som sparklet og sprøytet var fra Polen.
Loggført
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #28 på: juli 21, 2010, 09:42:57 am »

dersom man restaurerer en boble på 2 uker er vel man ganske garantert å få sig i sparkel/slipespor etter en stund. Er en fordel at sparkel/filler får satt seg skikkelig. Tror jeg heller ville ventet 8-12 uker eller mer, enn å fått restaurert en bil på 2 uker...
Loggført
Ole B
Seniormedlem
****
Innlegg: 423
Bosted: Lørenskog



Vis profil
« Svar #29 på: juli 21, 2010, 11:49:03 am »

Til alle dere som har prosjekter stående,da har dere god tid til å rekke SCC Gliser

Ole
Loggført

Tlf.95059839
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!