april 29, 2024, 21:56:24 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Problemer med 58-modell - fersking trenger tips  (Lest 11884 ganger)
henke
Nybegynner
*
Innlegg: 27
Bosted:


Vis profil

« Svar #30 på: juli 30, 2010, 10:04:06 am »

Takk igjen for gode svar!
Jeg har sett gjennom en del lignende tråder og prøvd de tipsene som har vært der, men har foreløpig ikke funnet ut av det.
Squareback: Bilen står i Stavanger (hvor jeg er en del i sommer), men planen er å få den til Oslo (hvor jeg bor) etterhvert. Det fordrer dog at bilen sviver slik den skal, så om noen i området vil hjelpe er jeg ytterst takknemlig!
Loggført
magnusB
Seniormedlem
****
Innlegg: 300
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #31 på: juli 30, 2010, 10:20:07 am »

Om du ikke har gjort det:
1. Kjøp inn nye deler (Stift, rotor, fordelerlokk, tennplugger, tennpluggkabler, luftfilter, bensinfilter, olje, oljesilspakning, pakning til ventildeksler etc)
 2. Bytt deler og juster tenning, forgasser og ventiler i henhold til boka (Haynes e.l.) eller BugMe-videoene/youtube.

Er det fortsatt problemer da kan man begynne å feilsøke, men det er en fordel å eliminere alle vanlige feil på denne måten først. En slik service koster ikke all verden, men gjør som oftest underverker! Delene får du på mekonomen eller hos Jøran: http://www.vdub2you.com/shop/index.php?act=viewProd&productId=636
Loggført
henke
Nybegynner
*
Innlegg: 27
Bosted:


Vis profil

« Svar #32 på: juli 30, 2010, 17:27:18 pm »

En liten update: Rengjorde i dag oljesil, byttet pakninger til oljesil, justerte ventilene til 0.20 og rengjorde/sjekket bensinpumpa/staget.
Fremdeles ingen bedring. Har vel nå byttet det meste av slitedeler uten at det har blitt noe særlig bedre.


Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #33 på: juli 30, 2010, 17:34:52 pm »

Ventilane ska justerast til 0,15 på kald motor.

Kva er egentlig problemet? att den ikkje vil starta igjen på varm motor?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
henke
Nybegynner
*
Innlegg: 27
Bosted:


Vis profil

« Svar #34 på: juli 30, 2010, 17:48:48 pm »

Tistlo:
Det sto 0.20 i instruksjonsboka, men nå slår det meg at motoren min kanskje er nyere.
Problemet er at den fusker når den blir varm. Problemet starter etter 10-20 minutters kjøring, avhengig av utendørstemperaturen. Da blir fuskingen gradvis verre ved pådrag, helt til bilen nærmest ikke har drakraft. Lar jeg motoren kjøle seg ned en liten stund kommer jeg videre.

EDIT: Har også sprayet rundt i motoren med startgass for å se etter luftlekkasjer. Dette ga ikke utslag, og jeg konkluderte vel med at det som skal være tett er tett.
« Siste redigering: juli 30, 2010, 17:52:34 pm av henke » Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6108
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #35 på: juli 30, 2010, 18:07:45 pm »

Problemet her er relatert til andre ting enn om ventilene er justert 0.05 feil! 0.20 er riktig nok om dette er en 1200 motor før 63-65 eller noe i den dur ?. Blir for det for varmt under lokket bak kan bensinen koke, coilen kutte eller lignende. Prøv også en båttank om du er tvil om tull med bensinslanger og orginaltank... Ingen pumping på gassen ved starting av varm motor sier vel instruksjonsheftet ditt? Er problemene dine fortsatt tilstede prøv en annen forgasser og evt bensinpumpe...
« Siste redigering: juli 30, 2010, 19:53:49 pm av Squareback » Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #36 på: juli 30, 2010, 19:58:05 pm »

Din motor er vel ein 1300 ergo 0.15mm på ventilane.

Men sjekk tilstanden på vakumklokko di. napp av slangen oppe med forgassaren, vipp av fordelarlokket, so sug du i slangen og ser om det er bevegelse nedi fordelaren. vist ikkje so kan det henda vakumslangane dine er finito(nok att dei er morkne i endane) men klokka kan og henga seg opp. Sjekk og jordingen som er nedi fordelarn. Og om du fyrst har fordelarlokket av, ta eit sandpapir og brett det sånn att du har sandpapir på begge sider ogso dreg du det attogfram imellom stiften eitpar gongar so du får bedre kontakt der.
Sjekka bensintilførsel, kobl av bensinslangen som går opp til forgassaren og rek den nedi ei flaska, so nappar du av coil ledningen(sånn att den ikkje får tenning, og ikkje vil starta) ogso drar du motoren rundt eitpar gongar på startaren. då skal du etter ikkje so mange omdreiningar allerede begynna å få eindel bensin i flasko.
Prøv å skru ut ein plugg og sjekk tilstanden.. om den er veldig sota, eller oljete.. skru ut alle og børst dei med ein stålbørste so inn igjen. ver obs på tenningsrekkefølga på ledningane.
Prøv å skift coilen med ein an, eller ein ny..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6108
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #37 på: juli 30, 2010, 20:30:10 pm »

Er det gummipakning/tetning mellom motoren og bakplaten? Kan man se eksosanlegget direkte i glipen (på noen cm) mellom motor og karosseri?
« Siste redigering: juli 30, 2010, 20:46:59 pm av Squareback » Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #38 på: juli 30, 2010, 21:16:27 pm »

Har ikke lest tråden, men alikevel. Er tenningsledning, stifter, kondensator, plugger skiftet og ventilene er riktig justert osv. så er vel tiden kommet for bensintilførsel-rør, tank og pumpe. Så var det å prøve med ny coil og en forgasser som virker. Ikke i mål da, få hjelp av en som kan sakene.
Lykke til.
Loggført
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #39 på: juli 30, 2010, 21:39:16 pm »

Har ikke lest tråden, men alikevel. Er tenningsledning, stifter, kondensator, plugger skiftet og ventilene er riktig justert osv. så er vel tiden kommet for bensintilførsel-rør, tank og pumpe. Så var det å prøve med ny coil og en forgasser som virker. Ikke i mål da, få hjelp av en som kan sakene.
Lykke til.
satt akkurat å leste gjennom dennetråden, det som slår meg først, er som svenole sier, KONDENSATOREN, den kan ved oppvarming slutte å fungere skikkelig, dermed vil det ikke bli god nok gnist over stiftene i fordeleren , kabelen mellon kondensator og stift kan og være dårlig  Glad lykke til videre
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
henke
Nybegynner
*
Innlegg: 27
Bosted:


Vis profil

« Svar #40 på: august 01, 2010, 15:03:37 pm »

Da er jeg et steg nærmere løsningen på problemet. Motoren går fint om jeg kjører med motorlokket litt åpent. Det tyder på at noe i motorrommet blir for varmt (coil/forgasser?)
eller rett og slett at det ikke er god nok kjøling. Kan det hende at motoren (1600) blir for varm i forhold til størrelsen på luftehullene over motorlokket?
Loggført
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #41 på: august 01, 2010, 15:30:07 pm »

Er viftereima alt for stram / slapp?

Sikker på at det er helt tett inni der nå da?
Loggført

henke
Nybegynner
*
Innlegg: 27
Bosted:


Vis profil

« Svar #42 på: august 01, 2010, 17:56:57 pm »

Viftareima virker ok. Hvordan tett mener du?
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #43 på: august 01, 2010, 17:57:52 pm »

Jeg kjører også med 1600 i en 62modell. Her endte jeg opp med å lage en liten "kloss" slik at jeg kan låse lokket med lufting på. Temperaturen på olja sank med 15-20 grader (Fra nærmere 100 til rundt 80). Hos meg er alt av deksler og pakninger på plass, men det var først med tilhenger opp lange bakker at jeg fikk litt tenningsbank viss lokket var helt lukket.
Er nok en grunn til at VW laget fler luftinntak i motorlokket, når de begynte med 1600  Øyerulling


* DCP_4533 (Large).JPG (73.44 KB, 1024x680 - vist 162 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #44 på: august 01, 2010, 18:05:04 pm »

Hvordan tett mener du?

For meg ser det ut til at den kan suge varm luft fra rundt eksosen gjennom disse hullene.
Skal være en pakning mellom motor og karosseri, og det lille hullet til venstre kommer av at det er brukt deksler som ikke hører sammen.


* 2.jpg (126.01 KB, 800x533 - vist 189 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #45 på: august 01, 2010, 18:34:59 pm »

Er det et hull der den store grønne ovalen er ? (åpning)
Ser ikke helt på bildene, men om dette er tilfelle, så har du feilen din der.

Hadde ikke den pakningen på bobla mi selv, var morknet vekk, så motoren ble sinnsyk varm,
altså.. du kunne ikke stikke huet inni motorrommet en gang!
    Ordnet seg 100% når jeg fikk inn pakning, slik at det ble tett.

Ikke undervurder varmen fra eksosen.
Loggført

Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #46 på: august 01, 2010, 20:58:50 pm »

Det lille hullet der er neppe noe stort problem, men tett det selvsagt gjerne hvis du kan.

Gleppa bakerst er derimot et større problem - her får motoren full anledning til å suge grundig oppvarma luft rett inn i motorrommet og vifta.
Loggført
tambur4
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Halden


Vis profil

« Svar #47 på: august 03, 2010, 20:08:40 pm »

Jeg har nå fått montert tykkere pakninger (avstandsstykker) mellom innsug og forgassere for å isolere bedre.
Kjørte den skikkelig varm i dag, men fortsatt problemer med å starte den rett etterpå når den er varm.
Måtte vente ca ett kvarter før jeg fikk start på den....
Loggført

VW 1303 BIG 1973 Sauer&Sohn
VW Golf Variant 1,9Tdi Sportline 2008
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #48 på: august 03, 2010, 20:36:20 pm »

Hva med den digre glipa ved reimhjulet?
Loggført

Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #49 på: august 03, 2010, 21:29:13 pm »

Hva med den digre glipa ved reimhjulet?

Den bør det så absolutt gjøres noe med. Det blir som å kjøre kjølevann som nettopp har vært innom sylindrene, rett tilbake til vannkappa...
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6108
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #50 på: august 03, 2010, 21:39:38 pm »

Hva med den digre glipa ved reimhjulet?

Den bør det så absolutt gjøres noe med. Det blir som å kjøre kjølevann som nettopp har vært innom sylindrene, rett tilbake til vannkappa...
Det er påpekt av ganske mange i tråden nå. Regner med at Henke gjør noe med dette..som er problemets kjerne.
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #51 på: august 03, 2010, 21:43:13 pm »

Hva med den digre glipa ved reimhjulet?

Den bør det så absolutt gjøres noe med. Det blir som å kjøre kjølevann som nettopp har vært innom sylindrene, rett tilbake til vannkappa...
Det er påpekt av ganske mange i tråden nå. Regner med at Henke gjør noe med dette..som er problemets kjerne.

Tror jeg tolket som at Tambur4 var den samme personen, derfor påpekte jeg det igjen, men leste meg nedover nå.... 

Så vi håper problemet til trådstarter er på vei til å bli løst i dette øyeblikk iallefall :3
Loggført

henke
Nybegynner
*
Innlegg: 27
Bosted:


Vis profil

« Svar #52 på: august 03, 2010, 22:00:20 pm »

Takker for gode svar. Det er riktig at det er flere gliper ned mot både motorhus og eksosanlegg. Problemet mitt er at jeg ikke har hatt mulighet til å sammenligne situasjonen i motorrommet med andre biler, og derfor har det tydeligvis gått noe tid før jeg oppdaget det som sikkert burde vært en selfølgelighet Glad
Noen som vet hvor jeg får tak i pakninger som passer?
Loggført
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #53 på: august 03, 2010, 22:04:11 pm »

Unneberg Bil har vel slikt. : )
Loggført

Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!