april 19, 2024, 23:48:40 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 21
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Endre's Engine  (Lest 171701 ganger)
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #210 på: januar 18, 2008, 10:30:27 am »

Dette blir så bra Endre! Morro å følge med Glad

Henger meg på det Kalle sier, sjekk vendehøyde på alle sylindre FØR du bestiller shims, slett ikke sikker det er likt, spessiellt ikke mellom høyre og venstre side.

Stå på Glad

Takk for hyggelige tilbakemldinger - det gir motivasjon Glad. Jeg skal absolutt sjekke alle før jeg bestiller noe - her overlates intet til tilfeldighetene.. Blunker
Når det gjelder om jeg har fått riktig sylindersett skal jeg måle pinnhøyden i stemplene for å få bekreftet dette - men jeg ser jo at den "barrel-spaceren" hos CB er 0.185" som tilsvarer 4.699mm, så tatt i betraktning at vi grovmålte ca 4.5mm positiv (eller blir det negativ?) deckheigt burde det jo begynne å ligne på noe med denne spaceren?
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #211 på: januar 18, 2008, 10:35:16 am »

Den dagen den motoren synger sin første stroker trall tror jeg kommer til å bli noe spesielt for både Endre og meg...
Etter utallige timer med fordypning, verkstedstimer og mye kaffe...
Selvsagt så blir første tur på dynoen også Meget spennende...

Er noe spesielt med å bygge sin første motor gitt.... Tror nok jeg kommer til å huske denne bedre enn min som er i planleggingen allerede....
Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #212 på: januar 18, 2008, 10:38:33 am »

Den dagen den motoren synger sin første stroker trall tror jeg kommer til å bli noe spesielt for både Endre og meg...
Etter utallige timer med fordypning, verkstedstimer og mye kaffe...
Selvsagt så blir første tur på dynoen også Meget spennende...

Er noe spesielt med å bygge sin første motor gitt.... Tror nok jeg kommer til å huske denne bedre enn min som er i planleggingen allerede....

Haha.. i går drakk vi første kaffekoppen i halv tolvtiden.. Satt på kaffe i 8 tiden - ble litt gira og glemte hele greia.. Osteaktig
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #213 på: januar 18, 2008, 10:42:39 am »

Endre, hvis du ikke hadde "b" stempler, men vanlige, hadde du ikke fått snurra motoren med stemplet på råden. Så det er nok riktig. Og det stemmer at du må ha shims med 84mm slag på "b" stempler.

Mvh Berger
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #214 på: januar 18, 2008, 10:49:26 am »

Endre, hvis du ikke hadde "b" stempler, men vanlige, hadde du ikke fått snurra motoren med stemplet på råden. Så det er nok riktig. Og det stemmer at du må ha shims med 84mm slag på "b" stempler.

Mvh Berger

Tusen takk for akkurat det svaret jeg håpet på  Osteaktig
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #215 på: januar 18, 2008, 11:05:02 am »

Ser meget bra ut dette her folkens!!

Et litt off topic spørsmål: Har noen prøvd å dreie av b stempler for bruk i motorer med 69 til 76 slag (skule "egentlig" ha vanlige stempler mao)? Hva er i så fall erfaringene? Man ville fått lettere stempler (lavere vekt på råder, stempler og ventilmekanisme er alltid av det gode) og smalere motor (kunne brukt kortere støtstenger - lavere fleks og mindre vekt, pluss bedre plass i motorrom). Hvordan funker de avdreide 85,5 stemplene i motoren din Berger?
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #216 på: januar 18, 2008, 11:31:10 am »

Ser meget bra ut dette her folkens!!

Et litt off topic spørsmål: Har noen prøvd å dreie av b stempler for bruk i motorer med 69 til 76 slag (skule "egentlig" ha vanlige stempler mao)? Hva er i så fall erfaringene? Man ville fått lettere stempler (lavere vekt på råder, stempler og ventilmekanisme er alltid av det gode) og smalere motor (kunne brukt kortere støtstenger - lavere fleks og mindre vekt, pluss bedre plass i motorrom). Hvordan funker de avdreide 85,5 stemplene i motoren din Berger?

Interresant spørsmål egentlig, men du mener vel å dreie av sylindre?
Mine avdreide stempler har fungert super i en sesong i alle fall Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #217 på: januar 18, 2008, 11:43:24 am »

det med endeslakk måling. så vil man alltid kunne "provosere" frem andre resultater avhengig av hvor mye kraft man bruker når man dytter schwungraden inn/ut.
hvor mye skal kraft man bruke??
jeg klare aldri å få det på 100 delen .

Helt enig i at det der var utrolig vanskelig å få nøyaktig, man må jo også dytte relativt hardt i svinghjulet og det skal ikke mye til før måleuret gir falskt utslag.. Vi klarte i hvertfall å ende opp med et rimelig stabilt resultat gjentatte ganger etter MYE prøving og feiling.
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #218 på: januar 18, 2008, 12:06:15 pm »

Fant et bilde av stempelet som vel bekrefter at det er B-stempler:
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #219 på: januar 18, 2008, 12:17:15 pm »

Det er B stempel ja Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #220 på: januar 18, 2008, 12:23:33 pm »

Ser meget bra ut dette her folkens!!

Et litt off topic spørsmål: Har noen prøvd å dreie av b stempler for bruk i motorer med 69 til 76 slag (skule "egentlig" ha vanlige stempler mao)? Hva er i så fall erfaringene? Man ville fått lettere stempler (lavere vekt på råder, stempler og ventilmekanisme er alltid av det gode) og smalere motor (kunne brukt kortere støtstenger - lavere fleks og mindre vekt, pluss bedre plass i motorrom). Hvordan funker de avdreide 85,5 stemplene i motoren din Berger?

På STD T-4 stempler er det vanlig å dreie de plane for bruk i Bilcross.
Det viktigste er at det blir nok gods igjen slik at stempele ikke smelter. Eventuelt tigge masse på undersiden.

Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #221 på: januar 18, 2008, 12:26:33 pm »

Det er B stempel ja Blunker

Jeg som trodde denne motoren inneholdt bare gode deler, så velger man andre sortering (B) på stemplene Osteaktig
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #222 på: januar 18, 2008, 12:29:03 pm »

Det er B stempel ja Blunker

Jeg som trodde denne motoren inneholdt bare gode deler, så velger man andre sortering (B) på stemplene Osteaktig

Åneida - dette er er en en skikkelig cheap-o engine, bare jallagreier.  Osteaktig
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #223 på: januar 18, 2008, 13:40:48 pm »

Ser meget bra ut dette her folkens!!

Et litt off topic spørsmål: Har noen prøvd å dreie av b stempler for bruk i motorer med 69 til 76 slag (skule "egentlig" ha vanlige stempler mao)? Hva er i så fall erfaringene? Man ville fått lettere stempler (lavere vekt på råder, stempler og ventilmekanisme er alltid av det gode) og smalere motor (kunne brukt kortere støtstenger - lavere fleks og mindre vekt, pluss bedre plass i motorrom). Hvordan funker de avdreide 85,5 stemplene i motoren din Berger?

Interresant spørsmål egentlig, men du mener vel å dreie av sylindre?
Mine avdreide stempler har fungert super i en sesong i alle fall Glad

hva er forskjellen på a og b stempler? sylindrene er vel like?
Loggført
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #224 på: januar 18, 2008, 13:49:40 pm »

Ser meget bra ut dette her folkens!!

Et litt off topic spørsmål: Har noen prøvd å dreie av b stempler for bruk i motorer med 69 til 76 slag (skule "egentlig" ha vanlige stempler mao)? Hva er i så fall erfaringene? Man ville fått lettere stempler (lavere vekt på råder, stempler og ventilmekanisme er alltid av det gode) og smalere motor (kunne brukt kortere støtstenger - lavere fleks og mindre vekt, pluss bedre plass i motorrom). Hvordan funker de avdreide 85,5 stemplene i motoren din Berger?

Interresant spørsmål egentlig, men du mener vel å dreie av sylindre?
Mine avdreide stempler har fungert super i en sesong i alle fall Glad

hva er forskjellen på a og b stempler? sylindrene er vel like?

Her er det lett å se; http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=555235  Glad
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #225 på: januar 18, 2008, 13:59:13 pm »

Forskjellen på a og b stempel er som vist på bildet Endre viser til at avstanden fra krysspinnen til toppen og bunnen av stemplet er mindre. Dette er jo for å kompansere for det lengre slaget slik at man ikke behøver shimse sylinderene(med utgangspunkt i 82mm veiv og std lengde på rådene).

Dvs bruker du et slikt stempel med 69 slag, må sylinderene dreies ned ca 6,5 mm.
« Siste redigering: januar 18, 2008, 14:05:08 pm av BERGER » Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #226 på: januar 18, 2008, 14:01:27 pm »

Når stempelet returnerer tilbake i blokka er det kritisk om den treffer "noe nedi der" B stemplene /for stroker er kortere i skjørtelengden . Stemplene er kortere ,
ergo mindre vekt også .
For motor over 78 slag må man gjerne til med lengre sylindre (type Jay Cee,
Autokraft , Pauter o.l
Finnes også Alublokker i dag med ønsket shimshøyde innalgt i støpinga .
Beetlebug: Har aldri mistet et svingjul og aldri brukt avdrager på det
Scat senterbolt med stor skive , en klikk med Loc 648 , thats it !
(Drar dog til bolten med ca 40 kg med momentnøkkel ! , eller som gutta i England gjør det ; noen ekstra fish & chips til middag og latmanarm)
Det viktigste er at alle har sin måte , og en er ikke nødvendigvis rett .

Mvh       
« Siste redigering: januar 18, 2008, 14:56:05 pm av Sonic » Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #227 på: januar 18, 2008, 14:07:08 pm »

Endre, hvis du ikke hadde "b" stempler, men vanlige, hadde du ikke fått snurra motoren med stemplet på råden. Så det er nok riktig. Og det stemmer at du må ha shims med 84mm slag på "b" stempler.

Mvh Berger

Tusen takk for akkurat det svaret jeg håpet på  Osteaktig

Husk også på at du har litt lengere råder enn std, så det må også kalkulereres inn Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #228 på: januar 18, 2008, 21:35:59 pm »

Nevn 1 fordel med løst svinghjul - bortsett fra lett montering/demontering.
Viser at vi alle har våre måter å løse dette på Ikke kritikk men !! forklar din påstand !! (Da forventer jeg en skikkelig en !!)
Mvh
   
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #229 på: januar 18, 2008, 22:29:18 pm »

Nevn 1 fordel med løst svinghjul - bortsett fra lett montering/demontering.
Viser at vi alle har våre måter å løse dette på Ikke kritikk men !! forklar din påstand !! (Da forventer jeg en skikkelig en !!)
Mvh
   

Sonic - det er ikke en påstand men et spørsmål.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #230 på: januar 18, 2008, 22:52:36 pm »

Kanskje dere skulle fortsette denne neste helg heller så vi ikke søpler til tråden for mye :-D
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #231 på: januar 18, 2008, 23:06:56 pm »

Enig , får hverken kunnskap eller glede av dette
Mvh
Loggført
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #232 på: januar 19, 2008, 13:35:35 pm »

Noen som kommer på noe mer jeg nå bør tenke på/gjøre/måle før jeg sender alle deler til avbalansering? Har jeg glemt noe?  Øyerulling
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
n2o
Medlem
***
Innlegg: 159
Bosted:


Vis profil

« Svar #233 på: januar 19, 2008, 20:14:27 pm »

Noen som kommer på noe mer jeg nå bør tenke på/gjøre/måle før jeg sender alle deler til avbalansering? Har jeg glemt noe?  Øyerulling

Kanskje du skulle måle svinghjulet, mhp kast. Mål både vertikal og horisontal.

Du har skjønt at det koster mye å bygge en god motor. Legger ved en link som viser hvor dyrt det kan bli hvis stemplene ikke holder mål.

http://www.nitrousbeetle.com/nyheterdetailE.asp?ID=83

Med dagens dollarkurs, kan det være lurt å vurdere andre stempler, samt få en stempel/sylindersats hvor du ikke trenger shimsing.

En annen link viser noen bilder og tekst fra min motor. Ikke like detaljert, men kanskje du finner noen tips.

http://www.nitrousbeetle.com/nyheterdetailE.asp?ID=94

mvh
Roar
Loggført

Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #234 på: januar 19, 2008, 20:34:15 pm »

Noen som kommer på noe mer jeg nå bør tenke på/gjøre/måle før jeg sender alle deler til avbalansering? Har jeg glemt noe?  Øyerulling

Kanskje du skulle måle svinghjulet, mhp kast. Mål både vertikal og horisontal.

Du har skjønt at det koster mye å bygge en god motor. Legger ved en link som viser hvor dyrt det kan bli hvis stemplene ikke holder mål.

http://www.nitrousbeetle.com/nyheterdetailE.asp?ID=83

Med dagens dollarkurs, kan det være lurt å vurdere andre stempler, samt få en stempel/sylindersats hvor du ikke trenger shimsing.

En annen link viser noen bilder og tekst fra min motor. Ikke like detaljert, men kanskje du finner noen tips.

http://www.nitrousbeetle.com/nyheterdetailE.asp?ID=94

mvh
Roar

Takk for tips  Glad. Jeg vet at jeg ikke har kjøpt deler fra øverste hylle - og at det alltid finnes bedre og dyrere ting, men det begynner å bli trangt i budsjettet  Øyerulling. Det som evt kan vurderes er vel lange sylindre fra jaycee - vil disse i såfall fungere greit sammen med Mahle stemplene? Dette er jo også en motor som kommer til å se svært lite stripekjøring..
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #235 på: januar 19, 2008, 20:44:05 pm »

De vil passe fint sammen med dine stempel , akkurat kjøpt et nytt sett .
Bruker Wiseco stempel nå (400$ ) pga. vekt /styrke , kjører jo med gass..
(NO2  har så rett )Shims er noe dritt ...
Har vært gjennom tråden din Endre og vet ikke om du  har satt hele longblokka sammen , Tenker på stempel/cyl klaring , ringgap o.s,v,
Så langt ser det kjempegodt ut synes jeg ..
Diskuter balansering med EBB på fredagen , den gutten er sinnsykt opptatt ...
Mvh
Loggført
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #236 på: januar 21, 2008, 15:50:42 pm »

Velvel - Har hatt fri i dag og fått gjort noen småting.. Startet med å måle ring-gap (etter å ha lest meg til hva det innebærer, takk for tipset Erich  Osteaktig)

Tar stempelringene av stemplene og putter disse i sylinder


Bruker stempelet til å presse ringen nedi så den sitter rett;


Og måler ring-gap med søkerblad


målte ringene i flere høyder i sylinderen for å se etter avvik, noe det ikke var. Alle ringene kom inn på følgende mål;
No.1 - 0.40mm
No.2 - 0.50mm.
Dette skal være veldig kurante verdier  Glad.
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #237 på: januar 21, 2008, 16:00:42 pm »

Målte også vendehøyde med mer nøyaktig utstyr enn før for å finne ut hvor mye positiv vendehøyde det er på hver enkelt sylinder. Begynte med å sette stempelet på null vendehøyde ved hjelp av deck-height verktøyet.


Når står altså stempelet fullstendig i kant med sylindertoppen. Rigget deretter måleuret på stempelet


Og leser lett av når stempelet vender på sitt makspunkt ut av sylinderen


Målene kom på følgende:
No.1 - +4.50mm
No.2 - +4.63mm
No.3 - +4.52mm
No.4 - +4.56mm

Dette blir verdifull informasjon ved shimsing av eksisterende eller kutting av lengre sylindre for rett kompresjon. Det heller forøvrig mot et sett Jaycee lange sylindre...  Gliser
« Siste redigering: januar 21, 2008, 16:04:06 pm av Endre D » Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #238 på: januar 21, 2008, 17:33:26 pm »

Forslag: selg hele satsen og kjøp lange JayCee sylindrer og JE stempler.
Det hadde ihvertfall jeg vurdert.
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #239 på: januar 21, 2008, 17:47:31 pm »

Da e ikkje måte på te mangen avanserte måleinstrument du bruka Glad
Men da e vell nødvendig Glad Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 21
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!