mars 28, 2024, 17:50:18 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: -61 Ghia coupe extreme makeover long edition  (Lest 8287 ganger)
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2082
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« på: november 28, 2007, 22:10:55 pm »

Ja får vel fortsette denne her og.....skjer ikkje så møje, jobbe ræva av meg for tiden, men bilen skal deles nå å parkere karosseriet. Her e begynnelsen


http://vw2you.com/cgi-bin/UltraBoard.cgi?action=Read&BID=24&TID=14209&SID=6859
« Siste redigering: april 02, 2008, 17:39:53 pm av Endre » Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2082
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #1 på: desember 28, 2007, 22:39:22 pm »

Fekk meg nogen timer i garasjen i dag å fekk skrudd ut alle bolter som holder bunn og karosseri sammen. Det måtte feires så ei øl va på sin plass. Det var ikkje mulig å rikke karosseri så da var det under bilen igjen for å studere grundigere hva som var årsaken til det. Hundgammel tectyl og annet guffe ble skrapet bort og etter hvert kom det til syne endel sveiser og gamle reparasjoner. Faktisk så mye sveiser og platebiter på kryss å tvers at det mangler ikke mye på at bilen e helsveist mellom bunn- karosseri. Så det var et skritt i feil retning. Ei ny øl va på plass og en liten tenkepause.
Tanken har streifa meg på å ikkje restaurere denne opp til 100% sånn som enkelte andre gjer, men sy den sammen og få den 100% teknisk. Det e mye platearbeid her etter hvert, mer enn eg hadde ventet ja.......ikkje noge nytt. det som e ulempen e jo at mye må lages for hånd. Utfordring ja. Så eg trenge nogen synspunkter, her e der nogen alternativ:

1. Lappe sammen karosseri , få den 100% teknisk og tut å kjør.....
2. Skjære bil i fillebiter, fjerne gamle reparasjoner, fikse alt etter boka og få den opp mot original stand så langt det er mulig.
3. Parkere bilen og finne en annen som er bedre i karosseri.

Alternativ nr 1 friste mest akkurat nå men det e jo et raskt og lite bra alternativ.
Eller ka syns dokk?
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4525
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2 på: desember 28, 2007, 22:43:19 pm »

Hvor mye (fri)tid har du?
Du ser jo hva Grelland holder på med.... :-) Det blir veldig bra, men det tar mye tid...
Hvis ikke, så er det vel bare sveise karossen skikkelig der det trengs, men ikke løfte av bunnplata...
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Gaute (alutig)
Supermedlem
*****
Innlegg: 527
Bosted: Florø



Vis profil
« Svar #3 på: desember 29, 2007, 16:52:55 pm »

Eg mener det blir helt feil, for

1. du kommer ikke til å bli fornøyd sjøl (gnager deg i bakhuet)

2. Du får ikke igjen i nærheten av alt du har lagt ut ved evt. salg (bilen har veldig liten annenhåndsverdi)

3. du mister motivasjonen underveis av den enkle grunn at ting blir jo bare "halvveis" uansett hva  du gjør..

gå for full pakke eller la vær.. just my 50 cents Blunker
Loggført
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2082
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #4 på: desember 29, 2007, 17:16:04 pm »

Stemmer.......går for alternativ 2. Så får gå i gang i et hjørne å kappe ut gamle reparasjoner slik at bilen kan deles.
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Gaute (alutig)
Supermedlem
*****
Innlegg: 527
Bosted: Florø



Vis profil
« Svar #5 på: desember 29, 2007, 17:33:39 pm »

godt å høre . Osteaktig
Lover deg moralsk støtte og klapp på skuldra underveis hvis du lover oss bilder Glad
Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4525
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #6 på: desember 29, 2007, 17:51:44 pm »

Hehe, kjør på Endre :-)
Hold oss oppdatert underveis da :-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #7 på: desember 29, 2007, 17:54:11 pm »

Kan gjerne være smart å dele opp i delmål så ikke all luften går ut av ballongen? Sette opp en grundig prosjektplan, med avkrysning etterhvert... Og som nevnt - dokumentere før/etter, det er deilig å kunne bla i et fotoalbum og se fremgangen. Stå på - vi er mange i samme båt!
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #8 på: desember 29, 2007, 19:51:06 pm »

bra du gikk for denne løsningen. kjipt å få en bil på veien som du vet ikke er bra, da er det bedre å bruke litt lengre tid, synes jeg i alle fall.

Lykke til, og hold oss oppdatert på fremdriften med bilder underveis.

Roy
Loggført
Håkon
Seniormedlem
****
Innlegg: 488
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #9 på: desember 29, 2007, 20:03:13 pm »

Fekk meg nogen timer i garasjen i dag å fekk skrudd ut alle bolter som holder bunn og karosseri sammen. Det måtte feires så ei øl va på sin plass. Det var ikkje mulig å rikke karosseri så da var det under bilen igjen for å studere grundigere hva som var årsaken til det. Hundgammel tectyl og annet guffe ble skrapet bort og etter hvert kom det til syne endel sveiser og gamle reparasjoner. Faktisk så mye sveiser og platebiter på kryss å tvers at det mangler ikke mye på at bilen e helsveist mellom bunn- karosseri. Så det var et skritt i feil retning. Ei ny øl va på plass og en liten tenkepause.
Tanken har streifa meg på å ikkje restaurere denne opp til 100% sånn som enkelte andre gjer, men sy den sammen og få den 100% teknisk. Det e mye platearbeid her etter hvert, mer enn eg hadde ventet ja.......ikkje noge nytt. det som e ulempen e jo at mye må lages for hånd. Utfordring ja. Så eg trenge nogen synspunkter, her e der nogen alternativ:

1. Lappe sammen karosseri , få den 100% teknisk og tut å kjør.....
2. Skjære bil i fillebiter, fjerne gamle reparasjoner, fikse alt etter boka og få den opp mot original stand så langt det er mulig.
3. Parkere bilen og finne en annen som er bedre i karosseri.

Alternativ nr 1 friste mest akkurat nå men det e jo et raskt og lite bra alternativ.
Eller ka syns dokk?


Jeg ville valgt nr 2, og brukt god tid. Du kan jo bruke varianten imellomtiden.
Hvis utfordringen blir tidsklemma, ville jeg solgt bilen. Brukt mere penger på ett bedre eksemplar. Du får alltids solgt bilen igjen.
Det er bedre å selge nå eller få samme pris etter x antall arbeidstimer.

Alternativ nr 1 : er bare feil....



Loggført

Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2082
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #10 på: desember 31, 2007, 13:35:15 pm »

Fekk meg nogen timer i garasjen i dag å fekk skrudd ut alle bolter som holder bunn og karosseri sammen. Det måtte feires så ei øl va på sin plass. Det var ikkje mulig å rikke karosseri så da var det under bilen igjen for å studere grundigere hva som var årsaken til det. Hundgammel tectyl og annet guffe ble skrapet bort og etter hvert kom det til syne endel sveiser og gamle reparasjoner. Faktisk så mye sveiser og platebiter på kryss å tvers at det mangler ikke mye på at bilen e helsveist mellom bunn- karosseri. Så det var et skritt i feil retning. Ei ny øl va på plass og en liten tenkepause.
Tanken har streifa meg på å ikkje restaurere denne opp til 100% sånn som enkelte andre gjer, men sy den sammen og få den 100% teknisk. Det e mye platearbeid her etter hvert, mer enn eg hadde ventet ja.......ikkje noge nytt. det som e ulempen e jo at mye må lages for hånd. Utfordring ja. Så eg trenge nogen synspunkter, her e der nogen alternativ:

1. Lappe sammen karosseri , få den 100% teknisk og tut å kjør.....
2. Skjære bil i fillebiter, fjerne gamle reparasjoner, fikse alt etter boka og få den opp mot original stand så langt det er mulig.
3. Parkere bilen og finne en annen som er bedre i karosseri.

Alternativ nr 1 friste mest akkurat nå men det e jo et raskt og lite bra alternativ.
Eller ka syns dokk?


Jeg ville valgt nr 2, og brukt god tid. Du kan jo bruke varianten imellomtiden.
Hvis utfordringen blir tidsklemma, ville jeg solgt bilen. Brukt mere penger på ett bedre eksemplar. Du får alltids solgt bilen igjen.
Det er bedre å selge nå eller få samme pris etter x antall arbeidstimer.

Alternativ nr 1 : er bare feil....





Har ikkje noge tidsklemme, tia bestemme eg sjøl. Det som satte meg i tenkeboksen var jo at her blir det myyyye mer arbeid med karosseri enn det eg såg for meg. Så satte eg meg ned på fredagskvelden med ei øl å leste gjennom tråden til Roy å ja det tok tid.......men etterpå tenkte eg at dette e jo ikkje en bil.......det e en karmann ghia. Det e drømmebilen. Som Roy sier at han blir jo aldri lei av å se på de linjene i en ghia. Å det e eg så enige i. Den coupeformen finnes det ikkje maken til. Å ka gjer me ikkje i dag for å oppfylle en drøm. Så dette prosjektet skal tas ned til siste atom og bygges opp til det som skal bli min ghia. Bilder skal dokk få underveis, men en ting kan eg ikkje love å det e tempoet som enkelte andre har. Godt nyttår :-)
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #11 på: desember 31, 2007, 15:23:56 pm »

BRA :-)

Og godt nyttår til deg også

Roy
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #12 på: desember 31, 2007, 16:06:48 pm »

Stemmer i her , høres ut som en god avgjørelse , linjene er det ikke noe galt med
(orginalt designet av en fyr på studebaker i USA , så KG og Ghia italia ...)
Exetner , et designgeni jobber fortsatt . Godt nytt år ..
Mvh
PS : Har org delekatalog fra -66 med div koder , fargekomb m.m.
Loggført
Eddi
Seniormedlem
****
Innlegg: 438
Bosted: Sandnes


Vis profil WWW

« Svar #13 på: desember 31, 2007, 17:45:39 pm »

Stå på pusen. Dette bler nok bra t slutt  Glad
Loggført

Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2082
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #14 på: januar 01, 2008, 16:16:07 pm »

pusen. Dette bler nok bra t slutt  Glad
Stå på pusen.

pusen?HæHæHæHæHæ
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2082
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #15 på: januar 04, 2008, 23:19:23 pm »

Har en fine fanger for hånd men e litt skeptisk da den e litt stygg på baksia. skal visst være nychrommet. meninger.....


* fanger1.jpg (199.6 KB, 1152x864 - vist 187 ganger.)

* fanger2.jpg (200.21 KB, 1152x864 - vist 204 ganger.)

* fanger1.jpg (64.47 KB, 1152x864 - vist 829 ganger.)
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #16 på: januar 05, 2008, 00:54:09 am »

Alt kommer jo an på pris, men den så litt skummel ut på baksiden, ja, men det er jo bare å sandblåse og lakke på baksiden. Kan selger garantere at den passer, da??
Loggført
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2082
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #17 på: januar 05, 2008, 10:08:57 am »

jo tenkte på å sandblåse baksiden men syns d var litt rart at dette ikke var gjort noe med siden den e nybehandlet. Prisant e 6K så d e ganske stivt ja. Hva mener du med passform?
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #18 på: januar 12, 2008, 16:21:37 pm »

Hei Endre
Fangerbiter til Ghia er dyrt ja , vet ikke om det var det jeg ville startet med .
Prosjektet ditt virker jo ganske omfattende og krever vel sine påkostninger ,
ellers lykke til ..(Fint at du går på med frisk mot )
Mvh
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!