april 30, 2024, 20:39:22 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Retur på bensin  (Lest 11423 ganger)
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« på: juli 15, 2010, 09:41:02 am »

Skal til å bygge innsprut på ei gammel folkevogn og lurer på hvordan dette løses i praksis. Har tenkt å få det inn i tunnellen men det e jo ikkje bare bare å få det til eller??? En rask plan var å trekke et pvc rør fra front til bakende og så trekke bensinslange inni denne igjen. Noen som har erfaringer å dele? Hvordan gjøres det i tanken? Har sett noen som bare setter på et T stykke ut av stussen på tanken. Er det godt nok eller bør returen gå direkte til tanken. Takker for innspill
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #1 på: juli 15, 2010, 09:56:56 am »

På generell, forebyggende basis ville jeg kjørt returen tilbake direkte i tanken, og returen bør alltid være en dimensjon større enn på trykksida. Dette for å forhindre trykkoppbygging på retursida.
Ser noen har bygd retur med mindre dim enn på trykksida, tror ikke det er optimalt.
Jeg er vant til høyere trykk enn i bensinsystemer, men prinsippet burde være likt.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2 på: juli 16, 2010, 07:39:52 am »

Hvis du leser på CB sitt datasprut, anbefaler de det T stykket. Da slipper du å gjøre noe i tanken.
Og når det gjelder dimensjon på returslange, strides de lærde om det. Men du må jo nesten regne med at du skal bruke en del av den bensinen du pumper frem, og dermer ikke trenger større slange for å pumpe tilbake mindre bensin?
På turboen min er det liten slange for oljetrykk, og stor slange for retur, men turboen skal jo liksom ikke bruke noe olje...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: juli 16, 2010, 07:46:14 am »

du trenger ikke større retur enn tilførsel.
vanlig å bruke det originale røret ; 6mm?? som retur
og legge opp en 8mm som tilførsel.
disse innsprut pumpene skal ha motstand for å fungere , noe som regulatoren lager, og ser man på returen så er det ikke kjempe mengder det er sankk om.
på turbo er det stor retur pga skummende olje.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #4 på: juli 16, 2010, 07:53:34 am »

Problemer ved mindre returslange vil nok evt være når bilen går sakte/tomgang en stund og når du kjører i nedoverbakker. T-stykket har nok ikke noe særlig å si, fordi overskuddsbensina vil gå i en loop.
Finns jo andre her som veit bedre hvordan det fungerer i praksis med bensin, men det hadde ikke fungert bra med olje. Antagelig er det så lave trykk og så små mengder en bensinpumpe leverer, at man ikke får noe problem.



« Siste redigering: juli 16, 2010, 08:19:14 am av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #5 på: juli 16, 2010, 09:01:30 am »

Ok, høres fornuftig ut å bruke originalrør som retur og så en ny 8mm som tilførsel. Eg ser at det å trekke dette gjennom tunnellen e ikkje bare bare så lure på om det e forsvarlig å legge den nye tilførsel paralellt med bremserør inntil bilen skal plukkes ned å bygges om. Gjer dette for å teste ut efi og få kjørt kjerra litt før vinteren. Bør eg i såfall bruke rør inni bilen for litt bedre beskyttelse? Kobber??? Tåler det bensin???
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #6 på: juli 16, 2010, 09:22:15 am »

biltema selger 8mm kobber rør som kalles bensin rør. så ja tåler bensin..
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #7 på: juli 19, 2010, 10:00:43 am »

Denne fant JHU om oppsett av returslange:

http://www.malloryperformance.com/pdf/TS_FuelSys.pdf

For meg som har jobbet med både strøm og hydraulikk (bensinsystemet er også en form for hydraulikk)
er det like dumt med mindre returledning som å sette på en kabel med mindre tverrsnitt på jord, enn på tilførselen til en strømforbruker.

Uten sammenligning forøvrig. Blunker

Lykke til!
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #8 på: juli 19, 2010, 11:13:43 am »

Angående størrelse på retur. På alle biler med innsprut som jeg har sett på er det enten lik størrelse eller tynnere retur. Aldri tykkere retur.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #9 på: juli 19, 2010, 12:29:56 pm »

blir feil å sammenligne med strømkrets. skulle du bare flyttet bensinen fra tank og tilbake, ja, men det er jo kun overskytende benzin fra regulatoren som skal tilbake til tanken. regulatoren struper jo systemet så det alltid har samme trykk inn til regulator og dyser.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #10 på: juli 19, 2010, 12:45:14 pm »

Det blir sagt at man skal ha større retur enn tilførsel bland hydraulikkfolk/og visse motorsport folk, dette mallory skrivet underbygger dette.
En regulator bør vel sitte etter dysene, og returnere så å si alt for å holde trykket nede når motoren står på tomgang. Om retur slangen har det minste motstand i returen så klarer ikke regulatoren å holde trykket nede.  En normal bil behøver sikkert ikke en giga flow på bensinen, men er det snakk om flere hundre hester så er det viktig at bensinen står å venter i døra...
Loggført

Speed is no substitute for direction
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #11 på: juli 19, 2010, 12:53:23 pm »

Lærte det samme som Kjell Roar sier her for ca 20 år siden.. bruk større på returen var rådet jeg fikk av en turbo bygger da. Tror problemet er størst ved STORE bensinpumper og liten retur. regulatoren klarer ikke å regulere NED trykket nok grunnet restriksjon. (std bensinrør er lite!!)
Har kjørt med 8mm tur-retur, og 10mm tur-retur uten problemer.
Har nå 16mm tur og retur....

T-stykke ville jeg ikke brukt med tanke på oppvarming av bensinen, bedre å dumpe i tank eller i kammer med tilgang til fresh kald bensin i. Bensinen blir varm når den pumpes/settes under trykk.

KH: på OEM er nok pumpe og rør dimensjonert korrekt, men de har nok hatt noen ingeniører til å se på saken.. :-)

Loggført
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #12 på: juli 19, 2010, 13:03:22 pm »

Takker for innspill. Nå har eg trekket en 8mm kobberrør og tenkte å legge denne på tur og den originale røret på retur. Men det er kanskje lurere å legge 8mm på returen ?? Passer litt bedre med uttaket i bunn av tanken og det men skulle alt være galt er det bare å bytte om..... Det er vel bare greit å fjerne den gamle bensinkranen som står på uttaket i tanken, så eliminerer eg bort en mulig feilkilde. Denne har lurt meg grundig før.
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #13 på: juli 19, 2010, 13:13:04 pm »

mener det blir feil å sammenligne benzinsystemet med hydraulikk system. for på ett hydraulikk system flytter man vel samme mengde olje inn og ut av sylindere?på benzin systemet "pumper" man opp systemet til ett fast trykk, uansett tomgang eller full gass . når mengden mer benzin forsvinner ut av dysene så så struper regulatoren mer for å opprettholde samme trykk. en "efi" pumpe må ha motstand for å fungere som den er bergnet for. jeg har bygget meg en test"benk" for innsprutdyserog pumper, hvor jeg tester flow på dyser og kan kjøre dysene fra 0-100%. der ser man greit hvordan dette funker i praksis. tro meg flowen i retur er mindre enn inn på systemet. og man ser når pumpa ikke klarer å levere mer. regultaoren kan stå flere steder så lenge slanger og rør ikke er underdimensjonert att det påvirker trykket for mye. kjør 8 mm tur og 6mm retur. det funker.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #14 på: juli 19, 2010, 13:31:22 pm »

eller kjør 8mm tur og 8mm retur for å være sikker på at det funker.
 Glad
Loggført
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #15 på: juli 19, 2010, 13:50:50 pm »

Skal kjøre 8 mm tur først da og så originalen på retur så holder eg dere oppdatert. Dette blir da et testoppsett for å få det til å virke. Har tatt en enkel løsning nå og lagt kobberrøret inni bilen. Funker dette greit så drar eg fram 2 nye 8mm i tunnellen når bilen skal strippes ned og renoveres.

Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #16 på: juli 19, 2010, 13:58:14 pm »

jo større retur  , jo teoretisk bedre. men hvor mye det har å si i praksis med 6mm kontra 8 mm vites ikke enda Glad skal teste i flow benken og se hvor mye trykket øker. dessuten spiller det litt inn hva slags regulator du velger også da. en OEM fra en gitt bil som er tilpasset en gitt tur/retur med vacum styring i tillegg eller en fast regulerbar regulator.ps hva tar du pumpe og regulator fra
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #17 på: juli 19, 2010, 17:49:39 pm »

En annen dimensjon av denne "større retur greia" som jeg ikke helt har grep om, er at "slangen må være større pga lavere trykk"
Noen som kan noe om dette her?

Loggført

Speed is no substitute for direction
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #18 på: juli 19, 2010, 18:00:49 pm »

Er vel ingen som kan det, men mange som har meninger. Egentlig som alt annet på dette forumet.
Loggført

Mvh

Marius
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #19 på: juli 19, 2010, 18:01:34 pm »

En annen dimensjon av denne "større retur greia" som jeg ikke helt har grep om, er at "slangen må være større pga lavere trykk"
Noen som kan noe om dette her?



Tror jeg heller ville si at slangen må være større for å få lavere trykk.
Ellers er det å merke seg at metallrør gir mindre motstand for flowen pr meter, enn gummislanger.
Altså en fordel. Og at rør måles i utvendig diameter, og slanger måles i innvendig diameter.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #20 på: juli 19, 2010, 19:06:37 pm »

Alt komme fra wbx. Har kjøpt det av en lokal helt som har bygget mye moro:) 
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

pungar
Medlem
***
Innlegg: 247
Bosted:


Er du i tvil, GI GASS!


Vis profil
« Svar #21 på: juli 19, 2010, 22:55:03 pm »

Bensinen kan ikke komprimeres når den er i væskeform. Ergo er volumet konstant, uavhengig av trykk. Det mottrykket som opptrer etter regulatoren, er lik summen av motstand i returslangen. Bensinhastigheten i returen ligger sansynligvis godt under 10m/s, og røret er maks 4m langt. Blir ikke mye mottrykk av det.

Du skal ha en kraftig pumpe hvis ikke 6mm retur er nok.



Loggført

vw T2 pickup 1600,     75mod
Lada 1500s                76mod
Ford Cortina 1600       70mod
Audi 80 1,8 16vt,        90mod
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #22 på: juli 19, 2010, 23:12:23 pm »

jeg testet i benken i dag. byttet ut 1 meter 8mm slange med ca 6 meter 6mm slange(noe større en 6mm rør, men lengden er jo lenger enn vanlig retur så det blir ca.)
manometeret viste helt likt , ikke atydning til forskjell. testet også  med avslåtte dyser , da  mest drivstoff gå gjennom returen
pumpen er en Bosch fra WBX , og en fuelrail med regulator fra Mercedes Benz; overlegen på vann, på land og i lufta.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #23 på: juli 20, 2010, 00:36:38 am »

en liten videosnutt av dyse og benzinpumpe testing.  Gliser
bruker ett Meagsquirt sprut til å styre dysene, har koplet en sånn testdings på Megasquirten til å simulere en motor i full drift.
kan justere turtall,  temperatur, belastning etc å få dysene til å gå fra 0-100%

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #24 på: juli 20, 2010, 09:09:07 am »

Dette funket jo fint, helt til at det viste seg at pumpa leverte for lite å holde trykket oppe når duty circle gikk opp.
Det lærer vi to ting av, først ser vi at anlegget ditt er overdimensjonert  på "inn" siden, siden det holdt med 6mm retur. (Vi er enige om at all bensinen gikk i 6mm slangen uten dysene på regner jeg med (uten trykkbygging)) Det hadde det holdt med 6mm inn også.

Ting nummer to, hadde pumpa levert nok flow til å fóre de dysene på full duty circle, hadde du hatt en helt annen retur, og da hadde returen vært alt for liten.

Det er barnelærdom at man ikke kan regulere trykk uten å bli kvitt veske... det lærte vi når vi sto med tommelen i vannslangen

Nettet er fullt av folk som har problemer med at regulatorer uten retur (eller fri retur) "creeper" trykk etter regulatoren... Holley vet hvordan dette funker... men de selger i bøtter å spann av snake-oil-regulatorer... mens de ler hele veien til banken.

En holley regulator (les: uten retur) er like bra som en klesklype på slangen om gasseren din alt er full av bensin.
Loggført

Speed is no substitute for direction
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #25 på: juli 20, 2010, 12:24:06 pm »

trykket stiger ikke selv når ingen dyser er aktive. dvs att returen er stor nok. selv med 6mm ingen trykkstigning. det er 8mm slange inn på systemet.
man må skille litt på ting her. en std wbx dyse er på 165cc.. 4 stk av disse holder glatt til 120hk. på benzin.de jeg testet var på 1600cc som fikk pumpa til å gi seg. så pumper og regulator og tur retur må jo dimensjoneres etter hverandre.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #26 på: juli 20, 2010, 12:34:45 pm »

Hvor mye mer trykk klarer pumpa di å levere?
Loggført

Speed is no substitute for direction
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #27 på: juli 20, 2010, 13:13:59 pm »

kjapt flere bar til. flowen vil reduseres littebitt. mår man kjører turbo bruker man jo slike trykkregulatorer med vacum / trykkport. under ladetrykk så øker da benzintrykk med tilsvarende ladetrykk ( ved bruk av 1:1 regulator. 1,5 bar ladetrykk øker benzintrykket med 1,5 bar .og det man bør være mer obs på er vacum styringen av regulatoren, under lav last( vacum i innsuget) reduseres benzintrykket avhengig av vacumet, og da spørs det hvor mye vacum motoren din produserer. nå har denne mercedses regulatroen over 1 bar høyere grunntrykk en wbx har.

ved
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #28 på: juli 20, 2010, 13:51:42 pm »

Det er viktig å teste bensinvolum ved ønsket ladetrykk. Enkelte pumper er ikke gode på å levere stor mengde ved økt trykk. De leverer fint mengden ved 4 bar grunntrykk, men når man legger på 2 bar ladetrykk så synker mengden drastisk.

Knasten: dette kan du nok teste i den flotte flødebenken! Likte den!

har kjøpt meg en slik en for å slippe å tenke på om pumpen er stor nok...   Gliser :

tror vi er litt OT   Gliser


* aeromotive.jpg (26.96 KB, 190x136 - vist 664 ganger.)
Loggført
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #29 på: juli 22, 2010, 10:42:41 am »

Hvor ville du laget til returen til tanken? Skal montere inn en sånn skottgjennomgang og lurer på hva som er smart og ikkje smart. Undersiden tenkte eg med en gang for da er det skjult og fint. Men ikkje sikkert at alt som er skjult er like fint alltid...
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!