april 27, 2024, 19:41:02 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 18 19 [20] 21
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Endre's Engine  (Lest 172132 ganger)
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #570 på: august 24, 2008, 14:24:25 pm »

Hva med en gjettekonkurranse på dreiemomentet? Mer interessant i en motor som dette synes jeg...
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #571 på: august 24, 2008, 17:05:01 pm »

240 nm..
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #572 på: august 24, 2008, 17:37:50 pm »

Motor inspisert, og eg har ingenting å seie.

Fordi eg er mållaus..

 Sjokkert
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
vwfreak
Supermedlem
*****
Innlegg: 539
Bosted: Vigeland, Vest Agder



Vis profil
« Svar #573 på: august 27, 2008, 23:12:45 pm »

Gratulerer Endre med gjennomført bygge. Håper du får fine tall på denne, men stiller meg litt skeptisk til hjulspinn på de 3 første girene hvis ikke du har originalhjul. Selvfølgelig er denne råere enn hva jeg er vant til :-) Bruk god tid til å justere denne slik at den får gode arbeidsvilkår for mange problemfrie mil baki.
Loggført

Proud member of AGDERVWKLUBB
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #574 på: august 28, 2008, 06:45:16 am »

Gratulerer Endre med gjennomført bygge. Håper du får fine tall på denne, men stiller meg litt skeptisk til hjulspinn på de 3 første girene hvis ikke du har originalhjul. Selvfølgelig er denne råere enn hva jeg er vant til :-) Bruk god tid til å justere denne slik at den får gode arbeidsvilkår for mange problemfrie mil baki.

Takk for det Kim. Om den spinner på de tre første hele dagen tviler jeg vel på, men den virker frisk og fin for en nybegynner  Gliser (jeg er ikke vant til noe halvrått engang, så jeg prøver å være edruelig mtp forventet effekt - jeg kjenner antakelig ikke forskjell på 140 og 200hk Rekker tunge). Justering er forøvrig et "work in progress", og det er ennå mye å gå på før det er perfekt..
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #575 på: august 28, 2008, 08:39:49 am »

Apropos justering..
Jeg har hatt et lite irriterende problem med motoren etter installasjon i bil, og det er at når motoren blir varm kryper turtallet opp og legger seg på 3000rpm (litt slitsomt i lengden... Øyerulling). Når jeg sluttmonterte motoren glemte/gadd ikke/orka ikke/slurva jeg med å sjekke flottørhøyden i gasserne (for nye deler er jo altid perfekte rett ut av esken, eller hur..?  Rekker tunge). Har søkt mye etter informasjon rundt måling at flottørhøyde i IDA forgassere, og det flyter ikke over av informasjon om temaet der ute.. I går fikk jeg uansett kikket på saken;

Bensinlukt i stua? Neiiiiida...


Her er toppen tatt av gasseren og de avgjørende delene kommet frem; nåleventilen i lokket og selve flottøren. De små kammerne i gasseren som vanligvis bare er tomme var fulle av bensin og pakningen var klissvåt..


For å kunne måle flottørnivået må flottøren holdes i rett høyde (som om lokket med nåleventilen satt på) og gasseren snus oppned sånn at flottøren kommer "opp". Høyden på ventilen skal være 25mm og dette var på spec. Flottøren skal så holdes på plass i kammeret i en høyde på 24.2mm og til det lagde jeg til en enkel plate med en settskrue justert til rett høyde:


Monteres på gasseren slik;


Når man så snur gasseren oppned vil flottøren hvile på settskruen, og jeg kan måle hvor langt flottøren kommer ut av kammeret;


Det finnes et eget verktøy til denne målingen som sikkert også er enkelt å lage selv, men jeg har ikke nøyaktig nok skjæreverktøy da det må være nøyaktig innenfor 0.5mm.

Flottørhøyden skal være innenfor 5.5-6mm og på begge mine forgassere var den nok nærmere 8-9mm (det sies at hvis man har så lite avvik som 0.5mm fra spec så har man problemer...  Øyerulling ) Nivået justeres ved å bøye på den lille messingtappen som treffer ventilen/skruen. Jeg satte mine til 5.7mm, så nå blir det spennede å se om det gir noe utslag på motorens oppførsel..
« Siste redigering: august 28, 2008, 08:44:18 am av Endre D » Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #576 på: august 31, 2008, 20:35:14 pm »

Velvel.. da er turtallsproblemet kurert og motoren har kjørt sitt første Street-legal stevne.

 Gliser Gliser Gliser

MORRO.

Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #577 på: september 02, 2008, 17:16:04 pm »

Utrolig artig, Endre! Dette er til stor inspirasjon for veldig mange, inkludert meg selv. Klør etter å skru motor, men får konsentrere meg om rustsveising først. Men til vinteren, kanskje?
Loggført
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #578 på: september 02, 2008, 18:45:40 pm »

Utrolig artig, Endre! Dette er til stor inspirasjon for veldig mange, inkludert meg selv. Klør etter å skru motor, men får konsentrere meg om rustsveising først. Men til vinteren, kanskje?

Tusen takk for det, det er inspirerende med hyggelige tilbakemeldinger og  Gliser. Vil absolutt anbefale et aldri så lite motorprosjekt i vinter!

Og her er beviset, it's alive!

« Siste redigering: september 02, 2008, 18:50:39 pm av Endre D » Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #579 på: september 02, 2008, 18:59:46 pm »

Du lot han få ta eit froskesprang først?  Gliser
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #580 på: september 02, 2008, 20:26:18 pm »

Ja.. og vant du? Osteaktig
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Fisk1
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Lillehammer/Gjøvik



Vis profil
« Svar #581 på: september 02, 2008, 23:04:03 pm »

Rett etter at bildet ble tatt skrelte bobla asfalten av jorda i reneste Flåklypa-stil og vant hele driten, eller hva? Osteaktig
Loggført

Altfor mange planer og altfor lite penger...
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #582 på: september 02, 2008, 23:04:54 pm »

selvsagt
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #583 på: september 03, 2008, 07:47:45 am »

Veldig imponert over både motor og bil Endre, og fett at du har begynnt å bruke den også Gliser

Lei meg for at jeg ikke fikk sett skikkelig på bilen din på SCC, og bare maste om andre ting Tvilende
Men det kommer vel flere anledninger.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #584 på: september 03, 2008, 08:05:00 am »

selvsagt

Freddy; Ja
Tistlo; Ja
Fisk1; Ja
Trond; Ja, selvsagt - that's racing!

 Osteaktig Osteaktig
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #585 på: september 03, 2008, 08:06:12 am »

Veldig imponert over både motor og bil Endre, og fett at du har begynnt å bruke den også Gliser

Lei meg for at jeg ikke fikk sett skikkelig på bilen din på SCC, og bare maste om andre ting Tvilende
Men det kommer vel flere anledninger.


Tusen takk for det Berger! Og ja, det vil nok bli rikelig anledning til å studere bilen på SCC '09  Gliser.
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
n2o
Medlem
***
Innlegg: 159
Bosted:


Vis profil

« Svar #586 på: september 22, 2008, 10:33:47 am »

Hei,

Har du fått bremset motoren enda?

Hvilken tid/toppfart fikk du på SCC (Hva veier bilen med fører)

Mvh
Roar
Loggført

Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #587 på: september 22, 2008, 11:30:20 am »

Hei,

Har du fått bremset motoren enda?

Hvilken tid/toppfart fikk du på SCC (Hva veier bilen med fører)

Mvh
Roar

Heihei,
Nei jeg har ikke fått bremset motoren ennå da dynamoen desverre har tatt kvelden, håper å få fikset dette innen kort tid..
Jeg kjørte ikke på SCC i det hele tatt grunnet noen tekniske utfordringer (manglende sikkerhetsbelter etc...), så eneste skikkelige test av bilen til nå var på nevnte street legal. Vet ikke hva bilen veier, men den må kunne kalles "fullvekt".. Komplett interiør, dempling/isolasjon etc, etc, alt er på plass.

EDIT: Bortsatt fra fangere da, selvsagt  Osteaktig
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
n2o
Medlem
***
Innlegg: 159
Bosted:


Vis profil

« Svar #588 på: september 22, 2008, 11:51:40 am »

Hvilken toppfart hadde du på street legal?
Loggført

Hansi
Supermedlem
*****
Innlegg: 521
Bosted: Ørskog


tlf: 949 72 075


Vis profil
« Svar #589 på: september 22, 2008, 11:54:00 am »

har snill dame du som lar deg mekke på kjøkkenbordet Osteaktig
Loggført

Member of the  Vintage VW-Club of Møre & Romsdal

67 t1-- 70 westy
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #590 på: september 22, 2008, 11:55:48 am »

Det har forøvrig også ankommet større venturier til gasserne. 37mm venturiene som står i gasserne originalt blir nå byttet ut til fordel for 40mm som nok skal passe totaloppsettet bedre. Tenningssystemet skal også til pers i løpet av vinteren. Malloryfordeleren har nå et to-stegs fjæroppsett som gir en ugunstig tenningskurve for denne motoren. Jeg kommer til å prøve grå/grå fjærer som er tried'n'true på denne typen motor, samt montere Mallory Hyfire AL2 digital tenning. Jeg kommer uansett til å prøve å få bremset motoren i sitt nåværende oppsett for å kunne "logge" eventuelle forbedringer - med tanke på forgassere og tenning. Tipper det er mye å hente her  Glad
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #591 på: september 22, 2008, 12:02:41 pm »

har snill dame du som lar deg mekke på kjøkkenbordet Osteaktig

Det har du helt rett i! (hun er forøvrig nå min tilkommende kone  Gliser)
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
ola
Seniormedlem
****
Innlegg: 282
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #592 på: september 22, 2008, 12:16:59 pm »

gratulerer!

bare innrøm det, motorprosjektet var bare for å sjekke om hun var en "keeper"   Rekker tunge
Loggført

Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #593 på: september 22, 2008, 12:54:29 pm »

Hvilken toppfart hadde du på street legal?

Etter litt frem og tilbake har jeg endelig fått tak i tiden min, dette er beste runnet;

Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #594 på: september 22, 2008, 13:21:00 pm »

gratulerer!

bare innrøm det, motorprosjektet var bare for å sjekke om hun var en "keeper"   Rekker tunge

Busted!  Osteaktig
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
n2o
Medlem
***
Innlegg: 159
Bosted:


Vis profil

« Svar #595 på: september 22, 2008, 14:10:39 pm »

Hvilken toppfart hadde du på street legal?

Etter litt frem og tilbake har jeg endelig fått tak i tiden min, dette er beste runnet;



Ok, en høy 13 på 402...tipper 170-175 hk jeg da..blir morro å se hvor mye mer du får ut når du får bremsa den.
Lykke til videre
Loggført

Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #596 på: september 22, 2008, 14:36:53 pm »

Ok, en høy 13 på 402...tipper 170-175 hk jeg da..blir morro å se hvor mye mer du får ut når du får bremsa den.
Lykke til videre

Tusen takk for det  Glad. Håper det er litt mer å hente - både på festet, tuning av motor og ikke minst sjåfør  Rekker tunge.
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #597 på: september 22, 2008, 14:43:21 pm »

Timeslip'n min fra SCC tilsa 8.2 på 201m, men der er det bedre grep og jeg kjørte med MH dot slicks...
Blir spennende å få dyno tall på begge disse :-D Og enda mer spennende å kjøre mot hverandre til neste år
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
n2o
Medlem
***
Innlegg: 159
Bosted:


Vis profil

« Svar #598 på: september 22, 2008, 16:09:25 pm »

Timeslip'n min fra SCC tilsa 8.2 på 201m, men der er det bedre grep og jeg kjørte med MH dot slicks...
Blir spennende å få dyno tall på begge disse :-D Og enda mer spennende å kjøre mot hverandre til neste år

Hva var toppfarten din?
Loggført

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #599 på: september 22, 2008, 22:23:24 pm »

Timeslip'n min fra SCC tilsa 8.2 på 201m, men der er det bedre grep og jeg kjørte med MH dot slicks...
Blir spennende å få dyno tall på begge disse :-D Og enda mer spennende å kjøre mot hverandre til neste år

Hva var toppfarten din?
Jeg hadde 165.5 på 402m
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Sider: 1 ... 18 19 [20] 21
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!