april 29, 2024, 22:45:31 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Problemer med 58-modell - fersking trenger tips  (Lest 11885 ganger)
henke
Nybegynner
*
Innlegg: 27
Bosted:


Vis profil

« på: juni 28, 2010, 03:19:46 am »

Har kjøpt meg en 58-modell-boble med det som skulle være en nyoverhalt motor. Det er dog to problemer:

-Bilen starter uten problemer med kald motor, men etter kjøring og med varm motor sliter jeg med å få start. Motoren må ofte kjøles ned en liten stund før den igjen starter som normalt.

-Ved varmt motor/lengre kjøring har motoren en tendens til å fuske ved gasspådrag, noe som tidvis fører til at motoren stanser opp. Har også observert gnister/røyk/ og hørt smell fra eksosanlegget. Ser at andre har hatt lignende problemer. Kan det være feiltenning/feil blandingsforhold? Sterk bensinlukt fra eksosanlegget.

Jeg er fersk på boble, men prøver å lære underveis. Tar også i mot tips til kompetente verksted i stavangerområdet. Er innstilt på å gjøre en del selv, men tror det er nødvendig med ekstern hjelp for å løse noen av disse problemene.

Takker for all hjelp!



Loggført
ole-mog
Supermedlem
*****
Innlegg: 651
Bosted: røyken (buskerud )



Vis profil
« Svar #1 på: juni 28, 2010, 07:21:50 am »

Hei. jeg hadde akkurat samme problemet når jeg kjøpte min første boble.
Jeg fikk justert stiften inne i fordeleren, og alt ble mye bedre. Det var løsningen for meg ihvertfall.
Åpningen på stiften skal være 0,40 mener jeg å huske.

Lykke til videre.

Ole
Loggført

--------------------------------
Røyken & Omegn Aircoolers.
--------------------------------

73`Bay
62`T1 1200 Delux Beryllgrønn
73`1303s
61`råtte
69`original

Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #2 på: juni 28, 2010, 08:04:44 am »

Sett forgasser til standardinnstilling og ta utganspunktet derfra(2,5 omdreininger ut fra bunn på skruen). Kan virke som om blandingen er litt rik. Får nok litt for mye bensin når den er varm. Justering av tenning er også lurt som det nevnes.
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #3 på: juni 28, 2010, 08:25:02 am »

Sjekk/juster ventilene også.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Hølby
Supermedlem
*****
Innlegg: 1631
Bosted: Gan


Originalt er kult!


Vis profil
« Svar #4 på: juni 28, 2010, 12:13:40 pm »

Hadde noen problemer med min 58 modell, se tråd: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,24362.0.html

Løsningen ble ny stift med 0,4 mm åpning - perfekt etter dette.
Loggført

Mobil: 90828000
Hølby: 1958 Folkevogn m/piler
Basse «The bastard»: 1959 Ragtop med oval bakrute og litt annen gatemix
Høyby: 1969 T2 Dobbeltkabiner m/kapell
T3 Gipsy Camper 1985
OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #5 på: juni 28, 2010, 14:42:53 pm »

Er det motor med løs eller fast dynamofot. Er det med løs dynamofot, er dette typisk problem med støtstanga/ pinnen under/til bensinpumpa... Forklarer mer om du har løs dunamofot.
Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
henke
Nybegynner
*
Innlegg: 27
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: juni 28, 2010, 18:46:13 pm »

Takker for svar! Jeg skal sjekke hva slags dynamofot motoren har. Er usikker på detaljene, fikk bilen i går. Skal få gått over de delene dere nevner i løpet av et par dager.

I dag har jeg tatt ut platene i dørene for å få vindusheisene til å fungere. Har prøvd å olje drivverket, men foreløpig er de like vrange. Virker som det er noe som kiler seg fast, uten at jeg har klart å kjenne hva det er. Noen som har opplevd lignende?

Har også startet en tråd om bilen i prosjektgarasjen:
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,25611.0.html
Loggført
vw56
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1567
Bosted: Darbu


Rust is not a crime..


Vis profil
« Svar #7 på: juni 28, 2010, 19:26:42 pm »

Er det motor med løs eller fast dynamofot. Er det med løs dynamofot, er dette typisk problem med støtstanga/ pinnen under/til bensinpumpa... Forklarer mer om du har løs dunamofot.
den motor du har i bilen din er med løs dynamofot, ser jeg på bildene av bilen. og du skal oxo egentlig ha røde baklys som er mindre enn de som sitter der...

lykke til videre med bobla
Loggført

Erik Andersen 3322 Darbu
tlf: 46813220
----------------------------------------------------------

Røyken og Omegn Aircoolers

Arrangement Ansvarlig




------------------------------------------------------------------------------
1967 Notchback
1989 Transporter syncro bruksvogn Solgt
1969 Variant Solgt
1956 Oval Solgt
1973 1303S SOLGT
OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #8 på: juni 29, 2010, 16:42:48 pm »

Det som skjer er at pinnen som driver bensinpumpa utvider seg i varmen. Pinnen føres frem i en sylinder av bakelitt. Skru av bensinpumpa ( to mutre) ta forsiktig opp pinnen og puss den godt med smergelpapir for hånd. Sett alt på plass og vips er motoren ok igjen Glad
Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #9 på: juni 29, 2010, 20:52:57 pm »

Jeg har god erfaring med å polere denne "pinnen" med autosol. Men om det løser problemet ditt er uvisst, bare å prøve.
Lykke til!
Loggført
henke
Nybegynner
*
Innlegg: 27
Bosted:


Vis profil

« Svar #10 på: juli 04, 2010, 21:32:27 pm »

Da har jeg demontert bensinpumpa og pusset støtstanga, pusset stiften og justert åpningen til 0.40. Har også prøvd å justere forgasseren, men slik jeg oppfatter det er det kun tomgangsturtallet som påvirkes av å skru på den(...?)

Uansett er problemet ikke løst - motoren stopper fremdeles når den blir varm (vanligvis etter 10-20 kilometer) og vil ikke starte før den har kjølt seg ned.

Bilen går ganske bra med kald motor, så det er tydelig at problemet utløses av varmen.

EDIT: Jeg tar i mot tips om kyndige mekanikere i stavangerområdet som er interessert i å ta en titt/gi diagnose og eventuelt utbedre problemet.


 
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #11 på: juli 05, 2010, 08:08:01 am »

Prøv å justere ventilerne..  Glad

http://www.youtube.com/results?search_query=adjusting+valves+vw&aq=7
« Siste redigering: juli 05, 2010, 08:13:12 am av Jens-Ole aka 'Dansken' » Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #12 på: juli 05, 2010, 16:30:12 pm »

Ved å justera forgassaren justerar du ikkje berre tomgangen, men ogso sjølve blandinga. Smell i eksosen kan bety for lite bensin, men ogso feiltenning + for mykje bensin feks.
Ta å skru forsiktig skrua på sida av forgassaren heilt inn til den stopper, so ut igjen 2.5 omdreiningar.
Har du automatchoke? isofall juster den ved å løysa dei tre skruene rundt chokeelementet. so vrir du elementet til spjeldet sovidt er lukka, ved kald motor. Rens gjerne luftfilter og ha på ny olja.
Skru laus muttern under fordelaren, start motoren og vri fordelaren forsiktig rundt mens du gjer gass, etterkvart finn du ut kor den går reinast, finast. so skrur du på muttern igjen og koblar på ein turtellar på motoren. juster tomgangen ned til 850-950 omdr/min.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
henke
Nybegynner
*
Innlegg: 27
Bosted:


Vis profil

« Svar #13 på: juli 05, 2010, 19:14:12 pm »

Takk for godt svar! Dette skal jeg prøve så fort jeg er tilbake i Stavanger.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #14 på: juli 05, 2010, 20:52:18 pm »

Heller ikkje dumt å skifta bensinfilter, synst det ser veldig mørkt ut.
Og vist du ikkje skal bruka bilen på eit par dagar, so kanskje du vil demontera forgassaren, rensa og blåsa ut drit.. hjelper alltid Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #15 på: juli 05, 2010, 21:24:11 pm »

Coilen din kan være dårlig, og gir seg når den blir varm.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
tambur4
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Halden


Vis profil

« Svar #16 på: juli 08, 2010, 21:27:12 pm »

Har akkurat samme problem med min 1303 1600 med 2 x Zenith 32ndix.
(fusking når motor blir ordentlig varm, og veldig vanskelig å starte varm bil)

Forgasserne ble i dag justert på verksted, og fikk beskjed om at de var i god stand.
Har fortsatt ikke fått testet om det har blitt bedre.
Men har også fått forslag om avstandsstykker (isolasjon)
mellom forgasserne og innsuga. Dette vil forhindre at all varmen fra motor slår tilbake til
forgasseren som koker... (eller fordamper..?)
Loggført

VW 1303 BIG 1973 Sauer&Sohn
VW Golf Variant 1,9Tdi Sportline 2008
henke
Nybegynner
*
Innlegg: 27
Bosted:


Vis profil

« Svar #17 på: juli 27, 2010, 16:32:23 pm »

Takk for svar! Er det noen som har erfaring med slike avstandsstykker? Bilen er starter og sviver som et dyrt sveitsisk urverk både på tomgang og kald motor, men etter noen kilometer bak rattet kommer fuskingen som blir gradvis verre ved pådrag, helt til bilen nærmest ikke har fremdrift. Den starter nå fint selv på varm motor, men vil ikke gå skikkelig. Jeg begynner å bli litt i vilrede etter å ha byttet relevante deler og tilbragt mange timer i verkstedet med hodekløing og Haynes-boka. Dette har jeg gjort:

-Byttet og justert forgasser (PICT 34, så det viser seg at jeg har en nyere motor enn det jeg trodde)
-Byttet stift/tennplugger/kondensator, justert riktig (0,4)
-Nye pakninger mellom innsug/topper og forgasser/innsug
-Pusset ned stag i bensinpumpe
-Justert ventiler (jeg tror jeg må gjøre dette en gang til, var vanskeligere enn jeg trodde, så er usikker på om alt ble hundre prosent riktig)

Noen foreslo at coilen kan bli dårlig når den blir varm. Jeg har sjekket med strobe og det ser ut som om det kommer gnist selv når den er varm, men den er ikke veldig kraftig. Kan dette være utslagsgivende? Hvordan vurderer jeg om gnist er god nok?

Merker også at det er flere som har lignende problemer, og tar i mot tips om dere får løst det.
« Siste redigering: juli 27, 2010, 16:34:05 pm av henke » Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #18 på: juli 27, 2010, 17:22:17 pm »

Min tanke går til falskluft. Ser du har et vakumuttak på innsuget. Er dette tettet skikkelig?


* 1.jpg (124.73 KB, 800x533 - vist 293 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
henke
Nybegynner
*
Innlegg: 27
Bosted:


Vis profil

« Svar #19 på: juli 27, 2010, 17:27:13 pm »

Det er tettet med en slange som er plugget i enden. Det var slik da jeg kjøpte bilen. Er det bedre måter å plugge dette hullet på?
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #20 på: juli 27, 2010, 20:45:16 pm »

Var bare litt vanskelig å se på bildet om det var tettet i det hele tatt  Blunker
Var ute for en som ikke ville gå på tomgang ved varm motor, og da stod dette hullet åpent. Fikk greit med luft når choken var på, men når den gikk av fikk den for mye luft/mager blanding.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6108
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #21 på: juli 27, 2010, 22:09:37 pm »

Er blekket over eksosen tett og inntakt? Er alle gummitetningene rundt pluggene mot kjøleblekket ok. Er luftslangene fra viftehuset på plass? Tipper coilen blir for varm og kutter. Byttet du coilen?
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
henke
Nybegynner
*
Innlegg: 27
Bosted:


Vis profil

« Svar #22 på: juli 28, 2010, 00:41:40 am »

Jeg har ikke byttet coilen enda, men kommer til å gjøre det om ny overgang av drivstoffsystemet i morgen ikke gir noe resultat.
Squareback: Om du ser på bildet så antar jeg du meter de to store slangene fra viftehuset. De er festet ganske godt.
Loggført
tambur4
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Halden


Vis profil

« Svar #23 på: juli 28, 2010, 22:34:49 pm »

Skal få montert avstandsstykker på mine forgassere i morgen.
Tester ut i løpet av helgen..
Loggført

VW 1303 BIG 1973 Sauer&Sohn
VW Golf Variant 1,9Tdi Sportline 2008
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6108
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #24 på: juli 28, 2010, 22:45:49 pm »

Midtmontert forgasser ala std trenger i alle fall ikke avstandsstykker mellom innsug og forgasser...her er oftere forgasserising problemet -selv med norsk sommer! Mange forvarmingsrør har tettet seg med med årene. En kjenning har nettopp fått borret opp dette på sin 62 1200...Forøvrig en bil han kjøpte ny og fortsatt eier.
« Siste redigering: juli 29, 2010, 09:23:16 am av Squareback » Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #25 på: juli 29, 2010, 09:03:04 am »

Siden dette antagelig er en 1600, trenger jo de litt mer luft enn originale 1200. Ser at det er en liten glipe i kjøledekslene nede til venstre ned mot eksosen. Her vil den suge til seg luft som er oppvarmet. For å teste om det er varmen som er problemet, kan du sette et beger eller boks mellom, slik at motorlokket ikke kan lukkes helt. Ta en tur med lokket på "lufting" og se om problemet har endret seg.
Den store slangen som går inn på luftfilteret vil også suge varmluft viss spjellet inni luftfilteret står i "vinter" posisjon.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
henke
Nybegynner
*
Innlegg: 27
Bosted:


Vis profil

« Svar #26 på: juli 29, 2010, 19:20:49 pm »

Jeg stoppet for å se om motoren fremdeles fusker når motorlokket er fullstendig åpent. Selv når bilen står stille fusker den med varm motor når jeg gir gass i nøytral.
SveinT: Ser det ut som en 1600? Jeg er usikker på hva slags motor det egentlig er.

Jeg prøver å justere ventilene en gang til, hjelper ikke det blir det å bytte til elektrisk bensinpumpe. Føler jeg er i ferd med å slippe opp for alternativer.

Squareback: Kan det være en idé å ta ut forvarmingsrøret og blåse ut av det?
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #27 på: juli 29, 2010, 20:23:44 pm »

Rett under dynamofoten står motornummeret. Det begynner med litt bokstaver og de kan du finne igjen her for å se om det er en 1600 (1584ccm)
http://www.agdervwklubb.com/teknisk/MOTORMERKING.PDF

Viss 34 forgasseren hører til denne motoren bør det være en 1600  Glad
Forvarmingsrøret pleier være tettere enn at det bare kan blåses ut av. Tistlo har også prøvd: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,8632.msg231775.html#msg231775
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Notch67
Supermedlem
*****
Innlegg: 551
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #28 på: juli 29, 2010, 20:34:49 pm »

Hadde samme problem med en motor som tullet seg når den ble varm. Det viste seg å være fordelerlokket som hadde en "usynlig sprekk". Byttet det og problemet forsvant.
Loggført

Patina er for fattigfolk.
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6108
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #29 på: juli 29, 2010, 21:00:20 pm »

Tror ikke forvarmingsrøret er feilen her, men er innsuget iskaldt (rim!) kan det jo være problemet ditt Tette eller nesten tette forvarmingsrør som svært mange kjører med uten å vite det. I såfall det må borres opp og det er ikke lett uten å kappe, borre og sveise..hvor holder du til? Er jo mange ressurspersoner her på forumet som kan tenkes å ta en titt på motoren din. Har også vært mange lignende saker på forumet tidligere...bruk søkefunksjonen.
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!