mars 19, 2024, 03:38:11 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 10 11 [12] 13
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Kidnapper-rægge prosjektet mitt:  (Lest 168020 ganger)
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #330 på: august 03, 2017, 11:16:28 am »

Byttet til den "nye" fordeleren, og nå har jeg fått start på motoren  Gliser
Skal laste ned div videoer om justering av forgasseren, så blir det justering, og montering av baklys + + +
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #331 på: august 04, 2017, 07:44:30 am »

Det er bra keep it up!
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5123
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #332 på: august 04, 2017, 23:37:33 pm »

Grættis med oppstart
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #333 på: august 08, 2017, 13:45:58 pm »

Jepp, artig å få liv i motoren igjen.
Skal lufte bremser, justere bakbremsene og koble ferdig baklyktene, så mangler det bare prøveskilt.
Da blir bobla flyttet til min garasje, så slipper jeg å kjøre 6-7 mil hver veg for å mekke  Gliser
Satser på eu-godkjenning i løpet av september, så får jeg se om det blir sesongbruk, eller om jeg selger bruksbilen og bruker bobla som helårs-bil.
Frister litt å ha den som bruksbil, med fancy bensinvarmer og greier,
og om jeg kjøper skikkelige vinterdekk, burde den funke fint vinter som sommer, og ikke minst, om det dukker opp noen problemer,
kan jeg fikse det selv, i motsetning til nyere biler  Gliser
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5123
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #334 på: august 08, 2017, 16:05:52 pm »

Hvis ikke veiene er fulle av det jævla saltet, så hadde jeg brukt den som helårsbil. Bare sørg for god tilgang på varmluft til frontruta.
Her er fin rustbeskytter http://www.fluid-film.com/
Selges av bl.a av http://www.osloantirust.no/.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #335 på: august 08, 2017, 16:07:43 pm »

Ikkeno salt her, med unntak av ut mot Bodø.
Har allerede eastwood understellslakk, og skal kjøpe skikkelig tectyl, så da takler den nok forholdene på veiene her i området  Gliser
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #336 på: august 09, 2017, 13:33:01 pm »

Hm, har litt trøbbel med elektronikken. Når jeg vrir om nøkkelen til hakket før startmotoren slår inn,
for å sjekke at alt av lamper og lys virker,
så ryker 30amp sikringen til startmotoren..?
Jeg har sjekket div ledninger, og montert krympestrømpe på en del av ledningene i sikringsboksen for å unngå at det blir noe kortslutning der.
Det samme har jeg gjort på alle kablene inni baklyktene, på lysbryteren, nødblinkbryteren og viskermotoren, men finner fremdeles ikke ut hvor problemet ligger.
Dette skjedde plutselig, hadde ikke problemer med kortslutning tidligere, og da jobbet jeg med å få liv i alle lyktene (de funker nå)
Kan dev være feilkobling i bremsevarsel-lampa? Eller kan det være noe i motor-rommet, i forbindelse med kobling til revers-bryteren på girkassa,
eller koblinger til coilen?
Aner ikke hvordan jeg skal finne ut av dette, så beklager litt dårlig forklaring av problemet.  Gliser

Ellers har jeg åpnet viskermotor-mekanismen, da viskermotoren gikk veeeldig sakte på høy hastighet, og ikke i det hele tatt på lav hastighet.
Fjernet gammel voksaktig grease, smurte opp på nytt, og renset alle kontaktflater,
nå funker den finfint  Gliser

Jeg har også et problem inni mekanismen i rattstammen, der jeg prøver å slå på langlysene, men da tuter fløyta..?
Kan det være noe som ligger inni der og kommer borti fløyte-koblingene?
Har hatt oppe og byttet blinklys-arma, og det er ganske trangt inni der, og ikke helt lett å montere det uten at armen til blinklys og armen til viskermotoren blir for stram, og man mister feelingen på hakkene mellom de forskjellige hastighetene på viskermotoren..

Anywho, tar en tur hjem nå, så tilbake i garasjen imorgen.  Glad
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #337 på: august 10, 2017, 16:31:34 pm »

Driver fremdeles på med feilsøking ang sikring som ryker.
Sikringen er på ledningen fra batteri og fram til sikringsboksen. (30amp)
Det er kun den som ryker, og ingen av sikringene i sikringsboksen.

Jeg har byttet sikringsholderen fra inline liten flatsikringsholder, til inline vanlig flatsikringsholder, og det hjalp ikke.

Det som skjer når jeg vrir om nøkkelen er:

Lyset for lading slår seg på i speedometeret, og bremsevarslingslampa slår seg på,
(disse to får strøm fra samme plass, og skal slå seg av samtidig, etter at motoren er startet)

så kommer det et "klikk" og 30amp sikringen er gåen.  Hæ

Lampa til oljetrykk slår seg ikke på, det gjorde den tidligere, før jeg fikk trøbbel med sikringen.
Oljetrykk-bryteren får strøm fra den blå ledningen, og den ser helt fin ut.

Kan det ha noe med dynamoen å gjøre?
Eller kansje solenoiden på startmotoren?
(Har akkurat tatt løs alle koblingene på startmotoren, og pusset alt reint, så det er god kontakt)

Jeg lurer også på om det kan ha noe å gjøre med baklyktene, da problemet oppstod mens jeg blandt annet koblet til disse.
Alle ledningene ser fin ut, og jeg har montert krympestrømpe på alle kontaktene, så de ikke skal forårsake noe kortslutning.
Nå stikker jeg ut og ser om det hjelper å rengjøre kontaktene på reflektorene, da disse var litt skitten..

Laster opp bilder av alt jeg har nevnt her nå, men tar litt tid pga treigt nett =)
« Siste redigering: august 10, 2017, 17:35:00 pm av FooZ » Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #338 på: august 10, 2017, 16:57:20 pm »

Bilder av koblinger til startmotoren (ledningen fram til sikringsboksen, rød ledning med svart strømpe, er koblet på rett plass, selv om det ser ut som den er koblet til samme kontakt som tykk kabel til batteri +)


* DSCN9573x.jpg (78.48 KB. 767x600 - vist 590 ganger.)


Jeg har koblet utenom regulatoren, og fikk tilbakemelding på forumet at det er koblet rett, om noen lurer på hvorfor den bare ligger der på dørken  Øyerulling


* DSCN9576x.jpg (52.57 KB. 800x348 - vist 610 ganger.)


Baklyktene har strømpe på alle kontaktene, så det ikke skal bli noe kortslutning, siden det blir litt trangt inni der når lykteglassene er montert.
(jeg løsnet reflektorene for å kunne ta bilde av ledningene, de har vært montert fast i lyktehuset fram til nå)


* DSCN9579x.jpg (68.58 KB. 800x497 - vist 588 ganger.)

Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #339 på: august 10, 2017, 18:29:33 pm »

Ok, da har jeg fått lokalisert hvor problemet ligger.
En eller annen plass inni rattstammen. Etter å ha koblet fra ledningene fra blinklys-arm, viskermotor-arm, og tenningsnøkkel,
og så koblet de til igjen, gikk det an å vri om nøkkelen uten at sikringen røk.
Jeg startet også motoren for å sjekke at det ikke hadde skjedd noe med startmotoren.

Men etter at jeg hadde vridd litt på rattet, var problemet tilbake igjen,
så nå skal jeg demontere og gå gjennom mekanismen inni rattstammen. urk urk  Gliser
Ikke helt glad i å mekke inni der, fort gjort at noe knekker med all den tynne/gamle plasten  Rekker tunge
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #340 på: august 10, 2017, 21:10:45 pm »

Mekanismen so vindusvisker-arma styrer, hadde åpnet seg inni rattstammen, og som følge av dette, har kontaktplaten til hornet blitt både knekt og bøyd.
Jeg har liggende en til vindusvisker-arm, som er knekt, men skal se om jeg kansje kan bygge noe av den og den jeg nå har tatt ut av rattstammen.
Men mest sannsynlig, må jeg bestille ny vindusvisker-arm, igjen, og antakelig også ny arm til blinklysene.

Jeg kan i det minste koble til tenning og blinklys-arma, og da funker alt som det skal, bortsett fra vindusviskeren,
så da er det mulig å kjøre bilen hjem, så lenge det ikke regner  Øyerulling



* DSCN9582x.jpg (63.49 KB, 800x523 - vist 571 ganger.)

* DSCN9583x.jpg (85.65 KB, 800x574 - vist 553 ganger.)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5123
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #341 på: august 12, 2017, 19:16:31 pm »

Godt du fant ut av problemet. Neste gang den 30 amp sikringen ryker kan du jo ta ut alle sikringene i boksen, så setter du inn en etter en til 30 amp ryker. Da har du funnet ut hvilken kurs som kortslutter. Men kanskje den 30 amp er litt liten siden den røyk før sikringen til viskeren røyk. Eller rart at sikringen til viskeren som er på 8 amp eller noe, ikke røyk før 30 amp sikringen. Men dette elekrogreiene er litt new age sience fiction for meg  Gliser
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #342 på: august 13, 2017, 14:13:57 pm »

Godt du fant ut av problemet. Neste gang den 30 amp sikringen ryker kan du jo ta ut alle sikringene i boksen, så setter du inn en etter en til 30 amp ryker. Da har du funnet ut hvilken kurs som kortslutter. Men kanskje den 30 amp er litt liten siden den røyk før sikringen til viskeren røyk. Eller rart at sikringen til viskeren som er på 8 amp eller noe, ikke røyk før 30 amp sikringen. Men dette elekrogreiene er litt new age sience fiction for meg  Gliser
Hehe, er ikke helt glad i elektronikk-relatert arbeid selv heller  Øyerulling Menmen, bestiller nye armer, både til vindusvisker og blinklys,
så burde det problemet være løst =)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #343 på: oktober 28, 2017, 23:33:03 pm »

Nå er nye rattarmer kommet i posten, til både blinklys og vindusvisker,
samt instrumenter og følere (oljetrykk og oljetemp) fra CSP, + + +

Så da blir det montering i midten av uka, og så snart felger er ordnet, og vinterdekkene er i boks, skal bilen flyttes,
så da mangler det bare å få den på eu-kontroll en gang før jul.
Om den går gjennom der, skal bruksbilen kjøres på dynga en gang før 2018,
så blir bobla ny bruksbil =P
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5123
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #344 på: oktober 29, 2017, 10:53:48 am »

fett.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5123
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #345 på: desember 02, 2017, 23:36:48 pm »

Kommet noe nærmere EU??
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #346 på: august 23, 2019, 08:02:19 am »

Har hatt en blogg-pause, men har gjort en del med bobla siden sist.
Flyttet ut i skogen og fikk egen garasje som såvidt har plass til en boble, så nå er det en liten spasertur fra stua og ned i garasjen,
mot 65km da bobla sto i garasjen til mamma  Øyerulling

Dette har blitt gjort siden sist:

Nytt forgassersett, Weber ICT 34 med empi-kit er montert,
men empi settet skal byttes til CB-performance eller Redline da det er bedre innsug og mekanisme til gasswire.

Nye dyser er montert i forgasserne, etter å ha lest denne bloggen:
https://www.wayoutwestie.com/running-weber-icts-on-a-vw-aircooled-engine/
Så det blir spennende å starte opp og ta finjustering av forgasserne.  Gliser

Ny coil og SVDA fordeler med vacuumslanger og tilbakeslagsventil er montert.

Bensintrykkregulator fra Malpassi samt nye bensinslanger/filter.

Overhaling av bremser bak, byttet all innmat.

Ny oljekjøler med vifte og separat oljefilter, blir montert i helgen.

Nye utløser-arm/lager i girkasse er montert.

Pluss en del andre småting som jeg ikke kommer på i farta.

Planen var å få bilen på eu-kontroll i Juli, men når forgasserne skulle monteres og motor startes, dukket det opp en del problemer:

Først viste det seg at jeg hadde hatt en liten lekkasje av bremsevæske da jeg skulle lufte bremsene,
som gjorde at bensinslangen under tanken hadde morknet og gått delvis i oppløsning,
så da rant bensinen rett gjennom tanken og ned på gulvet. Funny.

Ny slange ble montert, og bilen ble klargjort til start, meeeen.
Etter 20sek med starting uten tilkoblet coil (for å få oljetrykket opp) hørte jeg en mystisk lyd,
og det viste seg at det var full oljesprut under bilen.
Overgangen til den gamle separate oljekjøleren hadde montert to forskjellige slangefester,
der fester til utgangen (olje ut) fra motor hadde litt mindre diameter,
og etter noen år uten start/oljetrykk, ble den blåst rett av da oljetrykket økte.

Så da var det å finne hvor lekkasjen kom fra. Det så først ut som det kunne kommer fra sylindrene på venstre side,
men etter at jeg tok ut motor, fant jeg ut at det ikke var der problemet lå.

Etter å ha gått over oljekjøleren, fant jeg ut at jeg likegodt kunne bytte til en annen type,
og heller overhale og selge den gamle. Da ble det noen uker med venting på deler,
og de kom i posten på Onsdag, så nå er jeg igang igjen med å klargjøre for start.

Så om det ikke dukker opp noen flere problemer, blir det start/justering av motor i helga,
og prøveskilt ut i neste uke.

Kan oppdatere med litt bilder om noen dager, bor utenfor internett/mobildekning, så det blir litt sporadisk oppdatering her.



* DSCN6346b.jpg (60.19 KB, 532x600 - vist 464 ganger.)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #347 på: august 23, 2019, 09:00:30 am »

Jeg tenkte å spare meg for å investere i mer lakk, og heller forsøke å få gjort ferdig motivet med lakkrestene jeg har,
så nå har jeg lastet ned en del info om runer og bruk av runer/beskyttelses-segl under vikingetiden.
Så da blir det å skisse litt idèer og se hva som kan brukes. Vil helst ikke fise rundt med prøveskilt før motivet er klart,
ser liksom litt uferdig ut da.

Ellers gjenstår det montering av skjerm-pakninger, tilkobling av stereo samt volt/amperemeter turteller og oljetemp/trykk måler.
Trenger noen overganger for å få montert oljetemp/trykk måler, så det blir neppe gjort før eu-kontroll.

Har hatt førerdøra inne i sommer, da de nye pakningene gjorde det nesten umulig å få åpnet/lukket vinduet.
Så etter en sommer med varm lagring og med vinduet sveivet opp i forskjellige høyder,
ble pakningene tilslutt såpass rommelig at nå går det greit å sveive opp/ned vinduet.
Så døra samt høyre framsete skal monteres.

Ellers har jeg kun ett problem jeg ikke finner ut av:

Blinklys til høyre funker ikke. Katastrofeblink funker på alle blinklysene, og blinking til venstre funker,
så da ligger nok problemet i kobling av ratt-arm til sikringsboksen.
Europeisk boble med amerikansk ledningsnett og europeisk ratt-arm (har to typer)
Siden det er 1972 modell, ble denne løsningen brukt i kun ett år,
så det er ikke helt enkelt å finne blogger om dette.
Jeg skal gå over i helgen og se om jeg finner ut hva som er galt.

I forbindelse med dette
 har jeg funnet en dude som har lagt ut video om hele prosessen rundt bytting til nytt ledningsnett på sin 1972 1302.
Det er en amerikansk boble, så litt forskjeller er det,
men det virker som mye av det han har gjort er identisk med koblingene på min boble.
Her er youtube kanalen hans:

https://www.youtube.com/channel/UCIJ-0tLzFX01eXsIajXy7pA

Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5123
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #348 på: august 23, 2019, 21:56:24 pm »

Kult å se fortsettelsen på dette prosjektet.
Da håper jeg at det blir en vellykket oppstart i helgen..
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #349 på: september 02, 2019, 18:16:12 pm »

Har montert en del de siste dagene, så nå er bobla nesten helt komplett.
Fant ut at viftereima var litt slakk, så det blir bestilt ny, samt noen skiver/muttere til feste av vindusvisker.
Nå skal jeg rydde ut alt av verktøy og støvsuge bilen, koble opp anlegget og voltmeter/turteller, så blir det bestilling av prøveskilt.
Den går fint, men trenger enda litt småjustering av forgasserne.



* DSCN6811x.jpg (97.14 KB, 800x522 - vist 445 ganger.)

* DSCN6812x.jpg (86.39 KB, 800x466 - vist 420 ganger.)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #350 på: september 02, 2019, 18:17:20 pm »

Litt flere bilder


* DSCN6813x.jpg (103.3 KB, 800x575 - vist 446 ganger.)

* DSCN6816x.jpg (114.87 KB, 785x600 - vist 453 ganger.)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #351 på: september 02, 2019, 18:18:00 pm »

Litt ryddigere i motorrommet nå  Øyerulling


* DSCN6818x.jpg (95.49 KB, 800x540 - vist 445 ganger.)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5123
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #352 på: september 02, 2019, 20:36:54 pm »

Helt konge.
Kult å se den så å si komplett.
Du vet du justerer slakket på reima ved å ta bort eller legge til shims mellom reimhjulet på dynamoen  Glad
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7096
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #353 på: september 03, 2019, 07:37:57 am »

Ang det motorrommet så er det et par ting jeg ville sett nærmere på. For det første er det generelt en dårlig ide å ha bensinfilter inni motorrommet. Nå har du heldigvis ikke et av de plast-filterne, men allikevel ville jeg plassert det enten under tanken foran, eller på andre siden av torpedoen, ved siden av girkassa eller noe.

I tillegg ser det ut som du bruker stålomspunne slanger med slangeklemmer på. Det er heller ikke optimalt. Jeg ville tatt en tur på tess eller noe (søk på bensinslanger; er mange innlegg om hva som funker) og byttet til noen som du er 100% sikker på tåler dagens bensin-coctail.

Lykke til med proøveskilt. Moro at ikke alle lager like biler Blunker
Loggført
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #354 på: september 03, 2019, 15:56:17 pm »

Ang det motorrommet så er det et par ting jeg ville sett nærmere på. For det første er det generelt en dårlig ide å ha bensinfilter inni motorrommet. Nå har du heldigvis ikke et av de plast-filterne, men allikevel ville jeg plassert det enten under tanken foran, eller på andre siden av torpedoen, ved siden av girkassa eller noe.

I tillegg ser det ut som du bruker stålomspunne slanger med slangeklemmer på. Det er heller ikke optimalt. Jeg ville tatt en tur på tess eller noe (søk på bensinslanger; er mange innlegg om hva som funker) og byttet til noen som du er 100% sikker på tåler dagens bensin-coctail.

Lykke til med proøveskilt. Moro at ikke alle lager like biler Blunker
Takk for tipset, filteret er til malpassi trykkregulatoren, og på bloggene jeg har lest, sies det at det er et trygt filterhus som ikke sliter med lekkasje, jeg har allerede et skikkelig glass-filter framme under tanken, og er nødt til å ha en trykkregulator så jeg får justert bensintrykket slik at gasserne ikke drukner.
Den bør være tilgjengelig for justering, så jeg skal se om det kan være en annen lur plass å montere den.
(kommer ikke til å kjøre med trykkmåleren montert, da det ikke er noe god idè. De er laget for bruk ved justering av trykket, og ikke for bruk ved kjøring)
Bensinslangene er helt ny fra CSP og burde takle ny-bensin (kjører på 98 super fra shell)
Men jeg kan jo dobbeltsjekke dette ved å sende de en mail.
Har akkurat investert i slangene, så jeg vil helst slippe å kjøpe nye  Øyerulling
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #355 på: september 03, 2019, 20:13:18 pm »

Helt konge.
Kult å se den så å si komplett.
Du vet du justerer slakket på reima ved å ta bort eller legge til shims mellom reimhjulet på dynamoen  Glad
Jepp, hadde inne 1 shim da motoren ble demontert, og da var reima perfekt,
men etter montering ble den slakkere, og jeg fjernet den siste shimsen, og da ble reima brukbar, men slipper litt på tomgang.
Tror faktisk jeg skal prøve å justere litt på viftehus/dynamo og se om det kan hjelpe,
for det ser faktisk ut som at viftehuset står en halv cm høyere nå enn før demontering,
noe som vil gjøre at avstanden mellom dynamo/motor blir kortere.
Skal uansett bestille ett par nye reimer for å ha liggende  Gliser
Var vel noe av det første jeg lærte om bobla: viftereim må man alltid ha tilgjengelig når man er ute og ruller  Glad
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7096
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #356 på: september 04, 2019, 07:41:46 am »

Ang det motorrommet så er det et par ting jeg ville sett nærmere på. For det første er det generelt en dårlig ide å ha bensinfilter inni motorrommet. Nå har du heldigvis ikke et av de plast-filterne, men allikevel ville jeg plassert det enten under tanken foran, eller på andre siden av torpedoen, ved siden av girkassa eller noe.

I tillegg ser det ut som du bruker stålomspunne slanger med slangeklemmer på. Det er heller ikke optimalt. Jeg ville tatt en tur på tess eller noe (søk på bensinslanger; er mange innlegg om hva som funker) og byttet til noen som du er 100% sikker på tåler dagens bensin-coctail.

Lykke til med proøveskilt. Moro at ikke alle lager like biler Blunker
Takk for tipset, filteret er til malpassi trykkregulatoren, og på bloggene jeg har lest, sies det at det er et trygt filterhus som ikke sliter med lekkasje, jeg har allerede et skikkelig glass-filter framme under tanken, og er nødt til å ha en trykkregulator så jeg får justert bensintrykket slik at gasserne ikke drukner.
Den bør være tilgjengelig for justering, så jeg skal se om det kan være en annen lur plass å montere den.
(kommer ikke til å kjøre med trykkmåleren montert, da det ikke er noe god idè. De er laget for bruk ved justering av trykket, og ikke for bruk ved kjøring)
Bensinslangene er helt ny fra CSP og burde takle ny-bensin (kjører på 98 super fra shell)
Men jeg kan jo dobbeltsjekke dette ved å sende de en mail.
Har akkurat investert i slangene, så jeg vil helst slippe å kjøpe nye  Øyerulling

Men er de slangene beregnet for å bruke med slangeklemmer?

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7096
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #357 på: september 04, 2019, 07:44:25 am »

Helt konge.
Kult å se den så å si komplett.
Du vet du justerer slakket på reima ved å ta bort eller legge til shims mellom reimhjulet på dynamoen  Glad
Jepp, hadde inne 1 shim da motoren ble demontert, og da var reima perfekt,
men etter montering ble den slakkere, og jeg fjernet den siste shimsen, og da ble reima brukbar, men slipper litt på tomgang.
Tror faktisk jeg skal prøve å justere litt på viftehus/dynamo og se om det kan hjelpe,
for det ser faktisk ut som at viftehuset står en halv cm høyere nå enn før demontering,
noe som vil gjøre at avstanden mellom dynamo/motor blir kortere.
Skal uansett bestille ett par nye reimer for å ha liggende  Gliser
Var vel noe av det første jeg lærte om bobla: viftereim må man alltid ha tilgjengelig når man er ute og ruller  Glad

Det der høres lite sannsynlig ut. Senteravstanden fra veivakselen til senter på dynamoen er gitt av dynamofoten, så hvis avstanden har endret seg er det noe dramatisk galt. Eneste du kan "justere" på viftehuset er en smule ut oig inn for å sikre at reima løper rett, men det er heller ikke å anbefale, bruk shims til det også.
Loggført
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #358 på: september 05, 2019, 16:12:52 pm »

Helt konge.
Kult å se den så å si komplett.
Du vet du justerer slakket på reima ved å ta bort eller legge til shims mellom reimhjulet på dynamoen  Glad
Jepp, hadde inne 1 shim da motoren ble demontert, og da var reima perfekt,
men etter montering ble den slakkere, og jeg fjernet den siste shimsen, og da ble reima brukbar, men slipper litt på tomgang.
Tror faktisk jeg skal prøve å justere litt på viftehus/dynamo og se om det kan hjelpe,
for det ser faktisk ut som at viftehuset står en halv cm høyere nå enn før demontering,
noe som vil gjøre at avstanden mellom dynamo/motor blir kortere.
Skal uansett bestille ett par nye reimer for å ha liggende  Gliser
Var vel noe av det første jeg lærte om bobla: viftereim må man alltid ha tilgjengelig når man er ute og ruller  Glad

Det der høres lite sannsynlig ut. Senteravstanden fra veivakselen til senter på dynamoen er gitt av dynamofoten, så hvis avstanden har endret seg er det noe dramatisk galt. Eneste du kan "justere" på viftehuset er en smule ut oig inn for å sikre at reima løper rett, men det er heller ikke å anbefale, bruk shims til det også.
Hvorfor skulle ikke slangene takle bruk av slangeklemmer?
CSP selger akkurat samme slange med og uten stålomspinning.
Aner ikke hva som har skjedd med dynamoen, men tok den ut, og monterte den igjen, og da var alt OK.
Så nå er reima passe stram.
Men igjen, har aldri hørt noe snakk om at man ikke kan bruke slangeklemme på slike slanger, så om du har en god grunn til hvorfor man ikke bør gjøre det, vil jeg gjerne høre.
Jeg valgte stål for at slangene skal tåle litt mer juling før de evt ødelegges.
Eksempelvis om viftereima ryker og spinner tulling i motorrommet,
eller om slangen ligger og gnikker mot noe under kjøring.
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #359 på: september 05, 2019, 16:16:50 pm »

Ang det motorrommet så er det et par ting jeg ville sett nærmere på. For det første er det generelt en dårlig ide å ha bensinfilter inni motorrommet. Nå har du heldigvis ikke et av de plast-filterne, men allikevel ville jeg plassert det enten under tanken foran, eller på andre siden av torpedoen, ved siden av girkassa eller noe.

I tillegg ser det ut som du bruker stålomspunne slanger med slangeklemmer på. Det er heller ikke optimalt. Jeg ville tatt en tur på tess eller noe (søk på bensinslanger; er mange innlegg om hva som funker) og byttet til noen som du er 100% sikker på tåler dagens bensin-coctail.

Lykke til med proøveskilt. Moro at ikke alle lager like biler Blunker
Fikk svar fra CSP angående slangene, og de er godkjent for opp til 5% etanol,
så da stikker jeg en tur innom tess og finner noen nye slanger der.
Så da blir det slanger uten stålomspinning på likevel da  Øyerulling
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Sider: 1 ... 10 11 [12] 13
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!