april 28, 2024, 12:43:55 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hva må til for å bytte til 5-bolt mønster på en kasse/bakstilling med 4-bolt?  (Lest 1055 ganger)
Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« på: mars 06, 2008, 13:21:20 pm »

Har gearkasse og bakhjulsoppheng med ukjent opphav og type, men det er 4-bolts tromler.
Skulle gjerne ha bytta til 5-205 boltmønster.

Hvordan?

Nye tromler med passende mønster? borre opp de gamle? dyrt? godkjent? osv...
Fås kjøpt? hvor?
Loggført

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1 på: mars 06, 2008, 13:29:51 pm »

Jeg byttet like greit alt av bremser(bånd, trommel, pumpe, bakplate) og la på en distanseskive mellom mutter og trommel..
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #2 på: mars 06, 2008, 13:58:20 pm »

Jeg byttet like greit alt av bremser(bånd, trommel, pumpe, bakplate) og la på en distanseskive mellom mutter og trommel..

Distanseskive fordi 5-boltstromler er smalere antar jeg?

Og med "pumpe" mener du bremsesylinder'n bak og ikke masterpumpa?

Jeg ser jo i etterkant at det ikke går overhodet å bytte bare trommelen da den også har forskjellig diameter og 5x205 vel er større enn hele 4-bolts-trommelen Blunker

er det noen forskjell ift. en-krets og to-krets i forhold til den jobben?
Loggført

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3 på: mars 06, 2008, 14:04:13 pm »

Jeg byttet like greit alt av bremser(bånd, trommel, pumpe, bakplate) og la på en distanseskive mellom mutter og trommel..

Distanseskive fordi 5-boltstromler er smalere antar jeg?

husker ikke om det er pga akslingen eller bredden på trommelen, men måtte hvertfall til.

Og med "pumpe" mener du bremsesylinder'n bak og ikke masterpumpa?

ja

Jeg ser jo i etterkant at det ikke går overhodet å bytte bare trommelen da den også har forskjellig diameter og 5x205 vel er større enn hele 4-bolts-trommelen Blunker

og fordi det er forskjellig form på bakplata, plassering av bremsesylinder eller no slikt synes jeg å huske.. jeg endte hvertfall opp med å bytte bytte det og... Jeg husker ikke helt målene på skiva, men siden splitten fremdeles er uhenta så kan jeg måle om du ønsker

er det noen forskjell ift. en-krets og to-krets i forhold til den jobben?

nei tror ikke det, men så hadde jeg allerede bygd om til to-krets på den bilen.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!