april 27, 2024, 21:29:28 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ruting av bensinrør  (Lest 3098 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« på: mars 04, 2008, 20:45:55 pm »

Hei o store guruer.

Som man kaskje har sett av prosjekt-tråden min er bunnplata til Ghian hjemme i garasjen igjen, og jeg skal gjøre et par oppgraderinger mens jeg er i støtet.

Det ene er å legge opp bensinrør for EFI opplegget mitt.

Har endt opp med at et 8mm kobber-rør vil fungere som tilførsel, så bruker jeg det originale 6mm røret som retur.

Men hvor legger jeg det nye røret?

Har ikke noe tro på å legge det løst inne i tunnellen med de vibrasjoner etc som kan oppstå.
Har også hørt at kobber må klamres relativt tett for å unngå vibrasjoner og utmattelsesbrudd.

Tenkte meg en løsning med å legge det på utsiden av tunellen, men knekke til en enkel plateprofil som jeg legger rundt for beskyttelse.

Har heller ikke så lyst å legge røret under mtp fartsdumper etc.

Noen gode ideer?

Roy
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #1 på: mars 04, 2008, 21:30:22 pm »

Hei, Grelland - her er kanskje et tips:

Jeg trakk høyttalerledninger + et par ekstra ledninger for instrumenter gjennom tunnellen før jeg "lukket den igjen". Polstret dem med skumfolie (sånn hvit greie som man legger under parketten) for ikke å bli drevet fra vettet siden. Bilprodusentene har lenge brukt tilsvarene løsninger med skumplaststrømper for å hindre klirring og støy.

Ellers har guttebutikken noe tape-greier som kan surres rundt rør og ledninger også. Ulempen er kanskje at den er så porøs at den kan samle fukt? http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=85863.
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #2 på: mars 04, 2008, 21:49:18 pm »

Vet ikke om du kan gjøre dette i en Ghia, men i en boble kan man:
Ta røret inn i kupeen foran gjennom hullet til reservetank-røret. Evt. borre et nytt. Føre røret bort til innerskjerm foran for så å legge det bak forbi døra langs med kanalen. Jeg tok den ut bak gjennom varmerøret som ikke lenger er i bruk. Punktet fast et lokk på enden med et hull midt i. Røret kommer inn i motorrommet nederst på torpedoveggen. Selvfølgelig brukt skikkelige gummigjennomføringer og skrudd fast med sånne hver 20cm.
http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=76631
« Siste redigering: mars 04, 2008, 21:51:06 pm av JS » Loggført
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #3 på: mars 04, 2008, 21:56:24 pm »

Holder på med det samme i min Zwitter. Jeg funderte på å punkte fast festeklips på passasjersiden av tunnelen eksakt likt som bremserøret sitter på førersiden, og bruke samme type gummigjennomføringer som til bremserøret. Finnes det noen regler for å dra bensinrør inne i kupeen, feks ved teknisk kontroll før stripekjøring?
Loggført
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #4 på: mars 07, 2008, 21:39:22 pm »

ikke legg det under bilen....
Jeg brukte stålomspunnet slange som ligger forholdsvis løst inne i tunellen. ID=8mm og orginalrøret som retur.
Dersom du legger kobberrøret løst inni tunellen kan du jo tre på slangebiter eller hel slange som beskytter det mot slitasje og vibrasjoner. Dessuten kommer du til å feste det bak og gjennom girstanghullet og forran. det burde holde i kombinasjon med slangebeskyttelse.
orginalrøret har ikke så mange festepunkter det heller.
Loggført
tekken
Seniormedlem
****
Innlegg: 368
Bosted: Gjøvik


Klubbløs #003 www.proturbovw.com


Vis profil WWW
« Svar #5 på: mars 08, 2008, 18:55:16 pm »

Finnes det noen regler for å dra bensinrør inne i kupeen, feks ved teknisk kontroll før stripekjøring?


Japp,er strengt forbudt å ha i kupeen.
Loggført

72 boble (8.59 og 263 km/t) (0-209km/t og 201m på 5.57 sek)
63 notch
67 fastback
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #6 på: mars 09, 2008, 01:21:33 am »

Hvorfor ikke bruke moderne bensinslange i plast? Også går det an å gjøre som nevnt her, tre en bensinslange el.l utenpå for beskyttelse.

Jeg la en blå plastslange i ovalen. Fikk stripset den fast gjennom girstanghullet og bak i hullet til giroverføringen, noe mer enn det ble det ikke og jeg hørte aldri noe skrangling fra slangen. At det sikkert med stunder kunne slites hull i det uten beskyttelse, er ganske sikkert. Men da var jo vanlig bensinslange utenpå et godt tips.

Jeg kjøpte slangen hos Kvikk Tbg, Roy.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #7 på: mars 10, 2008, 10:28:00 am »

Jeg kappet opp et hull på 5x15 cm bak på høyre rammegaffel og kappet opp hullet bak for stillingen sik at jeg kunne tre inn et tykk vegget  hydraulikk rør. Det sitter nå fast under originale forsterkningene inne i tunnelen. Til slutt sveiset jeg igjen hullene jeg hadde kappet opp. Innvendig hull i røret er 12mm, og original røret skal få være retur.

   
Loggført

Speed is no substitute for direction
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #8 på: mars 10, 2008, 19:47:27 pm »

Jeg kappet opp et hull på 5x15 cm bak på høyre rammegaffel og kappet opp hullet bak for stillingen sik at jeg kunne tre inn et tykk vegget  hydraulikk rør. Det sitter nå fast under originale forsterkningene inne i tunnelen. Til slutt sveiset jeg igjen hullene jeg hadde kappet opp. Innvendig hull i røret er 12mm, og original røret skal få være retur.

  

Takker for innspill, men jeg fikk ikke helt med meg hvordan du festet det inne i tunellen...

Nå må jeg lakke bunnplata igjen på oversiden, så det er i og for seg greit å lage et par små åpninger langs tunellen for å legge inn noen klammer el.l. så kanskje det blir løsningen.

12 mm innvending blir jo i alle fall stort nok, da. hvordan tenker du å kople dette til pumpe i ene enden og gasser/sprut i andre ?? slange og slangeklemme?

Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #9 på: mars 10, 2008, 23:18:16 pm »

Røret sklir bare akkurat under forsterkningene som går på tvers inne i tunnelen. Det sitter spennt fast pga de svingene som måtte till for å få røret inn. Det vil bli sveiset på stusser i hver ende av røret.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #10 på: mars 10, 2008, 23:22:05 pm »

aha, så jeg kan bare tre det inn? så for meg å lage noen små åpninger, og så sette inn klammer hver 20 cm eller noe....

sveise? foklar...
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!